Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Prat om lett MC.
mortenna95
Posts: 2
Joined: 24 Mar 2011 17:30

Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by mortenna95 »

Heisann :)

Jeg er på utkikk etter en lett-mc siden jeg fyller 16 i sommer. Jeg har sett endel rundt og funnet noen jeg syntes ser veldig fine ut. Det er da Yamaha yzf-125, Derbi gpr-125 Aprilia rs-125, og KTM duke-125. Men jeg lurte på om noen har noen meninger om disse, eller eventuelt kan komme med andre forslag til lett-mc? Kommer mest sannsynelig til å kjøpe ny.

Jeg har lyst på en mc som er god å kjøre langturer med, og som går bra. Men jeg syntes også det er viktig at det ikke er så mange småfeil, eller noe som gjør at jeg må skru endel (siden jeg har lite peiling på dette).

På forhånd takker jeg for svar! :)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by Baron von Waffel »

Det er jo ikke tilfeldig at så mange kjøreskoler bruker Varadero. Det er lite kluss med dem. De er gode å kjøre langt med, og de holder greit følge opp til over norske fartsgrenser. Ellers har jeg ikke peiling på alternativene. Men altså fornøyd med lettsykkelen min, så langt som en lettsykkel kan tilfredsstille meg.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Haugee
Posts: 63
Joined: 28 Dec 2010 17:19
MC: Ktm exc 125 2008

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by Haugee »

Eg har hatt Aprilia rs 125 06 modell før.. Den er faktisk den beste racing sykkelen eg har kjørt av lett mc. Gode kjøreegenskaper og visst du gjer den om til fp så har du ganske godt drag.

Eller så kan eg nevne ein annen sykkel. Det er ein Cagiva Mito. Dei gamle modellen går ganske godt :)
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by Gammelgutt »

Men har du råd til å forsikre en ny R-sykkel?. Det kan fort bli dyrt. En naken sykkel som du sitter rett opp og ned på er nok både billigere i innkjøp og forsikring. Yamaha YBR, Daelim Roadwin, Honda CBF er rimelige greie sykler med et lavt bensinforbruk. Ser på tekstTV at det er fare for en bensinpris på 17 kr literen i sommer. :-k
User avatar
fikse
Posts: 26
Joined: 07 Jun 2007 10:42
MC: ´87 Honda PX50 ´86 Yamaha FZX700 (US) ´11 KTM Duke 125
Location: Sund, utenfor Bergen
Contact:

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by fikse »

Har du funnet ut hvilken sykkel du vil ha?
Har selv vært på jakt etter en lett (i KG) sykkel med gode kvaliteter og lave driftskostnader. Har kjørt MC i noen år, så jeg er blitt litt kresen på at bremser/dempere/ramme skal fungere bra. Har sett på ymse lett-MC siden både pris og vekt passer det jeg skal bruke den til (dagpendling 6 mil, svingete dårlig vei, og tidvis mye kø/forbikjøring av kø).
Har diverse tunge MC, men alle disse blir rett og slett litt for tunge, bruker for mye drivstoff, og de jeg har er heller dårlig egnet for kjøring på småglatte veier.
Har hatt gleden av å kjøre en ´97 KTM Sting 125. I prinsippet mye samme sykkel som den nye mini-Duke-en, men med 2t-motor som ikke er økonomisk. Den er fantastisk enkel å kjøre, og har fantastiske bremser og dempere. Akkurat samme som en finner på "orntlie" motorsykler. Har vært rundt og sett på flere merker, og fant fort ut at KTM var de eneste som faktisk lager en lett-MC som er en tung MC bare med en 125 motor. Tilsynelatende iallfall; den er jo ikke mulig å få prøvekjørt, siden den ennå ikke er kommet til landet. Forøvrig er den og en av få (eneste?) som har motor som skal gi 15HK, og ikke 11-13,5 som er mest normalt på lett-MC. Prisen er jo også helt spiselig, under 50.000,- på gaten er helt kurant. Den kommer med innsprøytning, og tilfredstiller ymse utslippskrav, så forbruket bør være ganske hyggelig. Bortsett fra sylinder/stempel så er hele motoren egentlig en eksisterende 350 motor, så det borger for at den skal være mer enn solid nok.
Eneste som trekker ned i mine øyne er at KTM generelt har høye delepriser. Men kjøper man nytt og har det i et par år, så er det minimalt med deler som trengs.

Uansett hva du velger - Lykke til med valget
Livet er en lek - Lek det!

Bentus
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by Gammelgutt »

Daelim Roadwin er også en sykkel med "voksne" mål. R utgaven har en vannkjølt motor som i utgangspunktet har 19 hk. Selv om det er en R-sykkel så har den samme oppreiste sittestilling som nakensykkelen. Jeg kjørte en nakenutgave av Roadwin (luftjkølt+ forgasser, 13 hk) 36000 km uten problemer.

Hyosung gt 125 (naken) er litt større enn Roadwin har V-twin på 15 hk og har samme ramme som 250, men ikke oppnedgaffel.

Honda Varadero 125 er vel den største gate-125en på markedet, men koster mer enn andre.

Derbi Terra er også forholdsvis stor og har fått god kritikk. Den likner litt på BMW 650 gs.

Alle disse er 4 takt.
Steffent94
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2011 21:16
MC: Aprilia RS125 SBK '03
Location: Skien

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by Steffent94 »

for all del, ikke velg 4 taktere!
Aprilia RS125 er veldig bra racing sykkel, og med litt trim går den utrolig bra. :)
og et veldig pluss er at Apriliaforum.no kan hjelpe deg med alt du lurer på! :D
ta en titt innom. ;)

Cagiva Mito er ganske bra, hvertfall de gamleste, sevenspeed til evo. :)
SP525 er det vedlig mye feil med. :s

Istedenfor Ktm Duke, ville jeg valgt Ktm EXC som går veldig bra, men koster litt mer da. :(
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by Jarle »

Steffent94 wrote:for all del, ikke velg 4 taktere!
Hva legger du til grunne for denne uttalelsen der?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by ToreLo »

"Jeg har lyst på en mc som er god å kjøre langturer med, og som går bra. Men jeg syntes også det er viktig at det ikke er så mange småfeil, eller noe som gjør at jeg må skru endel (siden jeg har lite peiling på dette)."

Ut i fra denne setningen så syns jeg definitvt at en 4 takter høres mest fornuftig ut. Jeg ville kjøpt Duken.. ser veldg artig ut!
Steffent94
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2011 21:16
MC: Aprilia RS125 SBK '03
Location: Skien

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by Steffent94 »

Fire taktere går ikke bra på en 125cc!

RS125, Mito og andre totakere er helt greie å kjøre lenge med, og går rimelig bra til å være 125cc.
Skruing vil det uansett være, og det er morsomt å lære litt i denne perioden. :)
Selv startet jeg med ingen erfaring på moped og lett mc, men etter å hatt moped i et halvt år og lett sykkel i noen måneder, har jeg lært mye, og det er jeg ganske sikker på at andre har gjort også. Ingen har mye erfaring når de starter i lett mc perioden sin. ;)
Dette er ganske morsomt å ha seinere i livet! :)
Så jeg sier 2 taktere er morsommere å kjøre, mye mer kjøreglede, og du vil få et finere forhold til sykkelen din, enn du vil få med en 4 takter som f.eks varadero, som bare vil være et fremkomst middel for deg, i og med at det er så og si vedlikedholdsfri.

Små feil vil det uansett være om du kjøper brukt. Kjøper du derimot nytt, vil det ikke bli noe mer skruing på en 4takter som en 2takter, kanskje bare litt vedlikedhold i ny og ne. ;)
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by alexanderyi »

Hadde selv en Rieju RS2 125, og var veldig fornøyd med den ;)
Denne sykkelen hadde gode dempere, jevnt sterk (sett i 125 4-takt sammenhegn) motor som dro fint i oppoverbakker og hadde ALDRI noen feil..
Byttet så klart kjede, drev, dekk og olje, men det må du lell ;)

Sykkelen oppleves nok litt slitsom i starten da det er en uvant sittestilling hvor du er bøyd framover og mye av vekten ligger rett på håndledd frem til du er kjent med sykkelen, men dette tar ikke lang tid før enn det går seg til ;)
Vil tro de fleste r-sykler (og kanskje fler?) er slik.


Og om du vil ha en sykkel med lite problemer, så kjøper du 4-takter.
Har kamerater som kjøpte:
03' Honda NSr og denne har vel stått i deler nærmest en hel sesong pga. deler som måtte byttes og overhalles
08' Aprilia RS 125 (denne ble kjøpt helt ny) og denne gikk i noen måneder før en sykkelen havarerte.

Det kan jo så klart diskuteres hvorfor disse måtte skrues så mye på, men en ting er sikkert: Jeg hadde MYE mer glede av min 4-takter som gikk non-stop hele tiden.


Ellers så er det greit og sjekke forsikringspriser så lenge det er bokstaver i navnet som omhandler S og RS.
Jeg bor selv ved Fagernes, og min sto forsikra på pappa med full kasko i Sparebank 1, og årlig pris var på ca. 3500..
En jeg hadde kontakt med i Bø i Telemark satte den på seg selv og betalte en plass mellom 13000-15000 i året på seg selv..

--
Alex
Haugee
Posts: 63
Joined: 28 Dec 2010 17:19
MC: Ktm exc 125 2008

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by Haugee »

Eg hadde no ingen problemer med min aprilia rs 125 06 modell når eg eigde den. Kjørte 6000 ein sommer eg uten problemer og da hadde den gått 12000 og då solgte eg den ;)
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by maelling »

Har selv kjørt lett MC i 13 år omtrent, og har hatt både 2 - takt og 4 - takt. 2 - takt går sikkert noe bedre, men låter moped, lukter dritt og man må bytte stempel per 16000km og slike ting på Aprilia. Sånt er håpløst om man kjører en del. Det er forskjell på 4 - takt sykler. Den treigeste jeg har hatt er vel Virago 125, og den orket vel ikke mer enn 90 på strekkene. Min Vespa ET4 125 er vel muligens den raskeste, pga lav vekt. Spørsmålet er hva du vil ha. Vil du ha en liten racer hvor MC'en er et mål i seg selv, så kjøp den en Aprilia RS. Vil du ha noe som er mer nøysomt (typisk 0,3 liter mila), problemfritt og harmonisk å kjøre med, handler du firetakt (type YZF) :) Ellers skal jeg ikke slå et slag for scootere, siden det nok er det siste 16 åringer tenker på :) Min burgman 125 har jeg kjørt 33 000 km med uten noe tull, og har vært på 4 vestlandsturer med den. Får med meg mer enn min kamerat med 900 RR, med 230 volt, pc, telt, sovepose og ekstra sko bare under setet, og kjører rett fra min kamerat på svingete veier pga lavt tyndepunkt. Men sånn som jeg leser kriteriene dine, kan en YZF 125 sikkert være fin (uten at jeg har prøvd en), men tenk på at R-sykkel ikke er noe særlig på tur. Det taler for varadero. Dette høres ut som et dumt svar, men du må nesten sette deg på alle syklene, ta deg en tur og se hvem som ligger ditt hjerte nærmest. I mellomtiden nøyer jeg med å slå et slag for 4 - takt :) Dette er det eneste som duger i lengden.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
fikse
Posts: 26
Joined: 07 Jun 2007 10:42
MC: ´87 Honda PX50 ´86 Yamaha FZX700 (US) ´11 KTM Duke 125
Location: Sund, utenfor Bergen
Contact:

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by fikse »

Har for kort tid siden fått vår Duke 125 på tunet. Har kjørt straks 100 mil med den.
For å gjøre det hele kort: Sjekk den ut. Dette er IKKE en lett-sykkel. Dette er en "skikkelig" MC, på alle måter. Ja den har "bare" 15 HK, men duverden så fint de fungerer. Kjøreegenskapene må oppleves. Enkelt og greit. Kvaliteten er selvsagt vanskelig å si for mye om, men etter å ha skrudd på bil/MC i noen år, så har jeg litt erfaring med å "se" hva som virker solid og ikke. Duke-en virker til å være av typen solid.
Livet er en lek - Lek det!

Bentus
polly0
Posts: 2
Joined: 10 Jul 2011 21:53
MC: husqvarna 125sms 2010

Re: Hvilken lett-mc bør jeg velge?

Post by polly0 »

Anbefaler veldig sterkt en husqvarna 125sms 2010. har det sjøl. hvis du tenker noe på fart og aks så går den ca 115km/t originalt! og det står i vognkort at sykkelen går ca 105km/t. og aksen er bedre en andre sykler... har hat en del kappløp :P har knust mange ktm er! er sykt morsom å kjøre og helt sykt lettkjørt!
Post Reply