Problem med start på Suzuki Intruder.

Prat om lett MC.
Post Reply
Rugu
Posts: 1
Joined: 26 Oct 2011 15:16
MC: Suzuki Intruder 125

Problem med start på Suzuki Intruder.

Post by Rugu »

Hei Alle!

Etter å ha stått i ro et par mnd. var det nå på tide å kjøre motorsykkelen på vinterlagring. Når den har stått en stund, er den vanligvis litt vanskelig å starte, men denne gangen ville den ikke starte i det hele tatt. Motorsykkelen har kun el-start, og jeg prøvde å starte ved hjelp av el-starten, til batteriet var så godt som tomt (ca 20 minutter med prøving. Ikke 20 minutter med knappen inne, men prøving, feiling, sjekking av bensintilførsel osv. osv.).

Etter at spenningen på batteriet ble veldig lav, satte jeg det på hurtiglading. Da det ikke hjalp satte jeg det på "over-night" ladning, men nå når jeg prøvde å starte sykkelen, virker det ikke som om batteriet har ladet i det hele tatt. Når jeg bruker el-starten, hoster sykkelen litt, og så kommer det en fæl lyd fra det jeg antar er startmotoren (nesten som en skralle, eller en sånn 17-mai leke med plast mot plast som bråker).

Så til spørsmålene mine. Er det batteriet som er ødelagt, eller er startmotoren ødelagt? Hva kan det fæle lyden være, er det lyden av ødelagt startmotor, eller er det den lyden startmotorer lager når de ikke får nok strøm? Dersom det ikke er noen av tingene jeg har nevnt, hva annet kan det være? Jeg har tenkt på kondens og vann i bensinen, finnes det noen måte å sjekke dette?

På forhånd takk for svar! :)

Mvh
Rugu
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Problem med start på Suzuki Intruder.

Post by supermons »

Start med å bytte batteri, det kan være batteriet som er slitent og har problemer med å levere nok strøm når du starter.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Problem med start på Suzuki Intruder.

Post by maelling »

Startmotorer kan knurre litt om de ikke får bra nok med strøm. Det er ingen fordel å holde den inne konstant nesten i 20 min uten pause, men har du fiklet så har den nok fått kjølt seg ned bra. De utvikler 700-1000 watt og slikt, så det blir varmt, men de tåler en god del "abuse", så det skal godt gjøres å ha tatt liv av starteren under noen enhver omstendighet. Sjekk ellers pluggene og puss litt eventuelt, og sjekk om de blir våte og om motoren drar inn noe fra forgasserne. Kan være at forgasseren har tettet seg litt pga lang tids lagring, eventuelt om du har noe falskluft? Sjekk pakning som forgasseren henger på. Jeg slet med dette i lang tid, og det var håpløst å få start på min 125 om den hadde stått en uke. Fikset pakningen med taktette-middel faktisk. Slags sort guffe av tjære, glassfiber muligens og annet dritt. Det ble kjempebra etter at det hadde størknet. Ellers er det også en dårlig idé å la forgassere stå med bensin over lang tid. Tipper batteriet ditt er gåent :) Skulle du få start på den, så er det bare å kjøre for å få renset systemet.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply