Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
Er det en "litt renere gange på lave turtall"-dings?
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
Den er en dings med det informative navnet AF-XIED http://sales.nightrider.com/AF-XIED-for ... _p_62.html.Tommas wrote:Er det en "litt renere gange på lave turtall"-dings?
Kort fortalt: Man monterer den inn på pluggen fra lambda-sonden. Den påvirker signalet fra lambda til ECU (BMSK i BMW verden).
ECU er programmert til å justere maping til en gitt verdi. Dingsen tillater således at motor går litt rikere. Man kan justere virkningsgraden i 11 trinn.
Har ikke merket noe dramatisk forandring, men F800 motor har vært litt kilen rundt tomgang, og liker ikke belastning uten litt pådrag.
Nå kan jeg la den gå på tomgang i 1-3 gir, og den drar fint uten behov for å gi gass.
Synes også den drar seg litt bedre opp fra lave turtall, samt vibrerer litt mindre på høye turtall.
Men vi snakker om nyanser, og vurderingene er høyst subjektive da F800 i utgangspunktet stort sett har gått fint. Men ankepunktet har vært rundt krypkjøring. Av den grunn hevder mange at 1200GS er mer lettkjørt i terrenget, nettopp pga motorkarakteristikken.
Kan virke som om dingsen kurerer det.
Gjenstår å se om det vedvarer eller andre utfordringer dukker opp.
- Palma
- Posts: 4835
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
Ja husker du prata om den dingsen på skauen Knutk. Den holder vel den "justeringa" litt lenger den da enn BoosterPluggen? For den virker nesten bare i pådraget til Lambda har funnet ut at den har blitt lurt ....ettersom jeg har skjønt.
Kanskje denne dingsen er greia for betty og. Sliter litt med kombinasjon krypkjøring og tørrplatekløtsj.. Med en slik kan jeg kanskje slipppe ned tomgangen litt og trenger kanskje litt mindre gass for å holde den i live ved lav hastighet..
Enkelt å montere?
Kanskje denne dingsen er greia for betty og. Sliter litt med kombinasjon krypkjøring og tørrplatekløtsj.. Med en slik kan jeg kanskje slipppe ned tomgangen litt og trenger kanskje litt mindre gass for å holde den i live ved lav hastighet..
Enkelt å montere?
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
"Ja" med andre ord
Satt på boosterplug på min 2005 GS, og det ga god effekt i det minste til jeg solgte den (som ikke var lenge etterpå).
Så ut som en mer intelligent konstruksjon det er, så da er det håp om at den virker "alltid".
Man kan jo legge litt mer penger i det, og få feks Klev ttuning til å montere og mappe en Power Commander på sykkelen. Da er problemet løst for alltid, samtidig som man får en helt optimal motorgange.

Satt på boosterplug på min 2005 GS, og det ga god effekt i det minste til jeg solgte den (som ikke var lenge etterpå).
Så ut som en mer intelligent konstruksjon det er, så da er det håp om at den virker "alltid".
Man kan jo legge litt mer penger i det, og få feks Klev ttuning til å montere og mappe en Power Commander på sykkelen. Da er problemet løst for alltid, samtidig som man får en helt optimal motorgange.
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
@Palma:
Ja, den er enkel å montere. Man leter frem 4-pins pluggen fra lambdasonden og kobler den i mellom. Kommer ferdig med tilpasset BMW-OEM plugg/kontakt (Dvs originaltype plugger). I tillegg må man koble en ledning til sykkelens jord. Der fant jeg en passe skrue og festa jordinga til.
Dingsen legger man så på et dertil egnet sted, ledninga er vel ca 30 cm lang. På F800 ligger kontakten rett fremfor bakre støtdemper, og det gikk veldig greit å strekke ledninga opp til en plass under setet. Brukte under 1 time på montering, inkludert hodekløing og stripsing av ledninger. Måtte fjerne et par deksel for å komme bedre til.
AF-XIEF versus Boosterplugg:
Boosterpluggen modifiserer temperatur-signalet og gjør at ECU tror lufta er kaldere enn reelt. For det meste av tiden gir ECU blandingsforhold basert på tilbakemelding fra Lambdasonden, og da driter den i hvor kaldt det er. Det gjør at boosterplugg egentlig har effekt i situasjoner hvor lambdasonden ikke tas hensyn til. Lambdasonden er litt treg i reaksjonen og settes til side typisk ved akselerasjon og store variasjoner av gasspådrag. Kalles Open Loop, Dvs gir signal uten å vente på tilbakemelding.
Så snart situasjonen er stabilisert kommer lambdasignalet tilbake i vurdering (Closed loop), og da har AF-XIED sin styrke ved at den tillater litt fetere blanding, siden det er lambdasignalet som blir modifisert.
Egentlig utfyller Boosterplug og AF-XIED hverandre, men de som har prøvd begge deler (står en del om det på advrider.com) har vel stort sett konkludert med at det er overflødig med Boosterplugg om en har den andre.
Power Commander (PC): For at den ikke skal miste virkningen i Closed loop må Lambda signal frakobles. Har ikke prøvd den selv, men den gir nok motor jevnt over mer bensin, og dersom maksimum effekt er det primære er trolig PC veien å gå.
Ulempen er at når ECU ikke mottar signal fra lambdasonden går den i alternativ modus (eller nødmodus om man ikke har BMW
)Ulempen med det er at da blir også bankesensor tilsidesatt, og man må passe på at man fyller riktig bensin til en hver tid.
Så lenge man kjører lokalt går det trolig helt greit, men litt kilent om man beveger seg bort fra allfarvei.
I tillegg må PC tilpasses maping, og med mindre man får en god maping kan man oppleve at motor soter og er tørst. (har jeg lest).
Jeg betalte $269 inkl frakt. Om man prøver AF-XIED og ikke er fornøyd så passer den til mange ulike utgaver av BMW. Man har derfor en reel mulighet for å selge den igjen og berge det meste, i fall det skulle være en faktor.
Jeg har ikke hatt den så lenge selv, så tidlig å si hvordan det utvikler seg, men så langt har jeg ingen planer om å ta den av. (det tar 5 min å koble den ifra og gå tilbake til umodifisert system)
Ja, den er enkel å montere. Man leter frem 4-pins pluggen fra lambdasonden og kobler den i mellom. Kommer ferdig med tilpasset BMW-OEM plugg/kontakt (Dvs originaltype plugger). I tillegg må man koble en ledning til sykkelens jord. Der fant jeg en passe skrue og festa jordinga til.
Dingsen legger man så på et dertil egnet sted, ledninga er vel ca 30 cm lang. På F800 ligger kontakten rett fremfor bakre støtdemper, og det gikk veldig greit å strekke ledninga opp til en plass under setet. Brukte under 1 time på montering, inkludert hodekløing og stripsing av ledninger. Måtte fjerne et par deksel for å komme bedre til.
AF-XIEF versus Boosterplugg:
Boosterpluggen modifiserer temperatur-signalet og gjør at ECU tror lufta er kaldere enn reelt. For det meste av tiden gir ECU blandingsforhold basert på tilbakemelding fra Lambdasonden, og da driter den i hvor kaldt det er. Det gjør at boosterplugg egentlig har effekt i situasjoner hvor lambdasonden ikke tas hensyn til. Lambdasonden er litt treg i reaksjonen og settes til side typisk ved akselerasjon og store variasjoner av gasspådrag. Kalles Open Loop, Dvs gir signal uten å vente på tilbakemelding.
Så snart situasjonen er stabilisert kommer lambdasignalet tilbake i vurdering (Closed loop), og da har AF-XIED sin styrke ved at den tillater litt fetere blanding, siden det er lambdasignalet som blir modifisert.
Egentlig utfyller Boosterplug og AF-XIED hverandre, men de som har prøvd begge deler (står en del om det på advrider.com) har vel stort sett konkludert med at det er overflødig med Boosterplugg om en har den andre.
Power Commander (PC): For at den ikke skal miste virkningen i Closed loop må Lambda signal frakobles. Har ikke prøvd den selv, men den gir nok motor jevnt over mer bensin, og dersom maksimum effekt er det primære er trolig PC veien å gå.
Ulempen er at når ECU ikke mottar signal fra lambdasonden går den i alternativ modus (eller nødmodus om man ikke har BMW

Så lenge man kjører lokalt går det trolig helt greit, men litt kilent om man beveger seg bort fra allfarvei.
I tillegg må PC tilpasses maping, og med mindre man får en god maping kan man oppleve at motor soter og er tørst. (har jeg lest).
Jeg betalte $269 inkl frakt. Om man prøver AF-XIED og ikke er fornøyd så passer den til mange ulike utgaver av BMW. Man har derfor en reel mulighet for å selge den igjen og berge det meste, i fall det skulle være en faktor.
Jeg har ikke hatt den så lenge selv, så tidlig å si hvordan det utvikler seg, men så langt har jeg ingen planer om å ta den av. (det tar 5 min å koble den ifra og gå tilbake til umodifisert system)
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
Litt på siden her, men har kjørt to fulle tanker med Power commander nå. Marginalt mindre forbruk (0,1 opp på mila i snitt), men gangen er MYE jevnere under 5k. At man også slumper til å få litt flere hester er jo bare en hyggelig bieffekt. Det blir forresten også lagt inn en liten plugg slik at det ikke trigger noen feilmeldinger/nødmodus på sykkelen. Oktan er sikkert et poeng, men foreløpig ikke et problem for meg
Men helt klart en enklere og billigere løsning med AF-Xied. Det er vel forresten en del som opplevde økt forbruk med boosterplug også, er det noe liknende på AF-xied?

Men helt klart en enklere og billigere løsning med AF-Xied. Det er vel forresten en del som opplevde økt forbruk med boosterplug også, er det noe liknende på AF-xied?
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
En fyr på advrider som gikk over fra PC til AF-XIED.Tommas wrote:Litt på siden her, men har kjørt to fulle tanker med Power commander nå. Marginalt mindre forbruk (0,1 opp på mila i snitt), men gangen er MYE jevnere under 5k. At man også slumper til å få litt flere hester er jo bare en hyggelig bieffekt. Det blir forresten også lagt inn en liten plugg slik at det ikke trigger noen feilmeldinger/nødmodus på sykkelen. Oktan er sikkert et poeng, men foreløpig ikke et problem for meg![]()
Men helt klart en enklere og billigere løsning med AF-Xied. Det er vel forresten en del som opplevde økt forbruk med boosterplug også, er det noe liknende på AF-xied?
Hans konklusjon var at kjøremessig kjentes det ut som at motor var sprekere med PC enn AF-XIED.
Motivasjonen for å bytte var at han måtte bytte tennplugger hyppigere samt at bensinforbruket økte og reduserte rekkevidden (Standard F800 GS har kun 16 l tank, og man kjører normalt 32mil før varsling, og da har man ca 4 mil igjen.)
Uansett valgte system vil bensinforbruket øke, så også for AF-XIED, det er jo tross alt litt av poenget at motor skal få litt mer bensin.
Har en kompis som monterte PC på en BMW R1150 RT (Tilsvarende motor som hva Palma har). Det funka veldig fint, han sa også det samme med hensyn til penere motorgange, Bensinforbruket steg med kanskje 10%, og han brukte standard maping som fulgte med PC og var forhåndsprogrammert for hans type sykkel. Redusert rekkevidde på RT var for han ikke et problem (den har stor tank)
Montering av PC var mer omfattende, prisen var 3 ganger så høy som AF-XIED og sykkel hadde ikke bankesensor (tror jeg), så utkobling av lambda betydde ikke stort.
Ingen av faktorene jeg nevner umuliggjør det ene valget kontra det andre. De ulike systemene jobber på ulike måter, og så får man vurdere hva som prioriteres høyest og gjøre sitt valg
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
Byttet fordekk til Heidenau K60 M+S Silica som bør være bra i kaldt vær. Mønsteret er klosser med store mellomrom, så trolig bra på både grus og sand. Kjørte en runde nå i kveld og de virker myke og fine. Virker relativt vibrasjonsfrie (bedre enn TKC70). Siden det stod "Tubed Type" så venter jeg med å gjøre felgen slangeløs.
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
Bytta til piggdekk. Må bytte ett lager i framhjulet får ikke montert sammen før mandag. Blir vel uansett ferdig til helga
Må få av litt rust på kjedet å.


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
I dag har jeg startet vidunderet.. Får kanskje en ny eier om ikke mange timer 

- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
Byttet hjullager. Satt på hjula. En ny kjedelås så er jeg klar for tur til helga 



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk




Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
Hvor lenge forventer man at hjullager varer på en normalkjørt sykkelEpylypzon wrote:Byttet hjullager. Satt på hjula. En ny kjedelås så er jeg klar for tur til helga![]()

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: RE: Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
Før 110000km [emoji23]LordShaft wrote:Hvor lenge forventer man at hjullager varer på en normalkjørt sykkelEpylypzon wrote:Byttet hjullager. Satt på hjula. En ny kjedelås så er jeg klar for tur til helga![]()

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: RE: Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
Tja si det. Jeg bytter "ganske ofte" så jeg vet egentlig ikke. Noe av grunnen er mye kjøring i dritten og foringene/spacerne som er i aluminium blir ganske fort slitt av dette. Slik at simmeringen ikke tetter godt. Man får visstnok kjøpt disse i rustfritt. Jeg vurderer det.LordShaft wrote:Hvor lenge forventer man at hjullager varer på en normalkjørt sykkelEpylypzon wrote:Byttet hjullager. Satt på hjula. En ny kjedelås så er jeg klar for tur til helga![]()
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk