MC-nyheter

Prat om tung MC.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

Bikeridr wrote:
knutk wrote: Triumph har en 2,5L motor, men dreiemomentet er kun 220Nm. dvs under 9Nm pr 100cc. Jeg synes ikke det er imponerende..
Æhumm.. Hvor mange NM har generelt en " toogenhalvlitersbænser" da.. ( 2.5L bensinmotor for de som ikke forsto dialekten)?
Såvidt jeg husker fra min barnelærdom så har bensinmotor "flere hester enn newton" og diesler er akkurat motsatt.
Til sammenlikning, så har Toyota RAV4 2019 Hybrid en 2,5L bensinmotor på 178HK, 11 mer enn Triumphen, og med nøyaktig samme NM på 221.
Når det er sagt, så tror jeg 221NM er mer enn evig nok på en 350kg motorsykkel som kun har ett "relativt lite" kontaktpunkt til asfalten i forhold til breidekka biler og (minst) to drivende kontaktpunkter mot samme asfalt.
Du kan ikke, under normale omstendigheter (dragracing unntatt), gå fortere fra 0-100km/t enn 2,83s (1G) grunnet friksjonen. Man *MÅ* ha friksjon for å aksellerere. 1G aks er under ideelle forhold på friksjonskoeffisient 1. Gummi mot asfalt er normalt ca 0,6 og kanskje opp mot 0,9 med gode oppvarmede dekk på god asfalt.
Nå skriver jo Triumph på sine sider at de klarer 0-96km/t (0-60mph) på 2,79s, så det er jo akkurat innafor det jeg skrev over..

(At dragracere klarer det fortere er fordi de har på en måte "overfriksjon" grunnet oppvarmede myke dekk med "klisteregenskaper" jfr, håndballjenter og klister på hendene for ballkontakt).
Vi kan nok være enige om at 220 Nm holder i bøtter og spann. Poenget mitt er dog at man for moderne bensinmotorer forventer en viss effektivitet i motoren, og det reflekteres i hvor mye kraft man henter ut.
Kraften måles i Nm, og deretter kalkuleres Hk basert på dreiemomentet etter formelem (Nm x Rpm)/7120 = Hk.

En typisk 1000cc motor forventes å kunne avgi minst 100Nm. KTMs 1290 gir 140Nm som er 10,7Nm pr 100cc.

Nå må det sies at jeg anser ikke Triumph for å være idioter. Trolig har de senket kompresjonen på motor, muligens for å oppnå en momentkurve med mye drag på lavt turtall, til fordel for effekt høyere oppe i registeret. 165 Hk på 2,5L er ikke spesielt mye for en moderne motor. Men det reflekterer trolig at motor gir et kraftig moment ved lavt turtall.

Man burde lett få ut 250Nm fra motor, men når Triumph har valgt (jeg sier bevisst valgt, ikke greid) å senke kompresjonen på motor vil jeg tro det er for en grunn. Jeg tipper at sykkelen går så det holder.
Men de har bygget en jærn-slådde. Dog vil jeg tro der finnes et marked også for den type sykler :D
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by Bikeridr »

knutk wrote:
Bikeridr wrote:
knutk wrote: Triumph har en 2,5L motor, men dreiemomentet er kun 220Nm. dvs under 9Nm pr 100cc. Jeg synes ikke det er imponerende..
Æhumm.. Hvor mange NM har generelt en " toogenhalvlitersbænser" da.. ( 2.5L bensinmotor for de som ikke forsto dialekten)?
Såvidt jeg husker fra min barnelærdom så har bensinmotor "flere hester enn newton" og diesler er akkurat motsatt.
Til sammenlikning, så har Toyota RAV4 2019 Hybrid en 2,5L bensinmotor på 178HK, 11 mer enn Triumphen, og med nøyaktig samme NM på 221.
Når det er sagt, så tror jeg 221NM er mer enn evig nok på en 350kg motorsykkel som kun har ett "relativt lite" kontaktpunkt til asfalten i forhold til breidekka biler og (minst) to drivende kontaktpunkter mot samme asfalt.
Du kan ikke, under normale omstendigheter (dragracing unntatt), gå fortere fra 0-100km/t enn 2,83s (1G) grunnet friksjonen. Man *MÅ* ha friksjon for å aksellerere. 1G aks er under ideelle forhold på friksjonskoeffisient 1. Gummi mot asfalt er normalt ca 0,6 og kanskje opp mot 0,9 med gode oppvarmede dekk på god asfalt.
Nå skriver jo Triumph på sine sider at de klarer 0-96km/t (0-60mph) på 2,79s, så det er jo akkurat innafor det jeg skrev over..

(At dragracere klarer det fortere er fordi de har på en måte "overfriksjon" grunnet oppvarmede myke dekk med "klisteregenskaper" jfr, håndballjenter og klister på hendene for ballkontakt).
Vi kan nok være enige om at 220 Nm holder i bøtter og spann. Poenget mitt er dog at man for moderne bensinmotorer forventer en viss effektivitet i motoren, og det reflekteres i hvor mye kraft man henter ut.
Kraften måles i Nm, og deretter kalkuleres Hk basert på dreiemomentet etter formelem (Nm x Rpm)/7120 = Hk.

En typisk 1000cc motor forventes å kunne avgi minst 100Nm. KTMs 1290 gir 140Nm som er 10,7Nm pr 100cc.

Nå må det sies at jeg anser ikke Triumph for å være idioter. Trolig har de senket kompresjonen på motor, muligens for å oppnå en momentkurve med mye drag på lavt turtall, til fordel for effekt høyere oppe i registeret. 165 Hk på 2,5L er ikke spesielt mye for en moderne motor. Men det reflekterer trolig at motor gir et kraftig moment ved lavt turtall.

Man burde lett få ut 250Nm fra motor, men når Triumph har valgt (jeg sier bevisst valgt, ikke greid) å senke kompresjonen på motor vil jeg tro det er for en grunn. Jeg tipper at sykkelen går så det holder.
Men de har bygget en jærn-slådde. Dog vil jeg tro der finnes et marked også for den type sykler :D
Jeg tipper de har bygget motoren for å "maxe ut" tillatelsene i Euro6, ev. 7 kravene eller hva nå de her klorofyllterroristene klarer å finne på. Rocket vare jo borte fra det europeiske markedet noen stund, nettopp pga utslippskrav. Nå har de klart å få motoren "ren" nok til å tilfredstille klorofyllmafian.
Dessverre ser man her en gjentakelse fra 1973 hvordan det går med motorindustrien når oljekrav iverksettes. Jfr 8,2-liters amerikanske V8'ere med 235 HK og forhjulstrekk. (Cadillac Eldorado 1972)

Rocket er forøvrig er Rocket III ultrapopulær her i Baltikum.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

Bikeridr wrote:
knutk wrote:
Bikeridr wrote: Æhumm.. Hvor mange NM har generelt en " toogenhalvlitersbænser" da.. ( 2.5L bensinmotor for de som ikke forsto dialekten)?
Såvidt jeg husker fra min barnelærdom så har bensinmotor "flere hester enn newton" og diesler er akkurat motsatt.
Til sammenlikning, så har Toyota RAV4 2019 Hybrid en 2,5L bensinmotor på 178HK, 11 mer enn Triumphen, og med nøyaktig samme NM på 221.
Når det er sagt, så tror jeg 221NM er mer enn evig nok på en 350kg motorsykkel som kun har ett "relativt lite" kontaktpunkt til asfalten i forhold til breidekka biler og (minst) to drivende kontaktpunkter mot samme asfalt.
Du kan ikke, under normale omstendigheter (dragracing unntatt), gå fortere fra 0-100km/t enn 2,83s (1G) grunnet friksjonen. Man *MÅ* ha friksjon for å aksellerere. 1G aks er under ideelle forhold på friksjonskoeffisient 1. Gummi mot asfalt er normalt ca 0,6 og kanskje opp mot 0,9 med gode oppvarmede dekk på god asfalt.
Nå skriver jo Triumph på sine sider at de klarer 0-96km/t (0-60mph) på 2,79s, så det er jo akkurat innafor det jeg skrev over..

(At dragracere klarer det fortere er fordi de har på en måte "overfriksjon" grunnet oppvarmede myke dekk med "klisteregenskaper" jfr, håndballjenter og klister på hendene for ballkontakt).
Vi kan nok være enige om at 220 Nm holder i bøtter og spann. Poenget mitt er dog at man for moderne bensinmotorer forventer en viss effektivitet i motoren, og det reflekteres i hvor mye kraft man henter ut.
Kraften måles i Nm, og deretter kalkuleres Hk basert på dreiemomentet etter formelem (Nm x Rpm)/7120 = Hk.

En typisk 1000cc motor forventes å kunne avgi minst 100Nm. KTMs 1290 gir 140Nm som er 10,7Nm pr 100cc.

Nå må det sies at jeg anser ikke Triumph for å være idioter. Trolig har de senket kompresjonen på motor, muligens for å oppnå en momentkurve med mye drag på lavt turtall, til fordel for effekt høyere oppe i registeret. 165 Hk på 2,5L er ikke spesielt mye for en moderne motor. Men det reflekterer trolig at motor gir et kraftig moment ved lavt turtall.

Man burde lett få ut 250Nm fra motor, men når Triumph har valgt (jeg sier bevisst valgt, ikke greid) å senke kompresjonen på motor vil jeg tro det er for en grunn. Jeg tipper at sykkelen går så det holder.
Men de har bygget en jærn-slådde. Dog vil jeg tro der finnes et marked også for den type sykler :D
Jeg tipper de har bygget motoren for å "maxe ut" tillatelsene i Euro6, ev. 7 kravene eller hva nå de her klorofyllterroristene klarer å finne på. Rocket vare jo borte fra det europeiske markedet noen stund, nettopp pga utslippskrav. Nå har de klart å få motoren "ren" nok til å tilfredstille klorofyllmafian.
Dessverre ser man her en gjentakelse fra 1973 hvordan det går med motorindustrien når oljekrav iverksettes. Jfr 8,2-liters amerikanske V8'ere med 235 HK og forhjulstrekk. (Cadillac Eldorado 1972)

Rocket er forøvrig er Rocket III ultrapopulær her i Baltikum.
Triumph har helt sikkert en tanke bak hva de gjør. Det kan godt tenkes at Euro 5 (som kommer på nyåret) er en faktor.
Men selv om Euro 5 setter strengere krav enn noen gang er det ikke noen grunn til å fortvile. Om man tar Ducati, som med sine 1260 utgjør ca halve volumet, så avgir den motoren 129 Nm, og etter sigende går den penere enn sine forgjengere (Jeg antar at siden den ble lansert nylig er den allerede klar for Euro 5).

Til nå har vi bare snakket om tall og teori. Laksmustesten gjenstår, dvs. hva motoren leverer i praksis.
Da T. Rocket er satt opp som en cruiser tipper jeg at den leverer bøttevis med moment fra tomgang og opp et stykke på skalaen. Salgstallene vil vise om folk verdsetter det.
Men uansett (tilbake til start) så synes jeg den ser tøff ut. :D
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by intruder »

risikerer vel eksklusjon.... :smt075


men har dere sett cruiseren til BMW ? :mrgreen:
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

intruder wrote:risikerer vel eksklusjon.... :smt075


men har dere sett cruiseren til BMW ? :mrgreen:
Du mener denne?
[youtube-iframe]rIC-u6EP8ds[/youtube-iframe]
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: MC-nyheter

Post by Kant1 »

Har såvidt prøvd en 14 mod Rocket III, og det er et helt brutalt skyv i den maskina. Kan ikke tro at ytterligere 200ccm skal gjøre noe negativt i så måte.
Kjøreegenskapene derimot er mer "såsomså" eller la meg heller kalle den "spesiell, og med karakter" :lol:

Prismessig er den jo også "spesiell", ellers tror jeg mange flere ville hatt en slik i garasjen...
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: MC-nyheter

Post by JK95 »

Virker for meg som en cruiser som selger mest pga særpreget en så stor maskinist gir, men det er uten å ha prøvd :-#
Ducati Diavel har jeg derimot prøvd, og der har de gjort et kunststykke av en maskin :shock: Har kjørt opptil flere direkte tunge sykler og alle blir jo mye lettere så fort de får litt fart, men Diavelen var direkte lettkjørt. Jeg så alltid for meg at den skulle være tung å treg i svingene slik fordommene mot den type sykler er, men den var så svingvillig at jeg knapt trodde det jeg opplevde :lol:
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: MC-nyheter

Post by Ambro »

Får lyst til å prøve den jeg :D
[youtube-iframe]y0E0is4ND1A[/youtube-iframe]
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by intruder »

mekkern wrote:kommer mye tungt og langt neste år også..
[youtube][/youtube]


Kommer aldri til å kjøpe noen annen sykkel enn den jeg har...er for gammal.. :roll:

Men om jeg skulle gjort det,ville det bli noe Harleygreier ...eller gode etterlikninger.... :shock:

eller Tempo Taifun..! :plystre ...........og Helgøya rundt the first of may...kte
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by intruder »

legg inn...gjerne mekkern


INDIAN SCOUT 2020....100 ÅRS JUBILEUM!! :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by intruder »

2020 Honda CB 1100 RS

DET hadde vært noe å se bilde av det gitt !!! =D>

øm noen gidder.... [-o<
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by kvase »

intruder wrote:2020 Honda CB 1100 RS

DET hadde vært noe å se bilde av det gitt !!! =D>

øm noen gidder.... [-o<
[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by kvase »

intruder wrote:legg inn...gjerne mekkern


INDIAN SCOUT 2020....100 ÅRS JUBILEUM!! :thumleft
[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: MC-nyheter

Post by Borg »

kvase wrote:
intruder wrote:2020 Honda CB 1100 RS

DET hadde vært noe å se bilde av det gitt !!! =D>

øm noen gidder.... [-o<
[youtube][/youtube]
Pen sykkel men.... prøvde den for en tid siden (2019 modell) å konkluderte med at det er en for kjedelig motor for meg.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

Borg wrote:
kvase wrote: [youtube][/youtube]
Pen sykkel men.... prøvde den for en tid siden (2019 modell) å konkluderte med at det er en for kjedelig motor for meg.
Helt enig. Designet drar linjer som bringer frem minner om naken-sykler fra 70 og 80 tallet. En fin sykkel med riktige proporsjoner,
Dog er det skuffende at Honda har ødelagt den fine sykkelen med for mange kilo og for få hester.

Sykkelen veier over 250 kg, og fra en 1140cc motor drar de ut 88hk og 91Nm.

Hva er det Honda tenker på? Når man ser på hva andre produserer i dette segmentet av nakensykler må man vel nesten kunne karakterisere dette som en teknisk skivebom?
Post Reply