Tips til støydemping

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Tips til støydemping

Post by JRO »

knutk wrote:Ang Schubert og støydemping:
Har prøvd å Googla, men finner ikke noen detaljer om hvordan støydempingen i SC1 modulen funker. Det nærmeste jeg har kommet er beskrivelsen "Advanced noise control", og beskrives som støyfiltrering mens man snakker i Intercom.

Noen som har en beskrivelse som indikerer at C4 har Aktiv Støy control ala begrepet som på NyNorsk kalles Noise Cancelling?
Du har rett knutk, teknologien i SC1 modulen er Sena sin Advanced Noise Control og i henhold til brukermanualen beskrives teknologien slik, "When Advanced Noise Control is enabled, the background noise is reduced during an intercom conversation. When it is disabled, the background noise is mixed with your voice during intercom. "

Det vil si at når kommunikasjons modulen er innstilt på å overføring fra telefonen og jeg spiller radio så er støyfiltreringen aktiv, håper jeg. [-( :-k :-s det er iallefall det jeg forsøker å si at jeg kan merke. Hvis ikke :-#
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til støydemping

Post by knutk »

JRO wrote:
knutk wrote:Ang Schubert og støydemping:
Har prøvd å Googla, men finner ikke noen detaljer om hvordan støydempingen i SC1 modulen funker. Det nærmeste jeg har kommet er beskrivelsen "Advanced noise control", og beskrives som støyfiltrering mens man snakker i Intercom.

Noen som har en beskrivelse som indikerer at C4 har Aktiv Støy control ala begrepet som på NyNorsk kalles Noise Cancelling?
Du har rett knutk, teknologien i SC1 modulen er Sena sin Advanced Noise Control og i henhold til brukermanualen beskrives teknologien slik, "When Advanced Noise Control is enabled, the background noise is reduced during an intercom conversation. When it is disabled, the background noise is mixed with your voice during intercom. "

Det vil si at når kommunikasjons modulen er innstilt på å overføring fra telefonen og jeg spiller radio så er støyfiltreringen aktiv, håper jeg. [-( :-k :-s det er iallefall det jeg forsøker å si at jeg kan merke. Hvis ikke :-#
Skjønner :D

Tenkte at det kanskje var noe ala dette https://badasshelmetstore.com/noise-can ... mets-ever/

Virker som dette er et aktivt dempende system, men har til gode å se hjelmen avertert for salg..

Jeg vet at der er diverse hjelmer benyttet industrielt som tilbyr teknologien. Utfordringen ligger kanskje i at siden støyen er høy så må høytalerne ha tilsvarende kapasitet. Dette vil trolig kreve element med stor diameter samt en kraftig forsterker = stort batteri.

Nå er jo Sena et seriøst firma, trolig med greit med resurser, så spennende å se hva de får til.
Synes å erindre at Peltor solgte en MC-hjelm med Noise Canceling for en del år siden, men kan ikke huske at folk løp beina av seg for å kjøpe...
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til støydemping

Post by knutk »

Finner denne ideen interessant, hvor de ønsker å tilby system som passer til ulike hjelmtyper. Håper de får det til.
https://badasshelmetstore.com/noise-can ... mets-ever/
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tips til støydemping

Post by intruder »

Kjøpte en gul Schubert c 4 i fjor høst.
er jo fornøyd,men den har jo endel ""utstyr"" som kommunikasjon o.l som jeg ikke har behov for.....

Den er brukt rundt ti ganger,altså som ny...Inni er det vel avtakbare puter eller hva det nå heter,sikkert en enkel sak å vaske om noen vil kjøpe den..

Kjøpte den på MChuset Nydal for 4500...har kvittering og garanti som på ting ellers sikkert...
Om jeg har brukt den litt regner jeg med at den ikke er så ""formet etter ""hodet mitt annet enn at den lett godtar en ny eier.... :thumleft

Er vel ikke noen kjøp/ salg-greie dette forumtemaet her....men om noen er interessert...
I tilfelle noen er interessert kan det påregnes omlag halv pris.....
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Tips til støydemping

Post by RuneMC »

Av skumpropper synes jeg Quies er best (noen apotek har disse). Har prøvd lignende 3M 1100 men synes ikke de demper fullt så bra.

Ellers bruker jeg Isolate Pro som er moddet - dvs bruker ikke medfølgende silikon-propper, men istedet med silikon-propper som bl.a. passer Etymotic ER6i musikkpropper. https://www.etymotic.com/consumer/acces ... -15sm.html (Dessverre er ikke selve ER6i å få kjøpt lenger, de dempet lyd bedre enn noen av dagens modeller fra Etymotic. )
Videre fyller jeg hullet i silikonproppene med silikon.

Formstøpte propper er nok best.

Aktiv støydemping i MC-hjelm har jeg ikke prøvd... krever vel logisk sett et system med minst en mikrofon nær hvert øre for å kunne sende lyd i motfase.

I hjelmen har jeg i tillegg limt inn litt støydempende matte fra biltema i utforingene til headset.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til støydemping

Post by knutk »

RuneMC wrote:Av skumpropper synes jeg Quies er best (noen apotek har disse). Har prøvd lignende 3M 1100 men synes ikke de demper fullt så bra.

Ellers bruker jeg Isolate Pro som er moddet - dvs bruker ikke medfølgende silikon-propper, men istedet med silikon-propper som bl.a. passer Etymotic ER6i musikkpropper. https://www.etymotic.com/consumer/acces ... -15sm.html (Dessverre er ikke selve ER6i å få kjøpt lenger, de dempet lyd bedre enn noen av dagens modeller fra Etymotic. )
Videre fyller jeg hullet i silikonproppene med silikon.

Formstøpte propper er nok best.

Aktiv støydemping i MC-hjelm har jeg ikke prøvd... krever vel logisk sett et system med minst en mikrofon nær hvert øre for å kunne sende lyd i motfase.

I hjelmen har jeg i tillegg limt inn litt støydempende matte fra biltema i utforingene til headset.
Har også prøvd et uttal av ulike løsninger for støydemping. For engangspropper kom jeg frem til at for mine øreganger funket Biltemas (unnskyld @AT, jeg ser meg nødt til å skrive ordet :redface ).

De siste par årene merket jeg at særlig på det ene øret var det litt problematisk å sette proppen inn og få den til å holde seg på plass. Derfor har jeg nå anskaffet formstøpte propper.
De formstøpte proppene er mye lettere å sette inn, men lyddempingen med de formstøpte proppene kan sammenlignes med nivået man får om man har benyttet en en-gangs propp 3 - 4 ganger. For mitt bruk finer jeg det akseptabelt.

Hvilket valg som passer en best tror jeg er høyst individuelt, avhengig av utforming på øregangene.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Tips til støydemping

Post by JK95 »

Brukte formstøpt før, og det er det beste jeg har prøvd så langt :thumleft Har savnet dem siden jeg mistet dem, bare synd de koster flesk :? Kanskje Toven kan fikse forum-rabatt, tror han utdanner seg innenfor det feltet :-k
Post Reply