Borg - 2022

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Borg - Skrur opp lyden

Post by Borg »

Da ble det «long way home» fra jobb i dag. Sykkelen er slank den og smøyg seg elegant forbi et par bommer, dermed har den fått prøvd seg på noen kilometer løst gruslag :D

Følte meg litt som en skurk på tur og DB-killeren er nå satt inn så vi kommer litt roligere neste gang :) Men kjekt var det!
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1630
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Borg - Skrur opp lyden

Post by Spiritofwinter »

Gratulerer med ny grusdoning, blir spennende å se den i aksjon en gang eller to i løpet av august.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Borg - Skrur opp lyden.... og litt ned igjen...

Post by knutk »

Gratulerer med ny sykkel. :thumleft

Ikke så ofte man ser denne sykkelen langs veiene, så det blir spennende å høre hvordan du liker den når du har kjørt den en stund. Ser i diverse presse at sykkelen får god omtale :D
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Borg - Skrur opp lyden.... og litt ned igjen...

Post by Gielas »

Gratulerer. :thumleft
Får vi se den på Vindfjelltunet tirsdag 14.? \:D/
Gielas
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Borg - Skrur opp lyden.... og litt ned igjen...

Post by Borg »

Gielas wrote:Gratulerer. :thumleft
Får vi se den på Vindfjelltunet tirsdag 14.? \:D/
Nei det må bli 21’te. Tirsdag skal jeg ta guttungen med noen kammerater til vindtunellen på Gardermoen
https://modernactivitycenter.no/forstegangsflyvende/

Men har nå ferie nå da, så om du er klar for en tur en dag er det bare å gi lyd 8)
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Borg - Skrur opp lyden.... og litt ned igjen...

Post by Gielas »

Borg wrote:
Gielas wrote:Gratulerer. :thumleft
Får vi se den på Vindfjelltunet tirsdag 14.? \:D/
Nei det må bli 21’te. Tirsdag skal jeg ta guttungen med noen kammerater til vindtunellen på Gardermoen
https://modernactivitycenter.no/forstegangsflyvende/

Men har nå ferie nå da, så om du er klar for en tur en dag er det bare å gi lyd 8)
1ogtyvende er det kveldsskift, men tolvte blir det tur - kanskje også med ArcticTiger \:D/
Gielas
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Borg - Skrur opp lyden.... og litt ned igjen...

Post by ArcticTiger »

Gielas wrote:
Borg wrote:
Gielas wrote:Gratulerer. :thumleft
Får vi se den på Vindfjelltunet tirsdag 14.? \:D/
Nei det må bli 21’te. Tirsdag skal jeg ta guttungen med noen kammerater til vindtunellen på Gardermoen
https://modernactivitycenter.no/forstegangsflyvende/

Men har nå ferie nå da, så om du er klar for en tur en dag er det bare å gi lyd 8)
1ogtyvende er det kveldsskift, men tolvte blir det tur - kanskje også med ArcticTiger \:D/
Ja det stemmer nok det, Gielas. Tirsdag den 14ende altså :roll: \:D/
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Borg - Skrur opp lyden.... og litt ned igjen...

Post by Borg »

Det burde jo være innlysende men likevel hygglig når det egentlig synker inn...

Stor sykkel + lite elektronikk = God plass :D

La opp noen ledninger på Lille Svarten i dag og i motsetning til Speed Triplen var det god plass over alt.

Så nå har den fått ledning til batteriladeren, varmejakka og GPSen :)

Image
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Borg - Skrur opp lyden.... og litt ned igjen...

Post by knutk »

Ser du har funnet en fin plassering for GPS :D :thumleft
Noterer også at dette ser ut som den nye Garmin XT, som ligner fælt på BMWs NAV VI.

Med mindre Garmin har gjort forbedringer tillater jeg meg å gi følgende tips, som kan skrives opp bak øret.

Kortversjon: Hopp til de to siste avsnitt.

BMWs NAV VI har slitt med problem at den brått begynner å hoppe mellom menyene, som om der satt en usynlig gnom og trykka på skjermen helt i vilska.

Jeg INBILLER meg at kimen til problemet er følgende. De nye skjermene er i motsetning til tidligere helt blanke og harde. Når man trykker på de nye skjermene kan man ikke som tidligere se at skjermen 'gir etter' og trykkes inn. (På utenlandsk heter de at de er resistive i stede for capasitive). Dette ble gjort for å kunne trykke på skjermen med hansker.
For å fortsatt kunne operere de nye skjermene med hansker har trolig skrudd opp følsomheten for skjermen.

Når GPS sitter bak en vindskjerm vil der dannes undertrykk, så skjermen suger til seg støv, og dette støvlaget vil bli oppfattet som et trykk på skjermen.

Så om man om en stund oppdager at GPS begynner å hoppe mellom skjermbilder og menyer, vask skjermen, fortrinnsvis med våt klut.

Kan nevnes at Garmin har tilbudt seg å bytte inn NAV VI over en lav sko, så kanskje de har funnet en løsning, som kanskje også kommer XT til gode...
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Borg - Skrur opp lyden.... og litt ned igjen...

Post by Borg »

knutk wrote:Ser du har funnet en fin plassering for GPS :D :thumleft
Noterer også at dette ser ut som den nye Garmin XT, som ligner fælt på BMWs NAV VI.

Med mindre Garmin har gjort forbedringer tillater jeg meg å gi følgende tips, som kan skrives opp bak øret.

Kortversjon: Hopp til de to siste avsnitt.

BMWs NAV VI har slitt med problem at den brått begynner å hoppe mellom menyene, som om der satt en usynlig gnom og trykka på skjermen helt i vilska.

Jeg INBILLER meg at kimen til problemet er følgende. De nye skjermene er i motsetning til tidligere helt blanke og harde. Når man trykker på de nye skjermene kan man ikke som tidligere se at skjermen 'gir etter' og trykkes inn. (På utenlandsk heter de at de er resistive i stede for capasitive). Dette ble gjort for å kunne trykke på skjermen med hansker.
For å fortsatt kunne operere de nye skjermene med hansker har trolig skrudd opp følsomheten for skjermen.

Når GPS sitter bak en vindskjerm vil der dannes undertrykk, så skjermen suger til seg støv, og dette støvlaget vil bli oppfattet som et trykk på skjermen.

Så om man om en stund oppdager at GPS begynner å hoppe mellom skjermbilder og menyer, vask skjermen, fortrinnsvis med våt klut.

Kan nevnes at Garmin har tilbudt seg å bytte inn NAV VI over en lav sko, så kanskje de har funnet en løsning, som kanskje også kommer XT til gode...
Se der ja! Da har jeg løsningen før det er blitt et problem. Kan ikke klage da :thumleft
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Borg - Skrur opp lyden.... og litt ned igjen...

Post by Borg »

I dag ble det en tur på 19 mil. 5-6 av disse ble på grus og Lille svarten storkoste seg.

Går pent å pyntelig for seg når en beveger seg på skogsveier på egenhånd, og det blir mest kjøring, med lite stopp. Men et par bilder i det fri ble det:)

Image


Image

Mandag neste uke blir det førstegangsservice og det er nok på tide. Etter en tur til Vindfjelltunet i morra nærmer det seg raskt de første 100 mila.
Med unntak av en sal som er litt for smal for baken når strekket blir langt, virker resten av «pakka» veldig bra. Motoren holder bra for norske forhold å har ikke savnet noe der så langt, men spent på hvordan jeg opplever den på tur om jeg kjører sammen med andre og det «jages» litt.
Merker den er tyngre enn Xmoto’en. 50 kilo har mye å si, men så er denne kjøpt inn for å passe både skog og landevei (noe Xmoto’en ikke var så begeistret for over lengre strekker).
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Borg - Skrur opp lyden.... og litt ned igjen...

Post by knutk »

Borg wrote:I dag ble det en tur på 19 mil. 5-6 av disse ble på grus og Lille svarten storkoste seg.

Går pent å pyntelig for seg når en beveger seg på skogsveier på egenhånd, og det blir mest kjøring, med lite stopp. Men et par bilder i det fri ble det:)

Image


Image

Mandag neste uke blir det førstegangsservice og det er nok på tide. Etter en tur til Vindfjelltunet i morra nærmer det seg raskt de første 100 mila.
Med unntak av en sal som er litt for smal for baken når strekket blir langt, virker resten av «pakka» veldig bra. Motoren holder bra for norske forhold å har ikke savnet noe der så langt, men spent på hvordan jeg opplever den på tur om jeg kjører sammen med andre og det «jages» litt.
Merker den er tyngre enn Xmoto’en. 50 kilo har mye å si, men så er denne kjøpt inn for å passe både skog og landevei (noe Xmoto’en ikke var så begeistret for over lengre strekker).
Lett å se seg blind og fokusere på vekta. I gitte tilfeller betyr selvsagt lav vekt mye, men det koker ned til bruksmønsteret og ambisjoner.
For de fleste av oss er kjøring utenfor asfalt begrenset til kjøring på ikke-asfalterte bygdeveier og skogsveier laget for å kunne bli kjørt på av vanlig bil. I tillegg blir det gjerne slik at selv om man går inn for å kjøre på grusveier vil en oppsummering av turen vise at man tross alt har kjørt største delen på asfalt.
Skal man kjøre skogs-stier og veier som ikke er kjørbare med bil kommer uttelling av lav vekt inn for full styrke. Men for de fleste av oss innebærer slik kjøring et lovbrudd med ganske heftige bøtesatser,

Jeg tipper at selv om Yamahaen er tyngre enn sin forgjenger kommer det i praksis ikke til å by på problemer. Sykkelen er både smal og lekker. Tror du kommer til å storkose deg med den :D :thumleft
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Borg - året's TET done! -> Bukkerittet neste

Post by Borg »

Så var det ut på nye eventyr. Bukkerittet for første gang:)
Ble litt tett mellom forrige tur og denne. merket dette spesielt godt da jeg søndag startet med dekkbytte. Bakdekket gikk greit, selv om slangedekk ikke er noe favoritt. Men fordekket, der manglet beholdningen en 19mm for å løsne herligheten. Den kom i hus først mandag :(

På med friskt mot men dette var jeg ikke vant med (den ventilen er et slit å få ut, og ikke minst INN IGJEN ](*,) ).
Men det gikk.... eller også, da det var gjort lå det to "rim protectors" innimellom dekk og felg #-o .
Av med dekk igjen og ut med protectors. Da dette var gjort var det bare å fylle luft. Dette ble akkompanert av en psssss lyd. Det var den slangen :puke
Ikke hva jeg hadde planlagt rett før avrise og kjente litt på presset. Tirsdag ble det satt av litt tid før jobb. Første sjappa var tom for slange og fikk ikke inn før torsdag!!! Da steg temperaturen :smt086 Avreise er jo onsdag :smt103
Nye mil ble kjørt og neste sjappe hadde. Satte igjen dekket og plukket det opp etter jobb. Siden det var meldt regn første dagen av turen (og med våte hansker fra TET turen friskt i minne), ble det et trøstekjøp av Rukka X-Trafit med på kjøpet.

Nå hjelper det seg:) Kun timer til avreise. Ser frem til å komme frem til hytta i kveld, etter en heller lengre transport- etappe. 48 mil i regnevær, men så er det meldt opphold for resten av turen så like greit å bli færdig med det våte først som sist \:D/
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Borg - året's TET done! -> Bukkerittet neste

Post by intruder »

Jobber jo med detta Gra-Bukk-rittet på Sjusjøen..
Arctic Tiger skal oppover,om det klaffer ville det vært lidderlig artig om du slengte deg med ! =D>
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Borg - året's TET done! -> Bukkerittet neste

Post by Trondgv »

Kjøp deg denne så sparer du deg for banning neste gang du skal ha ventilen gjennom [emoji16]

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000021505


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply