Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ninja med "new look")

Post by biker7 »

Rare greier gitt :roll:
Selv om man har kjøpt seg en eldre og billigere asfaltsykkel, så neimen om man klarer å unngå litt "fiksing og triksing" med den :lol:

Nå trodde jeg egentlig at jeg hadde begynt å venne meg litt til de turkisfargede klistremerkene på Ninja`n ,
men blir liksom ikke helt enig med meg selv :-k Så klarte til slutt ikke å dy meg, og har nå lagt på "carbon"-film for å skjule
den litt "åttitalls" kontrast-fargen". Ble nok litt mere jobb enn jeg hadde trodd, for var slettes ikke bare lettvint med litt buede overflater, utskjæringer til hull etc. Og da man først må tegne opp og skjære ut maler på matpair, så går jammen timene ja..
Men ble til slutt ganske fornøyd med resultatet trur jeg :D Og skulle jeg ombestemme meg, så er det jo bare å rive av. :thumleft


Ninja med "new look" :

Image20200622_191314 by biker7, on Flickr


Image20200622_195922 by biker7, on Flickr

Image20200622_190927 by biker7, on Flickr
Last edited by biker7 on 23 Jun 2020 05:58, edited 1 time in total.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ninja med "new look")

Post by Lazyboy »

Ble veldig bra. Ser langt mere moderne ut nå.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ninja med "new look")

Post by intruder »

Mange godt voksne har faktisk trodd min eldgamle 1992 Intruder ser nesten ny ut... :redface
Blir nok entur til Brandbu....mest for å glane dumt !
""Retro"-sykler ligger nok mitt hjerte nærmest, nå sist Moto Guzzi v9 bobber !! \:D/
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ninja med "new look")

Post by Tommas »

Kjempeforbedring :o :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (GS-service og prøvekjøring)

Post by biker7 »

I dag fikk GS`n seg en tur til MC-Huset Nydal. :D
Tid for 60K-service inkl. ventilsjekk. Jævli varmt nå om dagen, men hadde time alt klokka 10,
så kjøretempen oppover i 9tia var grei med ca 20-22 grader.

Blir jo å tråkke noen timer oppi der ved service, så greit å bruke noe av denne tiden til noe fornuftig.
Derfor blr det som regel en prøvekjøring av et eller annet spennende ved slike ærend på MC-Huset. :D
Hadde vel egentlig tenkt å teste bmw F900XR, men når jeg fikk nøkkelen så viste det seg at selgeren hadde skrevet ut kjøreseddel for den nye S1000XR ved en liten feiltakelse :roll: Men DET var jo helt greit det, for er jo en spennende sykkel dette også, som jeg heller ikke har testet før 8)

Så ut på tur med S1000XR bar det \:D/

Image20200626_112204 by biker7, on Flickr

Ble en fin runde på diverse småveier, bla. rundt Helgøya.

Image20200626_112303 by biker7, on Flickr

Og hva ble min konklusjon etter en runde på ca 9 mil med denne da tru ? :-k
Jo, at det er en tøff og snasen sykkel med bra med POWER ja ! :twisted:
Og ellers kan man vel kanskje sammenfatte det slik : Sprek og sterk, og et raffinert og effektivt asfalt-våpen. Men allikevel silkemyk :thumleft
Skal jeg nevne noe negativt, må det nesten bli at setet var for hardt etter min smak, og at den muligens manglet litt "sjarm" lissom :-k
Og prisen da muligens. For med litt bagasje-løsninger (og seff ei "Bråkepotte", da godlyd er meget VIKTIG ;-) )
,så snakker vi jo ca300tusen for denne også..
Noen grussykkel er det slettes ikke, for måtte overvinne litt grov grus i noen hundre meter i forbindelse med noe veiarbeide,
og da oppførte den seg som "Bambi på isen" :o (Men vi snakker jo brede asfaltdekk og forholdsvis stiv fjæring da selvfølgelig)
Men "gær-arti" å ha fått testet denne BMW`n også 8)

Med S1000XR tilbakelevert, ble det litt kikking og trivlig prat på MC-Huset. Og plutselig var jammen GS`n klar.
Ventilene var sjekket og var innenfor specs , så ingen justering nødvendig. Ny bremsevæske forann og bak, og ellers så var det vel mest "sjekk, sjekk". For olje og filter bytter jeg sjøl, og trengte heller ikke bytte luftfilter sålenge det sitter montert KN-filter.
Så på et vis så kan man vel kanskje si at det var et ganske så dyrt "bremsevæske-skift" :roll: (6400,-)
Men på den annen side så vet jeg jo nå at det meste er sjekket og i orden, og har jo også fått stempel i serviceboka :thumleft

Om hjemturen fra Hamar-traktene, er det et meget beskrivende ord : VARMT ! :shock:
Som jeg sikkert har nevnt før, så er jeg ingen stor tilhenger av varme. Jeg regelrett hater når tempen stiger over 25-26 grader og sola skinner..
Jeg er rett og slett ikke sammeskrudd for slikt vær. Blr meget irritabel, svetten siler, rød i toppen, og alt blir et ork [-(
Ja tilogmed mc-kjøring mister mye av sin sjarm for meg da..
Så når temperaturen litt senere utpå dagen hadde rukket å stige til mellom 28 og 30 grader (og MYE varmere i sola, og inni mc-dressen !!),
kan dere egentlig lese mellom linjene hva jeg mener om hjemturen.. :evil: ;-)
Satser på litt mere levelig temp og vær til uka jeg :D
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kina-skjerm på Kawan)

Post by biker7 »

Kom over en billig Ermax"Double Bubble"-skjerm litt etter Kawa-kjøpet, og slo til. Men før det, så rakk jeg å bestille en billig-sak fra Kina også.
Denne kom i posten rett før helga, og test-byttet ut Ermax`n i går. Og trur jaggu det blir Kina-saken som blir sittende på en stund jeg altså :)
Denne er litt lavere med mye mindre "boble", og synes faktisk denne passer sykkelen veldig bra. Er også en del mørkere en Ermax`n.
Samtidig virker det som det blir litt mindre vindstøy/turbulens, ettersom den er lavere. Er nok ikke den beste ripe-bestandigheten på kina-skjermen til 200 kroner, men får prøve å være litt forsiktig. 8)


Med Kina-skjerm :

Image20200628_140955 by biker7, on Flickr


Med Ermax-skjerm til sammenligning :

Image20200613_144744 by biker7, on Flickr


Med Kina-skjerm :

Image20200628_140930 by biker7, on Flickr
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kina-skjerm på Kawan)

Post by Borg »

Det meste blir noe ripete med tia, så det er jo bare å nyte det mens d er nytt :)

Men... du kunne jo like godt beholdt Tracern... innen du er ferdig med å handle t Kawan er jo budsjettet brukt opp uansett :lol:
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kina-skjerm på Kawan)

Post by biker7 »

Borg wrote:Det meste blir noe ripete med tia, så det er jo bare å nyte det mens d er nytt :)

Men... du kunne jo like godt beholdt Tracern... innen du er ferdig med å handle t Kawan er jo budsjettet brukt opp uansett :lol:
Joa, blir vel litt riper med tia okke som ja :roll:

he,he.. kan så si :lol: Men har nok ikke kostet på Kawan mere enn ca 2000 spenn til nå faktisk(+ en HAUG med arbeidstimer, men de er jo gratis ;-) )
Og mener jeg kjøpte denne sykkelen for en ganske så god pris :D ,
så det er faktisk godt over 60K i pluss enda i forhold til hva jeg fikk igjen for Tracern serru :thumleft ;-)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kina-skjerm på Kawan)

Post by intruder »

riper kommer med tida...det er ikke til å unngå..
Omsorg og god pleie er tingen...dine tohjulinger er i en heldig situasjon...noen riper i lakken tåler de.. :)

Kjørte en tur på dine kanter....passerte Snålroa..et artig navn.

Passerte også en hoppbakke...så velholdt ut..Brukes den mye ?
har tenkt litt på å starte en karriere i den retning å gjøre MC-turer til hoppbakker med bestigning tilfots og hjemtur på eftan..
Vikrsund..ol-bakkene...Renabakken..Snålroabakken og flere tell..... :shock:

ps !! ...og kanskje parkere ved hovedvegen og traske borttil ronkanstorpet.. :smt026
...........................................................
unnskyld tullpraten min og ha en fortsatt god sommer !! :thumleft :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kina-skjerm på Kawan)

Post by biker7 »

intruder wrote: Snålroabakken og flere tell..... :shock:

unnskyld tullpraten min og ha en fortsatt god sommer !! :thumleft :thumleft

Snålroabakken ?? :lol: DEN har jeg aldri sett trur je ;-)
Men kunne det være hoppanlegget oppi Våler (Gjerdrumsbakken) ca 15 km lengre nord-vest du sikter til ..?

Og litt tullprat må vi jo tåle ;-) :D
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kina-skjerm på Kawan)

Post by intruder »

je kjørte frå Snålroa mot Elverum og fikk bakken til venstre for meg etter noen kilometer ...
mye mulig den heter gjerdrumsbakken ja..

snålingene nevnte at de mente palmahell du hadde bakkerekord...for korteste hopp...... :redface

rart åssen rykter sprer seg du :smt033
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Endelig ferie !)

Post by biker7 »

Da var endelig sommerferien her ! :D
4 uker fri fra "jobb-slaveriet" blir helt greit nå kjenner jeg \:D/

Ferieværet kunne vel strengt tatt vært et par hakk bedre enn det har vært i helga og på min første offisielle feriedag i dag mandag.. :roll:
Mine ferieplaner hva MC gjelder, innebærer egentlig ihvertfall 10-12 dager på Vestland-kanten, men også der ser det ut til å være stort sett møkkavær de nærmeste dagene.. Så derfor blir det å utsette noen dager for å se om værvarslinga bedrer seg litt mot helga igjen.
Får krysse fingra :)

Men driver jo da og forbereder GS`n litt til tur, så nå har den fått nye "sko" både foran og bak den siste uka. Nye slanger ble det også.
Ble Bridgestone TrailWing (TW301) foran denne gang. Egentlig et dekk som var tiltenkt Dominatorn, men fant ut at jeg liksågodt kan bruke det på GS`n. Har vel ikke helt trua på at det kommer til å vare så ekstremt lenge sammenlignet med E07-dekket jeg plukket av (hadde gått 1070 mil), men kan vel hende jeg får 500-600 mil ut av dette Bridgestone-dekket muligens :roll: Ikke så veldig dype knaster/mønster midt på med 5mm ,men litt mere på sidene med 7-8mm. Men det er et greit allround-dekk både på løst og fast, utifra tidligere erfaringer :)

Image20200706_154354 by biker7, on Flickr



Bak ble det også denne gang Mitas E07. Egentlig knallfornøyd med dette dekket, så hvorfor da gå over til noet annet lissom :roll: :)
Bra på asfalt og bra på grus, i tillegg til at jeg synes det varer ganske lenge til å være et slikt dekk (800-850mil) :thumleft
Men så har det jo skikkelig mønster å slite på også da, 12mm faktisk ! :D

Image20200706_154315 by biker7, on Flickr



Fikk også satt på bagasje-stativet bak igjen i dag, så nå er det bare å slenge på Alu-boksene og reise på tur \:D/
Men så var det jo dette drittværet da.. Satser på at det går seg til ganske så snart :thumleft 8)

Image20200706_154452 by biker7, on Flickr



Ja :o , Kawa`n fikk jo også litt omsorg i dag :D
Ny bremsevæske foran og bak. Og det var nok jammen på tide trur jeg.. :roll:
Væsken som ble tappet av var temmelig så mørk og stygg faktisk ! :shock: Men nå er det blank og fin væske i bremse-systemet igjen :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Mysteriet Rotneblikk)

Post by biker7 »

Jeg har jo ferie, og var faktisk brukbart vær en periode i dag. Derfor fant jeg ut at jeg skulle ta en test-runde på de nye "GS-skoa" :D

Reiste østover, og ganske så snart befant jeg meg løst underlag. Ble litt overrasket over at bakenden på GS`n faktisk føltes mere "logrete" med helt nytt E07 bakdekk med en haug med mønster, sammenlignet med det nesten utslitte E07 jeg plukket av.. :-k
Men trur jeg fant fasiten: Fylte nemlig opp de nye dekkene med litt ekstra luft med tanke på ferietur på asfalt med oppakning, så i bakdekket var det nå 40 psi og 36 foran. Normalt bruker jeg maks ca 33-34 psi i bakdekket på grusen, så tipper dette var en del av grunnen. I tillegg til at dekket kanskje var litt glatt de første kilometerene, for hadde ikke kjørt en eneste meter med det før denne turen.

Bråbestemte meg for å stikke innom den verdensberømte Huken der øst, så etter en god del omveier på grus og traktorvei var jeg på plass :)
Hadde jo nå liksom reist hit for å se på "ferie-rushet" og være litt sosial hadde jeg tenkt, men der tok jeg jaggu feil.. ;-)
Parkerte MIDT i Rundkjøringen, men her var det dødt som i graven ! :shock:
Og hvor var feks. "Palma med andeflokken" lissom ?? :lol:

Image20200708_151056 by biker7, on Flickr

Hverken folk, fe eller offroadere var å se den lille halvtimen jeg opphold meg der, så egentlig helt utrolig ! :shock: :lol:

Skjønner at det har kommet en del nedbør i Rotneblikk-området i det siste, for det var temmelig så bløtt oppi der.
Og den lille bekken man krysser litt nord for huken, var nesten som ei lita elv nå :o

Bestemte meg for å ta andre sia (øst-sia) av Rotnesjøen og Rotna nedover mot Svulrya igjen. Fine veier, men måtte forbi et par "hindringer".
Og la meg si det slik: Større farkost enn GS800 med rack bak (IKKE kofferter !) er ikke å anbefale her ;-)
For vi snakker hårfine klaringer ja :o

På "Tanken" i Svulrya unnet jeg meg en DIGER is, før jeg fornøyd vendte nesa hjemover igjen via Mortjernsberget :)
En fin liten "grus-spruter-runde" ble det jammen :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Mysteriet Rotneblikk)

Post by Palma »

biker7 wrote: Og hvor var feks. "Palma med andeflokken" lissom ?? :lol:
HAHAHAHA, de drev å tok svømmeknappen

Image
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Mysteriet Rotneblikk)

Post by biker7 »

Palma wrote: HAHAHAHA, de drev å tok svømmeknappen
Ja, hver sin lyst.. :roll:
Glad jeg lærte å svømme i barndommen, for det derre DER, det gidder jeg nok ikke gitt :lol:
Slipper støvet, men det får da værra måte på.. ;-)
Post Reply