Riktig nok er dette et MC forum. Men ta en titt på denne videoen, hvor Christian von Koenigsegg selv forklarer litt om bil og teknikk.
Man har i nyere tid genierklært diverse ingeniører, hvor feks. gamle Honda nevnes. i MC verden snakkes on John Britten.
I min bok bør Christian Koenigsegg skrives inn på den listen. Bilene er teknologisk fra en annen planet i forhold til lekkerbisker fra syd av Alpene.
Og til alle som liker litt lyd fra motorer. Bilen i videoen har eksos fra Akrapovich. Dette er ikke støy, det er en symfoni
Når Ferrari o.l blir for kjedelig...
- kvase
- Posts: 4076
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Når Ferrari o.l blir for kjedelig...
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: Når Ferrari o.l blir for kjedelig...
Enig Knut!
For noen mesterverk
For noen mesterverk
Re: Når Ferrari o.l blir for kjedelig...
Rimelig utrolig hva enkelte kan få til
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4602
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Når Ferrari o.l blir for kjedelig...
Christian von Koenigsegg er litt som Ferruccio Lamborghini. "Hvis du vil ha noe gjort; gjør det selv"
Koenigsegg, i likhet med Lamborghini, ville jo ha den "ultimate" sportsbil og da ingen fenget nok, laget han (de) sine egne.
Ja, er enig med deg der, det er vel i dag "bare" Koenigsegg som er den eneste rendyrka "ekte" (sports)bil. Lamborghini er jo Audi og Ferrari er Fiat. Rolls Royce er BMW og Bentley er VW..
Det morsomme med vår mann i Sverige er jo at det er "Mamma" som gir navn til bilene. Bl.a siste som heter "Gemera" eller på norsk "Gi mere (gass)".
Koenigsegg, i likhet med Lamborghini, ville jo ha den "ultimate" sportsbil og da ingen fenget nok, laget han (de) sine egne.
Ja, er enig med deg der, det er vel i dag "bare" Koenigsegg som er den eneste rendyrka "ekte" (sports)bil. Lamborghini er jo Audi og Ferrari er Fiat. Rolls Royce er BMW og Bentley er VW..
Det morsomme med vår mann i Sverige er jo at det er "Mamma" som gir navn til bilene. Bl.a siste som heter "Gemera" eller på norsk "Gi mere (gass)".
Re: Når Ferrari o.l blir for kjedelig...
Har sett flere reportasjer om Koenigsegg.. Han nevner så og si i alle at han ble sterkt inspirert av Flåklypa og Reodor og gjengen.. Herlig type!Bikeridr wrote: ↑07 Nov 2020 10:51 Christian von Koenigsegg er litt som Ferruccio Lamborghini. "Hvis du vil ha noe gjort; gjør det selv"
Koenigsegg, i likhet med Lamborghini, ville jo ha den "ultimate" sportsbil og da ingen fenget nok, laget han (de) sine egne.
Ja, er enig med deg der, det er vel i dag "bare" Koenigsegg som er den eneste rendyrka "ekte" (sports)bil. Lamborghini er jo Audi og Ferrari er Fiat. Rolls Royce er BMW og Bentley er VW..
Det morsomme med vår mann i Sverige er jo at det er "Mamma" som gir navn til bilene. Bl.a siste som heter "Gemera" eller på norsk "Gi mere (gass)".
De selger til og med orginalfilmen på nettstedet sitt: https://gear.koenigsegg.com/product/pin ... x-blu-ray/
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Re: Når Ferrari o.l blir for kjedelig...
Det som fasinerer undertegnede mest er hvordan de tenker u-konvensjonelt.
Freevalve systemet har de benyttet på flere motorer, men enn så lenge er der ingen andre som har kommet nær å matche fordelene dette gir for både motorstyring og effekt utnyttelse i motoren.
I seneste modeller tilbyr de en hybrid variant med en 3 sylindret 2 liter som gir over 600Nm. ( + div elmotorer med samlet effekt oppgitt til 1500 + hk.) Motoren har 2 turboer. De to eksosventilene blåser ut i hver sin kanal og bidrar til hver av turboene. Ved lavt effekt uttak stenges den ene eksosventilen, og derved kun en lavtryksturbo som drives. De har kuttet ut ordinær girboks og benytter elektromotorer, lite batteri og hydraulisk overføring.
Og slik kan man holde på å beskrive høyst ukonvensjonelle løsninger som ikke bare er annerledes, men de bidrar også til høyere ytelse.
Riktig nok er dette biler som koster fra 2mill dollar, men de selger alt de kan lage.
Legg merke til hvordan bilen akselererer med motor i konstant turtall. (Og kjører fletta av alle, nærmest med henda på ryggen)
Freevalve systemet har de benyttet på flere motorer, men enn så lenge er der ingen andre som har kommet nær å matche fordelene dette gir for både motorstyring og effekt utnyttelse i motoren.
I seneste modeller tilbyr de en hybrid variant med en 3 sylindret 2 liter som gir over 600Nm. ( + div elmotorer med samlet effekt oppgitt til 1500 + hk.) Motoren har 2 turboer. De to eksosventilene blåser ut i hver sin kanal og bidrar til hver av turboene. Ved lavt effekt uttak stenges den ene eksosventilen, og derved kun en lavtryksturbo som drives. De har kuttet ut ordinær girboks og benytter elektromotorer, lite batteri og hydraulisk overføring.
Og slik kan man holde på å beskrive høyst ukonvensjonelle løsninger som ikke bare er annerledes, men de bidrar også til høyere ytelse.
Riktig nok er dette biler som koster fra 2mill dollar, men de selger alt de kan lage.
Legg merke til hvordan bilen akselererer med motor i konstant turtall. (Og kjører fletta av alle, nærmest med henda på ryggen)