https://www.ktm.com/en-us/models/travel ... -2021.html
KTM lanserte i går 890 Adventure R for 2021, samtidig som de lanserte en Rally variant av samme men med begrenset opplag (og betydelig høyere pris).
Som vanlig skrives det høyt og lavt om større og mindre endringer som elektronikk, kjøling av sylinder og olje, dempere osv. For oss som har en 5+ år gammel variant av "tilsvarende" MC så hadde det blitt en oppgradering uansett.
For min del, blant det som kunne vert avgjørende om man skulle vurdert en slik MC er vekt og ytelse. Det blir oppgitt ca 196kg dry weight og 105 HK. Samenligner man med 790 ADV R så hadde den 189kg dry weight og 95 HK. Minimal økning egentlig. Legger man til at der skal både kjøleveske, olje, bremseveske og bensin så er man plutselig oppe i en plass mellom 215-220kg for en 890. Når da KTM påstår at min 1190R har en wet weight på rundt 235kg (++ etter mine erfaringer) samt 150 HK, så burde jeg bare beholde 1190'en ser det ut som (ikke at det er så veldig aktuelt å bytte til en 790 eller 890 i dag).
Det som selvfølgelig KTM vinner på både 790 og 890 er jo at vektfordelingen er flyttet lenger ned og dermed føles den plutselig 50kg lettere enn min 1190 heller enn 15-20kg. Å skulle jeg finne på å kjøre utenfor asfalten så kjører jeg ofte på Offroad mode som kun gir meg 100 HK likevel. Når man også tar med endringer på elektronikk, dempere osv så er der nok flere gode grunner til å fornye seg.
Men et annet spørsmål nå er jo hvordan blir denne 890 ADV R mot Husqvarna 901 Norden som også skal komme neste år? Blir det en "helt annen" MC? Eller blir det som KTM 690 Enduro og Husqvarna 701 Enduro der det egentlig er samme MC men med forskjellig plastdeksel og den virkelige store forskjellen var at 690 Enduro hadde et USB uttak som du måtte betale ekstra for på 701...
(For de som lurer, jeg har hatt litt for mye sofatid siste månedene med knekt ankel å stiller tillitsspørsmål til 1190'en, men tenker vi blir venner igjen i løpet av vinteren
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
)