Har seg slik at høyre framdemper hos meg har begynt å svette litt. Har dermed kjøpt meg nye pakninger til sykkelen samt noe gaffelolje fra biltema. Tenkte jeg skulle begi meg ut på dette prosjektet selv, men har i etterkant hørt av enkelte at dette kan være en smule vanskelig om man ikke har gjort det før.
Er det noen store feller man bør se opp for ved bytte av pakninger på demperen?
Bytte pakninger på framdempere selv?
Bytte pakninger på framdempere selv?
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
- AJSm20
- Posts: 95
- Joined: 12 Oct 2006 12:45
- MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20 - Location: Trondheim
Re: Bytte pakninger på framdempere selv?
Ikke helt samme modell, men samme fremgangsmåte: http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=101679
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Bytte pakninger på framdempere selv?
Jeg har gjort det selv en gang, og det er sannsynlig at du vil banne en del og kanskje ikke helt treffe rett på oljemengden i første omgang. Prøv å finn ut eksakt hvor mye olje som er i demperne dine før du bytter (mål opp det som kommer ut av den friske dempern), for har du for mye, kan de bli potte harde, og har du for lite, bunner de lett. Ting kan sitte fordømt hardt, og det skal ofte mye krefter til for å presse på de nye tetningene. Dette er ikke så vanskelig, men det kan hende du blir litt lei og varm i trøya innen du er ferdig
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Bytte pakninger på framdempere selv?
Hehe, hørtes ut som du hadde en hyggelig runde med dine i alle fall?
Jeg skrudde av demperne selv også leverte jeg de samt pakningene til Tore's her i Trondheim og fikk de fikset der istedenfor! Sparte meg ca 2500 kr i arbeid og betalte 1500 kroner i arbeidspenger. Fikk de også til å ta med framfelgen for å bytte hjullager framme, så nå er alt bra igjen
Jeg skrudde av demperne selv også leverte jeg de samt pakningene til Tore's her i Trondheim og fikk de fikset der istedenfor! Sparte meg ca 2500 kr i arbeid og betalte 1500 kroner i arbeidspenger. Fikk de også til å ta med framfelgen for å bytte hjullager framme, så nå er alt bra igjen
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
-
- Posts: 1
- Joined: 12 Jul 2012 22:32
- MC: 2000 Honda CBR929RR (vei)
2008 Yamaha YZF R6 (bane)
2001 Suzuki GSX-R 750(bane)
Re: Bytte pakninger på framdempere selv?
Oljemengde i gaffelben; det skal fylles til rett nivå i gaffelbena, ikke ihht et angitt volum. Gaffelbenet skal være sammenpresset og uten fjær (på min sykkel) når nivået skal måles. Det går fint å overfylle litt hvis man ønsker mer motstand i fjæringen.
Fjæringsmotstanden i fronten består hovedsakelig av selve gaffelfjæren, fleksen i framdekket og komprimeringen av luftlommen øverst i demperbenet. Ved å overfylle litt blir luftlommen mindre og den gir da mer "komprimeringsmotstand".
Fjæringsmotstanden i fronten består hovedsakelig av selve gaffelfjæren, fleksen i framdekket og komprimeringen av luftlommen øverst i demperbenet. Ved å overfylle litt blir luftlommen mindre og den gir da mer "komprimeringsmotstand".