Kjøredress

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Kjøredress

Post by Roargutten »

Skulle hatt ny kjøredress, har i dag Halvarssons Outlast og er meget fornøyd, men buksa har nå fått plass til en ekstra bukse innvendig :plystre

Vurderer samme settet igjen, men tenkte å høre hva andre har erfaringer med, tenker klær hovedsaklig for bruk i sommerperioden til grusbus, pendling og helgeturer.

Den dressen jeg har har nå som sagt fått god plass til varme klær innenfor så den er helt suveren tidlig vår og sen høst, så det behovet er dekt.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Kjøredress

Post by Borg »

Har selv hatt Outlast og var veldig fornøyd med den sett utifra pris. Holdt tett i 1/2-1 time hardt regn, så hadde regndress ved siden, men for en slitestyrke. Brukte den i 10 år 110 000 km ++ og har den fremdeles som backup når glidelåsen i Rukkadressen ryker (2 ganger så langt samt 1 gang på ei annen Rukka jakke). Nå var min Outlast en 2007 (el’08) modell, så har vel ikke blitt dårligere med tia så bør være et godt kjøp

Rukka ble kjøpt for å holde bedre mot regn, samt ikke lukte våt bikkje når den ble våt, men gikk for den billigere varianten (Simot var det..) men denne har dårlig med lufting. Brukes mest med Triumphen.

For T7 bruk kjøpte jeg BMW Enduroguard. Fornøyd med den så langt. Vantett, bra med lufting, gode glidelåser. Litt kronglete å nå glidelåsen på ryggen for å kople bukse å jakke sammen. Er vel en utgående modell, men både Speedmc og Mcoslo har noen igjen til grei pris. Både @ojda @ashland og @haakeik har den, så mulig noen av dem har noe å tilføye.

https://nettbutikk.mcoslo.no/kjoereutst ... 780i636441
46CEE3F9-9852-449B-9208-77F500B2F7D8.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Kjøredress

Post by ashland »

Nå har jeg ingen erfaring fra tekstildresser annet enn denne BMW Enduroguard som @Borg linket til. Vedsiden av denne har jeg skinndress samt rustning/trøye

Enduroguard´en holder potte tett i regn, MYE regn! Etter 1 1/2sesong begynte jeg å bli våt i armhulene. Etter å konferert med Maria på SpeedMC, ble jakken vasket med dertil teknisk middel og strøket for å reaktivisere membranen.
Det hjalp ikke og Maria hentet ut en ny jakke uten noe mer spm :D

Her har du luftemuligheter i massevis, 2 på ryggen, 2 i brystet og 2 på armene. I tillegg er det dobbel glidelås, den ytterste kan åpnes og det er en type mesh på sidene av den innerste som slipper inn mye luft :) Buksen har 2 foran og 2 bak på beina/lårene
Jeg har vært veldig fornøyd med dressen, kjøpte jakke/bukse, men synes den blir litt klumpete og varm på grus, der har jeg heller gått for noe litt lettere
fun is not a straight line
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kjøredress

Post by Palma »

Det er jo flere ting som spiller inn ved kjøp av dress/klær. Jeg har hatt et par runder med Klim Badland og Klim Badland Pro. De er veldig bra! MEN, de er svindyre og for meg så ble de for unge og stive. Nå har jeg litt annen kroppsfasong enn @ashland :plystre .
Jeg kjører stort sett på grus, Ved lengre turer på landeveien med vekslende vær så funker klim helt ok. Den er vanntett, har bra med lufting, kragen er ikke noe å skryte av.
Jeg tok etter hvert ut alle verneinnlegg da disse ved en evt velt allikevel ville forskjøvet seg. Bruker nå separat verneinnlegg på knær og overkropp. Dette sitter der det skal og gir bedre bevegelighet.
Jeg har senere kjøpt denne https://moskomoto.eu/collections/appare ... 0809656399Storfornøyd.
Jakke så bruker jeg nå ei KLIM snøscooterjakke jeg kjøpte på salg for 1350 kroner. Knall bra. Tett og med nok lufting. Varmejakke under hvis det er kaldt.
Fordelen med varmejakke er at man slipper å stappe på seg masse gensere og miste bevegeligheten. (forutsett at jakka funker).
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Kjøredress

Post by Roargutten »

Takker for gode innspill
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Kjøredress

Post by RuneMC »

Har selv Dainese D-Dry Blizzard kjøpt på MC-messen i 2019 - pris ca 3,5K - holder godt ennå.
Laminert ytterskall med goretex-etterligning som puster bra og holder tett - men har ikke kjørt lange turer i regn.

På noen merker er jeg str 56, men Dainese str 58

Godt og varmt innerfor som kan tas av.
Noe begrenset ventilasjon for de varmeste dagene (to slisser på front og to bak)
Post Reply