Lading Suzuki GSX 750 ES
Lading Suzuki GSX 750 ES
Har fått problemer med ladingen på fruens gamle (87-mod) GSX 750. Jeg har satt inn ny regulator (uorginal) men får ikke opp ladespenningen. Har hørt at dette har vært et problem på disse syklene. Er det noen som har erfaringer?
Hva er best? FJR 1300 så klart
Velkommen til klubben Gikk nettopp gjennom samme lidelseshistorie med en Aprilia Pegaso. Vær oppmerksom på at selv nye laderegulatorer
kan være defekt fra fabrikk.
Må ladespenning inn til laderegulatoren. Kommer det strøm inn til den så sjekk at det går strøm ut også. Gjør det ikke det ,da ligger problemet fra laderegulator til batteriet og du må se etter sikring som sitter mellom laderegulator og batteri. På min Aprilia ble den funnet kun ved et lykketreff. Skift sikring og prøv igjen,det burde bli orden da.
Har du ikke strøm inn til ladereleet så må du bytte D-dioden (kalles også stator). Fjern svinghjulet og da ligger D-dioden der i all sin defekte glans rett fremfor deg.
Vanligvis sitter den festet med 3 små bolter og er veldig enkel å bytte. Sjekk at magnetene i svinghjulet sitter ordentlig fast og er uten synlige sprekker.
Siden D-diode/Stator er svinedyr så kan det lønne seg å betale for å få målt om den orginale D-dioden er iorden før du kjøper ny. Det er sjelden at D-dioden gir opp ånden så begynn med å finne sikringen og bytt den først.
kan være defekt fra fabrikk.
Må ladespenning inn til laderegulatoren. Kommer det strøm inn til den så sjekk at det går strøm ut også. Gjør det ikke det ,da ligger problemet fra laderegulator til batteriet og du må se etter sikring som sitter mellom laderegulator og batteri. På min Aprilia ble den funnet kun ved et lykketreff. Skift sikring og prøv igjen,det burde bli orden da.
Har du ikke strøm inn til ladereleet så må du bytte D-dioden (kalles også stator). Fjern svinghjulet og da ligger D-dioden der i all sin defekte glans rett fremfor deg.
Vanligvis sitter den festet med 3 små bolter og er veldig enkel å bytte. Sjekk at magnetene i svinghjulet sitter ordentlig fast og er uten synlige sprekker.
Siden D-diode/Stator er svinedyr så kan det lønne seg å betale for å få målt om den orginale D-dioden er iorden før du kjøper ny. Det er sjelden at D-dioden gir opp ånden så begynn med å finne sikringen og bytt den først.
Sikringen er i orden, men har ikke sjekket dioden (godt tips) eller strømmen. Det er ca 17V inn til regulatoren (vekselstrøm), men bare 12,5 (likestrøm) ut. Er klar over at det er for lite til å lade batteriet. Har hatt litt lite tid til å holde på med sykkelen nå grunnet maling av huset (skrekk og gru). Skal selvfølgelig ta fatt på dette nå. Tenkte på å få låne en annen regulator for test.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Det stemmer vel ikke. Nå har jeg lest i verkstedmanualen for denne sykkelen. Der står det at det skal være minst 80V ut av generatoren ved 5000 omdreininger. En annen sak er at den målingen jeg foretok sist var feil. For dårlig instrument. Jeg har nå målt med en fluke og fikk da ca 7V ut av generatoren. Har også prøvd en annen regulator med samme resultat. Da er det nok bare å krype til korset og kjøpe nye viklinger.
Det er ikke noen diode i forbindelse med generatoren. Jeg har skrudd ut viklingene. Skal holde dere orientert i fremgangen.
Det er ikke noen diode i forbindelse med generatoren. Jeg har skrudd ut viklingene. Skal holde dere orientert i fremgangen.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Nå lader sykkelen som den skal. Måtte bytte både regulator og stator (viklingene i generatoren).
Sansynlig årsak til feilen var kortslutning i regulatoren som igjen har ødelagt statoren.
Måleresultatene etter bytte av begge.
Ut fra generator AC (ikke tilkoblet): 52V ved 3000 rpm, 75V ved 5000 rpm og 83V ved 6000 rpm.
På batteriet DC (tilkoblet): 12,8V på lave turtall 14,3V fra 3000 rpm og opp.
Det er litt knotet å få på plass statoren grunnet korte ledninger, magnet og akslinger som skal treffe, samt at pakningen må holdes riktig.
Takk for svar på den første henvendelsen.
Sansynlig årsak til feilen var kortslutning i regulatoren som igjen har ødelagt statoren.
Måleresultatene etter bytte av begge.
Ut fra generator AC (ikke tilkoblet): 52V ved 3000 rpm, 75V ved 5000 rpm og 83V ved 6000 rpm.
På batteriet DC (tilkoblet): 12,8V på lave turtall 14,3V fra 3000 rpm og opp.
Det er litt knotet å få på plass statoren grunnet korte ledninger, magnet og akslinger som skal treffe, samt at pakningen må holdes riktig.
Takk for svar på den første henvendelsen.
Hva er best? FJR 1300 så klart