Skikkelig arbeidsmaskin ønskes kjøpt

Har du noe du ønsker å kjøpe? Må være mc relatert!
Post Reply
trondwi
Posts: 1
Joined: 27 Oct 2011 02:11
MC: Suzuki FT250WD (1986!), Yamaha Grizzly 660

Skikkelig arbeidsmaskin ønskes kjøpt

Post by trondwi »

Min Yamaha Grizzly 660 er stjålet fra Krossen, Høvåg i Lillesand og skal erstattes. Den ble primært brukt til å trekke tømmer (stort sett eik - og det er utrolig tungt) i meget ulendt terreng på Sørlandet og til snømåking. Jeg vurderer å kjøpe en ny traktorregistrert Grizzly, men er åpen for alternativer. Her er et mimrebilde av den frastjålne. Måtte noen med et balltre...

Image

Et litt spesielt problem som jeg har, er at jeg mistet høyre hånd for mange år siden. Jeg er derfor avhengig av at gassen sitter på venstre side samt at bremsene er satt opp litt annerledes enn "normalt" for traktor-registrerte ATV'er - som krever at forbremsen og høyre håndbrems skal virke på alle hjul. Livsfarlig, spør dere meg! Jeg ønsker at fotbremsen kun skal virke på bakhjulene og venstre forbrems kun på forhjulene. Høyre forbrems får jeg ikke brukt uansett. Med dagens forskrift er det virkelig livsfarlig å kjøre i bratte bakker i terrenget.

Topphastighet er helt uinteressant, 40 km/t holder i bøtter og spann (jeg har hengere og ramper). Evne til å tackle vanskelig terreng og trekkraft er viktig. En 6-7 m eikestokk veier fort 3-400 kg og skal trekkes i terrenget med løftestropp (jeg har en tømmerhenger med vinsj, men terrengets beskaffenhet umuliggjør bruk av den de første 2-300 m). Jeg har også en gammel Suzuki 250 4WD (1986), men med 27 hk har den ikke kraft å trekke det jeg trenger - selv i super-low (og da går den skikkelig varm veldig fort).

Er mottagelig for forslag til ny, stor ATV som kan være leveringsklar i løpet av noen uker.

Trond
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Skikkelig arbeidsmaskin ønskes kjøpt

Post by Northman »

ATV har jeg dessverre lite kunnskap om, bortsett fra at hver gang jeg har prøvd har det vært livsfarlig moro... :D men det har aldri vært arbeid involvert, bare moro :)

Håper du finner en!
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: Skikkelig arbeidsmaskin ønskes kjøpt

Post by Swellpretty »

Auda.. Lenge sida du spurte nå..

Men tenkte å nevne at bruttern fiser rundt på en Dinli 700 Centor som han er meget fornøyd med... Måker snø og trekker svære hengere og greier!
Der er det fotbrems for bakhjula også bl.a..
Du får sjekke ut på google, men bruttern tippa at den holdt i massevis for å trekke tømmer i skauen også! =)

Lykke til med leitinga etter ny maskin!
Post Reply