Fusking på lavt turtall

Prat om tung MC.
Post Reply
tillung85
Posts: 10
Joined: 30 Nov 2010 10:03
MC: 1985 Yamaha FZ750
Location: Voss

Fusking på lavt turtall

Post by tillung85 »

Hei. Har ein Yamaha fz 750 fra 85-. Den går utrolig fint og er ganske sprek, men når eg kommer på lavt turtall og møter en motebakke så begynner den å fuske ganske mye. gir seg ved et lite knepp på cluchen. Hva kan dette være? Har fått foreslått alt fra falsk luft til shimsing av ventiler... Takker for all respons:)
only god can judge me
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Fusking på lavt turtall

Post by Flydude »

Dårlig justert tomgang? Finnes det en enkel måte å justere det på på sykkelen? På min er det en liten plasttapp på høyre side, stikkende ut fra kåpen, som kan vris på for å justere tomgangen (turtall). Fusker den på tomgang også?
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
tillung85
Posts: 10
Joined: 30 Nov 2010 10:03
MC: 1985 Yamaha FZ750
Location: Voss

Re: Fusking på lavt turtall

Post by tillung85 »

nei sykkelen går fin på tomgang, men begynner å fuske under kjøring på lavt turtall når den får litt motstand...
only god can judge me
inunf
Posts: 4919
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Fusking på lavt turtall

Post by inunf »

For rik blanding på liten gassåpning? Lenge siden forgasserene ble renset eller justert? Har det blitt endret på noe i det siste? Eksos, gassere eller luftfilter/innsug?
tillung85
Posts: 10
Joined: 30 Nov 2010 10:03
MC: 1985 Yamaha FZ750
Location: Voss

Re: Fusking på lavt turtall

Post by tillung85 »

det er påmontert effektanlegg. har vert montert powerfilter men disse er fjernet. forrige eier fikk den ikkje til å gå orntlig med dei påmontert..
sykkelen har gått litt langt so det kan jo hende at ventilene er slitt?
only god can judge me
inunf
Posts: 4919
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Fusking på lavt turtall

Post by inunf »

For å utelukke ventilene kan du ta komptest og sjekke ventilklaringen. Begge deler er relativt enkelt. At den går bra på tomgang og på høyere turtall får meg til å tro at det er relatert til bensinblandingen på en gitt gassåpning, men det kan være greit å utelukke ventilene også. Sitter det original luftfilterboks på nå med originalt luftfilter? Er det slip-on eller helanlegg?
tillung85
Posts: 10
Joined: 30 Nov 2010 10:03
MC: 1985 Yamaha FZ750
Location: Voss

Re: Fusking på lavt turtall

Post by tillung85 »

orinal luftbox, og slippon potte.
only god can judge me
inunf
Posts: 4919
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Fusking på lavt turtall

Post by inunf »

Da holder jeg på min opprinnelige teori. Rens gasserene, sjekk pilotdysene og hvis det ikke hjelper prøv å stille på pilotskruen om den finnes, eller bytt til mindre pilotdyser.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Fusking på lavt turtall

Post by Onsløv »

tillung85 wrote:det er påmontert effektanlegg. har vert montert powerfilter men disse er fjernet. forrige eier fikk den ikkje til å gå orntlig med dei påmontert..
Dette her forteller meg at tidligere eier kanskje har skrudd blandingsskruene i hytt og pine.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
tillung85
Posts: 10
Joined: 30 Nov 2010 10:03
MC: 1985 Yamaha FZ750
Location: Voss

Re: Fusking på lavt turtall

Post by tillung85 »

Takker for gode svar!
only god can judge me
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Fusking på lavt turtall

Post by RH racing »

dårlige plugger? pluggkabler? coil? pleier da egentlig ikke å gi seg om du clutcher den... men enkelt å bytte.
kan og være at den får for mye bensin, så den surner litt på pluggene ved laverer turtall...
skjekk plugger.. juster gasserer. så er du nok langt på vei...
jeg bytter selv plugger hver sessong.... koster ikke stort...og er verdt å ikke stoppe pga en plugg.....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
tillung85
Posts: 10
Joined: 30 Nov 2010 10:03
MC: 1985 Yamaha FZ750
Location: Voss

Re: Fusking på lavt turtall

Post by tillung85 »

Har endelig sumla meg til å opne gasserene og det viser seg å være ganske store dyser. i min clymer verkstedhandbok står det at det skal være 105 på sylinder 1 og 4 og 100 på sylinder 2 og 3. stod 128 på alle:p
MEN kan ikkje sjønne koffor det skal være størst dyser ytterst.. motoren er vannkjølt så det burde vel være like dyser på alle 4?
luftkjølt motor er vanlig med størst dyser i midten pga varme men det som står i boka er jo litt på trynet mener eg..
Prata med ein lokal yamahaforhandler og han sa det skulle være 102,5 på alle 4. men siden sykkelen er litt trimma så tur eg det er lurt med litt større dyser en orginalt, så eg slipper å brenne ventiler og stempel pga for mager blanding. noen som har erfaring med dette? kansje hvor store dyser eg skal prøve med?
inunf
Posts: 4919
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Fusking på lavt turtall

Post by inunf »

Hoveddysene påvirker hovedsaklig blandingen ved fult gasspådrag. Det er nok mer sannsynlig at det er pilotdysene eller blandingsskruen det er noe feil med. Enig i at det er rart med størst dyser ytterst. Kanskje de ytterste sylinderene har bedre tilgang på kald luft?

Hva legger du i litt trimmet?
Post Reply