Den store Dekktråden
- Palma
- Posts: 4749
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Den store Dekktråden
Bredere dekk fører til at vannet må lengere avstand for å komme vekk. Her har og mønster og tyngde noe å si skulle en tru..
Så en mottorsykkel med smale dekk vil skjære lettere igjennom vannet og ned til fast grunn enn en diger bil med 250++ dekk
Så en mottorsykkel med smale dekk vil skjære lettere igjennom vannet og ned til fast grunn enn en diger bil med 250++ dekk
Re: Den store Dekktråden
Jeg tror nok, uten å ha noe form for fasit, at bredde på dekk, samt mønsterdybde er helt avgjørende for å unngå vannplaning. Vi ser veldig ofte, på sommerføre de største ulykkene i forbindelse med vannplaning og "glatte" forhold når det blir vått. Jeg tror nok dette kommer av at veldig mange sjåfører slurver langt mer på mønsterdybde når det kommer til sommerdekk. De har bredere og lavere profil. Å vil derfor oppføre seg langt mer som slicks når det er vått ute.jhn wrote:Lordshaft, du sier "selv biler slet med vannplaning..."
Dette har jeg fundert litt på, og konkludert i alle hemmelighet at faren for vannplaning er større på bli enn på mc
Hva mener dere?
En kan jo også se tilbake på historien til Boblen. Den kom jo seg frem faen meg over alt. Veldig smale dekk, samt uavhengig hjuloppheng.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- mekkern
- Posts: 5149
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Den store Dekktråden
På Mc så får du nok ikke direkte vannplaning med slicks heller hvis de ikke er helt flatslitte...
'men grep til å svinge eller aks/brems-det er en annen sak-da er det greit med litt mønster for å holde varmen og mykheten slik at silicaen i gummien får bedre tak.
'men grep til å svinge eller aks/brems-det er en annen sak-da er det greit med litt mønster for å holde varmen og mykheten slik at silicaen i gummien får bedre tak.
Re: Den store Dekktråden
Ja, det er jo det jeg også tenker.
Tror det skal mye til for å få en mc til å plane
Tror det skal mye til for å få en mc til å plane
Re: Den store Dekktråden
Da har jeg fått kjørt bortimot 1500km med Tourance Next.
Litt usikker på hvilken format man skal velge når det gjelder erfaring med dekk, så dette får sees på som et førsteinntrykk.
Skal oppdatere etter endt sesong.
Velger ut områder, og sammenlikner med de dekkene den ble levert med (Sportsmart 2), forrige sett (Pilot Road 4) og Tourance Next.
Stabilitet:
Next er klar vinner her. BusaTrond skrev at dekkene kjennes tyngre ut, og det synes jeg stemmer. Både Sportsmart og PR4 var på min sykkel nervøse, spesielt over langsgående sprekker og spor i asfalten. Tydeligvis at dekkene er "tykkere" på et vis, de blir i langt mindre grad forstyrret av dårlig asfalt.
Svingegenskaper:
Next tar knepen seier. Ut fra hukommelsen så trenger Next ørlite grann mer bestemt hånd i begynnelsen av kurven, men deretter 100% stabile. PR4 var nok noe mer lettsvingte, men også litt mindre stabile i sving. Alle dekkene er definitivt lette å svinge med, og gir ingen overraskelser.
Tørr asfalt (grep):
I all enkelhet har jeg ikke merket noe forskjell så langt. Sitter som tyggegummi med min kjørestil (sedat tobarnsfar...)
Våt asfalt:
Uavgjort mellom PR4 og Next. Jeg hadde en overmåte entusiastisk regntur med Znirln på PokerRun, og der overgikk ihvertfall PR4 mine villeste antagelser over hvordan man kan kjøre på våt vei. Jeg har hatt et par forhjulsglipp med PR4, men det må ha vært forurensning på veien. Vi fikk et par skybrudd i helgen også, og det var ikke antydning til at Next ikke trivdes som plommen i egget. Awsome!
Grus:
Next er soleklar vinner. Det gjorde rett og slett enorm forskjell å bytte fra PR4. Terningkast 3 mot 5 om jeg skulle sette tall på det (sparer 6 til dekk jeg ikke har prøvd enda). Slutt på nervøse kast og sporinger, og farten doblet seg lett (fortsatt meget rolig tempo i forhold til grusveteraner...).
Holdbarhet:
Ikke godt å si enda. PR4 var i prinsippet sluttkjørt etter 5500km, de originale etter 5k. Holder Next opp mot 8k så er det jo en seier. Stay tuned
Konklusjon:
Veldig fornøyd, Tourance Next ser så langt ut som en sikker vinner
(til mitt bruk, på min sykkel, med min kjørstil - for andre kan resultatet bli helt anderledes)
Slik ser da Tourance Next (190/55-17) ut etter 1500km:
Litt usikker på hvilken format man skal velge når det gjelder erfaring med dekk, så dette får sees på som et førsteinntrykk.
Skal oppdatere etter endt sesong.
Velger ut områder, og sammenlikner med de dekkene den ble levert med (Sportsmart 2), forrige sett (Pilot Road 4) og Tourance Next.
Stabilitet:
Next er klar vinner her. BusaTrond skrev at dekkene kjennes tyngre ut, og det synes jeg stemmer. Både Sportsmart og PR4 var på min sykkel nervøse, spesielt over langsgående sprekker og spor i asfalten. Tydeligvis at dekkene er "tykkere" på et vis, de blir i langt mindre grad forstyrret av dårlig asfalt.
Svingegenskaper:
Next tar knepen seier. Ut fra hukommelsen så trenger Next ørlite grann mer bestemt hånd i begynnelsen av kurven, men deretter 100% stabile. PR4 var nok noe mer lettsvingte, men også litt mindre stabile i sving. Alle dekkene er definitivt lette å svinge med, og gir ingen overraskelser.
Tørr asfalt (grep):
I all enkelhet har jeg ikke merket noe forskjell så langt. Sitter som tyggegummi med min kjørestil (sedat tobarnsfar...)
Våt asfalt:
Uavgjort mellom PR4 og Next. Jeg hadde en overmåte entusiastisk regntur med Znirln på PokerRun, og der overgikk ihvertfall PR4 mine villeste antagelser over hvordan man kan kjøre på våt vei. Jeg har hatt et par forhjulsglipp med PR4, men det må ha vært forurensning på veien. Vi fikk et par skybrudd i helgen også, og det var ikke antydning til at Next ikke trivdes som plommen i egget. Awsome!
Grus:
Next er soleklar vinner. Det gjorde rett og slett enorm forskjell å bytte fra PR4. Terningkast 3 mot 5 om jeg skulle sette tall på det (sparer 6 til dekk jeg ikke har prøvd enda). Slutt på nervøse kast og sporinger, og farten doblet seg lett (fortsatt meget rolig tempo i forhold til grusveteraner...).
Holdbarhet:
Ikke godt å si enda. PR4 var i prinsippet sluttkjørt etter 5500km, de originale etter 5k. Holder Next opp mot 8k så er det jo en seier. Stay tuned
Konklusjon:
Veldig fornøyd, Tourance Next ser så langt ut som en sikker vinner
(til mitt bruk, på min sykkel, med min kjørstil - for andre kan resultatet bli helt anderledes)
Slik ser da Tourance Next (190/55-17) ut etter 1500km:
Re: Den store Dekktråden
TKC70 ved 7000 km (ca)
- synlig slitasje på 18" bakdekket ved at det er flatt på midten. Fortsatt godt med mønster.
- slynlig slitasje på 21" fordekket ved at klossene er slitt litt ujevnt. Dvs det virker som det er annenhver litt mer og mindre slitesterk gummi. Virker også som om hver kloss er slitt litt skrått i rulleretningen. Fortsatt godt med mønster
Merker foreløpig lite på kjøreegenskapene. Både grus og asfalt fungerer absolutt bra.
At slitasjen er såpass synlig nå, betyr at de nok ikke holder like lenge som jeg håpet...
*EDIT* (nå i slutten av Oktober): Men joda fordekket holdt ca 13K ca og bakdekket er på god vei mot 15K. Forhjulet kunne jeg tynt litt mer, men mønsteret ble slitt litt ujevnt, så skiftet til Heidenau K60 M+S som virker mykere/stillere og har like godt grep. Bakdekket er nå rimelig flatt (en liten fordel ved lanesplitting forsåvidt) men mønster er nå straks modent for utskifting. Da blir det nytt TKC70 siden det virker som et meget godt kombo dekk for asfalt og vanlig smågrus.
- synlig slitasje på 18" bakdekket ved at det er flatt på midten. Fortsatt godt med mønster.
- slynlig slitasje på 21" fordekket ved at klossene er slitt litt ujevnt. Dvs det virker som det er annenhver litt mer og mindre slitesterk gummi. Virker også som om hver kloss er slitt litt skrått i rulleretningen. Fortsatt godt med mønster
Merker foreløpig lite på kjøreegenskapene. Både grus og asfalt fungerer absolutt bra.
At slitasjen er såpass synlig nå, betyr at de nok ikke holder like lenge som jeg håpet...
*EDIT* (nå i slutten av Oktober): Men joda fordekket holdt ca 13K ca og bakdekket er på god vei mot 15K. Forhjulet kunne jeg tynt litt mer, men mønsteret ble slitt litt ujevnt, så skiftet til Heidenau K60 M+S som virker mykere/stillere og har like godt grep. Bakdekket er nå rimelig flatt (en liten fordel ved lanesplitting forsåvidt) men mønster er nå straks modent for utskifting. Da blir det nytt TKC70 siden det virker som et meget godt kombo dekk for asfalt og vanlig smågrus.
Last edited by RuneMC on 29 Oct 2016 08:49, edited 1 time in total.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Den store Dekktråden
Kom over en fin forklaring om dekkslitasje etter å ha klødd meg litt i hodet over Amaliuhuu sitt bakdekk denne turen. Dekket er ikke veldig slitt ennå, men er blitt litt "trappet" nå har jo PR2 dekkene markant skrått mønster også. Ihvertfall, denne lenken synes jeg oppsummerer og billedgjør begrepene eksemplarisk. http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Den store Dekktråden
Lasse Liten wrote:Kom over en fin forklaring om dekkslitasje etter å ha klødd meg litt i hodet over Amaliuhuu sitt bakdekk denne turen. Dekket er ikke veldig slitt ennå, men er blitt litt "trappet" nå har jo PR2 dekkene markant skrått mønster også. Ihvertfall, denne lenken synes jeg oppsummerer og billedgjør begrepene eksemplarisk. http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf
Sent from my iPhone using Tapatalk
Særdeles logisk og enkelt forklart! Jeg bruker knapt bremsene ved vanlig kjøring, motorbrems er effektiv nok. Ulempen er jo ganske tydelig at det spiser opp dekk
Re: Den store Dekktråden
TKC70 ved 11600 km ca:
Levetiden ser ut til å kunne bli lenger enn det så ut som først, kanskje rundt 13 000 km +/- som er klart godkjent.
Bakdekket rimelig flatt på midten, men fortsatt 3-4 mm mønster på det minste
Fordekket har også greit med mønster. Klossene er slitt litt spesielt men tipper det kan være pga bremsing at de er høyere på ene siden og skrår litt ned mot andre siden (i rulleretningen).
Nye dekk har ankommet og står klare. Det blir hhv nytt TKC70 bakdekk og Heidenau K60 M+S fordekk (ekstra silica og bilde av snømann på etiketten).
Dog ser jeg K60 fordekket er merket TT (Tube Type) så får se an om det blir for mykt ift slangeløs montering.
Har nemlig planer om å gjøre felgene slangeløse samtidig med neste dekkbytte - ved hjelp av spesialtape som også er ankommet fra Japan.
Fordi da kan dekket plugges uten å måtte ta av hjulet og man slipper bringe med seg 5kg verktøy for demontering av hjul og dekk
[youtube][/youtube]
Levetiden ser ut til å kunne bli lenger enn det så ut som først, kanskje rundt 13 000 km +/- som er klart godkjent.
Bakdekket rimelig flatt på midten, men fortsatt 3-4 mm mønster på det minste
Fordekket har også greit med mønster. Klossene er slitt litt spesielt men tipper det kan være pga bremsing at de er høyere på ene siden og skrår litt ned mot andre siden (i rulleretningen).
Nye dekk har ankommet og står klare. Det blir hhv nytt TKC70 bakdekk og Heidenau K60 M+S fordekk (ekstra silica og bilde av snømann på etiketten).
Dog ser jeg K60 fordekket er merket TT (Tube Type) så får se an om det blir for mykt ift slangeløs montering.
Har nemlig planer om å gjøre felgene slangeløse samtidig med neste dekkbytte - ved hjelp av spesialtape som også er ankommet fra Japan.
Fordi da kan dekket plugges uten å måtte ta av hjulet og man slipper bringe med seg 5kg verktøy for demontering av hjul og dekk
[youtube][/youtube]
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3216
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Den store Dekktråden
Jeg ser at Pirelli har lansert et nytt dekk som bla er siktet inn mot adv.markedet, det kalles Scorpion Rally STR.
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... -rally-str
Ut ifra hva jeg leser meg fram til på hjemmesida deres, ser det iallefall interessant ut, med tanke på mitt (ønskede) bruksområde, mest asfalt av ymse slag, men også endel grusveier i ny og ne.
Blir spennende å se hva omtale det får, når mc-pressen og folk flest får prøvd det litt.
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... -rally-str
Ut ifra hva jeg leser meg fram til på hjemmesida deres, ser det iallefall interessant ut, med tanke på mitt (ønskede) bruksområde, mest asfalt av ymse slag, men også endel grusveier i ny og ne.
Blir spennende å se hva omtale det får, når mc-pressen og folk flest får prøvd det litt.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Den store Dekktråden
Pirelli er jeg veldig fornøyd med selv, men levetiden på scorpion 2 dekkene var ekstremt skuffende! Blir spennende å høre hvordan disse leverer! Selv om jeg er veldig fornøyd med tkc 70 er jeg ikke fremmed for å prøve pirelli igjenKant1 wrote:Jeg ser at Pirelli
Snipp og snapp
Ut ifra hva jeg leser meg fram til på hjemmesida deres, ser det iallefall interessant ut, med tanke på mitt (ønskede) bruksområde, mest asfalt av ymse slag, men også endel grusveier i ny og ne.
Blir spennende å se hva omtale det får, når mc-pressen og folk flest får prøvd det litt.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Den store Dekktråden
Lurer på å hive TKC80 på BMWen til sesongen starter igjen da framdekket mitt er ferdig, føler meg ikke helt trygg på Heidenau sitt K60. Føler at det ikke henger så godt som det burde, mest sannsynlig pga alt jeg har lest om hard gummiblanding og at det varer så ekstremt langt. Fordelene ved K60 er egentlig bare hvor mye du får ut av dem. TKC80 har bedre grep på vei (har jeg lest) og selvsagt offroad, men varer bare halvparten av Heidenau.
Noen her inne som har prøvd begge dekkene og kan komme med en god konklusjon her?
Noen her inne som har prøvd begge dekkene og kan komme med en god konklusjon her?
- kvase
- Posts: 4076
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Den store Dekktråden
Ser de har mange tilbud her på dekk
https://www.xlmoto.no/mc-deler/mc-dekk#?pl&t=1
https://www.xlmoto.no/mc-deler/mc-dekk#?pl&t=1
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2930
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Den store Dekktråden
[youtube][/youtube]
Re: Den store Dekktråden
[emoji1303][emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app