Regulatorproblemer (?) på VFR750

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Hercules
Posts: 14
Joined: 20 May 2008 22:48

Regulatorproblemer (?) på VFR750

Post by Hercules »

Jeg har problemer med min Honda VFR 750 1990 model. Når jeg skulle starte den i går virket den tom for strøm og ville ikke starte, satt den på lading i natt og i dag var den helt død. Tenkte at jeg hadde tatt knekken på batteriet siden laderen er av den voksne typen og kjøpte et nytt batteri på Biltema kom hjem og det er like dødt. Jeg får imidlertid start om jeg bruker startstrøm fra laderen, men når jeg kobler fra laderen blir det litt rykking og napping før den dør ut. Siden VFR er kjent for regulatorproblem har jeg kikket litt på den i ettermiddag uten å bli helt klok. Når jeg kobler den fra starter den fremdeles med startstrøm og lading, men dør helt kontant i det jeg kobler ut ladingen i motsetning til når jeg hadde regulatoren tilkoblet og den hoster og harker litt før den stopper.

Kan jeg gå ut fra at det er regulatoren eller er det andre ting, feks dynamo? Eller andre skummle ting? På de to siste turene jeg hadde la jeg merke til at instrumentlyset ble sterkere/svakere ved et par anledninger.
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Regulatorproblemer (?) på VFR750

Post by Tvinitla »

Virker ikke som dette er et regulatorproblem, da skulle den ha startet med nytt batteri, forutsatt at Biltema-batteriet er påfylt syre og har blitt ladet.

Har du sjekket følgende:
- batteriklemmene er skikkelig festet
- god kontakt mellom batteriklemme og batterikabler
- jordingkabelen (minus) er skikkelig festet til ramme / motor
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Hercules
Posts: 14
Joined: 20 May 2008 22:48

Re: Regulatorproblemer (?) på VFR750

Post by Hercules »

Sitter på jobb nå så jeg får ikke sjekket, men er ikke batteriene deres fylt og delvis ladet? Mulig jeg er skikkelig teit som ikke sjekket det, men det var da slik før.... :?

Jeg har skiftet batteri fram og tilbake så jeg utelukker tilkoblingene på batteriet, men jeg skal prøve å følge jordingen og se hvor den ender.

Men tenker du at sykkelen skal stoppe (som den gjør) da jeg kobler fra ekstern strømtilførsel, om problemet er batteri? Jeg har ikke mye peil på slikt, men det virker jo som den ikke produserer nok strøm til å opprettholde liv i seg selv, eller at den strømmen ikke kommer dit den skal...
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Regulatorproblemer (?) på VFR750

Post by Tvinitla »

Syrebatteriene hos Biltema er normalt ikke fylt med syre når de står i hyllene. Dette blir gjort etter at du kjøper batteriet, og etter fylling skal de lades litt. Men har du kjøpt gel-batteri eller vedlikeholdsfrie skal de være klar til bruk, slik jeg har forstått det.

Jeg er enig med deg at selv om batteriet er tomt så burde motoren gå dersom generatoren lader. Ut fra dette kan det se ut som om du ikke har lading, det kan da være dynamoen som er gåen eller regulatoren.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Regulatorproblemer (?) på VFR750

Post by supermons »

Er greit å ta en litt lang tur med nytt batteri for å være sikker på at det fullt. Har ihvertfall jeg fått beskjed om på Biltema når jeg har handlet batteri der.

Har du mulitimeter? Sjekk spenning på batteriet når sykkelen går, så ser du jo om det lader. Skal være 14v eller noe sånt.
Hercules
Posts: 14
Joined: 20 May 2008 22:48

Re: Regulatorproblemer (?) på VFR750

Post by Hercules »

Når har jeg fått liv i sykkelen, men ikke løst problemet. Den starter med Biltema batteriet og lader tilkoblet, og fortsetter å gå etter at jeg kobler fra ladingen. Når jeg måler batteriet nå får jeg ikke mye over 10V spenning. Når jeg kobler fra regulatoren får jeg 25V på alle tre ledningene som kommer fra statoren om jeg har skjønt dette riktig. Det skal være 26V - 30V men et lite avvik er ok har jeg lest på et annet forum. Slikt sett virker statoren å være ok, men det festlige er at jeg har kjøpt ny regulator, og alle tall og fakter er helt likt med begge regulatorene.

Kan dette fremdeles være et batteri problem? At det ikke tar mer lading, og at jeg har vært uheldig med det nye batteriet fra Biltema? Som forøvrig er vedlikeholdsfritt så la oss håpe de fylte syre på det før de lukket det for godt :)

Legger til at sykkelen er forholsvis ny for meg i år, men jeg har kjørt mange 100-mil og den har vært sikker som banken hittil.

edit: når jeg måler lar jeg sykkelen gå på 2000 rpm
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Regulatorproblemer (?) på VFR750

Post by Tvinitla »

For meg ser det ut til at det kan være problemer med batteriet. Et ladet batteri skal holde 12 - 12,5 volt og denne spenningen skulle du kunne måle selv med motoren i gang.
Men på den annen side skulle spenningen stige til ca 14,2 - 14,5 volt ved 2000 rpm dersom ladingen er OK.
Men jeg er litt usikker på om regulatoren vil kunne fungere skikkelig dersom batteriet ikke fungerer. Men ettersom du har 2 regulatorer som fungerer likt kan du gå ut fra at regulatoren er OK.

Det jeg ville ha gjort var å koble til et batteri som jeg var sikker på var i orden, gjerne et bilbatteri, for å eliminere batteriproblemer.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Hercules
Posts: 14
Joined: 20 May 2008 22:48

Re: Regulatorproblemer (?) på VFR750

Post by Hercules »

Jeg heller litt mot at løsningen ligger i batteriet selv og skal sjekke ut det i dag. Er det greit å bruke et bilbatteri? Blir ikke det fryktelig stor spenning, eller tåler elektronikken det?

Om det skulle være batteriet som lager krøll er det i og for seg litt bekymringsverdig i seg selv da dette ifølge forgje eier ble byttet i fjor. Det kan jo også tyde på regulatorproblemer selv om jeg ikke finner feil.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Regulatorproblemer (?) på VFR750

Post by Northman »

Hercules wrote:Jeg heller litt mot at løsningen ligger i batteriet selv og skal sjekke ut det i dag. Er det greit å bruke et bilbatteri? Blir ikke det fryktelig stor spenning, eller tåler elektronikken det?

Om det skulle være batteriet som lager krøll er det i og for seg litt bekymringsverdig i seg selv da dette ifølge forgje eier ble byttet i fjor. Det kan jo også tyde på regulatorproblemer selv om jeg ikke finner feil.
Har ingen fasit på det, men etter hva jeg har lest meg frem til er bil batteri OK, så lenge det ikke er koblet til en bil som står og går.
It is better to exist unknown to the law.
Hercules
Posts: 14
Joined: 20 May 2008 22:48

Re: Regulatorproblemer (?) på VFR750

Post by Hercules »

Uten at jeg skjønner hvordan ting henger sammen så er status at den starter og lader med enda et nytt Biltema batteri, og med begge regulatorene. Om det andre Biltema batteriet var ødelagt før jeg fikk det, eller om jeg ødela det med høy spenning på lading/starthjelp vet jeg ikke. Men jeg målte det før jeg begynte til 12,7 og den startet på det. Nå lader den med 14,4 uansett regulator og alt ser greit ut. Jeg kommer uansett til å la den gå litt mens jeg drikker kaffe og soler meg, mens jeg måler lading og spenning på dynamo. Etter som jeg har skjønt kan regulatoren komme og gå om det er feil på den. Siden den fikk nytt batteri i fjor føler jeg meg ikke trygg på at feilen er borte...

Om noen har innspill på hva som skjer setter jeg pris på å høre det.
Hercules
Posts: 14
Joined: 20 May 2008 22:48

Re: Regulatorproblemer (?) på VFR750

Post by Hercules »

Bare for å avslutte saken. Jeg koble opp den gamle regulatoren og lot sykkelen gå mens jeg foretok målingen og gjorde andre ting i garasjen. Jeg drev nok på slik i totalt 1 time fordelt på 2 økter for å la sykkelen avkjøle seg. Regulatoren fungerte greit, jeg fikk ikke topp ladespenning men uten lys lå den på over 13V, med alt lys på lå den på 12,6V. Altså for lite, men nok. Spenningen fra dynamoen lå i nedre del av det som er godkjent. Etter en tid sluttet regulatoren å virke totalt, for meg virker det som den konker da den blir varm. Så jeg byttet til den nye regulatoren og fikk samme verdier på målingene mine.

Jeg koblet så dette mer permanent. Måtte borre nye hull for å få den festet skikkelig og klippet av den gamle kontakten og loddet ledningene sammen. Det morsomme er at nå fungerer alt perfekt! Jeg vet ikke om det er midlertidig eller om alle feil faktisk er borte, men den lader 14,4V-14,6V og spenningen fra dynamoen ligger i øvre del av skalaen.

Jeg liker ikke å ikke vite helt sikkert, så jeg får bruke litt tid på den i vinter for å sjekke på nytt om alt er ok. Jeg skjønner at det meste ville blitt ok med ny regulator, men det som gjør meg usikker er at strømmen fra dynamoen har blitt bedre. Så hvis statoren er gåen har jeg nok fremdeles et problem, men kan den komme og gå da. Høres rart ut det og...
Post Reply