GPS til mc er trolig dyrere grunnet relativt små serier i forhold til GPS laget for bil.inunf wrote:Ok, da var det første eier som var kjip da :p
Slipper å nullstille triptelleren når jeg fyller fordi den har tankmåler. Første gang jeg har sykkel med tankmåler, faktisk.
Får se på det med GPS. Må prøve den jeg har først. Jeg hadde en vag idé om at elektronikk var blitt billigere, og at en GPS kostet 1000 kr eller deromkring. Der tok jeg feil.knutk wrote:Zumo 590: Kjøpte en selv før jul til 3,9 K fra Siba.
Ser alle tilbudene er utsolgt, kun de dyre igjen.
MC huset Nydal tar 4 990 for Zumo 590 og 5 990 for Zumo 595.
Re. kobling av QS:
GS har coilen i plugghetten, og tilførsellkabelen er lavspent, koblet direkte til BMS.
De lar seg sikkert gjøre og koble til med eventuelle modifikasjoner, men vær brennsikker på hva som må gjøres for å unngå å svi BMS.
Det med kobling av QS høres ganske standard ut. Kobles mellom ECU og coiler. Må i tilfellet sjekke at QS er kompatibel med 1200GS. Får klare meg uten, i alle fall denne sesongen.
Angående QS:
Trolig er coilene koblet hot til +12V, og tenningen trigges av et jordingen blir kuttet, på samme måte som gammeldags coil med fordeler.
Pluggen har tre ledninger. Brun jord og to til BMS, den ene konstant spenning og den andre gir styrepulsene som trigger coil.
Det anbefales å få det bekreftet med måling, men i så fall burde en generisk QS la seg gjøre å koble til. Sykkelen har to plugger pr sylinder, så et anlegg for en firer burde gjøre nytten.
En tips om du har tenkt å ta i coilene til BMW.
Plasten i selve coilen er EKSTREMT skjør. Ikke tenk på å dra ut coilen med mindre spesialuttrekker er innkjøpt på forhånd. (BMW forhandlerne skaffer den, ellers selges den av feks Nippy Norman)
Når du skal dra ut pluggen fra coilen må du IKKE røre låseleppa som hindrer pluggen i å skli ut.
Du tar en skrutrekker og trykker på pluggen slik at den blir trykket inn mot toppen og smyger seg fri fra låsen, samtidig trekker du i plugg-ledningen og drar den ut etter ledningen. Coilen er delvis åpen på baksiden av pluggen for å gi plass til nettopp denne måten å gjøre det på. Gjøres det riktig sitter ikke denne pluggen hardt
Om du skulle falle for fristelsen å bøye på låseleppa vil den garantert ryke.
Operasjonen er ikke vanskelig, du må bare vite om det på forhånd. Tipper plastens sprøhet kommer fra ønsket om egenskaper som å tåle høy varme og høy spenning.
Om du skulle falle for fristelsen å ettermontere en QS håper jeg du dokumenterer med tekst og bilder
Lykke til med ny sykkel