Lasses Freewind, Pirelli Scorpion Trail 2
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Jeg har tidligere prøvd å fortelle hva vi EGENTLIG fyller på tanken i dag men alle tror det er fryd og gammen...
Her ser vi et klassisk eksempel på bensin som har passert "utfellingsfasen"
pga innholdet av etanol i bensinen(etanol og isopropanol(kondensfjærner) er ganske like hvis du ikke drikker dem)som gjør at vann holdes i suspensjon i etanolen inntil en når en grense og da felles alt vannet ut på en gang...
95 oktan bensin heter faktisk E10 nå..2 November 2015.
https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-n ... id2434884/
"- For å legge til rette for økt bruk av biodrivstoff i EU, gir rettsakten en ny standard for bensin, E10. Denne kan inneholde opptil 10 % etanol. I denne typen bensin tillates det en høyere andel oksygenater enn i vanlig bensin, noe som bl.a. forhindrer et uønsket høyt damptrykk og økte utslipp av VOC (bensindamp).
- Medlemsstatene må sørge for at leverandørene fortsatt tilbyr "vanlig bensin" med maksimalt 5 % innhold av bioetanol frem til 2013"
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskri ... 11-02-1261
Dette kan også ramme de med de siste årsmodeller....
Her ser vi et klassisk eksempel på bensin som har passert "utfellingsfasen"
pga innholdet av etanol i bensinen(etanol og isopropanol(kondensfjærner) er ganske like hvis du ikke drikker dem)som gjør at vann holdes i suspensjon i etanolen inntil en når en grense og da felles alt vannet ut på en gang...
95 oktan bensin heter faktisk E10 nå..2 November 2015.
https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-n ... id2434884/
"- For å legge til rette for økt bruk av biodrivstoff i EU, gir rettsakten en ny standard for bensin, E10. Denne kan inneholde opptil 10 % etanol. I denne typen bensin tillates det en høyere andel oksygenater enn i vanlig bensin, noe som bl.a. forhindrer et uønsket høyt damptrykk og økte utslipp av VOC (bensindamp).
- Medlemsstatene må sørge for at leverandørene fortsatt tilbyr "vanlig bensin" med maksimalt 5 % innhold av bioetanol frem til 2013"
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskri ... 11-02-1261
Dette kan også ramme de med de siste årsmodeller....
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Det første jeg sjekket var at det ikke var vann eller "perler" i bensinen, men det slo meg aldri at det kunne være en hel kopp med nesten rent vann som luktet bensin. Nå har jeg lært at jeg skal tappe av mye mer neste gang...Palma wrote:WOW . Hvis du hadde fått den til å gå på vann hadde du vært god ja...Lasse Liten wrote:Mistenker at dette kom ved tanking ja. Passer på å drenere en skvett ved hver service, og det har ikke vært noen indikasjoner på dette før nå. Uansett, får følge ned fremover og ha på litt kondensfjerner i ny og ne.ArcticTiger wrote:Jøss en halvliter vann! Hadde ikke holdt med bare litt ondensfjerner da.... Du som kjører i den kjølige/fuktige årstid burde nok ha hatt på litt kondensfjerner hver gang du tanker. Så det ikke samler seg opp så myye kondensvann i tanken.
Kan det være mulig at du har fått dårlig bensin med vann i? Det kan skje hvis bensinstasjonen slurver, og har lite bensin på tankene sine.
(PS: Så mye vann som en halvliter nytter det ikke å ta med kondensfjerner!)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men igjen ser man at gangen i feilsøkinga kan føre til mye "unødvendig" jobb. Utrolig viktig å eliminere det som er enklest først. Som i ditt tilfelle Er det bensin(ren) er det luft, er det gnist.. Men sikkert ok å få sjekka endel andre ting for deg og da, og ikke minst nå kjenner du sykkern bedre.
Flott du fant det ut
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Hadde det ikke vært for at jeg har opplevd noe lignende på båten min, så hadde jeg nesten trodd at dette kunne være sabotasje
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Snakket med sjefen på Esso nyborg i dag, der jeg fyller med mindre jeg er på langtur. Han mente de hadde god kontroll på vann i tankene side ved daglige prøver, samt sensorer osv. Han skulle likevel sjekke og gi meg en tilbakemelding ila. kvelden. Har satt trykkluft på tanken nå, den er helt tett rundt lokket så det kan ikke være nedbør. Har også hatt tilnærmet helt full tank gjennom hele vinteren. Sist jeg tappet av en skvett var ved forrige service, bare noen måneder siden. Mistenker også at det har kommet fra pumpen fordi det ikke er antydning til rusk i eller misfarging på vannet.LordShaft wrote:Hadde det ikke vært for at jeg har opplevd noe lignende på båten min, så hadde jeg nesten trodd at dette kunne være sabotasje
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Det kan være de samme som har fylt båttanken til Lorden med vann vettu, to ggr utelukker ikke sabotasje, det forsterker heller mistanken hehe.Lasse Liten wrote:Snakket med sjefen på Esso nyborg i dag, der jeg fyller med mindre jeg er på langtur. Han mente de hadde god kontroll på vann i tankene side ved daglige prøver, samt sensorer osv. Han skulle likevel sjekke og gi meg en tilbakemelding ila. kvelden. Har satt trykkluft på tanken nå, den er helt tett rundt lokket så det kan ikke være nedbør. Har også hatt tilnærmet helt full tank gjennom hele vinteren. Sist jeg tappet av en skvett var ved forrige service, bare noen måneder siden. Mistenker også at det har kommet fra pumpen fordi det ikke er antydning til rusk i eller misfarging på vannet.LordShaft wrote:Hadde det ikke vært for at jeg har opplevd noe lignende på båten min, så hadde jeg nesten trodd at dette kunne være sabotasje
Men jeg har sett på sykkern min, tanken er tett, men nedi hullet som tanklokket sitter er det en drenering for å få vekk vann etter vask og nedbør. Det har blitt tett på min, slik at når jeg har fylt bensin har det dryppet rent vann fra selve lokket og ned i tanken.. Dvs ikke nå lenger men før jeg fikk blåst opp..
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Tenkte på vann ovenfra også, men den slangen er åpen. Uansett er jeg bare glad at det ser ut til at jeg har funnet løsningen og er på veien igjen straksPalma wrote:Det kan være de samme som har fylt båttanken til Lorden med vann vettu, to ggr utelukker ikke sabotasje, det forsterker heller mistanken hehe.Lasse Liten wrote:Snakket med sjefen på Esso nyborg i dag, der jeg fyller med mindre jeg er på langtur. Han mente de hadde god kontroll på vann i tankene side ved daglige prøver, samt sensorer osv. Han skulle likevel sjekke og gi meg en tilbakemelding ila. kvelden. Har satt trykkluft på tanken nå, den er helt tett rundt lokket så det kan ikke være nedbør. Har også hatt tilnærmet helt full tank gjennom hele vinteren. Sist jeg tappet av en skvett var ved forrige service, bare noen måneder siden. Mistenker også at det har kommet fra pumpen fordi det ikke er antydning til rusk i eller misfarging på vannet.LordShaft wrote:Hadde det ikke vært for at jeg har opplevd noe lignende på båten min, så hadde jeg nesten trodd at dette kunne være sabotasje
Men jeg har sett på sykkern min, tanken er tett, men nedi hullet som tanklokket sitter er det en drenering for å få vekk vann etter vask og nedbør. Det har blitt tett på min, slik at når jeg har fylt bensin har det dryppet rent vann fra selve lokket og ned i tanken.. Dvs ikke nå lenger men før jeg fikk blåst opp..
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Veldig bra. Slik gir ikke god nattesøvn
Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
- Twinmannen
- Posts: 94
- Joined: 08 Nov 2015 16:48
- MC: Honda CB 500 1995 mod.
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Så hva er det beste rådet?mekkern wrote:Jeg har tidligere prøvd å fortelle hva vi EGENTLIG fyller på tanken i dag men alle tror det er fryd og gammen...
Her ser vi et klassisk eksempel på bensin som har passert "utfellingsfasen"
pga innholdet av etanol i bensinen(etanol og isopropanol(kondensfjærner) er ganske like hvis du ikke drikker dem)som gjør at vann holdes i suspensjon i etanolen inntil en når en grense og da felles alt vannet ut på en gang...
95 oktan bensin heter faktisk E10 nå..2 November 2015.
https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-n ... id2434884/
"- For å legge til rette for økt bruk av biodrivstoff i EU, gir rettsakten en ny standard for bensin, E10. Denne kan inneholde opptil 10 % etanol. I denne typen bensin tillates det en høyere andel oksygenater enn i vanlig bensin, noe som bl.a. forhindrer et uønsket høyt damptrykk og økte utslipp av VOC (bensindamp).
- Medlemsstatene må sørge for at leverandørene fortsatt tilbyr "vanlig bensin" med maksimalt 5 % innhold av bioetanol frem til 2013"
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskri ... 11-02-1261
Dette kan også ramme de med de siste årsmodeller....
Fylle 98? Og for min del, må jeg i så fall gjøre noen justeringer på min gamle CB500?
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Tja.. vi har ikke så mange valg lenger..Twinmannen wrote: Så hva er det beste rådet?
Fylle 98? Og for min del, må jeg i så fall gjøre noen justeringer på min gamle CB500?
Fått indikasjoner på at 98oktan skal inneholde minst etanol(E5)-men denne fases ut på mange stasjoner.(statoil kuttet helt ut for en stund siden)
Holde tanken enten helt full og tett(tilsette stabilisator beregnet for "oksygenated fuel") eller helt tom, og tappe forgasserne ved lagring.
Ved "daglig drift" er det vanligvis ikke problemer, annet enn at plast/gummi/noen metaller reagerer med etanolen og brytes raskere ned -blir sprø/morken og metallene korroderer av vanninnholdet.
Motoren får en varmere forbrenning som følge av mindre energi og sammensetning-noe blir kompensert ved O2 sensor.
Går motoren magert i utgangspunktet kan det være en fordel å gi litt ekstra bensin slik at den ikke går for varm eller får for rykkete gange på lav last/turtall.
Her er en forenklet versjon av hva motorsykkelister i USA som har hatt E10 en stund har erfart.(se min understrekning):
"Ethanol related problems for motorcyclists, include:
Exposure to alcohol can rust metal fuel-system part and warp or otherwise damage parts of rubber, plastic, and other sealing materials.
Ethanol soaks up water from everything, including air. Once alcohol in gasoline has soaked up enough water, it causes phase separation and water contamination.
Fuel has a shorter shelf life
Creates engine deposits
How To Prevent Damage To Your Motorcycle From E10 Fuel
High quality fuel additives can help your engine deal with the effects of E10 gasoline.
When searching for the right fuel additive, look for one that isn’t made of alcohol. Many of today’s fuel additives that are alcohol based can actually worsen the problem. Instead of fixing ethanol related problems, they add to them.
Remember to read labels carefully, and if you are not sure if a product has alcohol, you can always ask. Alcohol is known by many names when used as an additive.
Some of these names are:
Propanol or isopropanol
Methanol
Ch3OH
Carbinol
N-Butoxyethanol
There are non-alcohol containing treatments available for cleaning carburetors; others stabilize the gas, giving it a longer shelf life and preventing phase separation and water contamination. Some products may combine stabilizers and corrosion inhibitors."
Hydrogen/brenselcelle og "dildofuel" er nok"fremtiden"-Tiden for bensin og diesel(som også begynner å se resultater av biodiesel)er nok på hell er jeg redd.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Jeg ser ingen problemer med bioetanol innblandet i bensinen så leng jeg har 98 tilgjengelig. Da kan jeg fylle 98 om vinteren og hvis den skal lagres lenge. I følge sjefen på den lokale bensinstasjonen (i går) kom kvaliteten på 98 ikke til å gå ned, snarere tvert i mot. Esso merket langt større etterspørsel etter 98 nå, fordi mange er sunt skeptiske til etanolinnblanding. Han selv var også svært skeptisk til at myndighetene skulle fortelle esso hvordan de lagde bensin, det var tross alt esso som lærte nordmenn dette
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Ja, men rett skal være rett... Den kunnskapen Esso i sin tid hadde, tok vi veldig raskt samt videreutviklet å har blitt verdensledende på
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Twinmannen
- Posts: 94
- Joined: 08 Nov 2015 16:48
- MC: Honda CB 500 1995 mod.
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Fant ut på et cb500 forum at 98 kunne få den til å gå litt for magert...
Noen som har et tips om hva slags tilsetningsstoff man bør bruke for å kompensere for eventuelle alkoholskader?
Noen som har et tips om hva slags tilsetningsstoff man bør bruke for å kompensere for eventuelle alkoholskader?
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Da lever Magda igjen, startet så lett som hun aldri har gjort før, gikk så fint på tomgang og trengte nesten ikke choke. Tydelig at vannet var årsaken til stans og sånt, men du verden for en forskjell det gjorde med rene forgassere
-
- Posts: 2526
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?
Er det nå man skriver "Den følelsen"..?