Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Prat om tung MC.
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by Elruts84 »

Hei

Sitter og prøve og danne meg av et bilde hva forskjellen på kubikk og Hk er i forbindelse med at jeg ser etter valg av ny sykkel.

Ser f.eks en BMW som har 1100 kubikk, men 98Hk, og så har jeg en Honda VRF800 som har 800 kubikk og 110 Hk, altså sykkelen med lavere kubikk har mer hestekrefter?

Forstår ikke helt dette, men kanskje noen lett kan forklare meg dette?
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by Galilee »

Kubikk gir dreiemoment, ikke hk (som regel).

Dreiemoment x turtall = motoreffekt

(dreiemoment i Nm x Turtall i rad/s = effekt i kW)
Det hele blir litt vanskeligere fordi motorens dreiemoment forandrer seg med turtall, så moment er ofte oppgitt vet ett bestemt turtall, og derfor er også motoreffekt turtallsavhengig.

Motorer med mange kubikk gir vanligvis bra dreiemoment, men hvis de har lav effekt så er ikke motoren så veldig turtallsvillig, eller leverer ikke effekt ved høyt turtall.
Forskjellen i praksis blir at store motorer oppfattes som mer 'lettkjørt' og 'avslappet' siden de ikke behøver høyt turtall for å levere kraft, og behøver heller ikke så mye girskift for å holde turtallet som gir best effekt.
Dette er selvfølgelig en generalisering, det finnes unntak også. Store motorer som ikke drar noe særlig, og store motorer som liker høyt turtall. ...men sjeldent små motorer med høyt dreiemoment.

Hestekrefter forteller deg bare maks effekt motoren levere ved ett bestemt øyeblikk i hele turtallsområdet til motoren. Det forteller det ikke hvordan sykkelen er å kjøre. Men du får en pekepinn; En 'normal' motorsykkel har gjerne litt mer enn 100hk / liter. Dvs. en 1000kubikker har litt mer enn 100hk en 600ccm har ca 60hk.
Er effekten mye over så havner du i 'R' segmentet, og mye under så får motoren karakter av 'cruiser'.
Kommer du langt opp i effekt, f.eks. en 600ccm med 120hk så er ofte turtallsområdet hvor den levere effekt veldig smalt, og kan føles ganske slapp utenfor dette området. Man må gire mye for å holde seg innenfor rett turtallsområde, og kan kreve mye mer 'aktiv' kjøring for å utnytte motoren.
Tilsvarende med store motorer med lite effekt. En 1000 kubikker med 50hk for eksempel vil av mange føles som 'treig' selv om volumet er der.
Igjen en generalisering, men det gir deg en pekepinn på hvordan motoren kan være. Er du i nærheten av 'normalen' så kan gjerne en 80hk motor føles sprekere enn en 90hk.

Skal du kjøpe sykkel så ikke heng deg opp i tallene. Det beste er å prøve for å finne ut om sykkelen passer DEG.
Last edited by Galilee on 23 Oct 2012 21:55, edited 1 time in total.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by 1352cc »

Det eg seier no er i grunn feil, men gjer en peike pinne på korleis det er med nm og hk.
nm bestemer kor kraftig/tungt en kan dra og hk kor fort. En 600rr med 120hk og 65ish nm må en gjerne piske opp i turtall før den våkner.

Masse kubbik trenger ikkje å bety masse hk eller nm, det kjem an på korleis fabriken har tenkt seg at karakteren på motoren skal vere. En cruser er jo meint for å cruse rundt med og har derfor ikkje behovet for høg effekt som en rr, derfor er dei lagd for å levere krafter fra bunn og opp til midt av turtalls registeret, det er somoftast ikkje meir å henta av motoren ved 6000odm. rr vill som oftast ha mest mulig effekt og max finner en på toppen av turtalls registeret fra 11000odm.
Min gammle dragstar1100 leverte max nm ved 2500 og ZZR1400 min har maks nm ved 7-8000odm.
Vist du googler på dynochart på forskjellige sykkler så vill en etter kvert sjå sammenhengen. Google dynochart på f.eks suzuki bandit1250 med kun 98hk mot en suzuki gsxr600 og yamaha dragstar1100
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by Elruts84 »

Ah..

Da er jo alt mye lysere i hodet mitt hehe.
Det var egentlig ikke i forhold til noen bestemt sykkel. Men når jeg sitter og leter etter en sykkel, så legger jeg ofte merke til disse tingene som kubikk og hk.

Så nå vet jeg litt hva de tallene faktisk betyr og hva det går i.

Perfekt svar. Takk så mye begge to.

Elruts
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by maelling »

Kan legge til at antall sylindre også gir en pekepinn på hva slags karakteristikk motoren har. En 600 kubikk motor med 4 sylindre er ofte lite momentsterk på lave turtall, men drar godt når den passerer 6-7-8000 rpm. En twin har ofte godt med dreiemoment på lavt turtall med samme antall kubikk, men har kanskje ikke allverdens med hestekrefter. Har du 2 på sykkelen og kjører en CBR 600, får man nesten følelse av å kjøre 125 kubikk før den kommer et stykke opp på turtallskalaen. Men kjører man en twin, har man ofte et godt drag tidlig og trenger ikke å dra så høyt opp. Karakteristikken er mer lineær :) Generelt vil jeg si at 600 kubikk og 4 sylindre er for de som er veldig glad i å gire, mens 600 kubikk og twin er for de som trives med å ikke gjøre det og ikke krever eksplosivt drag og høy fart. Har man stort sylindervolum og 4 sylindre, og som følge av det mye nm og hk, er man i Nirvana. Har man 1200 kubikk og 2 sylindre med edruelig antall HK, har man massiv dieselkarakteristikk og det røsker uansett hva slags gir man er i.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by Elruts84 »

Hei

Hva med den sykkelen jeg har sett litt på..En honda VFR800. Hvordan er den i forhold til sylinder og HK?

mvh
Elruts
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by maelling »

Nå har ikke jeg kjørt VFR 800 selv, men den har en V4 motor og 110 hk og 80 nm på 8750 rpm, så den er en kompromissykkel som nok har det meste av alt. Den burde ha bra med bunndrag og mellomdrag, men etter det jeg har hørt, endrer den karakter pga VTEC'en, så den er litt ekstra morsom fra 7000 rpm og opp eller noe sånt. Det eneste negative jeg har hørt om VFR'ene, uansett årgang, er at de er "for perfekte". Du vil nok uansett ikke savne motor på en VFR 800, og sykkelen i seg selv er et trygt valg : ) Det er en grunn til at de holder seg så godt i pris...
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by Elruts84 »

Hehe

Flott..Takk for hjelpen. Tenker litt på VRFen for jeg ønsker en turvennlig sykkel og som i tillegg kan være en sykkel for en nybegynner.
Som sagt, takk for hjelpen. Lærer noe hele tiden.

Elruts
bal
Posts: 39
Joined: 14 Aug 2012 08:41
MC: Rød Honda VFR 800 Fi '98
Location: Skien, Telemark

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by bal »

maelling wrote:Nå har ikke jeg kjørt VFR 800 selv, men den har en V4 motor og 110 hk og 80 nm på 8750 rpm, så den er en kompromissykkel som nok har det meste av alt. Den burde ha bra med bunndrag og mellomdrag, men etter det jeg har hørt, endrer den karakter pga VTEC'en, så den er litt ekstra morsom fra 7000 rpm og opp eller noe sånt. Det eneste negative jeg har hørt om VFR'ene, uansett årgang, er at de er "for perfekte". Du vil nok uansett ikke savne motor på en VFR 800, og sykkelen i seg selv er et trygt valg : ) Det er en grunn til at de holder seg så godt i pris...
Må få presisere litt her, da maelling tar litt feil.

Først så må jeg presisere at jeg tok lappen 29. aug i år og har dermed 2 mnd fartstid på min røde VFR. Kan dermed ikke si at jeg er utlært på denne sykkelen. Men det jeg kan si er at den er sykt morsom forbi 6-7000 rpm. Både draget og lyden er herlig. Den har et opplevd effekthull mellom 2-3000 rpm på alt over 2. gir. Av den grunn ligger jeg som regel på minst 3500 rpm når jeg kjører aktivt, mens jeg godt kan krype under 3000 hvis jeg har lyst til å bare cruise.

Der maelling tar feil er følgende:
- VFR 800 før VTEC (enten det er forgasser eller innsprøytning): Bygd for turtall og veldig morsom forbi 6-7k, og behagelig mellomregister, men lite fra bunn. Noe opplevt effekthull rett under 3k.
- VFR 800 VTEC før 2006: VTEC introdusert for å gi en jevnere effektkurve uten å gå på bekostning av moroa på toppen. Resultatet er mer bunndrag, men naturlig nok ikke fullt så heftig på toppen lenger. Et helt klart effekthull rundt 6800 etter det jeg har skjønt, mest fordi denne VTEC'en er som på Honda sine biler, men bare en strippet versjon.
- VFR 800 VTEC fra 2006: Redesignet VTEC (svært ulik bilversjonen) som i stor grad gjemmer effekthullet og gir en jevt effektkurve med bra bunndrag. Altså et godt kompromiss. Så langt jeg har skjønt, så bruker man bare 2 sylindre fra bunnen av på denne versjonen av VTEC. VTEC'en slår så inn i 2 steg; 1) Aktivering de 2 andre sylindrene; 2) Åpne ventilene mer.

Jeg tok foreløpig siste turen med min VFR i går, gleder meg alltid til neste gang. VFR er en flott sykkel uansett, skjønner for så vidt at noen synes den er "for perfekt", men jeg liker det. Passer på mange måter sammen med meg. Men om man skal ha mest morro og liker giring, gå for pre-VTEC. Vil du ha mer bunndrag og jevnere effektkurve (dvs ikke ketshup-effekt) så går du for VTEC-versjonene. Da er det bare budsjett som avgjør om du får 1. gen VTEC eller VTEC slik den burde være. Min sykkel fra '98 ser fremdeles fresk ut 14 år seinere.
- ddunor
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by maelling »

Nå skjønner jeg ikke hvor jeg tar feil, all tid jeg ikke har konstatert noe annet enn HK/NM og konstatert at jeg selv ikke har kjørt VFR 800 av noen art. Når det gjelder hva som er bra bunndrag, er det en relativ størrelse. Jeg har en kamerat som har en 900RR 98 som mener den har gromt med bunndrag/mellomdrag, og jeg er i grunn enig i det selv. Den drar så det griner, men det skal ikke så mye til for å imponere meg som kjører 125 cc til daglig. Husker derimot da jeg handlet R1 etter at jeg hadde 900RR for en del år siden, at jeg mente at 900RR var passe slapp og snill og R1 var vill og gal. Jeg har en annen kamerat som også har en 900RR 98, og han mente den var fullstendig død i mellomdraget helt inntil han fikk dyset den opp og montert sprekere luftfilter. Selv lurer jeg på om han er noenlunde skrullete, for 900RR har vitterlig nok drag til å dra på hjulet nesten når som helst, og hans har mer krefter i mellomregisteret enn man nesten kan nyttegjøre seg av. Tror vi uansett snakker om nyanser når man sammenligner gammel og ny VTEC, men det kommer igjen an på hva man sammenligner med.

Selv prøver jeg å gi generelle betraktninger på hva man kan vente med 800 kubikk ("burde"), men man må nesten hive seg på sykkelen og prøve selv om man vil vite hva bra mellomdrag/bunndrag innebærer.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by 1352cc »

Alle VFR800 har inj.
VFR800 vtec var lagd for å ha ha et mindre bensinforbruk på lavt turtall onoken som mangen klager på for di den taper på bunndraget og får en iriterandes ryk ved ca 6-7000odm, ikkje å sammenlignest med turbo feeling. Vtec på biler funker, men på VFR så er ikkje det så bra.
Men VFR800 med eller uten Vtec er gode sykkler.

Anbefaler sterkt Triumph Sprint ST955i som er same type sykkel som VFR bere den her litt meir. 110Hk og 100NM fordelt 3sylindra med 955cc som gjer en herlig kurve som drar sterkt fra 2000odm og linært uten noke effekthull til 9000odm, en meget heftig lyd som hørest bedre ut en V4`n.
Vist budsjettet er stort nok så ville eg ha sattset på Sprint ST1050, samme nypris som VFR800 men den har bere meir av alt.
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by Elruts84 »

Heisann

Ja, det er jo det som en må. En må rett og sett sette seg på sykkelen selv og få en følelse av er det bra.
Følger VRFen står i stil med kubikk og HK i den forstand.

"Bal", du er som sikkert jeg kommer til å være, relativt fersk og med en VRF, hvordan er det og begynne å kjøre med en VRF? Er det vanskelig? Eller ville du anbefalt en enklere sykkel som første sykkel?

Elruts
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by 1352cc »

vfr,Sprint og liknades sykkler er greie nybegynner sykkler som passer for erfarne og.
VFR og Sprint er langt fra noke effekt monster som en ikkje trenger å vere redd for litt gassing men dei har meir en nok krefter fordi.
Til og med hayabusa og ZZR1400 er lettkjørte, einaste en bør tenke på er at sjølv om dei er snille og lett kontrolerte med vanlig gassbruk så er det mykje krefter som slepp laus vist en bruker gassen litt meir.

Stort sett alle sportslige sykkler er lettkjørte men til meir krefter til meir må en bruke hode. Til og med større touring sykkler er forhodsvis lettkjørte men er tyngre å håndtere når farten er ned mot hurtig gange.
bal
Posts: 39
Joined: 14 Aug 2012 08:41
MC: Rød Honda VFR 800 Fi '98
Location: Skien, Telemark

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by bal »

1352cc wrote:Alle VFR800 har inj.
Seff, my bad. Tenkte VFR generelt... Sorry for den feilinfoen.
maelling wrote:Nå skjønner jeg ikke hvor jeg tar feil, all tid jeg ikke har konstatert noe annet enn HK/NM og konstatert at jeg selv ikke har kjørt VFR 800 av noen art.
Jeg er helt enig, var bare litt dårlig ordvalg. Mente vel egentlig at det var en presisering.
maelling wrote:Selv prøver jeg å gi generelle betraktninger på hva man kan vente med 800 kubikk ("burde"), men man må nesten hive seg på sykkelen og prøve selv om man vil vite hva bra mellomdrag/bunndrag innebærer.
Helt enig i det du sier der, og beskrivelsen av hva man bør forvente er veldig bra. Man må definitivt prøve sykkelen, selv om dette forutsetter at man allerede har lappen... hehe.
Elruts84 wrote:Ja, det er jo det som en må. En må rett og sett sette seg på sykkelen selv og få en følelse av er det bra.
Følger VRFen står i stil med kubikk og HK i den forstand.

"Bal", du er som sikkert jeg kommer til å være, relativt fersk og med en VRF, hvordan er det og begynne å kjøre med en VRF? Er det vanskelig? Eller ville du anbefalt en enklere sykkel som første sykkel?
VFR er en enkel sykkel, selv om den er farlig om man ikke tenker seg om. Det er få sykler som kan beskrives som enklere for fersk sjåfør, men mange som sikkert er like gode alternativer. Fra første dagen etter lappen så har min opplevelse vært følgende:
1) Wow, så masse flotte krefter, koser meg hver gang jeg har anledning til å dra på (etter min mening så skal kjøretøy ha nok krefter til at det er trivelig)
2) Wow, sykkelen gjør akkurat som jeg vil (gir kreditt til kjørelæreren som viste meg MC-glede)
3) Wow, så behagelig den er å sitte på og kjøre med og fantastisk oversikt bak (har bare biler som referanser...)
4) Wow, så lett den er å manøvrere i saktegående trafikk (her overstiger den mine forventninger, gir igjen kreditt til kjørelærer)
Så VFR 800 er en fin-fin nybegynnersykkel som man også har glede av når man har fått en hel sommer eller to på baken. Lærer meg masse av denne sykkelen på det jeg føler er en trygg måte fordi jeg passer på marginene mine. Tviler på at jeg noen gang kommer til å selge den, siden jeg nå føler den var det perfekte valget. Merk at jeg kjøpte min sykkel på anbefalinger 2 mnd før jeg hadde fått lappen. Blir vel heller en mindre bysykkel (kanskje elektrisk) i tillegg og kanskje et shabby leketøy til bane på sikt, men VFR'en for tur og kos. Gjør deg uansett tjenesten og gå for pre-VTEC i tilfelle VFR800. Ingen som kjører MC bedyrer vel bensinbesparelser, det er billig moro uansett og VTEC er nok ikke verdt det av flere grunner. Men det er flere andre gode anbefalinger her og, jeg har bare ikke prøvd noen av dem og velger derfor å ikke uttale meg.

Kan avslutte med at jeg har hatt en drøm om ZZR1400 og at det var for en sånn sykkel jeg endelig begynte på lappen, men det har jeg ikke lenger ;-)
- ddunor
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Høy kubikk men lav HK, hva vil dette si?

Post by MowZ »

Prøv en zzr så skal du se ;-) Ganske heftig sykkel, du kan begynne å skrive ny liste med større WOW
BMW S1000RR, Simply the best!
Post Reply