Duc Monster 620 - speedometer ødelagt?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
stonescar
Posts: 28
Joined: 11 May 2009 10:35
MC: Ducati Monster 620ie '02

Duc Monster 620 - speedometer ødelagt?

Post by stonescar »

Jeg er en veldig fersk nybegynner når det gjelder Ducati (og MC generelt), så jeg har ikke så mye peiling på mekking/teknikk. Sykkelen er en 2002 Ducati Monster 620ie.

Kjørte sykkelen fra Oslo til Trondheim i regn, dagen etter hengte plutselig speedometeret seg opp på 40km/t. Alle de andre instrumentene fungerer som de skal, men det er en del kondens på innsiden av speedo-glasset. Har lagt merke til at de svarte "gummislangene" som beskytter ledningene er i dårlig stand med noen sprekker her og der, mulig dette kan ha bidratt til problemet?

Jeg vet som sagt ingenting, og har ikke fått tak i en verkstedmanual ennå, så jeg er helt blank. Er det noen punkter jeg kan undersøke, koblinger/ledninger etc?
Hvordan fungerer speedometeret - har ikke sett noen waier, er det digitalt? Alle tips mottas med takk
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Duc Monster 620 - speedometer ødelagt?

Post by RH racing »

dette er digitalt ja..så lenge dette henger på 40km/t så vil jeg tro dette har kilt seg innvendig på en eller annen måte.. prøv å skru av dette og åpne...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Duc Monster 620 - speedometer ødelagt?

Post by Onsløv »

Eh? Blander man mellom digitalt og elektrisk her? Om speedometeret er elektrisk, kan man gjerne skru det opp og at det henger seg. Men når det er digitalt, er det vel bare tall på et display. Kan vel ikke skru dette opp for å "løsne" det?

Vet det er lørdags kveld :lol:
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Duc Monster 620 - speedometer ødelagt?

Post by RH racing »

sorry :D øl....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
stonescar
Posts: 28
Joined: 11 May 2009 10:35
MC: Ducati Monster 620ie '02

Re: Duc Monster 620 - speedometer ødelagt?

Post by stonescar »

Hehe, selve speedometeruret er analogt, ja, men jeg trodde man kalte "avleseren" for digital når det ikke var vaier..? Uansett, nåla har hengt seg på 40. Har snakket med andre som har sagt at det sannsynligvis bare er fukt, og at det kan begynne å funke igjen når det tørker skikkelig - så nå venter jeg bare på en skikkelig godværsdag i Trondheim, så skal jeg ut og "blåse" den rein :D
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Duc Monster 620 - speedometer ødelagt?

Post by RockeRolf »

Noen roter kraftig.

Digital hastighetsmåling og digital hastighetsvisning er to forskjellige ting.....men samtidig ikke.
Det samme med analog måling og visning.

Alle disse kombineres om hverandre. Både på sykler, biler...you name it.

Digital hastighetsmåling (og visning) gjøres vha 0 og 1. Disse to signalene er selve begrepet på digital. Null og En.
Analog hastighetsmåling (og visning) er som regel lineært, og går mellom absolutt 0 til absolutt maks. Med alle mellomvisninger ned til så mange desimaler du ønsker.


På moderne sykler måles gjerne hastigheten digitalt. Det skjer ved at et eller fler referanser plasseres på et eller annet som roterer nogenlunde synkront med hastigheten til sykkelen. Det er gjerne navet foran eller bak. Hver gang disse referansepunktene passerer en eller fler pick-uper genereres det et signal (1). Når det ikke passerer slike referansepunkt genereres intet signal (0).

Signalet sendes videre til en omformer som enten får en viser til ei speedometerklokke til å bevege seg (analog visning) eller til et LCD display (digital visning).

Ei analog hastighetsmåling på en sykkel kan være en wire som roterer synkront med hastigheta på sykkelen, for deretter drive et lite gear inni et speedometer, som igjen får nåla til å bevege seg.
Eller det kan være en tachogenerator e.l. som gir et tilnærmet lineært elektrisk signal til enten et LCD display eller driver ei speedometernål (analog visning.

Så alle fire brukes om hverandre. Digital måling og visning/analog måling og visning.

Om selve speedometeret er elektrisk drevet gir null indikasjon på om det er digitalt eller analogt.

Muggent elsystem er nok noe man til tider må ta med på kjøpet når man omsetter penger til italienske kjøretøy.
Post Reply