Den store fototråden

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Re: Den store fototråden

Post by Bikeridr »

Jeg har forståelse for de som ikke blir fortrolig med og evt leverer tilbake speilløse systemkamera. De leverer generelt bra bilder. De bildene jeg la ut i NN-tråden av Nesseby Kirke, Hamningberg og Nusfjord er alle att med en Olympus PEN-3 (tror jeg det var), og i RAW-format. Deretter behandlet i LR. Jeg kan ikke klage på kvaliteten, hverken på kamera eller bilder, men jeg ble aldri fortrolig med bruken. Å måtte bruke "7-fingers-kombinasjon" for å få til det jeg ville, i 100% manuell, var ikke min greie.
Kameraet var lite og hendig, bevares, men det ble for knuslete, og tro det eller ei, for lett og derfor vanskelig (for meg) å få stødige bilder og et godt grep på kameraet. Jeg solgte mitt til en filippiner ombord (nei, jeg lurte ham ikke), da jeg ser at jeg får bedre resultater med et speilrefleks av litt pondus og tyngde.
For godt grep og for å kunne trekke eksponeringen et trinn eller to, se gjerne Joe McNallys superbe video om "Da Grip":
[youtube][/youtube]
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Ja, viktig å ha et redskap som tar bilder som du ønsker å gjengi... Selv ser jeg en del bilder som er lagt ut på flickr som er tatt med nikon som helt klart skiller seg ut positivt i forhold til landskapsbilder. Er noe med skarpheten og fargegjengivningen som er helt ekstremt god.

Selv prøver jeg meg ofte litt fram og tilbake... har liksom ikke låst meg på noe "stil" helt enda, men merker at jeg ofte velger å gå for provia fargene til fujifilm...
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Tommas wrote:
Leffy wrote:Liker ikke bildene. Føler ikke at jeg har kontroll over dem. Prøvd det ut og inn på diverse, men di fleste går bare i søppelkurven. Garantert noe med denna idioten bak kamera og gjøre au, men denna feelingen er ikke der kontra dslr'n.
Jeg leverte inn mitt etter 29 dager på Elkjøp sin "fornøyd etter 30 dager, eller pengene tilbake" garanti. Samme problem, ble av en eller annen grunn ikke venner med kameraet - selv om jeg ser andre leverer fantastiske bilder med det.
Prøv følgende på menyene (som avviker fra standard)
Quality: RAW&JPEG
Flash Mode: Flash Off (alltid av medmindre det er type innendørs foto av produkter)
AF Illuminator: Off (smakssak, jeg liker at kameraet ikke varsler at det tar bilde, så får heller fokusering gå litt tregere)
Color Space: sRGB (til web, skjermbruk og det meste medmindre du er proff og har en workflow som kan nyttiggjøre AdobeRGB)
Steadyshot: Active (er std innstilling, men husk å skru av på stativ med lange eksponeringer)
LCD Brightness: Sunny Weather

Ta bildene på Intelligent Auto Plus (dvs det gule ikonet) og gjør etterpåjobben i Lr. Det gjør generelt en god jobb i forhold til å gi råmateriale som er godt for Lightroom, så la kameraet gjøre jobben. Grønne firkanter (fokus) og horisont ca rett - knips. Evt sikte først på der du vil fokus skal være trykk halvveis ned og flytt deretter så du får bildekomposisjonen du vil ha og trykk helt ned. Samme triks om du vil ha det lysere eller mørkere.

Alternativt for solnedgang og slikt hvor jeg vil ha litt undereksponert så bruker jeg P-modus
-0,3 til -0,7 EV
ISO: 100, evt mer hvis mørkt, men prøv først å finne noe å støtte kamera mot.
DRO/Auto HDR: D-Range Opt (DRO Lv1) (HDR kan være fint, men bruker litt for lang tid på å prosessere - mulig bedre i MkII og senere)
Creative Style: Vivid (Denne er viktig for Jpeg, gir ganske tilsvarende Velvia på Fuji. Dvs mer fargemetning. Påvirker ikke Raw)
Leffy
MC: Kawasaki Z1000

Post by Leffy »

Takker for tips RuneMC, men kameraet har allerede skiftet eier. Men da har jeg oppskrift på svart-hvitt hvis muligheten plutselig byr seg igjen :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Ja, så den. Selv synes jeg det er utrolig hendig som får plass i jakkelomma. Hadde lavt batteri på kameraet på første kjøreturen, så da tok jeg i tillegg et 600D i toppboksen, men det ble jo ikke til at jeg brukte det store, tunge kameraet så lenge batteriet på RX100 holdt...
Last edited by RuneMC on 22 Mar 2016 06:20, edited 1 time in total.
Erik89
MC: Honda CB600F 2007

Post by Erik89 »

Jeg har tatt litt av hvert oppover tiden, men legger ikke ut så mye på flickr som jeg hadde tenkt i utgangspunktet.

Image
GoPro wheel sunset by Erik, on Flickr
tshansen

Post by tshansen »

Er det noen andre som opplever at bildet tuller seg i Lightroom etter siste updaten? :-k

Om noen andre møter på samme problem etter oppdatering.

https://feedback.photoshop.com/photosho ... d-brighten

Lightroom - preference - performance - turn off graphics accelerations
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Leffy
MC: Kawasaki Z1000

Post by Leffy »

RuneMC wrote:Ja, så den. Selv synes jeg det er utrolig hendig som får plass i jakkelomma. Hadde lavt batteri på kameraet på første kjøreturen, så da tok jeg i tillegg et 600D i toppboksen, men det ble jo ikke til at jeg brukte det store, tunge kameraet så lenge batteriet på RX100 holdt...
Det har du rett i. Størrelsen og byggekvaliteten er knall. Kan bli litt kronglete med stort kamera ja. Ting tar litt mer tid pluss ekstra plass hvis man har lite plass til bagasje på mc tur. Litt fremover i tid så skal jeg ha meg fullformat ved siden av 7D'n og har sett litt på speilløse Sony A7II. Er jo betydelig mindre enn husene til Canon og en del billigere. Vurderer og se litt nærmere på denne løsningen.

--

Hmm, er litt usikker her LordShaft. Har Lightroom CC2015 med 6.3 versjon på laptopen, men redigerer svært lite bilder her. Kontrasten på skjermen her er helt forferdelig så tørr rett slett ikke :p
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
tshansen

Post by tshansen »

Denne teknikken har reddet et par av mine bilder som har vært en smule feil eksponert

[youtube][/youtube]
Instagram
YouTube
MyRoute-app
tshansen

Post by tshansen »

Den varer en time, men det er vel den beste investeringen du kan gi deg selv!!

Anbefales virkelig

[youtube][/youtube]
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Likegodt å erklære først som sist: Følgende er *mine* meninger, og jeg er ikke ute etter å disse folk som *ikke* følger *mine* meninger.
Sånn, med det ute av verden, så skal jeg legge ut litt hva jeg synes om Scott Kelby og litt om Ken Rockwell.

Scott Kelby var en person jeg hadde hørt masse om og fått tutet ørene fulle med at jeg *MÅTTE* kjøpe bøkene hans, for de var så bra. Vel, etter å ha bladd igjennom, lest etpar kapittel i de to bøkene jeg kjøpte, ga jeg de bort til en som også hadde hørt at det var så bra (og som ga de videre til sin 8-årige sønn).
Nuvel, han er en helt kapabel fotograf, men jeg kan ikke utstå slike "verdensmestere". Bøkene er, *etter min mening* meget dårlig skrevet, og etpar av videoene (jeg har ikke sett den du lenker til her Lordy), jeg har sett er i samme sjangeren.
Det er null forklaring på hvorfor slik og fordi at sånn. Det er mer "Gjør akkurat slik og sånn, fordi jeg sier det!" Det liker jeg ikke. Jeg ønsker å lære om foto og hvorfor *den* kombinasjonen virker *der og da* men ikke *her og nå*. Dette er noe Kelby ikke forteller deg. Han sier (ikke ordrett tatt ut av noen bok, men for å illustrere sjargongen han bruker); "Bruk f/8 og 1/2000 når det er snø ute". Han forklarer aldri hvorfor. Hva om jeg vil ha grunnere dybdeskarphet (DOF = "depth of field")? Det får jeg ikke svar på hos Kelby. Han forteller deg ikke, at dersom du vil ha grunnere DOF, så må du åpne blenderen og øke eksponeringshastigheten, eller evt motsatt om du vil ha større DOF. Det er et gjennomgående tema at det er bare det han forteller deg som fungerer.

Så har vi den andre verdensmesteren; Ken Rockwell. Her har du en persjonasje som utelukkende disser absolutt alt av kamera, uansett. Han elaborerer om hvor dårlig Canon er fordi Nikon har *den* funksjonen, mens Canon ikke har, for deretter, i samme setning, bare avdelt med komma, at Nikon er dritt fordi de ikke har *den andre* funksjonen som Canon har. Etc.. Dette blir gjerne presentert "profesjonelt" slik at en stakkar nybegynner som ramler innom sidene hans tar alt dette for god fisk. Attpåtil er han frekk nok til å ha en paypal-donate knapp på siden sin..

Siden jeg nå sikkert har irritert på meg alle fotogale på forumet, så vil jeg under lenke til etpar gode og nøytrale websider, som forklarer hva jeg påstår Kelby (og Rockwell) *ikke* forklarer:

THE ULTIMATE EXPOSURE COMPUTER
TUTORIALS: DEPTH OF FIELD

Cambridgeincolour har også flere gode "tutorials" som er verdt å lese :thumleft
tshansen

Post by tshansen »

Jeg har sett en del av det Scott har presentert på YouTube, å ikke alt er like bra. Men denne timeslange forklaringen på hvorfor og hva som er så viktig med komposisjon er bare helt fantastisk godt lagt fram.

Han bruker knappe 5 min på å ta for seg det du leser om alle andre plasser.
Ja tipp hva det er...
rule of third
golden line
osv osv.
Jeg anbefale virkelig å se den filmen. Jeg fikk en god del aha opplevelser etter å ha sett den. Skal også sette meg ned å studere de du linket til her :thumleft
Instagram
YouTube
MyRoute-app
tshansen

Post by tshansen »

Helt rått å se hvordan de skaper bildene på denne måten :shock:

[youtube][/youtube]
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Sånn. Da har jeg sett hele filmen med Scott Kelby, som Lord'en lenket til.
Jeg skal innrømme, fyren har en trivelig humor. Og jada, jeg skal heller ikke være verre enn at jeg kan gå tilbake på etpar av påstandene mine. Scott Kelby er, som jeg allerede har skrevet, en habil fotograf. Han har det jeg føler jeg selv mangler mange ganger; øye for detaljer. Eller rettere sagt, han klarer å finne de riktige detaljene i et "elendig" bilde. Der sliter jeg ennå. Veldig mye av det han omtalte i filmen vet jeg jo i teorien om (selv om jeg ikke alltid bruker kunnskapen :redface ).
Nuvel, det negative først: Personlig liker jeg ikke bilder hvor virkeligheten er redigert vekk. Når man må klone vekk "halve bildet", da synes jeg personlig ikke at det lengere er et bilde som forteller virkeligheten. (Men joda, jeg fjerner litt jeg også, innimellom).
Deretter, det positive: Ca 40 minutter av filmen ga meg mye fornuft og (egen) innsikt.
Hva jeg lærte, og som var *HELT* nytt for meg, var det han sa mot slutten: La *andre* velge ut bildene dine for deg.

Hmm, kanskje jeg skal la Kelby få etpartre sjanser til, med åpent sinn :thumleft
tshansen

Post by tshansen »

Bikeridr wrote:Sånn. Da har jeg sett hele filmen med Scott Kelby, som Lord'en lenket til.
:thumleft

Måten han lærer fra seg, å minner oss på de enkle tingene. Dette er kanskje lite nytt, eller lite læring for proffere fotografer enn meg. Men for meg som er en glad amatør med iver etter å lære. Så er det utrolig deilig å få så mange knagger å henge tvilen sin på. Det lukter faen meg drit når de har vært på do de gutta der også :lol:

Foto er så forbanna mye mer enn tekniske greier, tall, å allverdens utstyr. Jeg syns han tok det opp på en utrolig flott måte i denne filmen :thumleft Kjekt å se at du faktisk fikk en overraskelse eller to du også :D
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply