Jalmar *titter innom*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Norse »

:thumleft
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Nå er sesongen godt og vel i gang. Foreløpig med den lille klx'en. Men det kan se ut som om den lille mopeden kommer til å bli mye brukt. Den er morsom. Har mange planer for å få den litt tøffere. Foreløpig har forandringene vært en liten ombygging av bagasjebrettet. Toppkoffert er en svært dårlig løsning på disse syklene. Det blir for mye vibrasjoner, noe som igjen gir sprekker i ramma bak salen. Men jeg har en teori om at myke vesker ikke vil gi det samme problemet. Så jeg har forsterket rammefestene bak slik at innfestingen til bagasjebrettet blei sterkere og mer "hel ved". Planen er å montere en gammel tankveske på brettet som også hviler litt innpå salen bakerst. Har en stor gammel tankveske jeg brukte på Gamle. Tror det skal bli bra. Når jeg skal på tur kommer jeg til å bruke myke sidevesker med reimer over salen. Prøvde det i fjor, og det fungerte bra. Må bare få kjøpt noen skikkelige. Prøvde med et sett fra Biltema, og de var greie, men ikke vanntette. Oksford har noen som ser greie ut.

Ellers har jeg fått skrudd fast dekkspakene på motorbeskyttelsen framme, og et lite bagesjebrett/frontlyktbeskyttelse er på planen. Håper å få laget et stativ der jeg kan feste eventuelt fuelbottlene eller en liten pelikankoffert over lykta. Da får jeg verktøy og reservebensin langt fram på mopeden.

Så blir det nytt eksosanlegg og et høyere styre med håndbeskyttere og feste for gps og sånt. Tankveske må jeg også skaffe.

Og så finnes det et 351 ccm sylindersett fra Bill Blue i USA... [emoji848]


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Jalmar *titter innom*

Post by pollti »

Sånne sylinder sett virker ikke som en tror. Hadde en Virago 250 med ihjælkjørt motor og da fikk jeg den strålende ideen å sette inn en 125 og bytte sylindre og stempel. Det ble en skuffelse siden veiva ikke var den samme men den gikk jo. Så da endte 125 motoren på verksted og ble maskinert så den kunne ta 250 veiv men da gikk den som den skulle. Det hadde blitt billigere å kjøpe byttemotor.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Klx 250-motoren er egentlig en klx 300-motor med mindre boring, sikkert et forsøk på å lage en mer slitesterk motor med mindre vedlikehold enn en cross-motor. Det Bill Blue gjør er å lage et sylindersett som ligger på maks av hva som kan skrues på. Mye brukt på klx 250 i USA. Så det funker supert. Det er bare en utfordring med toppen. I USA har de nemlig fortsatt forgasser på disse motorene, mens Europa har gått over til efi for lenge siden. Så man må finne ut om den gamle toppen kan brukes sammen med den nye sylinderen.


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Som sagt tidligere, så blir KLX'en gitt oppgaven som "Adventure-bike". For at den skal kunne klare den oppgaven er det noen små ting som må fikses. Bagasje er nevnt, og så er det utfordringen med at sykkelen kun har 7,7 liters bensintank. I tillegg gjelder det å få plassert alt "kjekt å ha"-utstyret som må være med på tur. Sånn litt på sikt tror jeg at jeg skal se litt på løsninger når det gjelder effekten i den lille motoren. Den gjør jobben sin greit og på en særdeles økonomisk måte, men det hadde blitt mindre stress med litt mer trøkk.

Dekkspaker er noe dritt og plassere i bagasjen. Så jeg tok jobben med å borre hull i de og feste dem foran på beskyttelsesplata under motoren. Spiller jo ingen rolle om de er i sølespruten. Chromvanadium lar seg ikke påvirke så lett. Ikke var det lett å borre i de heller :lol: Men det blei ganske greit resultat:

Image

Image

Image

Det ser ut som dem stikker veldig langt ut på bildene, men i virkeligheten er det omtrent like langt ut på sidene som girpedalen og bremsepedalen. En annen fordel med denne monteringen var at en vibrasjonslyd fra beskyttelsesplata forsvant. Vinn-vinn :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Tommas »

Nå har du jo mulighet for å bruke de som cruiser-fothvilere også :thumleft

Men med full kompresjon på fjæring, de kan ikke lett ta nedi i en sving?
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Neida, det går fint. Bildene er litt missvisende når det gjelder utstikk. I terreng kan de kanskje huke seg litt borti ting, men tror det skal gå greit.


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Tommas »

Likte løsningen din ja, kreativt :thumleft
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

I dag har jeg vært litt kreativ igjen :lol: :-k

Fant endelig en grei løsning for å få montert ei veske bakerst på KLX'en. Jeg har skrivi litt om det på www.jalmar-travel.com og jeg kommer til å skrive om flere "adventuriseringer" etter hvert som de skjer.

Kort fortalt ville jeg ha en myk veske som enkelt kunne tas av og på, uten å måtte stroppe og strikke hver gang. For ikke å snakke om alt plunderet når man skulle ha tak i noe oppi veska. Da måtte jeg løsne stropper og styre fælt.

Løsningen blei den gamle tankveska fra Gamle. Med noen modifiseringer blei det en grei løsning. Om den er holdbar vil tiden vise, men grunntanken er i hvert fall på plass :lol:

Først måtte jeg klippe av det jeg ikke trengte på bunnstykket:

Image


Så fant jeg ut at den idiotiske midtstroppen, som originalt var montert over salen, kunne monteres lengere bak på salen. Og da hadde jeg plutselig et feste til veske-underdelen:

Image

Image


Så var det bare å snitte litt i veskeunderdelen, tre gjennom stroppen og skru dritten fast i salfestene:

Image

Image

Deretter brukte jeg reimene som egentlig skulle gå rundt styrehodet hvis man skulle montere på tank. Disse trakk jeg under bagasjebrettet, fram og gjennom salstroppen, og tilbake igjen under bagasjebrettet. Dermed fikk jeg et langsgående feste som strakk ut underdelen fint:

Image

Image

Image

Image


For å sikre underdelen i bakkant, brukte jeg den bakerste av tverreimene under bagasjebrettet:

Image


Så når jeg skal ha med meg veska er det bare å feste den til underdelen med glidelåsen.

Image


Det blei ganske greit. Veska er stødig og sitter godt fast. Det gjenstår jo å se hvor lenge den stroppen over salen holder, men den er enkel å byte ut med en bit av en lastestropp eller lignende. Bagasjeløsning for dagsturene er herved sikret :D

Image


Neste på programmet er mest sannsynlig å finne på noen sexy fester til de 4 fuelbottlene jeg fikk på billigsalg på G-Sport \:D/
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Jalmar *titter innom*

Post by mekkern »

Etter hva jeg har forstått er det ikke "hold" i mye bak på sykkelen..
Har du da vurdert å lage en holder "over " dekkspakene, eller skal du prøve en dobbel holder på hver side bak? :-k
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Jeg har 2 steder som jeg tenker kan være brukbare, eller i hvert fall kreative [emoji1].

Det ene er å lage en rør-ramme fra gaffelbeina og opp over lykta, og så f.eks støtte opp med å la røra slutte i et skrufeste der hvor styret er skrudd fast. Da kan jeg lage et gitter til beskyttelse foran lykta, og også få en rack med de 4 fuelbottlene rett over lykta. I tillegg hadde jeg da fått festepunkter for eventuelle ekstralys.

Ellers tror jeg kanskje det kunne være mulig med en dobbelholder på hver side utenfor radiatorene. Der går plasten ut utenfor radiatorene, foran knærne til føreren. Jeg vurderer om jeg skal montere et rør fra øvre radiatorfeste, utefor plasten, og ned til motorfestet nedenfor radiatorene. Dette for å beskytte radiatorene ved velt. Da ville jeg få solide festepunkter for flaskeholderne.

De flaskene jeg fikk tak i er på 0,6 liter hver, så de passer i drikkeflaskeholdere til tråsykler. Satt ned fra 119 kroner stykket, til 40 kroner stykket. Måtte jo slå til da [emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Jalmar *titter innom*

Post by mekkern »

Tror jeg ville hatt minst mulig på forstillinga/styre/lykt da dette gir innvirkning på styring og feel.. :-k
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Det har du rett i. Havner nok mest sannsynlig på en anordning foran knærne/utenfor og litt bak radiatorene. Har sett sånne små vesker som kan festes på plasten der med en reim over tanken foran tanklokket. Da kunne man kanskje få plass til andre små ting også. Reserveslanger og co-patroner f.eks.


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Jalmar *titter innom*

Post by pollti »

Er du blitt helt særiøs nå ? :shock:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Jeg begynner å bli virkelig gammel, og da må man jo i hvert fall late som man er litt særrijøs.

Ellers har jeg fått bytta ut fordekket på KLX'en. Originaldekket var ikke utslitt, men jeg ville gjerne ha samme type dekk foran og bak. Monterte Heidenau K60 Scout bak for et par tusen km siden, og nå sitter det K60 Scout foran også. Skal bli spennende å se hvordan det er på en lett sykkel.

Har skrivi mer utfyllende på hjemmesia for de som måtte være interessert i detaljene.


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply