Gammelt eller nytt

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Gammelt eller nytt

Post by Bikeridr »

Vi alle er vel skjønt enig i at et systemkamera med grei størrelse brikke (FourThirds, APS, FF etc) er lysår foran mobiler og kompakter mhp dynamikk, støy og innstillingsmuligheter. Finnes vel ikke et eneste systemkamera uten raw-mulighet i dag og 12-16 bits bildedata gruser "jåddpegg" sine 8-bits datadybde.

En annen ting som gleder meg i bransjen blant "seriøse", er at de har hoppet av megapixelhysteriet. Flere går sågar ned på megapixlene i nyere utgaver (jfr både Canon og Olympus) og heller satser på dynamisk område.

I den forbindelse vil jeg gjerne slå et slag for det kompaktkameraet jeg har kjøpt; Olympus TG-5
https://fotoerik.no/kompaktkamera/olymp ... ion=744486
Nå har jeg prøvd det, både på havet og på MC-tur. Det tåler den mengden juling jeg har gitt det og bildene blir rimelig bra fra det. Det har raw-mulighet med 14-bits oppløsning, noe som holder i lange baner til det aller meste.
Olympus har også, med dette kameraet, gått ned fra 16MP (TG-4, som også *ikke* har raw-mulighet) til 12MP, men den fysiske brikkestørrelsen er beholdt. Dette reduserer støynivået betraktelig og er også med på å redusere diffraksjon.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Gammelt eller nytt

Post by knutk »

Bikeridr wrote:Hmm, på meg så virker det som det er betydelig mindre støy i "gammelkameraet" enn i telefonbildet. Kommer godt frem på det første bildet (foss/koie).
Motsolsbildet synes jeg viser mer detaljrikdom fra kamera enn fra telefon.
Det siste syner jeg er mye blassere fra telefon.
Så ja - telefon har (fortsatt) et stykke å gå.
Det bør kanskje i retferdighetens navn nevnes at gamle kamera er en liten Contax med Zeiss optikk.

Når det gjelder kamera vs mobil tror jeg det er viktig at man er bevisst på hva man ønsker å benytte bildene til.
Om man kun ønsker å benytte bildene til skjerm-visning, og tar bilder i greie lysforhold tror jeg mange vil være fornøyd med mobil kamera. Og ikke minst, man har det alltid med...

En større bildebrikke, bedre optikk og muligheter til bruk av blits samt muligheter for å påvirke eksponering kommer ikke til sin rett med mindre bruker har interesse for å lære seg sammenhengen. Riktig nok vil mange av de ekstra finessene også gjøre seg gjeldende i Auto modus, men når man drar på tur med kompiser og knipser situasjonsbilder er det min erbødige påstand at de fleste finner ut at telefonen gir et tilfredstillende resultat.

Om man er over middels interessert og ønsker å påvirke resultatet i større grad vil ikke telefonen strekke til. Men da snakker vi om et mindretall av fotografer.

Det store flertall tar bilder som aldri forlater sitt digitale format, bildet blir i beste fall vist frem på en telefon eller nettbrett, og mange av de ekstra detaljene som kostbart utstyr bidrar med vises ikke.



Når jeg selv er i "Foto modus" er det gjerne når jeg kjører alene. Da føler jeg meg fri til å stoppe hvor og når jeg ønsker. Det er greit å ha kamera enten i snor rundt halsen eller liggende på toppen i tankveska. Fordelen med kamera fremfor telefon er bl.annet at man kan ta bilder med hanskene på. Jeg kan stoppe i veikanten, sitte på sykkel og enkelt knipse bilder. I blant innebærer det at jeg kan stoppe flere ganger i løpet av noen hundre meter, og enkelhet er en nødvendighet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Gammelt eller nytt

Post by tshansen »

kvase wrote:Så dukka dette filmkamera opp med visstnok gode antivibrasjon /rørelse demping https://www.tek.no/artikler/test-gopro- ... ack/447425
Blir spennende å se hvordan dette fungerer på motorsykkel/hjelm... Kan nok bli solgt bøtter og spann om det ikke gir sånn gele effekt som andre kamera med vibrasjonsdemping
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Gammelt eller nytt

Post by hakhap »

Nå vet jeg ikke hvilke telefoner dere bruker men med Samsung s6 og nyere er der støtte for raw. Ja bildene blir mere kornete da sensoren er mindre men utøver å eventuelt lage store fysiske kopi er det strengt tatt ikke et problem for de fleste. Ja enig at et dedikert kamera kan ta bedre bilder og da spesielt mtp hva du får av zoom og aperature.

Merk vel for de fleste. Merker godt at til tross for å ha med meg system kamerat at jeg mange ganger blir brukernes telefonen, spesielt i de tilfeller hvor jeg ikke trenger det ekstra som system kamerat gir mtp zoom etc.

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Gammelt eller nytt

Post by kvase »

hakhap wrote:Nå vet jeg ikke hvilke telefoner dere bruker men med Samsung s6 og nyere er der støtte for raw. Ja bildene blir mere kornete da sensoren er mindre men utøver å eventuelt lage store fysiske kopi er det strengt tatt ikke et problem for de fleste. Ja enig at et dedikert kamera kan ta bedre bilder og da spesielt mtp hva du får av zoom og aperature.

Merk vel for de fleste. Merker godt at til tross for å ha med meg system kamerat at jeg mange ganger blir brukernes telefonen, spesielt i de tilfeller hvor jeg ikke trenger det ekstra som system kamerat gir mtp zoom etc.

misspelling with autocorrect
iPone se
Enig med deg ang det med zoom da man kan etter bearbeide et bilde mye med det rette kameraobjektive med fast
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Gammelt eller nytt

Post by Bikeridr »

kvase wrote: Enig med deg ang det med zoom da man kan etter bearbeide et bilde mye med det rette kameraobjektive med fast
Mulig jeg gjør meg upopulær nå, men..
"Zoom" er ikke en "fotoegenskap", men det er et objektivs (ikke "linse", da et objektiv inneholder én eller flere linser) evne til å variere brennvidden. Med et fastobjektiv, eller "primary lens" på nynorsk, så må man bruke "fotzoom"; dvs distansere seg eller flytte seg nærmere objektet man vil fotografere. Et mobilkamera har som regel ikke "zoom", men en fast brennvidde, ofte 28-35mm ekvivalent til et fullformatskamera. Brennvidden på et mobilkamera er kanskje 2-5mm alt etter brikkestørrelse men synsvidden/vinkelen blir det samme som på et lett vidvinkelobjektiv på et fullformatkamera. Igjen; hva er "fullformat"? Jo, det er det som "i gamle dager" var en filmrute på "speilrefleks" med film, altså 24x36mm filmrute. De kameraene har en opplest og vedtatt "normalbrennvidde" på 50mm som tilsvarer 40° vinkel i horisontalplan. Et "ekte" normalobjektiv (fullformat) er 44mm som gir 45° vinkel og er det som oppfattes som "normalt utsyn" uten forvrengning for det menneskelige øyet. Alt under er "vidvinkel" og alt over er "tele".
På mellomformat (60x70mm "120-film") er normalobjektivet 80mm mens på et APS ("konsumer" systemkamera såsom Canon 7D eller Nikon DX serie) har en normalbrennvidde på ca 35mm. Så, om man setter på en 50mm på et APS kamera får man lett tele mens man på et fullformatkamera får en lett vidvinkel om man setter på et 35mm objektiv.
Det "lengste" objektivet jeg har (utenom teleskopet) er 400mm. Det er et fast teleobjektiv og ikke en "superzoom". Jeg får en fast brennvidde og en bestemt vinkel ut av det. Vil jeg ha "mer" på bildet må jeg bevege meg vekk (langt vekk) fra objektet og vil jeg "mindre" må jeg bevege meg (mye) nærmere. Nå er det slik at på 400mm, så er nærmeste fokusavstand 3 meter og synsvinkelen er 5°, altså 1/8 av synsvidden på et normalobjektiv. Da snakker vi "forstørrelse" snarere enn "zoom".
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Gammelt eller nytt

Post by Desmo »

Driver og lærer meg Nikon D200 på ny, mtp fotografering av himmellegemer. Har bare JPEG ferdige, men har dem i RAW på pc'en……

Image
Image

Detta hadde ikke Huaweitelefon'en med tre Leica linser fikset. Den går opp til ISO 4000, disse er tatt på ISO 400 og tweaket i Photoshop. Jeg er dårlig på det også.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Gammelt eller nytt

Post by hakhap »

Desmo wrote:Driver og lærer meg Nikon D200 på ny, mtp fotografering av himmellegemer. Har bare JPEG ferdige, men har dem i RAW på pc'en……

Image
Image

Detta hadde ikke Huaweitelefon'en med tre Leica linser fikset. Den går opp til ISO 4000, disse er tatt på ISO 400 og tweaket i Photoshop. Jeg er dårlig på det også.
Rart den P20 ikke ha rnoe Pro mode som lar deg sette alle disse tingen slik min S9 og S7 før det har, men eller enig i at en system kamera gjør seg bedre det are bare det store spørsmålet om den gjøre seg så mye bedre at etter å ha spandert x tusen kronasjer på en telefon om noen gidder å bruke like mye til for det "lille" ekstre hvis en ikke er spesiell intressert :-k
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Gammelt eller nytt

Post by Desmo »

hakhap wrote:
Desmo wrote:Driver og lærer meg Nikon D200 på ny, mtp fotografering av himmellegemer. Har bare JPEG ferdige, men har dem i RAW på pc'en……



Detta hadde ikke Huaweitelefon'en med tre Leica linser fikset. Den går opp til ISO 4000, disse er tatt på ISO 400 og tweaket i Photoshop. Jeg er dårlig på det også.
Rart den P20 ikke ha rnoe Pro mode som lar deg sette alle disse tingen slik min S9 og S7 før det har, men eller enig i at en system kamera gjør seg bedre det are bare det store spørsmålet om den gjøre seg så mye bedre at etter å ha spandert x tusen kronasjer på en telefon om noen gidder å bruke like mye til for det "lille" ekstre hvis en ikke er spesiell intressert :-k
Har PROFF mode, jo. Men Nikon har et stort fortrinn; Stativ...….. Og jeg kjenner D200 menyen bedre enn P20 PRO. Skjønner du?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Gammelt eller nytt

Post by hakhap »

Desmo wrote: Har PROFF mode, jo. Men Nikon har et stort fortrinn; Stativ...….. Og jeg kjenner D200 menyen bedre enn P20 PRO. Skjønner du?
Ja som sagt ikke uenig med deg men dette minsker nok forskjellen mellom de to men fortsatt fordel system kamera :thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Gammelt eller nytt

Post by Desmo »

JPEG bilde av soloppgangen photoshoppet til noe i nærheten av hvordan øynene mine oppfattet den.

Image

RAW konvertert til JPEG i Photoshop og gjort litt lysere.
Image

Begge bildene har samme utgangpunkt; Nikon D200, ISO 100, f/29 , 1/40 sek og senterdominert lysmålemodus.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Gammelt eller nytt

Post by tshansen »

Du kan ikke sammenligne dette desmo! En JPEG fil er allerede en behandlet raw fil fra kamera som inneholder null og nix av info som du kan redigere!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Gammelt eller nytt

Post by Bikeridr »

Desmo wrote:JPEG bilde av soloppgangen photoshoppet til noe i nærheten av hvordan øynene mine oppfattet den.

Image

RAW konvertert til JPEG i Photoshop og gjort litt lysere.
Image

Begge bildene har samme utgangpunkt; Nikon D200, ISO 100, f/29 , 1/40 sek og senterdominert lysmålemodus.
Kan jeg få låne .nef-fila di, så får jeg se om jeg kan "trylle frem" noen fler detaljer?

Jeg garanterer at jeg skal slette rå-fila etter "behandling og at du får jåddpegg'en til odel og eie (og som jeg også sletter fra mine databokser) :)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Gammelt eller nytt

Post by Desmo »

Bikeridr wrote:
Desmo wrote:JPEG bilde av soloppgangen photoshoppet til noe i nærheten av hvordan øynene mine oppfattet den.

Image

RAW konvertert til JPEG i Photoshop og gjort litt lysere.
Image

Begge bildene har samme utgangpunkt; Nikon D200, ISO 100, f/29 , 1/40 sek og senterdominert lysmålemodus.
Kan jeg få låne .nef-fila di, så får jeg se om jeg kan "trylle frem" noen fler detaljer?

Jeg garanterer at jeg skal slette rå-fila etter "behandling og at du får jåddpegg'en til odel og eie (og som jeg også sletter fra mine databokser) :)
Vær-så-artig! Jeg er bare en nybegynner etter noen års knipsing. nå gjør jeg tafatte forsøk på å fotografere. Spent på hva du finner. Men hvordan sender jeg den RAW-fila til deg? Jeg er helt blank på slikt.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Gammelt eller nytt

Post by Bikeridr »

Desmo wrote:
Bikeridr wrote:
Desmo wrote:JPEG bilde av soloppgangen photoshoppet til noe i nærheten av hvordan øynene mine oppfattet den.

Image

RAW konvertert til JPEG i Photoshop og gjort litt lysere.
Image

Begge bildene har samme utgangpunkt; Nikon D200, ISO 100, f/29 , 1/40 sek og senterdominert lysmålemodus.
Kan jeg få låne .nef-fila di, så får jeg se om jeg kan "trylle frem" noen fler detaljer?

Jeg garanterer at jeg skal slette rå-fila etter "behandling og at du får jåddpegg'en til odel og eie (og som jeg også sletter fra mine databokser) :)
Vær-så-artig! Jeg er bare en nybegynner etter noen års knipsing. nå gjør jeg tafatte forsøk på å fotografere. Spent på hva du finner. Men hvordan sender jeg den RAW-fila til deg? Jeg er helt blank på slikt.
Send deg PM, greit om jeg får fila i dag, for i morgen reiser jeg på havet og da har jeg ikke LR tilgjengelig på reiselæppissen min ;-)
Post Reply