RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
RuneMC
Posts: 2040
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Post by RuneMC »

Ferie: :thumleft
Værmelding=sol neste 3 dgr: :thumleft
Oljenivå: :thumleft
Batteri: :thumleft
Bensintank full: :thumleft

M.a.o. ut på tur :D

Har en vag plan om Aursjøvegen bl.a. ...
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 177
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Post by poulet_cavalier »

RuneMC wrote:Ferie: :thumleft
Værmelding=sol neste 3 dgr: :thumleft
Oljenivå: :thumleft
Batteri: :thumleft
Bensintank full: :thumleft

M.a.o. ut på tur :D

Har en vag plan om Aursjøvegen bl.a. ...
Ikke glem kameraet da :D
User avatar
Kikken
Posts: 76
Joined: 11 Nov 2015 13:57
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Location: Trondheim

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Post by Kikken »

RuneMC wrote:...Har en vag plan om Aursjøvegen bl.a. ...
Meget godt valg (var der forrige lørdag) :thumleft
Eresfjord og Eikesdalen kompletterer en fantastisk fin vei
(pass deg i tunneler med 90-graders sving full av årets fårikål)
User avatar
RuneMC
Posts: 2040
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Post by RuneMC »

Da har jeg kommet meg til Skjåk via Lurdalen, Tunhovd, Lærdal og Tindevegen/Fv55

Tok av til gamleveien før Lærdal - Skiltet Borgund Stavkyrkje og Historic Route. Knallvei! Fine svinger, dels overhengende fjell noen steder og veldig idyllisk langs elva.

Har med kamera men ikke PC, så det får bli en liten "teaser" tatt med iPad'en
Image

Lurer på om jeg skal satse på Gml Strynefjellsveg-Geiranger-Trollstigen oppover mot Aursjøvegen imorgen...eller blir det for mye bobil/busskø den veien tro?
Last edited by RuneMC on 18 Aug 2016 19:08, edited 1 time in total.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Post by Busa Trond »

Er det 630 du har kjørt etter Hemsedal!
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

RuneMC's blogg - ut på tur...

Post by Flanker »

Det verste turisttrøkket er nok over i Geiranger og Trollstigen nå, men regn med noe... Uansett tror jeg det er langt mer levelig nå enn i juli og de første par ukene av august!

God tur, skal selv traktere en del av de veiene om en drøy uke [emoji106]
User avatar
RuneMC
Posts: 2040
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Post by RuneMC »

Busa Trond wrote:Er det 630 du har kjørt etter Hemsedal!
Ja, ser den veien om Borgund Stavkyrkje heter det :thumleft

@Flanker Fine trakter dette. Artig at man faktisk må bøye nakken litt for å se toppen av de steile fjellene - det er ikke nødvendig på Østlandet. Været idag har vært helt ny-de-lig... en smak av sensommer 8)

@kikken Takk for tipset. Snakker vi vandrende lammekoteletter inne i tunnelene ? Skummelt :shock:
Last edited by RuneMC on 16 Aug 2016 23:08, edited 1 time in total.
User avatar
Baffin
Posts: 45
Joined: 03 Nov 2015 22:07

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Post by Baffin »

:D
Last edited by Baffin on 30 Aug 2016 20:49, edited 1 time in total.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2040
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Post by RuneMC »

Baffin wrote: Jeg kjørte i område Geiranger-Trollstigen oppover mot Aursjøvegen for litt over ei uke sida, ikke mye trafikk.
Baffin LocaToWeb

Baffin
Flott - da satser jeg på at det er brukbar framkommelighet :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2040
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... til Aursjøvegen bl.a.

Post by RuneMC »

Full pott idag med strålende vær (litt kjølig start i Skjåk med 4C kl 7 men det varmet fort opp).

Dvs Gamle Strynefjellsveg, Geiranger, Trollstigen og Aursjøvegen (mye heftigere enn Trollstigen og passe utfordrende med endel grøvre grus).

Dagens "teaser"-bilde fra Eikesdalvatnet
Image

Nå innlosjert i Dovre for natten. Tenker Peer Gynt Vegen imorgen... fin avrunding på en tredagers tur :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... til Aursjøvegen bl.a.

Post by tshansen »

Her gleder jeg meg veldig til å lese referat! Dæven det har vært fint rundt om i dag ser jeg! Flott bilde
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2040
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... til Aursjøvegen bl.a.

Post by RuneMC »

Kan jo nevne at Afrca Twin overbeviste på den grove grusen - fordekket holdt stødig kursen uten mer styreinput enn på asfalt, mens bakhjulet danset cha-cha-cha :D Jevn fart i rundt 60 på de rette strekkene virket å være passe.

Men et par "hårete" øyeblikk var det.... for raskt inn mot en sving - brems foran og bak - puh, det gikk bra... og på et langt rett strekk med god fart registrerte jeg idet jeg passerte:"Åhei, manglet litt av veien der på kanten ja! :shock: ... der kunne det fort gått galt om jeg hadde ligget noen cm lenger ut...!"

D-nasjonalitet bil på Aursjøvegen var forresten mye skumlere enn sauene. Den nær ved å rygge inn i meg da den plutselig begynte å rygge seg inn på en lomme uten å se seg for - dvs idet jeg passerte. Ikke mange centimetere om å gjøre...
Last edited by RuneMC on 18 Aug 2016 19:34, edited 2 times in total.
User avatar
RuneMC
Posts: 2040
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - tilbake fra solfylte nordvestlandet...

Post by RuneMC »

Da var man vel hjemme igjen etter en 3-dagers tur t/r det solfylte nordvestlandet :)

Dagens iPad knips fra veien fra Forset mot Fagernes - dvs rett ved veikrysset der man kan ta sørover til Dokka
Image

Idag ble det start fra Toftemo Turiststasjon rett etter en helt basic frokost (ikke bacon... kun kokte egg og vanlig div pålegg... men ellers var rommet og alt ellers helt topp (varme på badegulvet, veldig rent og pent rom i koselig stil, god seng osv). Til prisen 740 inkl frokost kan det absolutt anbefales :thumleft

Baksidevegen ned til Vinstra, deretter mot Fefor/Peer Gynt Vegen og ned til Skeikampen. Litt gjesp etter det vestnorske landskapet... alt er så flatt liksom her lenger øst... :roll: over via Øverbygdaveien til Forset, og ned til Dokka og Vestsiden av Randsfjorden. Der er det forresten blitt skikkelig grusvei noen steder mellom Bjoneroa og Jevnaker :shock: Asfalt harvet opp og mye veiarbeid på gang med diverse lapper ren, grov grus - så her lukter blir det nok nyasfaltering om ikke lenge.

Rapport kommer snart... nå må det slappes av litt først
User avatar
RuneMC
Posts: 2040
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 1

Post by RuneMC »

Planleggingen begynner litt før D-dagen med å nevne til kona at Yr melder om lovende vær tre hele dager til ende både øst og vest (en sjelden begivenhet denne sommeren) og at jeg kunne tenkt meg en tur vestover. "Barna" er jo ikke akkurat barn lenger heller, men velvoksne ungdommer med egne interesser og godt trenet i nøkkel- og alarmpanelbruk og en viss grad av selvstendighet - selv om far skulle ønsket at de var enda hakket mer selvstendige :roll:

Uansett, mandagskvelden ble det igjen nistirret på Yr.no med både langtidsvarsel, time-for-time og kart med skydekke til øyelokkene holdt på å sige igjen. Det så rett og slett strålende ut - knapt en sky å se bortsett fra noe som kunne sneie Østlandet sist på torsdagen.
Yess!
Første premiss: Tur uten regndress :thumleft
Andre premiss: hotellrom skulle IKKE bookes før etter lunch via booking.com. Har brent meg på det før å booke hotell på forhånd utifra dagsetappe som på papiret så OK ut, men som viste seg å være for lange. Samtidig har jeg observert at "siste ledige rom" ofte blir liggende lenger enn man skulle tro...

Fint vær kvelden før avreise (mandag) også, så måtte ut på en liten kveldstur
Image

Avreisedagen la jeg ikke opp til noen grytidlig start men gjorde ferdig det siste av pakkingen da. Mottoet er å ta med så lite som mulig, men med AT-dekkene som krever div verktøy/spaker osv i tilfelle punktering, så ble det noen kilo med metall også #-o . Jeg skal helt klart konvertere felgene til slangeløse med Outex kit ved neste dekkbytte. Så mye mer praktisk å kun måtte ha med pluggesett og en liten kompressor. Her bør Honda gjøre en endring til neste års modell. CRF1000L er for tung til skikkelig offroad og på grusveier går det fint med normaltrykk og slangeløse dekk.

Rundt 10:30 kom jeg meg endelig avgårde og satte kursen mot Kongsberg og Lurdalen som kommer inn på Rv40 videre nordover. Planen for dagen var å komme meg nord for Tindevegen. Litt rykk&napp med trafikken før Hokksund som irriterte, men trafikken forsvant som dugg for solen rett etter at jeg svingte av gamleveien mot Kongsberg - ah! Intet er som veier uten biler :)

Og så videre i rolig tempo opp Lurdalen. Det var noen lokale bilhelter imot i god fart idag også, så bekreftet det jeg har notert meg tidligere at det lurt å ikke bruke hele veibredden i Lurdalen's svinger.

Image
Pga sen start ble det en improvisert lunch i Lurdalen med polarbrød, baconost på tube og litt iste...

Etter at jeg kom inn på Rv40 var planen videre mot Rødberg og Tunhovd. Fin vei og med sol og rytmen til en velkonstruert twin som murret fornøyd, forsvant milene i speilet.

Ved Veggli tok jeg en kikk på Google maps og så en Fv109 som gikk paralellt oppover med Rv40, så da ble den valgt.

Image
Fv109 nord fra Veggli, litt mer kupert og svingete enn Rv40 - grei variasjon hvis man har tid...

Fv109 varte ikke så lenge før den gikk tilbake til Rv40. Jeg heiv meg inn på Rv40 litt før en GS-turist som kom sørfra.
Rett etter er det ny paralellvei Fv116 ved skilt Eidstryken.

Jeg svingte av og tok et nytt foto av broen. I speilet så jeg GS-piloten stoppe på siden av hovedveien og dra opp et papirkart(!), han fikk nok en idé der...

Image
Broen ved avkjøringen til Eidstryken (Fv116)

Fin og variert vei med bl.a. Nore Stavkirke (som jeg igjen klaret å ikke fotografere :roll: ) før et lite stykke videre opp Fv40 til Rødberg.
På veien dit måtte jeg nesten stoppe og ta bilde av Fjordgløtt Camping - ene svogeren har nemlig et hus han kaller Fjordgløtt :)
Image
Ved Rødberg ble det turens første tanking. (Mer enn halvfull tank fortsatt, men liker å ha gode marginer).

Ferden fortsatte mot Tunhovdfjorden! Fine svinger opp fra Rødberg!

Image
Tunhovdfjorden demning. Tåler også vekten av Africa Twin med pikkpakk og fører :)

Videre nordover kom jeg til et veikryss hvor det stod Geilo mot venstre og Nesbyen mot høyre, så valgte det siste ettersom planen var Rv52 fra Gol

Image
Langs Fv214 ved Buvatnet. Ganske idyllisk...

Rv52 Hemsedalsvegen ja, den har sine små utsiktsperler den også

Image
Kan det bli mer najonalromantisk?

Image
Videre nordover i Hemsedal

Nedover mot Lærdal valgte jeg denne gangen å kjøre av der det stod Borgund Stavkyrkje/Historic route (Fv630). Det viste seg å være en knallvei for MC. Smal, svingete og med atskillig mer "drama" i form av overhengende fjell og en skikkelig vestnorsk elv nedover dalen. Stadig advarselskilt om at møtende trafikk kunne komme midt i veien pga at tunnelene var høyest på midten.

Image
Borgund Stavkyrkje

Image
Langs Fv630

Image
Langs Fv630 - flotte kontraster

Image
Vestnorsk kulturlandskap langs Fv630

Da jeg kom til Lærdal var klokken nærmere halv fire, så det var på tide å booke rom for natten. Jeg kjente ihvertfall at hvis jeg tok Tindevegen idag, så ville det være nok, så dermed kikket jeg etter noe i nærheten av Lom. I Bismo var det ledig rom på Skjåk Turistheim til 780 for natten (ikke inkl frokost) som så greit ut. Tap - tap på iPad'en så var det booket. Dvs litt lenger tid tok det og mens jeg stod på parkeringen der så var det en bøling motorsyklister på tur som kom. Jeg burde muligens vært mer sosial og slått av en prat, men det demret for meg at jeg ikke hadde mye tid å somle bort om jeg skulle komme til Skjåk i brukbar tid på kvelden...

Onwards! Mot Årdalstangen og Øvre Årdal og Tindevegen!

Image
Fantastisk smaragdgrønt vann i Årdalsvatnet i det rette lyset

Hårnålene opp fra Øvre Årdal er noen av de krappeste jeg vet, men det er bare å ta det rolig og kaste et blikk opp om det kommer kjøretøy imot, veien er ikke særlig bred!

Tindevegen i seg selv er egentlig oppskrytt, for det er jo langs Rv55 de virkelige visuelle godbitene ligger som perler på en snor. Men Tindevegen er absolutt en fin snarvei for å komme opp til Rv55!

Image
Første bilde fra litt etter bomstasjonen

Image
Fint der det begynner å gå utfor ned mot Turtagrø hvor Tindevegen møter Rv55

Image
Den lille klyngen med hus der nede er Turtagrø... rett ved veikrysset mellom Rv55 og Tindevegen

Image
På vei opp fra Turtagrø

Image
Flotte fjell

Image
Et blikk bakover/vestover fra høyden over Turtagrø

Image
En av de virkelig visuelle perlene langs Rv55

Image
Detalj av breen

Image
Slik utsikt når man kjører er det ikke noe å si på...

Image
Nevnte jeg utsikt?

Image
Nedover Leirdalen

Litt etter bildet over var det plutselig stopp i trafikken foran (et par personbiler og en bobil). Årsaken var en bil imot som hadde kjørt av veien, harvet over litt vegetasjon og stod godt plantet i en bratt skråning. Den måtte nok få tauebil hjelp til å komme opp på veien selv om det var en SUV. Det var et ungt par som var ute av bilen og virket OK - de hadde nok allerede ringt etter tauehjelp ettersom fremste bilen kjørte videre etter å ha stoppet og pratet kort med de og ditto med bobilen. Jeg tenker nok at sjåføren får høre om denne hendelsen resten av sitt liv... hvis parforholdet overlever en slik hendelse da... :)
Litt kjipt å havne i grøfta istedenfor å kjøre en fin tur, men sånn kan det gå når både passasjer og sjåfør ser på utsikten istedenfor hvor veien går...

Image
Litt fint videre nedover mot Lom også

Vel nede i Lom var det rake veien opp til Bismo og Skjåk Turistheim der jeg ankom i litt før kl 20.
Image
Skjåk Turistheim

Hyggelig resepsjon. Rent og pent rom. Flislagt bad, men uten varme og dusforheng pluss svaber - så litt basic.
Fikk beskjed om at kroen i nærheten hadde oppe til kl 21, men burde bestille der minst 20 min før stengetid.
Jeg gikk heller bort på Statoil'en og tok en Skjåk Burger meny :) (etter kjapp dusj og skifte av klær)
Det var overraskende god temperatur - tipper en 18C, så det var godt å sitte ute og spise.

Det var noen campinghytter rett bak rommet mitt hvor ihvertfall en hadde åpne dører og vinduer og fulgte med på OL, så ble litt bekymret for om det ville bli nattero, men de avsluttet heldigvis ved midnatt.

Da var første dag av turen over.
Last edited by RuneMC on 21 Aug 2016 09:39, edited 1 time in total.
Jantomas
Posts: 20
Joined: 02 Aug 2016 11:03
MC: AT DCT, Adv 990, WRR, Excf 250
Location: Oslo

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 1

Post by Jantomas »

Jeg kan bare si som de andre Rune, at dette er veldig fine bilder. Bra lesning også!
Post Reply