Lading Suzuki GSX 750 ES

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Lading Suzuki GSX 750 ES

Post by MC-fantom »

Har fått problemer med ladingen på fruens gamle (87-mod) GSX 750. Jeg har satt inn ny regulator (uorginal) men får ikke opp ladespenningen. Har hørt at dette har vært et problem på disse syklene. Er det noen som har erfaringer?
Hva er best? FJR 1300 så klart
Pollti

Post by Pollti »

Velkommen til klubben :D Gikk nettopp gjennom samme lidelseshistorie med en Aprilia Pegaso. Vær oppmerksom på at selv nye laderegulatorer
kan være defekt fra fabrikk.
Må ladespenning inn til laderegulatoren. Kommer det strøm inn til den så sjekk at det går strøm ut også. Gjør det ikke det ,da ligger problemet fra laderegulator til batteriet og du må se etter sikring som sitter mellom laderegulator og batteri. På min Aprilia ble den funnet kun ved et lykketreff. Skift sikring og prøv igjen,det burde bli orden da.

Har du ikke strøm inn til ladereleet så må du bytte D-dioden (kalles også stator). Fjern svinghjulet og da ligger D-dioden der i all sin defekte glans rett fremfor deg.
Vanligvis sitter den festet med 3 små bolter og er veldig enkel å bytte. Sjekk at magnetene i svinghjulet sitter ordentlig fast og er uten synlige sprekker.
Siden D-diode/Stator er svinedyr så kan det lønne seg å betale for å få målt om den orginale D-dioden er iorden før du kjøper ny. Det er sjelden at D-dioden gir opp ånden så begynn med å finne sikringen og bytt den først.
Pollti

Post by Pollti »

Har du sjekket på det nå fantomet ?
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Sikringen er i orden, men har ikke sjekket dioden (godt tips) eller strømmen. Det er ca 17V inn til regulatoren (vekselstrøm), men bare 12,5 (likestrøm) ut. Er klar over at det er for lite til å lade batteriet. Har hatt litt lite tid til å holde på med sykkelen nå grunnet maling av huset (skrekk og gru). Skal selvfølgelig ta fatt på dette nå. Tenkte på å få låne en annen regulator for test.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Pollti

Post by Pollti »

17 V inn ??? Alt for mye,det idelle er 14,4V ved 20 grader. Du får ihvertfall strøm ut av regulatoren om ikke noe annet. Da jeg holdt på med
min så målte vi 14,7 V inn og 14,3V ut. Men hvilespenningen på batteriet var bare 11,6V som steg steady da vi omsider fikk skiftet sikringen.
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Det stemmer vel ikke. Nå har jeg lest i verkstedmanualen for denne sykkelen. Der står det at det skal være minst 80V ut av generatoren ved 5000 omdreininger. En annen sak er at den målingen jeg foretok sist var feil. For dårlig instrument. Jeg har nå målt med en fluke og fikk da ca 7V ut av generatoren. Har også prøvd en annen regulator med samme resultat. Da er det nok bare å krype til korset og kjøpe nye viklinger.
Det er ikke noen diode i forbindelse med generatoren. Jeg har skrudd ut viklingene. Skal holde dere orientert i fremgangen.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

80V rimer med min erfaring, det var det jeg fant ved feilsøking på min Ducati en gang. Generatoren ble friskmeldt, og feilen den gangen var regulatoren. Men OBS OBS, målingen skal være på åpen krets, dvs mellom fasene uten at generatoren er koblet til regulatoren.
Pollti

Post by Pollti »

Se der var det no nytt å lære igjen.På Aprilia`en målte vi lukket krets,og måleresultater på åpen krets ble vel muligens gjort uten at jeg fikk det med meg kanskje ?
Og D-diode,stator og viklinger nok er samme greia,kjært barn har mange navn
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Nå lader sykkelen som den skal. Måtte bytte både regulator og stator (viklingene i generatoren).
Sansynlig årsak til feilen var kortslutning i regulatoren som igjen har ødelagt statoren.
Måleresultatene etter bytte av begge.
Ut fra generator AC (ikke tilkoblet): 52V ved 3000 rpm, 75V ved 5000 rpm og 83V ved 6000 rpm.

På batteriet DC (tilkoblet): 12,8V på lave turtall 14,3V fra 3000 rpm og opp.

Det er litt knotet å få på plass statoren grunnet korte ledninger, magnet og akslinger som skal treffe, samt at pakningen må holdes riktig.

Takk for svar på den første henvendelsen.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Post Reply