Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Adele »

Duuuuuu...bestill en pizza og se hvor fort den kommer :lol: :lol: :lol:.


Jeg prøver å kjøre pent og rolig, og ikke kjøre så mye fortere enn fartsgrensene, men eg klarer det ikke. Jeg kjører alt for fort :redface ):.
=^_^=
Bjerknez

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Bjerknez »

Adele wrote:Duuuuuu...bestill en pizza og se hvor fort den kommer :lol: :lol: :lol:.


Jeg prøver å kjøre pent og rolig, og ikke kjøre så mye fortere enn fartsgrensene, men eg klarer det ikke. Jeg kjører alt for fort :redface ):.
Å kjøre fort (innenfor rimelighetens grenser) er ikke så farlig. Det er å gi flatt jern (bånn gass) og dra den ut på girene du helst skal unngå. SOm nevnt. Kjør helt vanlig og kos deg. :thumleft
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Toalmar »

I mine ungdomsår jobbet jeg i MC-butikk. Den gang hadde vi samme diskusjon.
Jeg mener nå som den gang at ved innkjøring skal motor gå lett, altså ikke for høyt gir og lavt turtall for å holde hastigheten nede.
forandre turtall mye, ikke kjøre på samme turtall over lang tid. Ikke ha veldig høyt turtall, men av og til la få litt ekstra pådrag...
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Adele »

Toalmar wrote:I mine ungdomsår jobbet jeg i MC-butikk. Den gang hadde vi samme diskusjon.
Jeg mener nå som den gang at ved innkjøring skal motor gå lett, altså ikke for høyt gir og lavt turtall for å holde hastigheten nede.
forandre turtall mye, ikke kjøre på samme turtall over lang tid. Ikke ha veldig høyt turtall, men av og til la få litt ekstra pådrag...

Det er i grunn akkurat det som står i de aller fleste manualer og slik jeg kommer til å kjøre den inn (:.
=^_^=
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Elolz »

Adele wrote:Også skal jeg passe på å gjøre olje og filterbytte mellom start og førsteservice. Eller kan det tenkes at de har en litt annen type olje i starten og at denne helst skal få lov til å virke helt til førstegangsservicen?
Ninja 250R blir ihvertfall innkjørt med mineralolje første 1.000km/førstegangsservice, tror dette er vanlig? :-k Så byttet de til delsyntetisk på førstegangsservicen. Jeg prøvde delsyntetisk, men det likte den ikke, girskift ble langt fra smooth. [-( Prøvde helsyntetisk Shell Advance Ultra 4T, og da ble det herlig smooth! :thumleft
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by Adele »

Elolz wrote:
Adele wrote:Også skal jeg passe på å gjøre olje og filterbytte mellom start og førsteservice. Eller kan det tenkes at de har en litt annen type olje i starten og at denne helst skal få lov til å virke helt til førstegangsservicen?
Ninja 250R blir ihvertfall innkjørt med mineralolje første 1.000km/førstegangsservice, tror dette er vanlig? :-k Så byttet de til delsyntetisk på førstegangsservicen. Jeg prøvde delsyntetisk, men det likte den ikke, girskift ble langt fra smooth. [-( Prøvde helsyntetisk Shell Advance Ultra 4T, og da ble det herlig smooth! :thumleft
Det er det jeg også mener å ha lest..jeg skal passe på å spørre dem om det når de leverer sykkelen. Det er jo også de som sier at det ikke er bra å skifte olje for ofte heller., eller ihvertfall ikke i starten.. jeg vet ikke, jeg. Jeg skal ihvertfall lese den manualen nøye.. Haha.
=^_^=
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by mekkern »

Vil ikke påberope meg noen "ultimate fasit" på dette området, men slik jeg har erfart er det viktigste at alle delene får gjennomgå en del "heat cycles" slik at metallene får utløst alle spenninger og gnisset seg til-spesielt stempel/sylinder.
Stempelringer "setter seg" på en times drift ca.

De fleste fabrikker kjører motoren gjennom en kjapp dyno runde for å se at alt fungerer, så motoren tåler full effekt i korte "røsk".
Men vedvarende maksbelastning kan gi "hotspots" som ikke er heldige, derfor skal en variere last og turtall-viktig å motorbremse på turtall også.

På "små" motorer er det nok mulig å kjøre hardt i vanlig trafikk, men ved litt større motorer er det heller at en presser motoren ved lave turtall som er "feilen".
Flere fabrikanter bruker mineralolje for å få delene til å "sette seg" da en del syntetiske gjør at "oljestempelringene" ikke går seg nok til og gir høyt oljeforbruk.

Min "metode" er :
-1 oppstart med HELT fersk motor(skrudd sammen selv)varmkjøring stillestående, for sjekk av lekkasjer/ulyder/funksjon.
-varm opp motor rolig(kjør, ikke stå stille)
-følg trafikken
-bruk gearene,varier turtallet
-korte aks med økende turtall for hver tur
-unngå "diesel kjøring" (lavt turtall masse gass)

På mange nye sykler ligger det inne begrensninger i ECU også, som fjernes ved førstegangs service.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hvordan kjøre inn motorsykler/Hvordan kjørte du inn din motorsykkel?

Post by kvase »

Har nå kjørt litt av vært innenfor alternativ 3
Men i og med at jeg bruker denne til de meste av kjøring rundt forbi så ble 1000 km grensa nådd på sist Torsdag da jeg var over i Sarpsborg og handla MT125 cc til guttungen og etter det har det balla på seg med ca 600 km til -førstegang servicen er til førstkommende torsdag å regner med noen flere km før det :-k - Jeg ville tro dett er innafor - skal bli godt å få førstegang servicen - skulle ikke forundre meg om jeg rekker 15000 km servicen før vinteren :shock:
Ja å så hadde jeg Flax kan du tro mens KTM sto parkert så hadde noen vælva den i Moss :evil: :evil: - ingen så det heller ingen som har lagt igjen en lapp gudskjelov bare noen små skrammer på veltebøylene :-#
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply