Desmo wrote:knutk wrote:Desmo wrote:
Sent og sent...… Får tenke litt på det, og sjekke med Enova om de godtar løsningen i etterkant. Må skru løs en plate som dekker ledninger og automater til kursene i det nye sikringsskapet for varmeanlegget. Holder det å skru av hovedbryteren i skapet for å kunne drive trygt når den trådløse skal installeres? For den andre typen virket installasjonen for omfattende for meg.)
Nå skal jeg trå varsomt, fordi jeg kjenner ikke til hvordan ditt sikringskap er organisert.
Hovedbryter skal være første leddet av strømførende ledninger som kommer inn til sikringskapet. Kablene inn til hovedbryter går greieste vei til hovedsikring og skal være isolert. Så: Ja, det burde holde å skru av hovedbryter for utføring av det aller meste av arbeid i sikringskapet. Men med mindre du har helt klart for deg hva som er strømførende kabler før og etter hovedbryter anbefaler jeg at du får hjelp.
Om gamle kunnskaper kommer sigende tilbake, kan jeg tilføye at alternative strømmåler som monteres på DIN-skinne ikke er en komplisert affære å koble til.
Normalt er automatsikringene koblet slik at strøm-inn blir ført inn i bunnen og strøm-ut på toppen (de fleste skapene tar kablingen ut i toppen).
Kobling av ekstra-måler gjøres enkelt og greit ved at man kobler ledningen som går fra sikringen til varmepumpen over til bunnen av måler, tre faser, Man benytter tre små enkeltledere (6mm2 eller 10mm2, beroende på størrelsen på sikringen), disse kobles fra uttaket på toppen av sikringen og kobles til inntaket på toppen av strømmåler. I tillegg jordes strømmåler, og her er det viktig at jordingsledningen har samme dimensjon som de andre kablene.
Var ikke meningen å bruke deg som konsulent i dette spørsmålet, knutk!

Men dette hva jeg ser når jeg åpner døra på sikringsskapet mitt;
Og så kan du svare, eller ikke, etter hva som er mest fornuftig for deg. Jeg er glad for tipset jeg alt har fått. Mailet Enova med noen spørsmål etter å ha lest innlegget ditt. Dette for å få klarhet i hva Enova forlanger av dokumentasjon osv. Har fått høre at dem er veldig nøye på at deres retningslinjer for utbetaling av støtte blir fulgt. Og så går vel saksbehandlingen raskere også på den måten?

Er nok lurt å "spille på lag" med Enova. Mitt inntrykk er at de har blitt litt løsere i snippen de senere årene, og selv har jeg opplevd dem som veldig hjelpsomme, men hver gang har det tatt lang tid å få svar. Virker ikke som de saler og rir samme dag, trolig er en mer nærliggende forklaring at de har mye å gjøre...
Ut ifra bildene tolker jeg det slik at dette er sikringskap for kun varmepumpe + tilbehør, og at der eksisterer et skap til for resten av huset, så alt jeg skriver videre baserer seg på det.
Kursene i skapet fordeler strømmen til de ulike forbrukerne i varmesystemet, så som varmepumpe, ekstra støttevarme samt varmtvannsbeholder.
Dette er alle forbrukere som er påvirket av varmepumpa, og en strøm-måler burde fange opp alle sammen.
Det naturlige da er å tappe avlesingen fra strømmen som går gjennom hovedbryter.
Om du tar av dekslene vil der muligens gå en samleskinne som fordeler strømmen fra hovedbryter og føder alle sikringene i rad og rekke.
Den nederste rekken trenger man ikke å blande inn i dette.
Om dette hadde vært mitt skap, og Enova aksepterte det, ville jeg gått for måleren som monteres i sikringskap. Jeg ville ha skyvd sikring 2-5 til høyre og satt måleren mellom hovedbryter og sikring nr 2 (nummerlappene over hver sikring kan normalt flyttes på).
Videre ville jeg da koblet "Inn" strømmen i måler til "Ut" polene på hovedbryter. Ut fra strøm-måler ville jeg sett på muligheten for å koble eventuell strømskinne som føder sikringene til utgangen på strøm-måleren. Om det ikke går, benyttet en kabel som føder sikring #2 og latt strømskinne derifra føde de andre sikringene. I henhold til skriften på lappene er der benyttet 16mm2 kabel til strømmåler, og da vil det være naturlig å benytte samme dimensjon videre gjennom strøm-måler.
I min beskrivelse nå er der en del løse antagelser, da hver elektriker har sin egen måte og løse oppgavene på. Om man benytter skinne til sikringene eller ledninger er begge deler funksjonelt, jeg bare antar at de ville benyttet skinne siden det er raskest og mest elegant.
Jeg vil også presisere at jeg ikke har autirisasjon som elektriker, så om noen fagfolk sier noe annet enn hva jeg skriver så har de sikkert rett
Det er ikke vanskelig å koble det ovennevnte, men der ligger noen feller, så om man ikke er helt sikker på hvordan man skal gjøre det er det tryggest å søke om hjelp. Dog vil en elektrikker ikke benytte mer enn en time eller to for å koble opp en måler, så Enova tilskuddet på 10K burde rekke lenge.
Hva er så poenget med strøm-måleren?
Jeg innbiller meg at Enova ser det som et middel til bevisstgjøring som i neste omgang bidrar til at forbrukeren bruker strømmen smartere (= reduserer sløsing) og de ser et langsiktig sparingspotensiale (trur eg).
Den trådløse måleren sa du?
Koble den til inngangen til hovedbryter(eller utgangen, med mindre den er koblet til en skinne). Bare husk at inngangen er strømførende.
Men kanskje fødes dette sikringskapet fra husets hovedskap, og at den enten har en mastersikring i det andre skapet eller koblet via det andre skapets hovedbryter. I så fall gjøres hele varmepumpeskapet strømløst via hovedskapet.