Parkere MC ute fast

Prat om tung MC.
melonen1
Posts: 2
Joined: 19 Jan 2016 21:34

Parkere MC ute fast

Post by melonen1 »

Hei,

Tar MC-lappen i vår, og vurderer å kjøpe min første MC. Tenker meg en ny KTM Duke 390 til å begynne med.

Men, til saken:

Bor i høyblokk på Lambertseter i Oslo. Har verken bakgård eller garasje, kun en stor felles parkeringsplass som alle som vil har tilgang til. Men har jo lyst på sykkel likevel...

Hva tenker dere erfarne om å ha en ny sykkel stående ute på fast basis, både i forhold til tyveri og sykkelens stand? Det er vel helt dødfødt? På vinteren vil jeg selvfølgelig ordne lagringsplass.

Eventuelle andre forslag til parkering? :-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Parkere MC ute fast

Post by tshansen »

Nå vet jeg ikke hvordan forholdene er i Oslo. Men her i Bergen får det meste stå ifred.

En god skivelås og et trekk til å dekke til sykkelen med er å anbefale. De ser det er en sykkel, men ikke at den er ny. Gjør den langt mer anonym. Det er fult mulig, men kan være en utfordring med forsikring :-k

Du kjenner ingen, har familie eller vet om en plass den kan stå litt mindre synlig?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
melonen1
Posts: 2
Joined: 19 Jan 2016 21:34

Re: Parkere MC ute fast

Post by melonen1 »

LordShaft wrote:Nå vet jeg ikke hvordan forholdene er i Oslo. Men her i Bergen får det meste stå ifred.

En god skivelås og et trekk til å dekke til sykkelen med er å anbefale. De ser det er en sykkel, men ikke at den er ny. Gjør den langt mer anonym. Det er fult mulig, men kan være en utfordring med forsikring :-k

Du kjenner ingen, har familie eller vet om en plass den kan stå litt mindre synlig?
Skjønner. Takk for svar! :D

Jeg har familie den kan stå hos, men de bor på andre siden av byen, og da blir poenget litt borte. Tenker å bruke MC så og si hver dag som fremkomstmiddel.
User avatar
RuneMC
Posts: 2039
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Parkere MC ute fast

Post by RuneMC »

Kjøp en eldre brukt, kosmetisk stygg (men teknisk fin) sykkel som ingen vil ha. Bruk en kraftig skivelås med alarm.

Eller parker en skinnende, fristende ny Duke 390 som absolutt alle "wanna-be" motardførere med eller uten lappen sikler på og som er så lett at to personer løfter den inn i en varebil på 2 sekunder.

Mnja, litt skeptisk ja...

Plass i lukket garasje, evt offentlig garasje (MC står gratis i de fleste Europark P-Hus) er nok bedre. Ute av syne er ute av sinn for de fleste tyver som tross alt er opportunister og tar det som ser enklest ut.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Parkere MC ute fast

Post by Tommas »

Jeg hadde MC stående ute på Skøyen noen år. Bortsett fra en idiot som rygget på den, så gikk det fint. Brukte stort sett å dra over et utrolig stygt dekke, og skivelås. Dekke stappet jeg bak en kasse med strøsand, og krysset fingre for at noen ville rappe det 8)

Dog skal det nevnes at sykkelen ikke var ny, og ikke dyr.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Parkere MC ute fast

Post by tshansen »

Ja, jeg skjønner godt at det blir vanskelig å ha den på andre siden av byen ;-)

Det finnes slike trekk fra veldig mange leverandører. Det enkleste er kanskje å finne et på noen av billigkjedene rundt omkring. Dette gjør hvertfall at sykkelen ikke ser like attraktiv å "plukke" på.

Image

Dette, samt en god skivelås fra f.eks Abus

Image

Så er du nok langt på vei. Hvordan det er med tjuvpakk å annet rusk i området der du bor, det tørr jeg ikke uttale meg om. Jeg er særdeles dårlig kjent i oslo :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2039
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Parkere MC ute fast

Post by RuneMC »

@Tommas - Skøyen er jo vestkanten - dvs alt som er vest for Karl Johan er vestkanten - mye snillere miljø på vestkanten, nesten som i Bergen tror jeg :D
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9157
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Parkere MC ute fast

Post by ojda »

RuneMC wrote:Kjøp en eldre brukt, kosmetisk stygg (men teknisk fin) sykkel som ingen vil ha. Bruk en kraftig skivelås med alarm.

Eller parker en skinnende, fristende ny Duke 390 som absolutt alle "wanna-be" motardførere med eller uten lappen sikler på og som er så lett at to personer løfter den inn i en varebil på 2 sekunder.

Mnja, litt skeptisk ja...

Plass i lukket garasje, evt offentlig garasje (MC står gratis i de fleste Europark P-Hus) er nok bedre. Ute av syne er ute av sinn for de fleste tyver som tross alt er opportunister og tar det som ser enklest ut.

En presenning som ikke ser veldig ny og fresh ut, samt en god lås med kjetting til lyktestolpe :thumleft
(Grov Abus) :thumleft
Alarm-lås er heller ingen dårlig ide.
Du er nå ikke den eneste som vil ha sykkelen stående på gata i Oslo da ;-)

Å ikke minst: Velkommen på Mc-forumet =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9157
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Parkere MC ute fast

Post by ojda »

ojda wrote:
RuneMC wrote:Kjøp en eldre brukt, kosmetisk stygg (men teknisk fin) sykkel som ingen vil ha. Bruk en kraftig skivelås med alarm.

Eller parker en skinnende, fristende ny Duke 390 som absolutt alle "wanna-be" motardførere med eller uten lappen sikler på og som er så lett at to personer løfter den inn i en varebil på 2 sekunder.

Mnja, litt skeptisk ja...

Plass i lukket garasje, evt offentlig garasje (MC står gratis i de fleste Europark P-Hus) er nok bedre. Ute av syne er ute av sinn for de fleste tyver som tross alt er opportunister og tar det som ser enklest ut.

En presenning som ikke ser veldig ny og fresh ut, samt en god lås med kjetting til lyktestolpe :thumleft
(Grov Abus) :thumleft
Alarm-lås er heller ingen dårlig ide.
Du er nå ikke den eneste som vil ha sykkelen stående på gata i Oslo da ;-)

Å ikke minst: Velkommen på Mc-forumet =D>

Kvote sitt eget innlegg =D>

Men i allefall det viktigste:Kaskoforsikring :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Parkere MC ute fast

Post by JohnnyTh »

Til min GTR1400 har jeg er sykt flott orginalt Trekk fra Kawasaki som det står med store bokstaver GTR1400. Bare trekket ser sykt dyrt ut. Første eieren av sykkelen var Kawasaki importøren og den reiste runt på diverse events. Tipper dette dyre trekket ble brukt til å holde den ren når den ikke var på utstilling.

Men jeg bruker det billigste trekket jeg kunne finne (Biltema) når jeg parkerer på lugubre steder. Da ser det ut som noe gammel dritt som noen har dratt et billig trekk over :D
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Parkere MC ute fast

Post by jhn »

JohnnyTh wrote: ... min GTR1400 bla bla bla ...skumleser ...bla bla ... ser sykt dyrt ut. .. bla bla ... bla bla bla noe gammel dritt ... :D
:shock: Jøss!

thjihihi :lol:
Nok om det.
Gammelt trekk er nok løsningen vil jeg tro, ja :thumleft
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Parkere MC ute fast

Post by supermons »

Jeg har hatt MC parkert ute på Lambertseter før, men det var en gammel og sliten en. Skivelås er must, trekk er bra, både for beskyttelse mot vær og innsyn. Parker den gjerne så den er upraktisk å komme til med bil om du kan, men ikke så den er usynlig for folk (da kan folk sitte og fikle med låsen uten å bli sett).

Finner det en egen MC-parkering så setter du sykkelen der, så kommer du både på hils med de andre MC-førerne og dere kan passe på hverandres sykler.
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Parkere MC ute fast

Post by Tobben84 »

Enig med flere andre her at helt ny sykkel ikke er noe jeg ville hatt stående ute hele tiden. Hadde for mange år siden en gammel gs500 som sto ute to sesonger, og det går selvfølgelig helt fint, men jeg valgte å alltid ta en mer omfattende teknisk sjekk før jeg kjørte avgårde hver dag, dette slipper man i garasje. Grunnen til dette er at selv om man har trekk på kan barn eller voksne idioter for den saks skyld, finne på å trykke på ting, skru på skruer, tappe ut luft i dekk eller gjøre andre lure ting. Det skal relativt lite "justering" til før en mc blir ei dødsfelle, så jeg gjorde i alle fall det slik.

Kjøp deg en litt eldre sykkel, billig trekk, lås og se over sykkelen skikkelig som en daglig rutine så burde det være helt flott :thumleft
User avatar
ole m.
Posts: 1231
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Parkere MC ute fast

Post by ole m. »

LordShaft wrote: Dette, samt en god skivelås fra f.eks Abus

Image

Så er du nok langt på vei. Hvordan det er med tjuvpakk å annet rusk i området der du bor, det tørr jeg ikke uttale meg om. Jeg er særdeles dårlig kjent i oslo :-#
Sånne ankere kan man i praksis glemme om man bor byen, man kan jo ikke montere disse der det passer en selv.

Kjøp sykkelen du vil ha, og invester i skivelås med alarm og et mc-trekk, så går dette sannsynligvis helt fint. Parker sykkelen på et sted der det går folk, det er bedre enn at den er skjult inne i et garasjeanlegg som er åpent for alle. Og skulle noe skje, så er det kun snakk om en motorsykkel, som du selvfølgelig har forsikring på. Den kan både erstattes og repareres... Senk skuldrene, dette er ikke noe problem. :)

Jeg parkerer selv på gata på Tøyen i Oslo, og har ikke hatt så mye problemer med det. Ett tyveriforsøk med ødelagt tenningslås, og ett stjålet speil i løpet av 12 år der, hadde sikkert hjulpet om jeg hadde brukt trekk over sykkelen.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Parkere MC ute fast

Post by RH racing »

min står ute det meste av sessongen. en god lås og alarm er mye gjort + tyveri i forsikringa er kjekt å ha ...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply