Ducati 848 Evo

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Ducati 848 Evo

Post by Bizcocho »

Hei forum,

jeg tenkte bare spørre litt om erfaringer rundt denne sykkelen. Sittestilling og komfor? Generelt? Feil og verksted?
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Ducati 848 Evo

Post by bzzlink »

Jeg har akkurat kjøpt meg en. Været har gjort at jeg kun har kjørt rundt i garasjeanlegget i kjellern:/

Ikke hørt om noen spesielle feil.

Komfort? Nei.
Sittestilling vil jeg si ekstrem. Rumpehullet på nivå med navelhullet og nesehullet. Jeg er 185cm ganske trang for meg, så du bør ikke være noe høyere.

Motoren går ikke reint under 3000 o/min så krypkjøring er nærmest håpløst.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ducati 848 Evo

Post by tshansen »

Nå var du negativ :shock:

Jeg må si meg veldig uenig i din positive framstilling av sittestillingen på en ducati =D>
Jeg selv er 2 meter høy og har kjørt Ducati i mange år. Sittestillingen er ikke så mye mer ekstrem her en på de andre R syklene.
Du kjøper deg v-twin, så køkjøring involverer en del sluring på clutch :-P

Ellers så er det ytterst få sykler som kan skilte med kjøreegenskapene, lyden og følelsen det er å kjøre sykkel som Ducati :twisted:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Ducati 848 Evo

Post by 700RR »

tror det er litt snakk om vanesak også Shaft :)
Jeg prøvde en 916 en gang og det var bare skummelt!
veldig ukonfortabel, vanskelig å kontrollere , fremtung , uforutsigbar på lav turtall ,

Men jeg tror det er en av beste banesykler en kan få kjøpt med skilt! :D
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Ducati 848 Evo

Post by bzzlink »

Har fått kjørt noen mil nå, den er forbausende komfortabel på landevei (motorvei) i litt hastighet. Berusende lyd, drag utav en annen verden fra lavt ned i registeret. Hælvete å kjøre rundt i Oslo sentrum dog. Men det er bare å vri på gassen så har man glemt det med en gang!

Så et sitat, som beskriver sykkelen bra:
Å kjøre en Ducati SBK er som å date en supermodel. Folk sikler etter henne, ja hun er litt dum og uhåndterlig i noen situasjoner, men hun drar hjem med meg, og hun tilfredstiller hele tiden!

Et sitat til fra min nye helt som kjørte USA kyst til kyst og tilbake igjen på en Panigale, om hvorfor han valgte den sykkelen:
"I briefly considered the advantages and disadvantages of particular makes and models of bikes, but when it comes down to it, comfort and convenience are overrated; masochistic machines cultivate will and test mental fortitude, so something like a Goldwing or even a BMW Swiss Army 1200 were totally out of the question. In the end it came down to only one choice: the 1199 Panigale S. "

Det er verdt å bruke timene det tar å lese igjennom forumpostene hans fra turen, jeg synes ihvertfall det var facinerende, han kom tilbake nå i januar tror jeg det var.
http://www.ducati.ms/forums/56-superbik ... igale.html

Mannen er ikke helt riktig navla, men han er flink til å skrive, og ta bilder.
Image
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Ducati 848 Evo

Post by Bizcocho »

bzzlink wrote:Så et sitat, som beskriver sykkelen bra:
Å kjøre en Ducati SBK er som å date en supermodel. Folk sikler etter henne, ja hun er litt dum og uhåndterlig i noen situasjoner, men hun drar hjem med meg, og hun tilfredstiller hele tiden!
:D
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Ducati 848 Evo

Post by Bizcocho »

Jeg fikk hentet min 848 EVO før helgen, men har ikke fått kjørt så veldig mye ennå - men er litt morro å være tilbake til VTwin igjen. Sittestillingen syntes jeg ikke var noe værre enn zx6r som jeg hadde, den er kanskje noe lengre tank og smalere tank. Ett par ting som jeg merker er litt "irriterende"; sidestøtta er litt knot å få ned og når man svinger til venstre så låser man hånden mellom gass og vindskjerm. Noen andre som har merket dette?

PS! Håper på finevære nå sånn at man får kjørt litt :D
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Ducati 848 Evo

Post by supermons »

Grattis!
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Ducati 848 Evo

Post by bzzlink »

Gratulerer!

Jepp har ikke tenkt på at man skal svinge med den virker det som, må holde helt ytterst på holken ved sakte fart manøvrering. Er jo ikke så alt for ofte man har full lock på styret, siden det ikke går an å kjøre under 20kmt uansett pga at motoren da ikke går rent :lol:

Jeg klemte hånda et par ganger uten hansker på, før jeg lærte meg det.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Ducati 848 Evo

Post by Hchaugen »

Ducati.ms ! All hjelm du trenger ;)

Desmodromene på facebook er også et sted for folk med Ducati.

Som mange har nevnt; Kjørestilling kan være ekstrem i begynnelsen, men når du får trent håndledda litt så går det fort mye bedre. Bykjøring er ikke så behagelig som med en 4'er. Men de negative tingene spiller ingen rolle lengre. Du har Ducati, med Twin. Vil ikke bytte det mot alt i verden ;) Min er tungstarta og gretten, ubehagelig som commuter og ikke helt konge før 110km/t. Men lyden av twinen får deg til å glemme alt. Og ikke minst et "fanatisk miljø" rundt merket.

Grattis med konge sykkel!
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Ducati 848 Evo

Post by Hchaugen »

Bizcocho wrote:Jeg fikk hentet min 848 EVO før helgen, men har ikke fått kjørt så veldig mye ennå - men er litt morro å være tilbake til VTwin igjen. Sittestillingen syntes jeg ikke var noe værre enn zx6r som jeg hadde, den er kanskje noe lengre tank og smalere tank. Ett par ting som jeg merker er litt "irriterende"; sidestøtta er litt knot å få ned og når man svinger til venstre så låser man hånden mellom gass og vindskjerm. Noen andre som har merket dette?

PS! Håper på finevære nå sånn at man får kjørt litt :D


Sidestøtta er knotete og bør ettertightes innimellom. Om du bytter olje og filter selv, kjøp K&N sitt med "hulL" til festing av filteret.. Har hørt at det har en tendens til å skru seg løst, selv om man strammer til med riktig NM.. XX/98 er litt som en ubåt når man kjører sakte, svingradius er ikke som en streetfighter^^

Selv synes jeg at originalsetet er for glatt, og merker at sykkelen nesten glipper ut av hendene mine når jeg gir på etter 7k rpm. Sargent seat er kanskje litt dyrt, men om man finner et brukt et er det verdt pengene!
Drev opp 2 tenner bak for "norsk kjøring" :)
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Ducati 848 Evo

Post by Hchaugen »

Bizcocho wrote:Hei forum,

jeg tenkte bare spørre litt om erfaringer rundt denne sykkelen. Sittestilling og komfor? Generelt? Feil og verksted?
Reggreim hvert 2. år /20k km. Om du bytter batteri: Yuasa
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Ducati 848 Evo

Post by Bizcocho »

Bizcocho wrote:Hei forum,

jeg tenkte bare spørre litt om erfaringer rundt denne sykkelen. Sittestilling og komfor? Generelt? Feil og verksted?
Har sett litt på youtube åssen man strammer kjede, virker som litt mer knot enn andre sykler og man må han noe spesialverktøy. Hvor ofte bør man etterstramme kjedet?
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ducati 848 Evo

Post by tshansen »

Det er mye lettere å stramme kjede på en sykkel med mono svingarm (ducati) enn de som har vanlig svingarm.

Du trenger ikke noe spesialverktøy... den "gripearmen" du bruker følger med i verktøyet på sykkelen. ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply