Suzuki Bandit 600

Prat om tung MC.
Post Reply
stonescar
Posts: 28
Joined: 11 May 2009 10:35
MC: Ducati Monster 620ie '02

Suzuki Bandit 600

Post by stonescar »

Klarer ikke helt å falle til ro med valget av sykkel, og jo mer jeg forhører meg, jo oftere forandrer jeg mening. Siste jeg ble anbefalt var Bandit 600 - noen som har erfaringer?
Har lyst på en morsom sport-touring-aktig naken sykkel (street fighter om du vil)

Har sett på GS500e, men en god kamerat av meg frarådet det, fordi han mener at 600-kubikkerne er mye morsommere å kjøre (også for en nybegynner) og noe å vokse på. Antar at det er delte meninger om akkurat dette, men om noen har lyst til å kime inn må de gjerne gjøre det.

Det negative jeg har lest om Bandit er at de er produsert av billige deler som rett og slett ikke tåler tidens tann - ruster/tæres i stykker. Siden jeg ser etter sykler i 30-tusenkronersklassen er det jo snakk om eldre sykler som har gått en del km, så da er det mulig at det er akkurat disse problemene jeg vil møte. Gjelder dette alle lignende sykler, eller er Bandit i en særstilling? Er dette slitasje som er lett synlig for et utrent øye, så man ikke ender opp med katta i sekken?

Vil forsikringen av denne bli mye dyrere enn Gs500e pga økt cc?

PS
Forslag om andre lignende sykler mottas med takk. Honda Hornet og Yamaha XJ er jo klare utfordrere, men disse ligger gjerne litt høyere i pris.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Suzuki Bandit 600

Post by Lølle »

Vi har en Bandit 600 her i huset, og den bærer ikke preg av billige deler, rust eller annet fanteri.
Lakken på plasten er litt bleket av sol - forrige eieren parkerte samme vei og sted alltid, så derfor ble det slik.
Ellers en helt flott, lettkjørt sykkel som anbefales som førstesykkel.
Den er ikke en dyr sykkel å forsikre.
Image
Image
comsy
Posts: 7
Joined: 23 Aug 2008 09:33
MC: Bandit 600

Re: Suzuki Bandit 600

Post by comsy »

Har en bandit selv. 98 mod som har rullet 23000.

Er som ny, har ikke hatt en feil med den det 1,5 året og 6000 km jeg har hatt den.

Strålende sykkel.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Suzuki Bandit 600

Post by Trond_V »

Jeg har nå Bandit på 3 sessongen. At den er bygget opp av billige deler er ikke noe jeg har merket noe til.
Alt fungerer som det skal etter 8 år, og nesten 60.000km på veien!Eneste jeg ser av negative ting er at det har kommet en rustflekk på ene speilet [-X

Ellers syns jeg den er passe lettkjørt, og går passelig bra. Forsikringen er fullt forsvarlig. For min egen del er den billigere å forsikre enn den gamle fiestaen jeg har som brukssliter. Begge har delkasko og 60% bonus :)
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Suzuki Bandit 600

Post by RockeRolf »

Om du finner et fint eksemplar er Bandit en av de bedre i denne klassen (pris-alder-kubikk). Men det er ingen hemmelighet at Suzuki nok har hatt en svakere finish på sine budsjettmodeller enn konkurrentene. Bla. lakk har vært et særdeles svakt punkt. Men det kommer selvfølgelig også an på eieren.
Plussiden er imidlertid at det er et kjempestort marked for deler, styling, etc, etc på nettet. Spesielt i england står denne modellen sterkt.

Min personlige mening er at i denne klassen er Kawasaki GPZ500S desidert mest sykkel for pengene. Se deg ikke blind på at den er en 500!! Men ingen nakensykkel. Styr imidlertid unna ER5. Noe mer livløst skal du lete lenge etter.
XJ600 er også et uspennende bekjentskap. Men en ganske trygg konstruksjon. Fazeren er en kjempesykkel, men vær obs. på svakt andregear. Avsløres ved å gi på det man klarer i andregearet. Da kan den hoppe ut av gear. Du vil IKKE ha en slik sykkel! Skjer ofte rundt 25-30000km.

Ellers er det mye eldre CBR 600F og ZZR600/ZX6R i dette prissjiktet. ZX6R kan du få såpass nye som 98-99 modeller for rundt 30-35000. Men vær obs på at dette KAN være en fallgrube. mange av disse har levd et hardt liv med mange eiere.
Imidlertid er muligheten også tilstede for å gjøre et kupp om man vet hva man gjør.
Mange er villig til å gå ned på pris nå. Så se ikke bort fra at du kan få en fin Hornet 600 av de første årgangene for 30-35000 om du stiller med rede penger. De virker kunstig høyt priset i forhold til tilsvarende årsmodeller av CBR600F
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Suzuki Bandit 600

Post by moonlit »

Bandit 600 til 30.000 var det jeg begynte med :) Ikke den mest spennende sykkelen, men det er iallfall en naken sportstourer med rekkefirer som gir deg det lille effekt-kicket, selv om motoren ikke er utrolig entusiastisk, og en finfin nybegynnersykkel som er billig å forsikre. Dro bl.a på tur til skottland (kjørte hele veien utenom over den engelske kanal!) med den uten at den klaga et sekund.

Den er dog ikke så morsom å kjøre som mer sportslige sykler som har mer streetfighter-preg... som f.eks den jeg kjører nå :)
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Rof
Posts: 11
Joined: 21 Jul 2009 21:14

Re: Suzuki Bandit 600

Post by Rof »

Et spørsmål til alle dere som kjører Bandit og har testet litt andre sykler i samme kategore. Hvordan er sittestillinge på banditen i forhold til F.eks Hornet, XJ ol? Jeg er på jakt etter er en sykkel med klassisk utseende (Ingen plastik) der jeg sitter relativt rett opp og ned, men med god forankring i syklen (Ingen custom stilling). Ps! er 187mc lang.
Post Reply