Starter ikke - kabel brudd?

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Starter ikke - kabel brudd?

Post by The Cowboy »

God aften gøtt folk..
Har ett lite problem med min sykkel, den har fått tendenser..

Dette vet jeg har noe med batteriet å gjøre, men helt hvor er jeg ikke sikker på!

Slik det er, så skrur jeg på tenningen, lar alt summe seg ferdig, og skal starte.. Da sier det bare klikk, og strømmen forsvinner!
Noen ganger hjelper det å skru av og på, andre ganger må jeg slå på batteriet for at det skal skje noe..

Det kan og hende att dette hender mens jeg kjører, men da dør den ikke helt ut, men det hjelper å slå på batteriet som nevnt..

Skrudde av deksel og feste for å sjekke batteriet og polene her om dagen, men snublet over ett problem.. Fikk ikke ut batteriet..
Ser og på den ene polen, ett svart "sveise" merke, der pol møter ledning (mener det var pluss polen som hadde dette merket), men fikk ikke sjekket det noe mer, siden batteriet ikke ville ut..

Her en gang tidligere, så holdt den på på samme måte, men da klikket det bare, den startet ikke, og strømmen kuttet ikke.. Da kom det til slutt røyk ut fra området ved batteriet.. Skrudde av strømmen og sjekket at alt var ok og satte sykkelen inn.. Dagen etterpå virket alt fint igjen :?
(trodde på dette tidspunkt det kunne være starteren som var problemet..)

2 ting jeg nå lurer på..
1: kan min mistanke om kabelbrudd ett sted nær batteriet stemme med nevnte beskrivelser?
2: kan noen fortelle hvordan jeg får løs batteriet for å sjekke videre??

Det er Harlyen det er snakk om!
2002 883R!

Siden jeg ikke har jobb for øyeblikket, er jeg lite sugen på å legge tid og penger på ett verksted, om jeg kan slippe (pluss, dårlig erfaring med dette så langt.. hehe!)

Takker for all hjelp jeg kan få, og om noe er uklart, bare spør!!
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Starter ikke - kabel brudd?

Post by DrGreve »

Normalt oppsett er at pluss fra batteriet går til startrelè, også kalt solenoid og minus er festet i gods på motoren via kabel.
Nå er vel startrelè en del av starteren, at relèet sitter på "ryggen" til starteren, på HD?
Når du trykker på startknappen så skal strømmen passere relèet og aktivere starteren. Hvis det bare klikker så fungerer ikke relèet etter hensikten eller at det ikke er nok strøm på batteriet.
Det første du må gjøre er å sjekke all kabling på og fra batteriet at det er god kontakt. Dette gjelder batteripolene og kontaktene på motoren (minuskabelen) og plusskontakten på såvel startrelè.
Det neste du kan gjøre er å sjekke batteriets spenningsfall når du trykker på startknappen. Fallet skal ikke overkride 1-2 volt når starteren engasjeres hvis batteriet er ok. (fra 12,5v til rundt 11v) Er spenningsfallet mer så er batteriet kaputt.
Det siste du må sjekke er at det ikke er noe overslag mot gods på plusskabel hele veien fra batteri til starter. Det måles enklest ved å måle mellom minuskontakt på batteri og kabelkontakten på starter/startrelè, eller mellom ramme/gods og kabelkontakt på starter/startrelè.
Er batteri og kabling i orden så er startrelè ødelagt eller kontakt mellom relè og selve starteren.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Starter ikke - kabel brudd?

Post by DrGreve »

Du kan laste ned en feilsøkingsmanual fra min dropbox så har du noe å leke deg med ;)
https://www.dropbox.com/s/fx97s7y4mihhf ... G.pdf?dl=0
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Starter ikke - kabel brudd?

Post by Norse »

Etter hva jeg har forstått (og som også lenken viser) så er det trangt om saligheten når det gjelder batteriet på HD Sportsters. Tipper det er dårlig kontakt mellom ledning og batteri som er problemet her. Ta en grundig sjekk slik Greven beskriver, og ta gjerne ut batteriet så du får sjekket skikkelig... (se http://therevbev.com/www/wayne/motorcyc ... ement.html)
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Starter ikke - kabel brudd?

Post by The Cowboy »

DrGreve wrote:Du kan laste ned en feilsøkingsmanual fra min dropbox så har du noe å leke deg med ;)
https://www.dropbox.com/s/fx97s7y4mihhf ... G.pdf?dl=0

Var jo ikke litt å sette seg inn i heller det der.. hehe! :shock:
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Starter ikke - kabel brudd?

Post by The Cowboy »

Norse wrote:Etter hva jeg har forstått (og som også lenken viser) så er det trangt om saligheten når det gjelder batteriet på HD Sportsters. Tipper det er dårlig kontakt mellom ledning og batteri som er problemet her. Ta en grundig sjekk slik Greven beskriver, og ta gjerne ut batteriet så du får sjekket skikkelig... (se http://therevbev.com/www/wayne/motorcyc ... ement.html)
Den linken din viser en annen modell enn min, jeg har batteriet stående på tvers på siden, ikke gjennom rammen!
Men jeg er mer troende til å se for meg noen form for ledningsbrudd slik sett.. Siden polene vet jeg er faste og fine (var første jeg sjekka, da jeg har hatt en løs pol før..)

Skulle hatt ute batteriet alt nå, men det satt litt fast.. hehe! Derfor jeg ber litt om hjelp og.. :redface
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Starter ikke - kabel brudd?

Post by knutk »

Jeg tar det for gitt at batteriet er sjekket og er bekreftet å være ok?
Grunnen til spørsmålet er at iblant oppfører batteriene seg merkelig på slutten av sin levetid.

Man sjekker om batteriet er iorden ved å måle spenningen over polene i og sjekker at spenningen holder seg i det motor startes.
Man kan akseptere spenning ned mot 10V under oppstart.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Starter ikke - kabel brudd?

Post by mekkern »

Hvis du har et "sveisemerke" på polen mot kabelsko er det tydelig dårlig kontakt.
sjekk også andre enden av kabelen.
Jordinga er like viktig..
puss alt helt rent og bruk litt vaselin på delene før du monterer slik at det ikke så lett kan irre og bli dårlig kontakt.

Alle batterikoblinger "løsner" litt med tiden og bør ettertrekkes.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Starter ikke - kabel brudd?

Post by ashland »

De symptomene du nevner her, minner veldig om de jeg fikk på BMW´n når pluss polen til batteriet løsnet under PreHøstTuren
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... &start=345

Følg fremgangsmåten til DrGreve så vil du nok finne feilen
fun is not a straight line
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Starter ikke - kabel brudd?

Post by The Cowboy »

knutk wrote:Jeg tar det for gitt at batteriet er sjekket og er bekreftet å være ok?
Grunnen til spørsmålet er at iblant oppfører batteriene seg merkelig på slutten av sin levetid.

Man sjekker om batteriet er iorden ved å måle spenningen over polene i og sjekker at spenningen holder seg i det motor startes.
Man kan akseptere spenning ned mot 10V under oppstart.
Da tar du feil.. hehe!
Skulle fått tak i måler for å sjekke i dag, men har så langt ikke kommet meg ut av sofan en gang (søndag du milde :P hehe)..

Så det kan nok fort være batteriet som begynner å hoste på siste gnist ja..
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Starter ikke - kabel brudd?

Post by The Cowboy »

mekkern wrote:Hvis du har et "sveisemerke" på polen mot kabelsko er det tydelig dårlig kontakt.
sjekk også andre enden av kabelen.
Jordinga er like viktig..
puss alt helt rent og bruk litt vaselin på delene før du monterer slik at det ikke så lett kan irre og bli dårlig kontakt.

Alle batterikoblinger "løsner" litt med tiden og bør ettertrekkes.
Kan være att den "sveisekanten" kom fra gammelt av, da den polen var løs tidligere i sommer.. Fikk festet den skikkelig så den sitter nå!
Men la ikke merke til noe merke på den da.. Mulig jeg ikke såg så nøye etter men.. hehe!
Post Reply