Honda Varadero XL1000-2005 montering/oppkobling av gps

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
jguthaug
Posts: 1
Joined: 01 Aug 2016 10:44

Honda Varadero XL1000-2005 montering/oppkobling av gps

Post by jguthaug »

Kjøpt og montert Migsel sin adapter for Varadero, god fornøyd med plasseringen. TomTom 410 er montert på denne med låsbare beslag, ikke veldig solid, men kan hvertfall ikke bare plukkes av sånn uten videre. Neste step som jeg nå trenger hjelp til er tilkobling av strøm. Ønsker tilkobling etter tenningslåsen. Har nevnte sykkel en ledig plugg formålet, eventuelt er der andre gode muligheter. Håper noen kan gi en fersking ett par tips


Sent from my iPad using Tapatalk
Bergen

Re: Honda Varadero XL1000-2005 montering/oppkobling av gps

Post by Bergen »

Koble minus til jord eller batteri. Finn en plussledning på nærlys eller baklys, så lodder du den på og legger over krympestrømpe. Husk sikring på plussledning, den henger sikkert på plussledning på settet ditt allerede :thumleft
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Honda Varadero XL1000-2005 montering/oppkobling av gps

Post by JohnnyTh »

Ikke så lurt å bruke nærlys vel. Greit å ha GPS når du kjører med fjernlys og :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Honda Varadero XL1000-2005 montering/oppkobling av gps

Post by knutk »

JohnnyTh wrote:Ikke så lurt å bruke nærlys vel. Greit å ha GPS når du kjører med fjernlys og :)
Vet mange som tapper strøm fra parklys og bruker det til styring av rele (som da kobler GPS direkte til batteriet).
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Honda Varadero XL1000-2005 montering/oppkobling av gps

Post by biker7 »

Har hatt plussledning på gps koblet til baklyset på Dominatorn i mange år. Ikke noe problem da gps bruker minimalt med strøm. Minusledning rett på minuspol på batteri .
På Tracern min ble den koblet til et eksisterende ekstra-uttak :D
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Honda Varadero XL1000-2005 montering/oppkobling av gps

Post by JohnnyTh »

knutk wrote:
JohnnyTh wrote:Ikke så lurt å bruke nærlys vel. Greit å ha GPS når du kjører med fjernlys og :)
Vet mange som tapper strøm fra parklys og bruker det til styring av rele (som da kobler GPS direkte til batteriet).

Parklys er nok en mye bedre løsning.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Honda Varadero XL1000-2005 montering/oppkobling av gps

Post by ojda »

Det er faktisk en mye bedre løsning å koble gps direkte til batteri [-X
Du slipper ufrivillige brekk i logging og du slipper å starte sykkelen for å ha gps operativ.
Man blir desuten minnet om å ta med enheten hjem (ser lyset)

Man glemmer ikke å slå av en gps, til det lyser det for godt

En gps bruker forøvrig fryktelig lite strøm 8)

Jeg er fullstendig klat over at du skrev at du ønsket å koble "aktivt", just mention it :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Honda Varadero XL1000-2005 montering/oppkobling av gps

Post by knutk »

Har selv benyttet GPS direkte koblet til batteriet, og det har funka problemfritt.
Dog skal man være bevisst på hva man gjør:
Har benyttet Garmins modeller fra hyllen et stykke oppe på veggen.

Dog finnes der GPS-er hvor der sitter en 12V til 5V omformer i sokkelen, og da er det ikke bra å koble direkte på batteriet. Den vil tømme batteriet i løpet av noen få dager. Strømforsyning mellom sokkel og GPS vil da arte seg ala som en USB-plugg, kontra dedikerte kontakter på baksiden av GPS.
Trådstarter har TomTom, og den kjenner jeg ikke til, så jeg bare nevner det slik at man selv kan vurdere utifra hvilken GPS som tilkobles.

Der nevnes at GPS drar lite strøm.
En GPS mottager i mobiltelefon drar ikke mye strøm, ei heller GPS på MC. Men skjermen drar en del strøm. De fleste GPS-er bygget for MC er utstyrt med skjerm som har bakgrunnsbelysning. Siden GPS skal være montert utendørs må den være mer lyssterk enn for eksempel en telefon, og bakgrunnsbelysningen drar en del strøm. Man kan fint få en GPS til å dra 1A. Om man kobler den til direkte på batteri innebærer det at man kan godt la GPS stå på om man tar pauser, men tenk på hvor stort batteri sykkelen har, og vurder utifra det.
Ved normal bruk går det greit, men om man er glemsk kan man fort oppleve å komme tilbake til sykkel med flatt batteri.

Om man er usikker på om der sitter omformer i GPS-holder vil jeg anbefale å koble via rele, for sikkerhets skyld.
Bergen

Re: Honda Varadero XL1000-2005 montering/oppkobling av gps

Post by Bergen »

Var innom MC Marine i Bergen for noen uker siden. De brukte ikke rele pga GPS brukte så lite strøm sa de. De koblet ofte GPS + ledning rett inn på lysbryter på styret.
Det viktigste er å finne en + ledning til lys som alltid er på når tenningen er på, og få minus til jord. Avmantle + ledning og lodde + ledning til med krympestrømpe så den ikke går til jord.
Om du går rett på batteriet så går det også fint. Men da har du strøm på GPS holderen hele tiden, og er du maka uheldig så tapper du av batteriet når sykkelen står parkert.
Post Reply