Planleggingen begynner litt før D-dagen med å nevne til kona at Yr melder om lovende vær tre hele dager til ende både øst og vest (en sjelden begivenhet denne sommeren) og at jeg kunne tenkt meg en tur vestover. "Barna" er jo ikke akkurat barn lenger heller, men velvoksne ungdommer med egne interesser og godt trenet i nøkkel- og alarmpanelbruk og en viss grad av selvstendighet - selv om far skulle ønsket at de var enda hakket mer selvstendige
Uansett, mandagskvelden ble det igjen nistirret på Yr.no med både langtidsvarsel, time-for-time og kart med skydekke til øyelokkene holdt på å sige igjen. Det så rett og slett strålende ut - knapt en sky å se bortsett fra noe som kunne sneie Østlandet sist på torsdagen.
Yess!
Første premiss: Tur uten regndress
![ok :thumleft](./images/smilies/023.gif)
Andre premiss: hotellrom skulle IKKE bookes før etter lunch via booking.com. Har brent meg på det før å booke hotell på forhånd utifra dagsetappe som på papiret så OK ut, men som viste seg å være for lange. Samtidig har jeg observert at "siste ledige rom" ofte blir liggende lenger enn man skulle tro...
Fint vær kvelden før avreise (mandag) også, så måtte ut på en liten kveldstur
Avreisedagen la jeg ikke opp til noen grytidlig start men gjorde ferdig det siste av pakkingen da. Mottoet er å ta med så lite som mulig, men med AT-dekkene som krever div verktøy/spaker osv i tilfelle punktering, så ble det noen kilo med metall også
![d'oh! #-o](./images/smilies/eusa_doh.gif)
. Jeg skal helt klart konvertere felgene til slangeløse med
Outex kit ved neste dekkbytte. Så mye mer praktisk å kun måtte ha med
pluggesett og en liten kompressor. Her bør Honda gjøre en endring til neste års modell. CRF1000L er for tung til skikkelig offroad og på grusveier går det fint med normaltrykk og slangeløse dekk.
Rundt 10:30 kom jeg meg endelig avgårde og satte kursen mot Kongsberg og Lurdalen som kommer inn på Rv40 videre nordover. Planen for dagen var å komme meg nord for Tindevegen. Litt rykk&napp med trafikken før Hokksund som irriterte, men trafikken forsvant som dugg for solen rett etter at jeg svingte av gamleveien mot Kongsberg - ah! Intet er som veier uten biler
Og så videre i rolig tempo opp Lurdalen. Det var noen lokale bilhelter imot i god fart idag også, så bekreftet det jeg har notert meg tidligere at det lurt å ikke bruke hele veibredden i Lurdalen's svinger.
Pga sen start ble det en improvisert lunch i Lurdalen med polarbrød, baconost på tube og litt iste...
Etter at jeg kom inn på Rv40 var planen videre mot Rødberg og Tunhovd. Fin vei og med sol og rytmen til en velkonstruert twin som murret fornøyd, forsvant milene i speilet.
Ved Veggli tok jeg en kikk på Google maps og så en Fv109 som gikk paralellt oppover med Rv40, så da ble den valgt.
Fv109 nord fra Veggli, litt mer kupert og svingete enn Rv40 - grei variasjon hvis man har tid...
Fv109 varte ikke så lenge før den gikk tilbake til Rv40. Jeg heiv meg inn på Rv40 litt før en GS-turist som kom sørfra.
Rett etter er det ny paralellvei Fv116 ved skilt Eidstryken.
Jeg svingte av og tok et nytt foto av broen. I speilet så jeg GS-piloten stoppe på siden av hovedveien og dra opp et papirkart(!), han fikk nok en idé der...
Broen ved avkjøringen til Eidstryken (Fv116)
Fin og variert vei med bl.a. Nore Stavkirke (som jeg igjen klaret å ikke fotografere
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
) før et lite stykke videre opp Fv40 til Rødberg.
På veien dit måtte jeg nesten stoppe og ta bilde av Fjordgløtt Camping - ene svogeren har nemlig et hus han kaller Fjordgløtt
![Image](https://c1.staticflickr.com/9/8050/28986595852_c1a7237e21_o.jpg)
Ved Rødberg ble det turens første tanking. (Mer enn halvfull tank fortsatt, men liker å ha gode marginer).
Ferden fortsatte mot Tunhovdfjorden! Fine svinger opp fra Rødberg!
Tunhovdfjorden demning. Tåler også vekten av Africa Twin med pikkpakk og fører
Videre nordover kom jeg til et veikryss hvor det stod Geilo mot venstre og Nesbyen mot høyre, så valgte det siste ettersom planen var Rv52 fra Gol
Langs Fv214 ved Buvatnet. Ganske idyllisk...
Rv52 Hemsedalsvegen ja, den har sine små utsiktsperler den også
Kan det bli mer najonalromantisk?
Videre nordover i Hemsedal
Nedover mot Lærdal valgte jeg denne gangen å kjøre av der det stod Borgund Stavkyrkje/Historic route (Fv630). Det viste seg å være en knallvei for MC. Smal, svingete og med atskillig mer "drama" i form av overhengende fjell og en skikkelig vestnorsk elv nedover dalen. Stadig advarselskilt om at møtende trafikk kunne komme midt i veien pga at tunnelene var høyest på midten.
Borgund Stavkyrkje
Langs Fv630
Langs Fv630 - flotte kontraster
Vestnorsk kulturlandskap langs Fv630
Da jeg kom til Lærdal var klokken nærmere halv fire, så det var på tide å booke rom for natten. Jeg kjente ihvertfall at hvis jeg tok Tindevegen idag, så ville det være nok, så dermed kikket jeg etter noe i nærheten av Lom. I Bismo var det ledig rom på Skjåk Turistheim til 780 for natten (ikke inkl frokost) som så greit ut. Tap - tap på iPad'en så var det booket. Dvs litt lenger tid tok det og mens jeg stod på parkeringen der så var det en bøling motorsyklister på tur som kom. Jeg burde muligens vært mer sosial og slått av en prat, men det demret for meg at jeg ikke hadde mye tid å somle bort om jeg skulle komme til Skjåk i brukbar tid på kvelden...
Onwards! Mot Årdalstangen og Øvre Årdal og Tindevegen!
Fantastisk smaragdgrønt vann i Årdalsvatnet i det rette lyset
Hårnålene opp fra Øvre Årdal er noen av de krappeste jeg vet, men det er bare å ta det rolig og kaste et blikk opp om det kommer kjøretøy imot, veien er ikke særlig bred!
Tindevegen i seg selv er egentlig oppskrytt, for det er jo langs Rv55 de virkelige visuelle godbitene ligger som perler på en snor. Men Tindevegen er absolutt en fin snarvei for å komme opp til Rv55!
Første bilde fra litt etter bomstasjonen
Fint der det begynner å gå utfor ned mot Turtagrø hvor Tindevegen møter Rv55
Den lille klyngen med hus der nede er Turtagrø... rett ved veikrysset mellom Rv55 og Tindevegen
På vei opp fra Turtagrø
Flotte fjell
Et blikk bakover/vestover fra høyden over Turtagrø
En av de virkelig visuelle perlene langs Rv55
Detalj av breen
Slik utsikt når man kjører er det ikke noe å si på...
Nevnte jeg utsikt?
Nedover Leirdalen
Litt etter bildet over var det plutselig stopp i trafikken foran (et par personbiler og en bobil). Årsaken var en bil imot som hadde kjørt av veien, harvet over litt vegetasjon og stod godt plantet i en bratt skråning. Den måtte nok få tauebil hjelp til å komme opp på veien selv om det var en SUV. Det var et ungt par som var ute av bilen og virket OK - de hadde nok allerede ringt etter tauehjelp ettersom fremste bilen kjørte videre etter å ha stoppet og pratet kort med de og ditto med bobilen. Jeg tenker nok at sjåføren får høre om denne hendelsen resten av sitt liv... hvis parforholdet overlever en slik hendelse da...
Litt kjipt å havne i grøfta istedenfor å kjøre en fin tur, men sånn kan det gå når både passasjer og sjåfør ser på utsikten istedenfor hvor veien går...
Litt fint videre nedover mot Lom også
Vel nede i Lom var det rake veien opp til Bismo og Skjåk Turistheim der jeg ankom i litt før kl 20.
Skjåk Turistheim
Hyggelig resepsjon. Rent og pent rom. Flislagt bad, men uten varme og dusforheng pluss svaber - så litt basic.
Fikk beskjed om at kroen i nærheten hadde oppe til kl 21, men burde bestille der minst 20 min før stengetid.
Jeg gikk heller bort på Statoil'en og tok en Skjåk Burger meny
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
(etter kjapp dusj og skifte av klær)
Det var overraskende god temperatur - tipper en 18C, så det var godt å sitte ute og spise.
Det var noen campinghytter rett bak rommet mitt hvor ihvertfall en hadde åpne dører og vinduer og fulgte med på OL, så ble litt bekymret for om det ville bli nattero, men de avsluttet heldigvis ved midnatt.
Da var første dag av turen over.