Oljelampen blinker

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
TommyMSI
Posts: 21
Joined: 25 Jul 2009 08:39
MC: Suzuki GSXR 600 SRAD
Location: Stavanger

Oljelampen blinker

Post by TommyMSI »

Hei,
plutselig da jeg skulle kjøre på jobb i dag startet oljelampen å blinke på min gsxr600 97mod.
tenkte kanskje det var lite olje på den. Og har nå fyllt 1 liter olje på den. men den blinker fortsatt.
Km telleren står på 46500 og det er 1500km til neste service...
hva er galt og hva bør jeg gjøre?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljelampen blinker

Post by tshansen »

Det skal vel være ett inspeksjonsglass nede på høyre side av sykkelen! Har du sjekket om nivået er over minimum? Er det noen lekasje flekker under sykkelen når den har stått en stund?

Kan jo hende 1 liter ikke har vært nok? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
TommyMSI
Posts: 21
Joined: 25 Jul 2009 08:39
MC: Suzuki GSXR 600 SRAD
Location: Stavanger

Re: Oljelampen blinker

Post by TommyMSI »

LordShaft wrote:Det skal vel være ett inspeksjonsglass nede på høyre side av sykkelen! Har du sjekket om nivået er over minimum? Er det noen lekasje flekker under sykkelen når den har stått en stund?

Kan jo hende 1 liter ikke har vært nok? :-k
Ingen olje flekker i garasjen. Så forstår ikke hvor oljen har forsvunnet. Motoren er tørr og fin.
Ifølge inspeksjonsglasset er alt ok.

Kan jo alltids prøve å fylle mer..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljelampen blinker

Post by tshansen »

Hmmm....Nei hvis det er riktig oljenivå i følge "peile"glasset skal du ikke helle på mer! For mye olje er ikke bra det heller!

Jeg er nok ikke kyndig nok til å uttale meg mere om akkurat dette problemet, men har du litt tålmodighet, kommer nok noen med bedre kunnskap om dette til å svare i løpet av dagen :)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Oljelampen blinker

Post by RockeRolf »

Lyser den fast eller blinker den? Skjer dette på alle turtall?

Den mest sannsynlige, og den økonomisk beste, årsaken er en defekt oljetrykksgiver.

En annen årsak er at ventilen som skal sikre tilstrekkelig oljetrykk ved tomgang/lave turtall har tatt kvelden og står åpen.
En liten kuleventil enten plassert på selve oljepumpa eller i forbindelse med oljefilteret. Ryker denne vil oljelampa lyse ved tomgang/lave turtall.
Når turtallet er lavt skal ventilen være stengt og kjøre alt trykket ut på systemet. Når turtallet øker vil den gradvis åpne og evakuere trykk tilbake til tank/sump/sugeside. Dette for å regulere trykket innenfor ønsket område og unngå overtrykk. Spes. ved kald olje. Om ventilen ryker vil den ikke opprettholde trykket ved lave turtall. Den står åpen.

En tredje, mindre sannsynlig, er jordfeil som gir utslag kun på denne lampa.

Den siste vil du ikke tenke på. Kjøp heller ny motor.

Jeg ville parkert, skaffa en ny giver og først starta opp når den nye giveren var montert.

Du kan også kjøpe et lite manometer med samme gjenger som giveren din. Evt lage en overgang. Oljetrykket ligger normalt på rundt 3,5 bar, men varierer med turtall.
Last edited by RockeRolf on 02 Oct 2009 14:26, edited 1 time in total.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Oljelampen blinker

Post by Desmo-Dude »

Nå lyser vel oljelampa hvis det er for lavt oljetrykk,og ikke ved lavt oljenivå.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Oljelampen blinker

Post by RockeRolf »

Om manglende olje og filterskift skal forårsake et oljetrykk under 0,5 bar (vanlig setpunkt for tenning av en slik lampe på MC) kjører han ennå med den oljen og det filteret som sykkelen ble levert med i 97.

EDIT: Det er feigt å slette, Desmo!!
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Oljelampen blinker

Post by Desmo-Dude »

RockeRolf wrote:Om manglende olje og filterskift skal forårsake et oljetrykk under 0,5 bar (vanlig setpunkt for tenning av en slik lampe på MC) kjører han ennå med den oljen og det filteret som sykkelen ble levert med i 97.

EDIT: Det er feigt å slette, Desmo!!
Det synes du vel :lol: Så forklaringen din,og fant min synsing unødvendig.Men hadde riktig om hva lampa indikerer da :)
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Oljelampen blinker

Post by RockeRolf »

Jo, der har du rett. Å forveksle lavt nivå med lavt trykk er lite heldig i lengden.
User avatar
TommyMSI
Posts: 21
Joined: 25 Jul 2009 08:39
MC: Suzuki GSXR 600 SRAD
Location: Stavanger

Re: Oljelampen blinker

Post by TommyMSI »

RockeRolf wrote:Lyser den fast eller blinker den? Skjer dette på alle turtall?
Den mest sannsynlige, og den økonomisk beste, årsaken er en defekt oljetrykksgiver.
En annen årsak er at ventilen som skal sikre tilstrekkelig oljetrykk ved tomgang/lave turtall har tatt kvelden og står åpen.
En liten kuleventil enten plassert på selve oljepumpa eller i forbindelse med oljefilteret. Ryker denne vil oljelampa lyse ved tomgang/lave turtall.
Når turtallet er lavt skal ventilen være stengt og kjøre alt trykket ut på systemet. Når turtallet øker vil den gradvis åpne og evakuere trykk tilbake til tank/sump/sugeside. Dette for å regulere trykket innenfor ønsket område og unngå overtrykk. Spes. ved kald olje. Om ventilen ryker vil den ikke opprettholde trykket ved lave turtall. Den står åpen.
En tredje, mindre sannsynlig, er jordfeil som gir utslag kun på denne lampa.
Den siste vil du ikke tenke på. Kjøp heller ny motor.
Jeg ville parkert, skaffa en ny giver og først starta opp når den nye giveren var montert.

Du kan også kjøpe et lite manometer med samme gjenger som giveren din. Evt lage en overgang. Oljetrykket ligger normalt på rundt 3,5 bar, men varierer med turtall.
Oljelampen blinker på alle turtall. Starter å blinke ca 1 minutt på tomgang.
Sykkelen skal snart ha 48`km service med full pakke. Så har avtalt å levere den i morgen på verksted så kan de feilsøke, fikse og i tillegg ta hovedservicen.
Blir spennende å se hva som er galt og hva det vil koste:S
Ble anbefalt av verkstedet å kjøre sykkelen på tilhenger til verkstedet. Men eg tror eg tar sjansen. Har trossalt kjørt ca 3 mil i dag med lyset blinkende. så da kan ikke 7-8km til gjøre noe særlig mer skade...

TAKK FOR SVAR!
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Oljelampen blinker

Post by RockeRolf »

Om lyset slukner i det øyeblikket du starter, for deretter å starte å lyse etter et eller to minutter på tomgang vil jeg ikke kjøre en meter til med sykkelen!
Det KAN være at oljen er tykk nok ved oppstart til å ikke trigge trykkføleren, men så snart oljen blir varmere og tynnere faller trykket nok til at trykkføleren tenner lampa. Da har du potensiale til et fullstendig motorras.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Oljelampen blinker

Post by RH racing »

er kaldt om morgenen nå...så tykk olje er ikke heldig for motoren...hvordan står sykkelen lagret da???
er det noe ulyd fra motoren da?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
TommyMSI
Posts: 21
Joined: 25 Jul 2009 08:39
MC: Suzuki GSXR 600 SRAD
Location: Stavanger

Re: Oljelampen blinker

Post by TommyMSI »

RH racing wrote:er kaldt om morgenen nå...så tykk olje er ikke heldig for motoren...hvordan står sykkelen lagret da???
er det noe ulyd fra motoren da?
Sykkelen har stått lagret inne i sommer. Så har kjørt 55mil på en uke før dette skjedde. Eneste ulyd som eg kan høre er tikking fra ventilene..
Men har uansett KJØRT sykkelen og levert den på verksted no:D
Så dere skal få svar når eg får han tilbake
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Oljelampen blinker

Post by RockeRolf »

RH racing wrote:er kaldt om morgenen nå...så tykk olje er ikke heldig for motoren...hvordan står sykkelen lagret da???
er det noe ulyd fra motoren da?
Ehhh. Du vet at mellom november og april startes det opp tusenvis av 4 sylindrede uoppvarma bensinmotorer opp hver eneste dag med en "starttempratur" på 0 til -25 grader, bare i Norge?
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Oljelampen blinker

Post by RH racing »

ehh ja?? men med gammel tjukk olje vil denne ta litt tid for å flyte normalt i motoren. derfor jeg spurte hvordan han "oppbevarte" den da...
kjørte med Raceoljen jeg hadde på cosworthen hadde jeg o,5 bars oljetrykk ved oppstart når det var nære 0 grader. men denne blei bra etter 10 sek og økte til "normalt" trykk... men denne hadde oljetrykksmåler, så jeg så hele tiden hva den lå på...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply