Vinterklargjøring av sykkelen.

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Vinterklargjøring av sykkelen.

Post by NoName »

Det er ikke alle som synes det er like morsomt å gjøre seg umaken å klargjøre sykkelen for vinteropplag.
Det er på en måte slik at dette arbeidet unnagjøres fortest mulig. Det er ikke alltid slik at dette fører til
problemer, men den som har fått problemer veit at en reparasjon ofte beløper seg til åtte - ti tusen.



Hva skal gjøres?
Vask sykkelen. Vask sykkelen grundig først, du kan kanskje lure på hvorfor du skal vaske sykkelen og så kjøre en tur, dette har sin forklaring. Siste kjøreturen bør være på rene veier og ren sykkel for at all kondens skal kunne tørke før lagring. Det er spesielt viktig at eksosanlegg er tørt innvendig og at vann og kondens i motoren er fordampet.

Oljeskift:
Kjør sykkelen god og varm FØR du skifter olje. Du trenger minimum et kvarters tur.
Sjekk lufta samtidig, skift olje og filter og kjør deg en tur på minimum en halvtime etter oljeskift.
Dersom du har den type oljefilter hvor det er en o-ring på må du fjerne den gamle o-ringen.
Dersom du glemmer dette vil to o- ringer på hverandre kunne føre til at den ene kan "blåse ut". Dette kan igjen føre til lekkasje/motorhavari. Det lønner seg alltid å montere ting riktig, dersom du ikke har peil så se nøye etter når du demonterer det gamle.

Mange lurer på vitsen med å skifte på høsten, de vil heller vente til våren. Til dette er det delte meninger. Vitsen med å skifte er å konservere motoren, dvs. rustbeskytte den innvendig. Dersom du ikke kjører en minimum 30 minutter etter oljeskift kan du like gjerne la det være.
Et slikt oljeskift er bortkasta hva gjelder rustbeskyttelse av sylinder/stempelringer, kamaksler, ventiler etc. Det er viktig at den nye oljen, uten avfallsstoffer kommer ut til alle deler av motoren, siden det dannes hydrogen ved forbrenning anbefales en tur på 30 - 40 minutter for at dette skal fordampe.

Bensin:
Tøm forgasseren for bensin Dette kan være lurt å gjøre alltid når sykkelen skal stå en stund. Forgasseren din må ha utlufting for å fungere, derfor fordamper gassen i bensinen ved lagring. Den væsken som blir igjen er ikke egna til å starte motoren din.
Innen du får ny bensin fram vil den gamle ha ført til råe tennplugger. Det er enkelt å tømme forgasseren for bensin, det du gjør når du har kjørt tur etter oljeskift er rett og slett å slå av bensinkrana og la motoren kjøre seg tom. Prøv å dra den i gang på starteren, dersom jobben er gjort riktig vil motoren din så vidt "tenne", men ikke gå. Dersom den starter og går har du ikke gjort skikkelig jobb , prøv igjen.

Fyll tanken dønn full. Når forgasseren nå er tom kan du fylle tanken "dønn" full. Bruk ei kanne, dette for å unngå at det dannes kondens i tanken din.


Batteri:
Vær snill mot batteriet. Det er fort gjort å ødelegge batteriet i løpet av en vinter. Ta det ut og etterfyll med destilert vann. Sett det til lading, men husk at billadere fort lader batteriet ditt i hjel. Du kan passe på batteriet ved å stoppe ladingen så fort det blir varmere enn hånden din. Dessuten koster ikke en skikkelig MC-lader mye. Løp og kjøp.

Du bør også sjekke syrevekta på batteriet og bringe dette opp på toppnivå på alle cellene. Når alt dette er gjort vasker du batteriet i vann og setter det på et kjølig og tørt sted. Mange hiver det i fryseboksen, det kan være lurt, men det forutsetter at det er topp syrevekt på alle celler.

Kjølevæske:
MC motorer er av aluminium og har normalt en høyere kjøletemperatur enn hos bilmotorer. For å unngå at det tæres hull i aluminiumen bør en bruke en kjølevæske som er spesielt utviklet for aluminium motorer. Det er også viktig at du bruker destillert vann dersom du ikke kjøper ferdig blanda kjølevæske..

Bremser:
Sjekk og bytt, sjekk også bremsevæsken, husk at denne kan skade lakken din og at en dråpe er nok.

Forstilling:
Sjekk simmeringer i forstilling, insekter på innerbeina er simmering dødare nummer 1. Hold derfor beina reine og smør den med spesialfett før lagring så tørker de ikke ut så fort.

Brems, clutch, gasswire:
Smør med tynn penetrerende olje, smør også alle andre bevegelige deler, sjekk også svingarmslager/foringer og smør opp der det finnes nipler for dette. Silikonbehandling av wirestrømper er heller ikke å forakte.

Luftfilter:
Dette sjekkes og byttes også ved behov.




Dersom du gjør alt dette og samtidig polerer sykkelen, og sjekker alt det elektriske skulle du kunne sette deg ned og vente på våren. Lagrer du sykkelen hos et firma anbefales det å sjekke ut hva slags lagring det er snakk om. Kan du for eksempel risikere at den du lagrer hos triller sykkelen din ut i all slags vær og påfører den veldige temperatursvingninger etc? Dersom du også tilbys service bør du sjekke ut hva som utføres på denne servicen.

Kort oppsummering:
Vask grundig, kjør en tur på minimum et kvarter, sjekk lufta mens du er på tur. Skift filter og olje. Kjør minst en halv time. Tøm forgasseren for bensin, fyll tanken dønn full. Ta ut etterfyll sjekk, lad og vask batteriet. Gå over hele sykkelen, smør og stell. Hvil deg og vent på en vakker vårdag - Lykke til.

MC-Forumet.no retter en stor takk til tohjul.com for lån av artikkelen.
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

Post by NeoN »

kopierer den her og lagrer den;-)
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Hvis en leverer sykkelen inn til vinterlagring og ber (i mitt tilfelle) forhandleren om å ta seg av alt som skal gjøres, kjører de en tur med den de også? Eller lar de den bare stå og surre til den er god og varm?
Er dårlig med tørre veier akkurat for tiden, så jeg lurer aller mest på om det går ann å la den putre en liten stund i steden for å kjøre?
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

Post by NeoN »

du får nesten spørre dem da :roll:
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
User avatar
RS*Ebbang
Posts: 19
Joined: 24 Sep 2005 20:30

Post by RS*Ebbang »

Fin artikkel....takk
RS 125 05 mod!!!! :D

Tatt CDI sperra!
Ragnar
Posts: 43
Joined: 23 Nov 2005 10:07
Location: Frøskeland

Vinterlagring

Post by Ragnar »

Her var det mange gode tipps.MEGET BRA.
User avatar
Larz1
Posts: 298
Joined: 23 May 2005 18:18
MC: Honda XR 125
Location: Gran (Oppland)

Post by Larz1 »

Noen som vet hvor mye verksted sånn ca. tar for vinterlagring?? Takk for mange bra tips! :)
Bestod oppkjøring 18 juni - 2007!

Honda XR 125
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Tror de tar 2500 her i Arendal, det inkluderer service og alt som skal til.
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

Post by NeoN »

1500 her:D
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Larz1 wrote:Noen som vet hvor mye verksted sånn ca. tar for vinterlagring?? Takk for mange bra tips! :)
Jeg måtte ut med 1200,-

Det er innkludert vedlikeholdlading av batteri og drenering av drivstoffsystemet :wink:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Shwmae
Posts: 7
Joined: 02 Dec 2006 01:34
Location: 60o N

Post by Shwmae »

Mye nyttig på denne tråden! :idea:

Men ikke alle kjører firetakter med forgasser(e).
-Hva har du for råd til de som kjører totakter med oljeblanding i bensinen?
-Hva har du for råd til de som kjører firetakter med innsprøyting?

Shwmae.
Sitat Åge Aeksandersen:
''Levva livet!''.
User avatar
Memo
Posts: 357
Joined: 26 Mar 2007 12:49
MC: RS50 2003mod
"Shabby Edition"
Location: Sofiemyr/kolbotn/oslo

Re: Vinterklargjøring av sykkelen.

Post by Memo »

har hørt at ved å tømme forgasseren for bensin, tørker pakningene...
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Re: Vinterklargjøring av sykkelen.

Post by TheDuke2 »

Sette på piggdekk. Ferdig! :P
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: Vinterklargjøring av sykkelen.

Post by Petterjacobsen »

Må ut med 1500 i oppvarmede lokaler i Drammen inkl lading av batteri.
Starway 125
Posts: 138
Joined: 10 May 2007 10:47
MC: Starway CL-125 3 2001
Location: Akershus-Nannestad

Re: Vinterklargjøring av sykkelen.

Post by Starway 125 »

[quote="Memo"]har hørt at ved å tømme forgasseren for bensin, tørker pakningene...[/quote]
er det sant?
Post Reply