Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
På dette området innser jeg at min kunnskap om lastebiler ikke gjelder... ser at det finnes et utall typer og benevnelser fra kjente og mindre kjente leverandører. Jeg ser det selges mye sbs "scandinavian brake systems" rundt om i butikkene, er dette bra eller er det så jalla som det høres ut? Merker jeg allerede har tiltro er Brembo, Galfer og Ferrodo, disse opererer med benevnelser som sintered, ceramic, carbon, HH, FA, HO osv... EBC har jeg veldig dårlig erfaring med fra personbil, elendig effekt og stygg mot skivene der. Hvordan er det med MC og EBC ? Ser på ebay at det selges svært mye Pyramid Parts og Kyoto, i denne jungelen ser jeg at jeg ikke finner nord for å si det på den måten...
Jeg kjører 80% asfalt, om ikke mer, men jeg har akkurat kjøpt dekk i håp om å øke grusandelen litt. Jeg kjører sykkelen hver dag, og veldig mye i ordentlig RUSKEvær..
Så hva sier ekspertisen ? Hvilke klosser skal jeg velge til min lille lette allroundsykkel ?
Jeg kjører 80% asfalt, om ikke mer, men jeg har akkurat kjøpt dekk i håp om å øke grusandelen litt. Jeg kjører sykkelen hver dag, og veldig mye i ordentlig RUSKEvær..
Så hva sier ekspertisen ? Hvilke klosser skal jeg velge til min lille lette allroundsykkel ?
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
Mest brukte på MC er vel sintered og organic. Sintered gir god bremsekraft med en gang (initial bite), men sliter mer på skivene enn organic. Organic har dårligere initial bite, men effekten kommer mer gradvis/progressivt. Selv bruker jeg bare sintered.
EBC har jeg hatt på et par sykler, og de hyler som et uvær og gir veldig varme bremseskiver, så de styrer jeg unna. Nå har jeg Galfer klosser med en sintered blanding som skulle være litt mildere mot skivene. Litt mindre bitt enn EBC HH, men samtidig mye mindre varme i skivene og ingen hyling, så jeg er greit fornøyd. Nesten som en mellomting mellom organic og sintered. Kjøpte billig på ebay.de, rundt 300kr/settet. Mye rimelige bremseklosser fra Tyskland.
Neste gang tenker jeg å prøve TRW/Lucas, de koster bare 260kr/settet til min sykkel. Fått veldig bra i tester i Motorrad, og var på nivå med Brembo til nærmere 3 ganger prisen.
SBS har jeg hørt mye bra om, så om jeg måtte ha fatt i på kort varsel, så hadde det blitt SBS fra xlmoto, men da blir det 409kr/settet...
EBC har jeg hatt på et par sykler, og de hyler som et uvær og gir veldig varme bremseskiver, så de styrer jeg unna. Nå har jeg Galfer klosser med en sintered blanding som skulle være litt mildere mot skivene. Litt mindre bitt enn EBC HH, men samtidig mye mindre varme i skivene og ingen hyling, så jeg er greit fornøyd. Nesten som en mellomting mellom organic og sintered. Kjøpte billig på ebay.de, rundt 300kr/settet. Mye rimelige bremseklosser fra Tyskland.
Neste gang tenker jeg å prøve TRW/Lucas, de koster bare 260kr/settet til min sykkel. Fått veldig bra i tester i Motorrad, og var på nivå med Brembo til nærmere 3 ganger prisen.
SBS har jeg hørt mye bra om, så om jeg måtte ha fatt i på kort varsel, så hadde det blitt SBS fra xlmoto, men da blir det 409kr/settet...
Last edited by Elolz on 13 Nov 2015 22:31, edited 1 time in total.
-
- Posts: 2590
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
Har du sjekka pris på orginale? Bremseklosser er jo ikke den største utgiftsposten for en allroundkjører, så om de koster litt ekstra så slår ikke det ut så hardt. Ellers er vel sintra klosser mye brukt. Har det på alle mine sykkler.
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
Kan anbefale SBS, absolutt ikke noe jallamerke.
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
Jag har slitit ner några set EBC HH (sinter) på banhojen och har varit nöjd med dem. Har kört med SBS sinter också. Absolut ingen "jallamerke", men de slets ner fortare än EBC HH. De bästa klossarna jag har haft var från Brembo (minns inte typ), men de är väl också något av det dyraste man kan köpa.
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
Søkte opp disse testene av TRW/Lucas i Motorrad. De kom på delt førsteplass sammen med Brembo i denne testen:
Selve testen og kriterier: http://www.motorradonline.de/bremsen/br ... ture/91789
Mer info om TRW/Lucas: http://www.motorradonline.de/motorradzu ... ucas/72558
Testresultat kommentarer: http://www.motorradonline.de/motorradzu ... azit/72571
Også i denne testen kom de bra ut:
http://www.motorradonline.de/motorradzu ... ion/153819
@rerell: For banekjøring har jeg hørt veldig mye bra om racingklossene til Vesrah og Carbone Lorraine, men prisen er nesten til å bli skremt av.
Selve testen og kriterier: http://www.motorradonline.de/bremsen/br ... ture/91789
Mer info om TRW/Lucas: http://www.motorradonline.de/motorradzu ... ucas/72558
Testresultat kommentarer: http://www.motorradonline.de/motorradzu ... azit/72571
Også i denne testen kom de bra ut:
http://www.motorradonline.de/motorradzu ... ion/153819
@rerell: For banekjøring har jeg hørt veldig mye bra om racingklossene til Vesrah og Carbone Lorraine, men prisen er nesten til å bli skremt av.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9236
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
Til vei/tur har jeg bare godt å si om Brembo sintrede klosser. (De røde)
Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
bare sånn for å si det enkelt. bremser er noe man ikke kødder med og kjøp aldri billig drit. jeg kjører kun med brembo eller sbs på mine sykkler.
har brembo rcs19 masterpumpe på min ninja med SBS race klosser. løfter bakhjulet med to fingre. men disse klossene er ikke helt optimale på regn. men da kjører man mere defansivt uansett
har brembo rcs19 masterpumpe på min ninja med SBS race klosser. løfter bakhjulet med to fingre. men disse klossene er ikke helt optimale på regn. men da kjører man mere defansivt uansett
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
RH racing wrote:bare sånn for å si det enkelt. bremser er noe man ikke kødder med og kjøp aldri billig drit. jeg kjører kun med brembo eller sbs på mine sykkler.
har brembo rcs19 masterpumpe på min ninja med SBS race klosser. løfter bakhjulet med to fingre. men disse klossene er ikke helt optimale på regn. men da kjører man mere defansivt uansett
Det jeg tenker som kriterie er at de skal bremse greit nok, samtidig som de ikke spiser unødvendig mye bremseskive til frokost
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
ikke hatt noe problem med dette på mine. skivene har holdt fint. men sef, har man gode klosser så må det slite litt på skiver etc. alt er forbruksvare
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
Hva slags racingklosser har du? Jeg bruke noen som het SBS Dual Carbon på banesykkelen i fjor. De satt veldig bra, men måtte slites til og det måtte ligge et lag med bremsestøv på skivene. Den første runda eller sånn var de litt skumle, bet ikke skikkelig før de var varme. Hadde ikke hatt noe for seg til gatebruk, der hadde de neppe blitt varme nok.
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
Vurderer Brembo sintered selv til bimmeren. Lurer på om noen har erfaring med at de kan slite mer på skiven enn originale?
Bimmer bremsene er gode nok som de er, men har lyst å prøve Brembo
Bimmer bremsene er gode nok som de er, men har lyst å prøve Brembo
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
Har en kompis som har benyttet SBC-klosser på sin K13.Bergen wrote:Vurderer Brembo sintered selv til bimmeren. Lurer på om noen har erfaring med at de kan slite mer på skiven enn originale?
Bimmer bremsene er gode nok som de er, men har lyst å prøve Brembo
Sammenlignet med egen tilsvarende sykkel med originalklosser virket det som om SBC klossene ga antydning til bedre bitt. Klossene ga 10-15% kortere kjørelengde og skiveslitasje ga skivene ca 75% kjørelengde i forhold til BMWs egne klosser. SBC klossene kostet ca halv pris i forhold til BMW. Om man justerer regnestykket for økt slitasje på skivene og klossene blir regnestykket bortimot nøytralt.
Begge deler funket.
Argumentet mitt for å benytte originaldeler er at integral ABS er programmert for en gitt ytelse på bremsene. Om man tukler med den blir den optimale bremseytelsen redusert.
Selv om teorien høres fin ut virket det i praksis som om begge deler funket.
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
Godt poeng, som jeg igrunn ikke har tenkt på Bremsene på BMW er jo knallgod originalt.knutk wrote:Argumentet mitt for å benytte originaldeler er at integral ABS er programmert for en gitt ytelse på bremsene. Om man tukler med den blir den optimale bremseytelsen redusert.
Selv om teorien høres fin ut virket det i praksis som om begge deler funket.
Og som du skriver blir nok total rekneskapet mye likt. En i BMW klubben her måtte skifte skiver på sin RT etter 70k km, det var visst en kostbar affære. Ønsker ikke det
Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?
70 - 80k tror jeg er rimelig greit på de nyere bremsene. Det er prisen man betaler for å kunne oppnå full effekt med kun en finger eller to på hendelen.Bergen wrote:Godt poeng, som jeg igrunn ikke har tenkt på Bremsene på BMW er jo knallgod originalt.knutk wrote:Argumentet mitt for å benytte originaldeler er at integral ABS er programmert for en gitt ytelse på bremsene. Om man tukler med den blir den optimale bremseytelsen redusert.
Selv om teorien høres fin ut virket det i praksis som om begge deler funket.
Og som du skriver blir nok total rekneskapet mye likt. En i BMW klubben her måtte skifte skiver på sin RT etter 70k km, det var visst en kostbar affære. Ønsker ikke det
Og ja, BMWs skiver koster rundt 3k pr stk, så med nye klosser i tillegg kommer et skifte på 10 - 12K bare i deler. Utfordringen ligger i at BMWs skiver (mulig at andre merker er like dan) er veldig tynne (mindre uavfjæret vekt) så man kan slite dem kun 0,5 mm, dvs 0,25mm pr side.
Noe å tenke på om man kjøper brukt sykkel som har rulla 60 - 70k.
Kjenner til at der finnes tredjeparts leverandør for skivene, men det jeg har sjekka så har de problem med å levere de riktige ringene som holder skivene flytende. Man kan sikkert kladde det til, men er usikker på hvordan det påvirker bremsevirkningen.