I teorien skal vel dette gå greit, man kobler to batterier i parallell og får dobbel så stor kapasitet.
Hvordan funker det i praksis? Vil forskjellig kabellengde ha noe å si? Tenker å plassere det ene rett bak styrekrona og det andre under setet. Regner med man i tilfellet må ha solide kabler i mellom slik at ikke motstanden i kablene vil ha noe å si. Vil de bli ladet likt?
Helt konkret leker jeg litt med tanken på å bytte ut dette:
YT12B-BS, 10 Ah og 3,4 kg
med to slike:
2 Ah og 0,5 kg per stykk.
Da får jeg ryddet plass i hekken på Streetfighteren slik at det blir mulig å få med seg noe.
Et annet alternativ hadde vært å bygge et batteri selv, om det finnes celler man kan gjøre det med? Plassen under setet er egentlig beregnet på eksosventilservoen, men nå er den borte og da hadde det vært fint å få lurt inn et batteri der på et vis.
Kan man erstatte et stort batteri med to små?
Re: Kan man erstatte et stort batteri med to små?
Du er klar over at du bytter ut et 10ah batteri med 2 på tilsammen 4. Dvs en)60% redusert kapasitet....
Hvis du absolutt skal spare vekt så kan du koste på et skikkelig Lithium batteri som fx Shorai...
Forskjellen mellom idioti og genialitet er at genialitet har sine begrensninger
Hvis du absolutt skal spare vekt så kan du koste på et skikkelig Lithium batteri som fx Shorai...
Forskjellen mellom idioti og genialitet er at genialitet har sine begrensninger
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
- mekkern
- Posts: 5207
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Kan man erstatte et stort batteri med to små?
jeg byttet ut et stort batteri på FZR`n (1000ccm) med ett 2Ah litiumbatteri og den starter som på steroider...
fra:https://www.ebay.com/itm/Genuine-Yuasa- ... gd&vxp=mtr
til:https://www.elitemotorcycleservices.co. ... -413-p.asp
Eneste en må være på vakt på er at ladesystemet/ledningsnettet er stabilt og at det takler at batteriet sluker all ladestrøm og er fulladet på ca 40sek-2min avhengig av hvor lenge en har kjørt starter.Jeg smeltet en bryter av ladestrømmen etter å ha kinnet en del for start i vinter.
fra:https://www.ebay.com/itm/Genuine-Yuasa- ... gd&vxp=mtr
til:https://www.elitemotorcycleservices.co. ... -413-p.asp
Eneste en må være på vakt på er at ladesystemet/ledningsnettet er stabilt og at det takler at batteriet sluker all ladestrøm og er fulladet på ca 40sek-2min avhengig av hvor lenge en har kjørt starter.Jeg smeltet en bryter av ladestrømmen etter å ha kinnet en del for start i vinter.
Re: Kan man erstatte et stort batteri med to små?
Selv om det kan virke som en god ide å paralellkoble to identiske batteri er det en grunn til at man aldri ser det i bruk.
Problemet ved å la to batteri forbli sammenkoblet parallelt er at batteriene vil aldri være helt identiske elektrisk. Det ene vil bestandig ha en spenning litt forskjellig fra det andre. Det som da skjer er at batteriet med høyest spenning prøver å fylle opp det andre. Man finner installasjoner hvor der er flere batteri, men batteriene er aldri koblet direkte til hverandre, de er bestandig adskilt via en reguleringskrets.
Om man laget elektronikk som styrte batteriene slik at de holdes hver for seg under lading og kobles sammen i det man drar starteren vil det være det samme man gjør som når man benytter startkabler. Man kan koble batteriene til generator via en diode for hvert batteri, og man kan øke spenningen fra generator ved å koble jordingen via en diode. Et rele kan koble batteriene sammen når starter aktiveres.
Så det lar seg gjøre. Men det kreves så mye ekstra dilldall at spinningen går opp i vinningen.
Problemet ved å la to batteri forbli sammenkoblet parallelt er at batteriene vil aldri være helt identiske elektrisk. Det ene vil bestandig ha en spenning litt forskjellig fra det andre. Det som da skjer er at batteriet med høyest spenning prøver å fylle opp det andre. Man finner installasjoner hvor der er flere batteri, men batteriene er aldri koblet direkte til hverandre, de er bestandig adskilt via en reguleringskrets.
Om man laget elektronikk som styrte batteriene slik at de holdes hver for seg under lading og kobles sammen i det man drar starteren vil det være det samme man gjør som når man benytter startkabler. Man kan koble batteriene til generator via en diode for hvert batteri, og man kan øke spenningen fra generator ved å koble jordingen via en diode. Et rele kan koble batteriene sammen når starter aktiveres.
Så det lar seg gjøre. Men det kreves så mye ekstra dilldall at spinningen går opp i vinningen.
Re: Kan man erstatte et stort batteri med to små?
Bimota DB3 Mantra har to batterier koblet i parallell
" The electrical system ran off a pair of 12 volt batteries wired in parallel, mounted above the front cylinder behind the oil cooler with the intake runner passing between them, as Bimota felt that a single battery was inadequate for the application and two smaller units would be easier to package into the design. On historical models it was a curious Bimota signature to run two 6 volt batteries in series to power a 12 volt system, so the Mantra seemed to update the odd practice."
" The electrical system ran off a pair of 12 volt batteries wired in parallel, mounted above the front cylinder behind the oil cooler with the intake runner passing between them, as Bimota felt that a single battery was inadequate for the application and two smaller units would be easier to package into the design. On historical models it was a curious Bimota signature to run two 6 volt batteries in series to power a 12 volt system, so the Mantra seemed to update the odd practice."
Re: Kan man erstatte et stort batteri med to små?
Bimota er oppskriften på sært
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Re: Kan man erstatte et stort batteri med to små?
NB! OT; Bimota sært? Særdeles vakkert maskineringsarbeid på aludeler og hinsides fine sveiser på alt. Er det på den KB2 Laser'en Jon A. Lystad har.Andreas wrote:Bimota er oppskriften på sært
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo
Re: Kan man erstatte et stort batteri med to små?
Skrev litt lenger oppe at man aldri ser paralellkoblede batteri i bruk.
Har Googla litt, og får vel moderere meg til "så godt som aldri".
Det blir tydligvis gjort i blant. Og greia er å benytte identiske batteri fra samme produsent og lik alder på batteriene.
Batteriene kobles sammen hvor jord ledning og pluss ledning har samme lengde og dimensjon, og så tar man ut + på det ene batteriet og - pol på det andre.
Videre antydes det forventet litt kortere levetid på batteriene, og ved bytte skiftes uansett begge ut.
I prakksis betyr det: Går det så går det. Prøv, og se hva som skjer, og ta problemene derifra...
Har Googla litt, og får vel moderere meg til "så godt som aldri".
Det blir tydligvis gjort i blant. Og greia er å benytte identiske batteri fra samme produsent og lik alder på batteriene.
Batteriene kobles sammen hvor jord ledning og pluss ledning har samme lengde og dimensjon, og så tar man ut + på det ene batteriet og - pol på det andre.
Videre antydes det forventet litt kortere levetid på batteriene, og ved bytte skiftes uansett begge ut.
I prakksis betyr det: Går det så går det. Prøv, og se hva som skjer, og ta problemene derifra...
Re: Kan man erstatte et stort batteri med to små?
Er klar over forskjellen i kapasitet. Slik jeg har forstått det er det startstrømmen som er dimensjonerende, ikke kapasiteten. De to litiumbatteriene fra Biltema skal omtrent tilsvare et YT12B-BS i startstrøm.voodoodoo wrote:Du er klar over at du bytter ut et 10ah batteri med 2 på tilsammen 4. Dvs en)60% redusert kapasitet....
Hvis du absolutt skal spare vekt så kan du koste på et skikkelig Lithium batteri som fx Shorai...
Forskjellen mellom idioti og genialitet er at genialitet har sine begrensninger
Veldig interessant, det batteriet du kjøpte ligner veldig på de de har på Biltema. Tviler på at Biltema lager de selv, så mulig det er samme?mekkern wrote:jeg byttet ut et stort batteri på FZR`n (1000ccm) med ett 2Ah litiumbatteri og den starter som på steroider...
fra:https://www.ebay.com/itm/Genuine-Yuasa- ... gd&vxp=mtr
til:https://www.elitemotorcycleservices.co. ... -413-p.asp
Eneste en må være på vakt på er at ladesystemet/ledningsnettet er stabilt og at det takler at batteriet sluker all ladestrøm og er fulladet på ca 40sek-2min avhengig av hvor lenge en har kjørt starter.Jeg smeltet en bryter av ladestrømmen etter å ha kinnet en del for start i vinter.
Det som du skrev lenger oppe var omtrent det jeg så for meg skulle være problemene. Det var mest et tankespinn om det i det hele tatt var mulig. Etter det du skriver her så virker det jo faktisk som at det er realistisk å gjennomføre. (Litt) kortere levetid og bytte begge batteriene samtidig er ingen dealbreaker.knutk wrote:Skrev litt lenger oppe at man aldri ser paralellkoblede batteri i bruk.
Har Googla litt, og får vel moderere meg til "så godt som aldri".
Det blir tydligvis gjort i blant. Og greia er å benytte identiske batteri fra samme produsent og lik alder på batteriene.
Batteriene kobles sammen hvor jord ledning og pluss ledning har samme lengde og dimensjon, og så tar man ut + på det ene batteriet og - pol på det andre.
Videre antydes det forventet litt kortere levetid på batteriene, og ved bytte skiftes uansett begge ut.
I prakksis betyr det: Går det så går det. Prøv, og se hva som skjer, og ta problemene derifra...
Hvis man kobler sammen batteriene som du beskriver her, og henter ut + på det ene og - på det andre, vil man kunne ha mye kortere kabel mellom pol og ledningsnett på den ene polen (siden det ene batteriet er montert bak styrehodet og den andre under salen). Har det også betydning, bør man benytte like lange kabler for å få lik motstand her også?
Nå er ikke dette et prosjekt jeg har tenkt å gjennomføre med det første, men hadde vært artig å gjort et forsøk i løpet av vinteren om det skulle vise seg å være gjennomførbart. Tusen takk for innspill til dere som har svart!
Re: Kan man erstatte et stort batteri med to små?
Cluet er at så lenge man ikke har ideelle kabler, helt uten motstand, vil der bestandig bli et spenningsfall over en kabel.inunf wrote:
Hvis man kobler sammen batteriene som du beskriver her, og henter ut + på det ene og - på det andre, vil man kunne ha mye kortere kabel mellom pol og ledningsnett på den ene polen (siden det ene batteriet er montert bak styrehodet og den andre under salen). Har det også betydning, bør man benytte like lange kabler for å få lik motstand her også?
Nå er ikke dette et prosjekt jeg har tenkt å gjennomføre med det første, men hadde vært artig å gjort et forsøk i løpet av vinteren om det skulle vise seg å være gjennomførbart. Tusen takk for innspill til dere som har svart!
Om man kobler batteri A til både + og - og kobler batteri B til A vil der ved både belastning og lading bli ulikt for A og B siden B får en ekstra lengde kabel som utgjør en spenningsforskjell i forhold til A.
Ved å koble + til A og - til B vil begge batterien få lik belastning da spenningsfallet over respektive parallell-kabler utligner hverandre.
Det er med andre ord lengden på kablene som kobles mellom A og B som trenger identisk lengde.
Men på en MC snakker vi om moderate strømmer, og spenningsfallet kan trolig måles i mV.
Atter en gang: Selv om teorien støtter opp om lik lengde ville jeg tilpasse og gjøre det som er mest praktisk og ta det derifra.
Husk, det er en MC, ikke et Apotek.