Den store Dekktråden

Prat om tung MC.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Den store Dekktråden

Post by JK95 »

Tommas wrote:De Diablo dekkene jeg hadde på min S1000R varte knapt 4k, så håper du får mer ut av de enn det :shock:
Men så har vel du både mer moment og motorbrems? :-#
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: Den store Dekktråden

Post by xyvind »

Det går vel litt sport i å ha slitt ut et sett med dekk på kortest mulig kjørelengde her inne, blant ringrevene :erte
Da er man rå til å kjøre, liksom :erte Og det er vel noe i det også. Jeg er ikke så knallhard til å kjøre, tror jeg. Jeg ser jo at noen tror de Bridgestone-dekkene jeg kjører på nå kun varer 4-5.000km også. Men jeg har runda 7.000km nå uten å ha slitt de ut.

Neida, jeg har hørt dette om Rosso-dekkene før. Men de scorer da bra i de få omtalene jeg har gugla fram. Pluss han kollegaen min som sverger til de, samt Pirellipusheren som vi kjenner.. Hmm, jaja, jeg kommer sikkert til å prøve de og se hvordan det går. Jeg lover å dele erfaringene med dere :smt049
Image
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Den store Dekktråden

Post by Elolz »

Jeg hadde Diablo Rosso 2 på Ninja 250R, og for den sykkelen var de perfekt. Både godt grep og varte lenge. De får mye skryt på forum for mindre sykler (et av få valg i dim for 125-300cc). Men de aller fleste jeg har lest om som har hatt disse på tyngre og kraftigere sykler, har ikke vært fornøyd med varigheten. Det har gjerne holdt 5-7k km. Min teori er at de har ganske myk gummi, og at dette fungerer greit på mindre sykler uten at det går ut over levetid, men at større og kraftigere sykler vil slite disse ned kjapt. Til en typisk 600cc gatesykkel med 50+hk sier magefølelsen min at Angel GT gjerne vil være et bedre valg hvis du tenker til gatebruk.
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: Den store Dekktråden

Post by xyvind »

Jeg har spurt om pris/tilgjengelighet på både Angel GT og Rosso 3. Men det frister mest å prøve noe som ikke "alle andre" har :lol:
Jeg får se..
Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Den store Dekktråden

Post by JK95 »

xyvind wrote:Jeg har spurt om pris/tilgjengelighet på både Angel GT og Rosso 3. Men det frister mest å prøve noe som ikke "alle andre" har :lol:
Jeg får se..
Gjør det! :thumleft Alltid moro å høre at noen tørr teste annet enn PR4 og Angel GT 8)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Dekktråden

Post by Tommas »

xyvind wrote:Det går vel litt sport i å ha slitt ut et sett med dekk på kortest mulig kjørelengde her inne, blant ringrevene :erte
Da er man rå til å kjøre, liksom :erte Og det er vel noe i det også. Jeg er ikke så knallhard til å kjøre, tror jeg.
Nei, det var rett og slett overraskende kort til også å ha vært en del av innkjøringen (på S1000R, ikke KTM). Det har jo kommet en generasjon nyere siden da også.

Når det gjelder "sport" i å slite ut dekk, så er jeg fortsatt genuint overrasket over hvor kort dekkene på Super Duke'n holder, selv når jeg synes at det går relativt pent for seg. Ikke er jeg som regel først eller "værst" i svinger heller :thumleft

Inntil videre skylder jeg på moment og motorbrems :lol:
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: Den store Dekktråden

Post by xyvind »

Jeg setter erfaringene fra dere her inne veldig høyt, altså. Ikke misforstå meg :D
Litt interessant hvor forskjellig kjørelengde vi får ut av de samme dekkene bare.

Jeg håper Pirelli, uansett modell, vil gi meg litt raskere turn-in og overgang fra den ene siden til den andre i sving. Hvis det gir mening. Synes ikke sykkelen svinger så lett som den kanskje kunne ha gjort med disse Bridgestone-dekkene.. :-k
Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Den store Dekktråden

Post by JK95 »

Der kommer det med U eller V form på dekkene inn :thumleft
Bjerknez

Re: Den store Dekktråden

Post by Bjerknez »

xyvind wrote:Det går vel litt sport i å ha slitt ut et sett med dekk på kortest mulig kjørelengde her inne, blant ringrevene :erte
Da er man rå til å kjøre, liksom :erte Og det er vel noe i det også. Jeg er ikke så knallhard til å kjøre, tror jeg. Jeg ser jo at noen tror de Bridgestone-dekkene jeg kjører på nå kun varer 4-5.000km også. Men jeg har runda 7.000km nå uten å ha slitt de ut.
Nå kommer nok jeg til å slite dekk litt fortere enn deg siden jeg har den nye modellen med litt mer gamp som igjen bringer større kjøreglede, men jeg tror ikke forskjellen er så stor. :lol:
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Den store Dekktråden

Post by pelsen »

Jeg kjørte RC8Ren min på Pirelli Supercorsa de første dekkskiftene, fikk de til å gå 6k bak og ca dobbelt framme. Supercorsa er helt ræva på vått så jeg har brukt noen sett med Angel GT siden. De går ca 12k foran og bak, etter at jeg har skrudd dempingen slik jeg vil ha den slites dekkene ganske likt. 8) Det siste settet var ikke utslitt engang, men var oppbrukt på Autobahn. Når sykkern hopper på gulstripa er det noe feil og på tide med nye dekk :D
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den store Dekktråden

Post by kvase »

Er det noen som har testa disse eller tips om dem prisen er ikke så gæli
Pirelli SCORPION MT90 A/T
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop ... Country=NO
Image
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store Dekktråden

Post by mekkern »

Bjerknez wrote:
xyvind wrote:Det går vel litt sport i å ha slitt ut et sett med dekk på kortest mulig kjørelengde her inne, blant ringrevene :erte
Da er man rå til å kjøre, liksom :erte Og det er vel noe i det også. Jeg er ikke så knallhard til å kjøre, tror jeg. Jeg ser jo at noen tror de Bridgestone-dekkene jeg kjører på nå kun varer 4-5.000km også. Men jeg har runda 7.000km nå uten å ha slitt de ut.
Nå kommer nok jeg til å slite dekk litt fortere enn deg siden jeg har den nye modellen med litt mer gamp som igjen bringer større kjøreglede, men jeg tror ikke forskjellen er så stor. :lol:
Sååå.. med de daue syklene mine og den pinglete kjørestilen min bør dekkene vare evig? 8)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Den store Dekktråden

Post by JK95 »

:smt005
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Det er mye uvitenhet rundt dekk, å det holder dessverre liv i forferdelig mange myter!

Men det som forundrer meg veldig om dagen er hvor fort noen dekk slites!? Har dekkprodusentene bevisst forandret blandingen for at dekkene skal slites noe hurtigere? [emoji848]

Man ser større og større avvik mellom samme type dekk, eneste som er forandret er produksjonsdato!
Så lenge dekket mitt holder 10.000 så er jeg fornøyd, men det hadde ikke skadet om det holdt en anelse lengre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Den store Dekktråden

Post by ole m. »

kvase wrote:Er det noen som har testa disse eller tips om dem prisen er ikke så gæli
Pirelli SCORPION MT90 A/T
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop ... Country=NO
Image
Har slitt ut et par sett av disse på KTM 990 Adventure, hvor de sitter montert originalt. Bra grep på asfalt, og fungerer greit på grus. Passer selvsagt ikke på sleipt underlag.

På 990-en vil slitt fordekk av denne typen gi wobbel om man slipper styret med begge hender, men det gir ingen problemer med minst en hånd på styret. Og hvorfor skal man nå slippe styret helt?
Post Reply