Vind!

Prat om tung MC.
Post Reply
Påskeharen
Posts: 19
Joined: 29 Aug 2020 00:32
MC: Africa Twin 1100

Vind!

Post by Påskeharen »

Hei, hadde meg en ubehagelig opplevelse i vinden idag. Blåste ganske godt opp iløpet av formiddagen og viste jeg ville få en "krevende" tur hjem fra jobb.
Det er en bro jeg må krysse og der var det tilnærmet storm over, kraftige vindkast fra alle retninger. Så der sjanglet jeg bortover mens vogntoget kom mot meg i andre kjørebane. Det gikk heldigvis bra, men det var noen sekunder hvor det ikke akkurat kan kalles forsvarlig [-X

Så noe sånt skal jeg ikke ut igjen, uansett hvilken sykkel jeg kjører.

Men jeg lurer litt hvor mye vekten av sykkelen vil ha å si for å stabilisere den i vind. Kjører Yamaha Tenere 700, den veier 204 kg med full tank. Så det er ikke den tyngste sykkelen man kan kjøre i vinden. Om jeg feks laster opp med 30-40 kg på vindfulle dager, tror dere det ville hatt mye å si?

Opplever dere at det er markant forskjell på en 260 kg sykkel og en 200 kg sykkel i kraftig vind?

Jeg skjønner selvfølgelig at vekt vil ha noe å si, men spørs om 30 kg ekstra på sykkelen ville være signifikant..
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Vind!

Post by intruder »

Selv her på indre Østland merker en det godt f.eks over Mjøsbrua.
Og....vinden herover er oftest ikke så mye å skrive om i forhold til langs kysten...

vekt betyr ikke så mye kanskje...
men har jo lest om både trailere og andre store kjøretøyer som er blitt " tatt av vinden " !

Hei :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vind!

Post by Bikeridr »

Vel, jeg merker nå godt vinden, hvis det er kastevinder iallefall, på FJR'en med en matchvekt på 260kg.
Passerende trailere med "dragsug" merker jeg ikke så godt på den. Men, jeg har mer enn én gang ligget 30 grader på vinden over saltfjellet når (nesten alltid) det er kraftig sidevind.
@jhn kan nok sikkert komme på banen med sine erfaringer over Sennalandet med sin V-Strom.

Nå har jeg i tillegg en liten "fjert" av en Kawasaki Versys 300. Jeg har ikke vært ute i vinden med den, men der kjenner jeg dragsuget etter vogntog. Her i Latvia brukes stort sett semitrailere med canvas-skap på hengeren. Spesielt når de er dårlig surret og blafrer, kjenner jeg det.

Hvordan det blir med ekstra vekt på din sykkel, kan jeg ikke uttale meg om. Der må du nesten bare prøve deg frem. Men såklart, jo mer masse du har, jo vanskeligere å gi brå endringer pga treghetsmomentet, det er jo enkel fysikk.

Regner med de som kjører Goldving eller tilsvarende lokomotiv ikke er så veldig affisert av trailer-dragsug mens kraftige vindkast nok likevel kan være en utfordring. Det er det jo i biler også. Har godt kjent vinden i de bilene jeg har kjørt i vind/uvær. Både "sportsbiler" og SUV'er.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Vind!

Post by Borg »

Min erfaring er at det er kåpen som har mye å si. Offroader 650 med opprett sittestilling og lite kåpe er et strev i vind, men jo mer strømlinjeformet kåpe og foroverlent stilling, jo bedre i vinden.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply