Ny hjelm - Oppgitt

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Ny hjelm - Oppgitt

Post by Epylypzon »

Ser etter ny hjelm som skal erstatte min Neotec.

Først kikket jeg på Neotec 2, så fikk jeg se Schuberth E1. Førsteinntrykket når jeg prøvde den var litt raklete mekanisme på solvisir samt at baugporten alt for lett gikk igjen.
(Ja, jeg kjører endel med den oppe i lavere hastigheter og ja jeg vet det ikke er helt heldig).
Fargene dem tar inn i norge var ikke de mest spennende, men dem får ta i andre farger på bestilling.
Touratech aventuro mod er jo samme hjelm som E1 med litt bedre ventilasjon, stroppfeste til briller og andre farger. Nå virker det som str L er utsolgt i de fleste farger av denne hjelmen.. Men dem kunne sjekke om det fantes å få tak i.

Jeg har lest på nettet at folk klager på solskjermen og lukkemekanismen av baugporten på E1 og Mod (solskjermen skal være stivere på mod).

Neeei. Jeg får nok klare meg uten solskjerm også denne gangen og gå for Neotec 2.

Irriternde at dem ikke klarer å lage noe skikkelig til 7-8000,-...
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by JK95 »

Vurderer selv å gå over fra hel til åpningshjelm, og da enten Neotec 2 eller AGV Sport Modular om jeg ikke skal prøve GT Air. Neotec skuffer stort med en gigantisk rød åpningsknapp på haka som ødelegger hele designet for meg, så da ender jeg med at Sport Modular er vinneren av åpningshjelm, med svært lav vekt :-k Samtidig føltes GT Air og GT Air mye bedre på hodet, men alle de kule designene på 1`ern er utsolgt og 2`ern koster ikke rent lite, samt at de har ødelagt både GT Air 2 og Neotec 2 med festene til Shoei`s intercom :roll: Så alt i alt frister en kul 1`er mest :lol:
User avatar
JARODD
Posts: 83
Joined: 08 Oct 2015 21:42
MC: 2023 BMW R1250 GSA
Location: Oppegård

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by JARODD »

Epylypzon wrote:Ser etter ny hjelm som skal erstatte min Neotec.

Først kikket jeg på Neotec 2, så fikk jeg se Schuberth E1. Førsteinntrykket når jeg prøvde den var litt raklete mekanisme på solvisir samt at baugporten alt for lett gikk igjen.
(Ja, jeg kjører endel med den oppe i lavere hastigheter og ja jeg vet det ikke er helt heldig).
Fargene dem tar inn i norge var ikke de mest spennende, men dem får ta i andre farger på bestilling.
Touratech aventuro mod er jo samme hjelm som E1 med litt bedre ventilasjon, stroppfeste til briller og andre farger. Nå virker det som str L er utsolgt i de fleste farger av denne hjelmen.. Men dem kunne sjekke om det fantes å få tak i.

Jeg har lest på nettet at folk klager på solskjermen og lukkemekanismen av baugporten på E1 og Mod (solskjermen skal være stivere på mod).

Neeei. Jeg får nok klare meg uten solskjerm også denne gangen og gå for Neotec 2.

Irriternde at dem ikke klarer å lage noe skikkelig til 7-8000,-...
Jeg har begge disse hjelmene :redface (Touratech Aventuro Mod og Schuberth E1).

Touratech-hjelmen gikk dessverre i bakken i fjor (men ingen synlige skader), og har derfor kjøpt en E1 i år.

For meg er det hevet over en hver tvil om at E1 har MYE bedre ventilasjon (i alle fall årets modell), og som Maria på Speed sa:
Det kan være at jeg vil oppleve mer støy pga bedre ventilasjon. Jeg kjører med propper og synes ikke det støyer mer.
Nå må jeg ha mye luft og kjører derfor mye med visiret åpent, men når det lukkes, så er Schuberth'n bedre (for meg).


Ang skyggen så sitter den bra fast på begge hjelmene. Har hatt begge i "over motoveifart" og klart de vibrerer litt - men ikke så mye at jeg er plaget/tenker på det. Hvis jeg sitter og ser på de, ja da ser jeg det - men hvem f... har tid til å sitte å se på skyggen på hjelmen??

Lukkemekanismen fungerer etter mitt syn litt bedre på E1, mens baugporten er lettere å få opp på adv. mod (en annen type knapp).

Jeg ville i alle fall anbefale disse hjelmene. Er superfornøyd :D :D

mvh. Knut
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by Borg »

Neotec 2 Har da solskjerm, i hvertall min :-k

Men... ville ikke anbefale Neotec 2. Finnes ikke lufting for normale (ikke varme engang) dager. Pesa som ei bikkje inni der forrige sesong.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by ojda »

Prøvde Neo 2 her i vinter, å synes den satt ubehagelig tett på hake/nese.
Bruker Neo 1, og den er mye bedre der.
Aner virkelig ikke hva jeg skal gå for neste gang, da C4 også falt igennom :(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by tshansen »

Hvorfor vil dere ha baugport fremme? Hva er det som er så bra med dette som jeg ikke har sett enda? :-k

Jeg har hatt noen hjelmer siden jeg startet min karriere på 2 hjul... å det er en ting jeg har lært meg. Minst mulig dill og bevegelige deler som må gjøres rent og holdes ved like. Veistøv, bugs osv tar knekken på det meste :-k :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by ojda »

tshansen wrote:Hvorfor vil dere ha baugport fremme?

Fordi det føles helt feil å ha baugporten bak :lol:

Jeg har alltid hatt lyst på åpningshjelm, helt fra jeg først så de tidlige politihjelmene på 80tallet som kunne åpnes 8)
Men nå er det jo slik at jeg alltid har vært en tilbudsjeger, og det har liksom aldrig klaffet før nå siste gang =D>

Muligheten til å løfte porten for å klø seg på nesa, slippe ut varm luft prate med kompisen, ta en slurk kaffe og en sjokoladebit, eller egentlig å rett og slett bare kunne beholde hjelmen på, når jeg med helhjelm ville følt for å ta den av føles langt mer behagelug og "fritt".
Det vil nok bli åpningshjelm frammover også, om jeg bare finner en å bli fornøyd med.
Min Neotech er like tight og fin i "mekanikken" efter 3 sessongers bruk :thumleft
Men noe must du har gått glipp av om du ikke føler behovet er det ikke [-(
Bakdelen er at de ofte blir noe tyngre enn helhjelmer :(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by JK95 »

Har egentlig ikke lyst på det, men synes mange åpningshjelmer gir flere ting jeg ønsker enn helhjelmer(solvisir, god støydemping, god lufting, tøft design) :-#
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by tshansen »

JK95 wrote:Har egentlig ikke lyst på det, men synes mange åpningshjelmer gir flere ting jeg ønsker enn helhjelmer(solvisir, god støydemping, god lufting, tøft design) :-#
Solvisir får du til mange helhjelmer også, god støydemping?
Hva er god støydemping? Det finnes vel ikke en hjelm i dag som har tilfredstillende støydemping? Det bør kjøres med ørepropper skal man bevare hørselen? :-k
Det er vel ikke noe bedre lufting før du åpner baugporten vel?
Design er jo smak og behag, umulig å diskutere :-)
ojda wrote:
Jeg har alltid hatt lyst på åpningshjelm, helt fra jeg først så de tidlige politihjelmene på 80tallet som kunne åpnes 8)
Men nå er det jo slik at jeg alltid har vært en tilbudsjeger, og det har liksom aldrig klaffet før nå siste gang =D>

Muligheten til å løfte porten for å klø seg på nesa, slippe ut varm luft prate med kompisen, ta en slurk kaffe og en sjokoladebit, eller egentlig å rett og slett bare kunne beholde hjelmen på, når jeg med helhjelm ville følt for å ta den av føles langt mer behagelug og "fritt".
Det vil nok bli åpningshjelm frammover også, om jeg bare finner en å bli fornøyd med.
Min Neotech er like tight og fin i "mekanikken" efter 3 sessongers bruk :thumleft
Men noe must du har gått glipp av om du ikke føler behovet er det ikke [-(
Bakdelen er at de ofte blir noe tyngre enn helhjelmer :(
Ja, jeg kjøper argumentasjonen din.... Å for noen så er dette viktigere enn andre. Bare interessant å høre hvorfor folk velger åpning kontra hel :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by knutk »

tshansen wrote:Hvorfor vil dere ha baugport fremme? Hva er det som er så bra med dette som jeg ikke har sett enda? :-k

Jeg har hatt noen hjelmer siden jeg startet min karriere på 2 hjul... å det er en ting jeg har lært meg. Minst mulig dill og bevegelige deler som må gjøres rent og holdes ved like. Veistøv, bugs osv tar knekken på det meste :-k :-k
Vi vil ha baugporten fremme for di det vil se helt corny ut å ha den bak...

Selv har jeg to hjelmer, både med og uten port.

Personlig opplever jeg åpningshjelmen som mye mer behagelig å ha på hodet. Den tilbyr komforten til en halvhjelm med forbedret sikkerhet i form av baugporten. Men den samme passformen som oppleves som komfortabel i butikken gjør også at hjelmen blir tett, så den blir relativt varm om man skalker alle luker. For oss som har mye å si er det også greit å bare flippe opp fronten når man skal plage sine kompiser med meninger i tide og utide.

Åpningsmekanismen tar plass, så lysåpningen til visiret blir litt høy i underkant.
Om man kjører på ulendt underlag og iblant føler behov for å se ned på bakken for å fote seg opplever jeg at synsfeltet blir begrenset.
Derfor har jeg en mer - cross-type hjelm med solskjerm, men ikke solvisir. Denne er mye mer luftig og gir kjærkommen ekstra lufting når det koker i hodet.

Begge varianter har fordeler og ulemper, så hver til sitt bruk...
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by Epylypzon »

JARODD wrote:
Epylypzon wrote:Ser etter ny hjelm som skal erstatte min Neotec.

Først kikket jeg på Neotec 2, så fikk jeg se Schuberth E1. Førsteinntrykket når jeg prøvde den var litt raklete mekanisme på solvisir samt at baugporten alt for lett gikk igjen.
(Ja, jeg kjører endel med den oppe i lavere hastigheter og ja jeg vet det ikke er helt heldig).
Fargene dem tar inn i norge var ikke de mest spennende, men dem får ta i andre farger på bestilling.
Touratech aventuro mod er jo samme hjelm som E1 med litt bedre ventilasjon, stroppfeste til briller og andre farger. Nå virker det som str L er utsolgt i de fleste farger av denne hjelmen.. Men dem kunne sjekke om det fantes å få tak i.

Jeg har lest på nettet at folk klager på solskjermen og lukkemekanismen av baugporten på E1 og Mod (solskjermen skal være stivere på mod).

Neeei. Jeg får nok klare meg uten solskjerm også denne gangen og gå for Neotec 2.

Irriternde at dem ikke klarer å lage noe skikkelig til 7-8000,-...
Jeg har begge disse hjelmene :redface (Touratech Aventuro Mod og Schuberth E1).

Touratech-hjelmen gikk dessverre i bakken i fjor (men ingen synlige skader), og har derfor kjøpt en E1 i år.

For meg er det hevet over en hver tvil om at E1 har MYE bedre ventilasjon (i alle fall årets modell), og som Maria på Speed sa:
Det kan være at jeg vil oppleve mer støy pga bedre ventilasjon. Jeg kjører med propper og synes ikke det støyer mer.
Nå må jeg ha mye luft og kjører derfor mye med visiret åpent, men når det lukkes, så er Schuberth'n bedre (for meg).


Ang skyggen så sitter den bra fast på begge hjelmene. Har hatt begge i "over motoveifart" og klart de vibrerer litt - men ikke så mye at jeg er plaget/tenker på det. Hvis jeg sitter og ser på de, ja da ser jeg det - men hvem f... har tid til å sitte å se på skyggen på hjelmen??

Lukkemekanismen fungerer etter mitt syn litt bedre på E1, mens baugporten er lettere å få opp på adv. mod (en annen type knapp).

Jeg ville i alle fall anbefale disse hjelmene. Er superfornøyd :D :D

mvh. Knut
Det var da merkelig, alle reviews jeg har sett har sagt at Touratech sin er bedre ventilert, pga eksos portene bak og større ventilasjon forran)
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by Epylypzon »

Borg wrote:Neotec 2 Har da solskjerm, i hvertall min :-k

Men... ville ikke anbefale Neotec 2. Finnes ikke lufting for normale (ikke varme engang) dager. Pesa som ei bikkje inni der forrige sesong.
Den har solvisir, ikke solskjerm.
Neotec 2 har da bedre lufting enn 1. gen.(som jeg har i dag og er fornøyd med).
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by Epylypzon »

tshansen wrote:Hvorfor vil dere ha baugport fremme? Hva er det som er så bra med dette som jeg ikke har sett enda? :-k

Jeg har hatt noen hjelmer siden jeg startet min karriere på 2 hjul... å det er en ting jeg har lært meg. Minst mulig dill og bevegelige deler som må gjøres rent og holdes ved like. Veistøv, bugs osv tar knekken på det meste :-k :-k
Under 50-70 km/t syns jeg det er behagelig å åpne den. Har hatt Neotec hjelmen min siden 2013/2014, den er like bevegelig som når den var ny.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by Toven »

tshansen wrote:
JK95 wrote:Har egentlig ikke lyst på det, men synes mange åpningshjelmer gir flere ting jeg ønsker enn helhjelmer(solvisir, god støydemping, god lufting, tøft design) :-#
Solvisir får du til mange helhjelmer også, god støydemping?
Hva er god støydemping? Det finnes vel ikke en hjelm i dag som har tilfredstillende støydemping? Det bør kjøres med ørepropper skal man bevare hørselen? :-k [/b


Definitivt!
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by JK95 »

Toven wrote:
tshansen wrote:
JK95 wrote:Har egentlig ikke lyst på det, men synes mange åpningshjelmer gir flere ting jeg ønsker enn helhjelmer(solvisir, god støydemping, god lufting, tøft design) :-#
Solvisir får du til mange helhjelmer også, god støydemping?
Hva er god støydemping? Det finnes vel ikke en hjelm i dag som har tilfredstillende støydemping? Det bør kjøres med ørepropper skal man bevare hørselen? :-k [/b


Definitivt!

Jada jada :roll: Kjører faktisk med ørepropper, så den faller vel litt ut :roll: Generelt sett er jo det jeg vil ha en MotoGP hjelm med innebygd solvisir, men de eksisterer ikke, så da er plutselig alt av hel og åpningshjelmer alternativ :-# Uansett ryker det budsjettet i år :evil:
Post Reply