Sommeren 2021 - Transfagarasan og treriksrøyser

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Sommeren 2021 - Transfagarasan og treriksrøyser

Post by Bikeridr »

2020 gikk jo rett til hælvette. Både med turer, treff og annet tohjult gøy. På toppen skar det seg med grustur. Så, for å vri kniven virkelig rundt i såret (måtte jeg bare får tak i han der murphy-jæveln), så utgår både grustur og Corsica til neste år for min del. Turnus på båt og (dårlig) helgevalg for Finnskogen ødelegger grusturen. Corsica er i september og da er jeg ute, siden jeg nå er/skal hjem denne septemberen.

Nuvel, August 2021 ser ut til å klaffe bittelitt bedre for meg mhp sørovertur på svingete høyreiste veier og da har jeg kokt sammen denne ruten:
https://www.myrouteapp.com/en/social/ro ... mode=share
Ettersom jeg bor i øst, så er jo da turen med utgangspunkt i litt anonymisert hjembygd.
Skulle noen føle for å slå følge på hele eller deler av turen, ville det bli kjempekjekt.

Slik jeg ser på kalenderen og turnusen, regner jeg med å starte mandag 2. august og jeg regner 2 uker på turen med siste etappe søndag 15. august. Dette er da start/slutt dato i Riga.

For å ev vinne tid, om noen i Norge vil hive seg på, så er det jo ferge til Gdansk og vi kan ev møtes/skilles i Suwalki eller deromkring. Ja, eller om det er noen som vil oppleve litt av Baltikum, så går det ferge fra Stockholm til Riga (17 timer og ca kr 1.600,- med sykkel og lugar). Går også ferge fra Nynäshamn til Ventspils (10 timer, ca kr 800 med liggestol). Ventspils til Riga er 17 mil, men da kan man også møtes enten i Riga eller om dere ikke vil ha omvei, kjører fra Ventspils til Panevezys i Litauen for møte. Ev retur og vi skilles i Siaulai hvis retur via Ventspils. Går også ferge Kappelskär - Klaipeda. Der har jeg ikke oversikt over priser og tid, men det er Litauen og sparer noen mil i forhold til å starte/komme i/til Riga.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Sommeren 2021 - Transfagarasan og treriksrøyser

Post by knutk »

Ser ut som en grei rute.
Men om jeg får lov vil jeg foreslå at du tar med deg Trans Alpina i tillegg til Transfagarasan. Anbefaler også at du kjører videre vest over i Romania og får med deg Transylvania.
Når du først er innom Bulgaria ville kanskje Buzludza også være spennenede?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Sommeren 2021 - Transfagarasan og treriksrøyser

Post by Bikeridr »

Takk for tips, knutk :thumleft
Ruta er jo bare hastig sammenslengt, mest for å se km-totalen. Siden jeg tenkte å ta det med ro på turen har jeg i utgangspunktet en "limit" på 5.000km. Men jeg har jo høsten, vinteren og våren på å tweake ruta og kanskje få lagt inn noen fler treriksrøyser.
Dessuten vet vi jo ikke om han der koronafaen er ferdig med jævelskapen sin til august neste år. Kjedelig om jeg/vi må ha 14 dager karantene for hver landekrysning. Tar jo 6 uker bare å labbe rundt en grensestein da.. :shock:
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Sommeren 2021 - Transfagarasan og treriksrøyser

Post by intruder »

Korronafaan vart sikkert tællaga ta dæssa jækla kommunista borti China... :smt073
Å behæindl mæ bravur av en storkjæfta kapittallistpresideint borti Ammerkka :puke

men heldigvis er det sjukeordning der å...ved sjukdom slepp du sikkert med en liten egenandel ,,,

å , ha einn rektig god dag , du å baikeriddr

edit : Har nå lest meg opp på ruta og konkluderer: exellent
Post Reply