liming av biter fra forskjerm

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

liming av biter fra forskjerm

Post by gsx750_80 »

I dag tidlig presterte jeg nok en gang det eldgamle trikset å rulle sykkelen med skivelås på.
En fæl lyd fulgte, og jeg kunne kort tid etterpå plukke 4 plastbiter fra asfalten.

Tanken nå er å benytte lim for å få bitene på plass, der de hører hjemme.

Antakelig er det benyttet ABS-plast, men det vet jeg ikke sikkert ( tidlig Kawasaki ZZR 1400).
Da ser epoxy-lim ut til å være blant kandidatene.
https://www.permabond.com/materials_bon ... -bond-abs/

Er det noen som har erfaring med slikt som har noen praktiske tips?
Jeg har ikke funnet noe på youtube foreløpig.

Er det feks lurest å samle de 4 bitene i foto til et stykke, og evt forsterke på baksiden, og
så lime inn den resulterende halvmåneformede skiven?

Er lim det eneste saliggjørende?
IMG_20220324_164440373.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by gsx750_80 on 25 Mar 2022 09:22, edited 1 time in total.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: liming av biter fra forskjerm

Post by Bikeridr »

Dersom det er ABS, kan du "sveise" bitene sammen med aceton. Prøv på et bittelite område utenfor synsfelt med neglelakkfjerner på en bomullspinne og se om det smeler/blir seigt.
Da kan du isåfall føye sammen bitene og forsterke litt med glassfiberduk (fås som rull ala gaffatape på fargehandel) og epoxy på baksiden.

Aceton-trikset er (var) vanlig ifbm 3D-printing. Nå har de fleste gått bort fra ABS til print.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: liming av biter fra forskjerm

Post by Jonta »

Nesten den samme jobben venter meg, forskjermen på min Ducati. Både tidl. eier og jeg "been there done that".
Et godt tokomponent lim sammen med en tynn fibermatt på baksiden har alltid funka bra for meg. Men på forskjermen skal jeg nå prøve nyinnkjøpt alu nett fra BT: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedl ... 2000038348
Locktite Power epoxy (Henkel) er et bra lim. Det tåler også opp til 150 grader, så det kan også brukes på motordeler.
Ps, BT har også en låspåminner i en knesj farge...
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: liming av biter fra forskjerm

Post by gsx750_80 »

Takk, begge to (Bikeridr, Jonta) for gode råd!
Lurte litt på dette med aceton eller neglelakkfjerner; Brukes lim i tillegg, eller "sveises" delene sammen kun vha nevnte fludium?
Antar man må være forsiktig, slik at man ikke deformerer enkeltbitene så mye at de ikke lengre passer tilstrekkelig godt sammen.
Samtidig må det vel nok deformering til, slik at bitene bindes sammen med tilstrekkelig styrke..
Armering i form av glassfibertape e.l., bør antakeligvis også til..
Kjøpte forøvrig en slik https://www.louis.eu/artikel/hartmann-r ... s/10029393 i går, og finner vel etterhvert
ut hvor (u)praktisk den måtte være i kombinasjon med min lås.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: liming av biter fra forskjerm

Post by Bikeridr »

Aceton løser opp / gjør flytende ABS. Du trenger ikke ekstra lim. Deformasjon blir minimal når en er forsiktig. Du væter bare bruddflatene (begge sider) slik at ABS'en blir "flytende", fører sammen og venter til acetonen fordamper og ABS reherder.
Behøver ikke bli "sårkant" engang, men du kan nok sikkert se bruddkanten likevel.
Du bør få tak i ren aceton. Neglelakkfjerner inneholder både parfyme og olje som vil gi et dårligere og mindre rent resultat.
Post Reply