Hjelp til valg av MC.

Prat om tung MC.
Post Reply
-Henrik-
Posts: 5
Joined: 12 Oct 2010 03:26

Hjelp til valg av MC.

Post by -Henrik- »

Heisann!

Jeg er 21 år gammel og har tenkt å skaffe meg en motorsykkel så snart MC-lappen er i boks. Tingen er at jeg alltid har likt sportssykler, men jeg måler 192 cm. Har fått med meg, til stor forargelse, at sportssyklene egentlig passer bedre til folk som ikke er så veldig høye. Finnes det sportssykler som passer bedre til folk med min høyde?
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by Baron von Waffel »

Jeg er like høy som deg, og ser poenget. Tror en løsning kan være å se på de største og mest sportslige touringsyklene. Men kikke litt omkring. Og husk det er MC-messe på Lillestrøm til våren. Der kan du kikke og prøvesitte.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by supermons »

Hva er budsjettet ditt? Har du tenkt til å kjøpe helt ny?

En del eldre sportssykler er større enn de som selges nye nå, så mulig det er et alternativ.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by inunf »

Det er en del r-sykler som passer bedre for lange folk. Kommer litt an på om du er lang i beina eller i ryggen, men her er noen sykler du kan se nærmere på:

Aprilia RSV mille (03 eller eldre)
Kawasaki ZX9R (alle modeller)
Kawasaki ZX6R (før 02 el. 03)
Honda CBR600F (alle modeller, ikke RR)
Honda CBR 900RR (alle 900 tror jeg)
Triumph Daytona T595 (alle modeller)
Yamaha YZF 600 Thundercat (alle)
Yamaha YZF1000 Thunderace (alle)

Genrelt sett ble r-syklene mindre fra ca. 03 og frem til nå, men hvis du vil så går det. Vet om en kar på nesten 2 meter som kjøpte S100RR og var kjempefornøyd.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by Jeanette »

Tråden til er flyttet fra "Kjøpes" til "Tung MC", da førstnevnte forum er for konkrete ting som skal kjøpes.


Jeanette
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by tshansen »

Jeg er selv 2 meter på sokkelesten, å jeg sitter bedre på R sykkel enn jeg gjør på touring sykler.

Kjører selv ducati 748, noe alle frarådet meg pga høyden, men jeg sitter kjempe bra på den, men mye takket for at jeg er såpass lang i rygg å armer.

Tror du bare er nødt å prøvesitte litt å kjenne på kroppen hva som passer best til deg
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
-Henrik-
Posts: 5
Joined: 12 Oct 2010 03:26

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by -Henrik- »

supermons wrote:Hva er budsjettet ditt? Har du tenkt til å kjøpe helt ny?

En del eldre sportssykler er større enn de som selges nye nå, så mulig det er et alternativ.
Nei jeg har ingen planer om å kjøpe ny sykkel, så jeg kommer til å kjøpe en brukt. Sitter og ser på Suzuki RF 900 akkurat nå og lurer på om det kanskje er et alternativ. Jeg vil nødig strekke meg over 50.000, men hvis det bare er snakk om et par lapper mer så er det jo mulig jeg kan tyne lommeboken litt. Men en ting til jeg må ha i bakhodet er at sykkelen ikke blir så sinnsykt dyr å forsikre heller Er student i Bergen og lever på studielån + at jeg jobber rundt 2-3 dager i uken og en helg i mnd. Men kutter ned på arbeidstiden når eksamener er rett rundt hjørnet :p Alternativet kan jo være å forsikre sykkelen gjennom min far som har hatt sykkel selv i et par år før han solgte den.
Last edited by -Henrik- on 13 Oct 2010 00:32, edited 2 times in total.
-Henrik-
Posts: 5
Joined: 12 Oct 2010 03:26

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by -Henrik- »

inunf wrote:Det er en del r-sykler som passer bedre for lange folk. Kommer litt an på om du er lang i beina eller i ryggen, men her er noen sykler du kan se nærmere på:

Aprilia RSV mille (03 eller eldre)
Kawasaki ZX9R (alle modeller)
Kawasaki ZX6R (før 02 el. 03)
Honda CBR600F (alle modeller, ikke RR)
Honda CBR 900RR (alle 900 tror jeg)
Triumph Daytona T595 (alle modeller)
Yamaha YZF 600 Thundercat (alle)
Yamaha YZF1000 Thunderace (alle)

Genrelt sett ble r-syklene mindre fra ca. 03 og frem til nå, men hvis du vil så går det. Vet om en kar på nesten 2 meter som kjøpte S100RR og var kjempefornøyd.
Hei, og tusen takk for innlegg! Interessant liste du hadde, setter pris på det! Mange fine sykler, men likte den Hondaen, CBR 900RR, best :-)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by inunf »

Bare hyggelig. Desverre er det nok kun Thundercat'en som er innenfor budsjettet og ok å forsikre.

Har aldri kjørt RF900, men etter det jeg har hørt så skal det være en god sykkel i forhold til prisen. Hvis utseendet ikke plager deg så er det nok et klokt valg. Ellers kan du se nærmere på ZX6 fra før 2000, det er relativt romslige r-sykler som er ganske kapable, driftsikre og billige. Søskenbarnet mitt kjøpte en ny i -99 som han har enda, kjørt over 100 000 km uten problemer. Mulig forsikringen blir et problem, SJEKK FØR DU KJØPER. Det er helt SYKE forskjeller på forsikringspriser fra selskap til selskap og fra sykkel til sykkel.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by Baron von Waffel »

Du får jo et annet problem også. Du må jo kjøre mellomeffekt til du blir 23.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by supermons »

Baron von Waffel wrote:Du får jo et annet problem også. Du må jo kjøre mellomeffekt til du blir 23.
Stemmer ikke. Han kan kjøre fulleffekt fra fylte 21.

Thunderace 1000, vet ikke om denne passer i budsjettet ditt? Evt kan du sjekke ut FZR1000 som er forgjengeren. Hadde FZR600 selv, men den blir nok litt i minste laget for deg tror jeg..

Du får zx7r og zx9r i ditt budsjett, men spørs om de er greie å forsikre.
spikre
Posts: 18
Joined: 16 Oct 2010 19:19

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by spikre »

Honda har jo alltid den nye VFR1200. En såkalt "Sportstouring". Definitivt noe å anbefale om budsjettet strekker til.
-Henrik-
Posts: 5
Joined: 12 Oct 2010 03:26

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by -Henrik- »

spikre wrote:Honda har jo alltid den nye VFR1200. En såkalt "Sportstouring". Definitivt noe å anbefale om budsjettet strekker til.
Ikke kom med useriøse poster her er du snill :smt075
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by supermons »

Sportsturer er ikke dumt å vurdere med tanke på at det er førstegangssykkel, men den der er vel uansett ikke innenfor budsjettet.

Mitt tips er at du drar på MC-messa som er i Lillestrøm til våren og prøvesitter litt, evt at du møter litt forumfolk på Tyrigrava eller lignende og prøvesitter litt sykler for å se om de passer deg.

Nå har vel desverre de fleste R-sykler tatt vintern allerede, min inkludert :(
-Henrik-
Posts: 5
Joined: 12 Oct 2010 03:26

Re: Hjelp til valg av MC.

Post by -Henrik- »

supermons wrote:Sportsturer er ikke dumt å vurdere med tanke på at det er førstegangssykkel, men den der er vel uansett ikke innenfor budsjettet.

Mitt tips er at du drar på MC-messa som er i Lillestrøm til våren og prøvesitter litt, evt at du møter litt forumfolk på Tyrigrava eller lignende og prøvesitter litt sykler for å se om de passer deg.

Nå har vel desverre de fleste R-sykler tatt vintern allerede, min inkludert :(
Nei, sportstourer-sykler er overhodet ikke en dum ide, har faktisk sett på flere allerede. Skal garantert på den MC-messen i Lillestrøm! :smt023
Post Reply