TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Ha en fin tur, karer!
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2684
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Ojda melder seg på Hjortneskaia, klar for tur
Tulling-Selfie
En liten oppdatering i fra TET Tullingane må til
Ideen om en TET tur i Europa tok sin spede form i vinter, etter 2 sommere uten Europa tur var vi klar som ett egg for
en liten før-sommmertur
Noen hadde visket meg i øret om ett knippe 300 Rally´er var i bestilling med levering i god tid til Mai, da
burde det være muligheter for en tur sørover
På vei ut av Halden gnager følelsen i kroppen over noe er glemt, det gjør det ofte i starten av langturer. Så tanken glemmes
fort
Meningen er å telte der muligheten byr seg, en hærlig måte å være på reise på. Vist er det behagelig med hotell og seng, men
sjarmen med telt og fuglekvitter om morgenen med kaffe på gassblusset er noe helt eget
Kielbåt med taxfree og første etappe gjennom Tyskland flyr unna og vi ender opp på en campingplass i Zierenberg. Sånn ca 5min
etter vi parkerer på campingen, i sitter vi med en kald øl i hånden. 1 blir til 2 og brått er solen veeeldig
lav på horisonten. Det blir teltoppsetting i halvmørket
Natten ble noe kjølig, med topplue, ullundertøy og fleece gikk det helt greit selv om det var under 2 grader om natten.
Morgenen etter endevendes begge sidevesker og pakkbag, men gassbrenneren er og blir borte. Den ligger igjen hjemme. Er det mulig å glemme
noe så esensielt?!?? Ojda våkner snart og redder morgenkaffen, noen har hatt orden i pakkingen
Autobahn og 1 sylindret motorsykkel er ikke noe som går som hånd i hanske som første tanke. Enda mindre når vindskjerm
glittret med sitt totale fravær på 690´n
For de som ikke har fått med seg, Autoobahn og Tyskland gikk helt flott. Jeg ble sinkken av oss pga total mangel av vindskjerm,
det merktes i ryggen etterhvert. Farten stopper dermed seg selv på 115-125km/h. Anntar vi bruker 4-5 timer ekstra for
å komme oss gjennom Tyskland. Helt innafor når vi vet Alpene venter i andre enden. Verre er det med overivrige Porcher som bruker alle 3 filer, stressede bestemødre og anna surrete folk
Snart er vi ved den Fransk/Sveitsiske grensen og sporet tar til Ikke lenge etter er vi oppe i høyden på en vei akkurat bred nok for
en bil. Tåken er tykk som grøt i høyden, med yr i luften aner vi ikke hva som er rundt oss Men mistanken er der
Sikten antar vi er 50meter...
Gode veier skal ikke sløses bort, så vi spanderer ett hotell for natten
Vi burde ha sjekkt det ut før vi bestilte, her hadde tiden stått stille siden 1980tallet en gang. Som eneste gjester, våkner vi til
blå himmel dage derpå.
En påståelse fra en vis mann mener "Han har vanskelig med å forstille seg at Sveitserne ville akseptere gjørmehull og krevende underlag"
Han har så rett som det går. Vi har kommet oss gjennom Leg1 og 1/2veis av Leg2 og ikke sett mye grus, annet enn en liten selvlaget omkjøring pga
veiarbeid.
Til nå er inntrykket att dette en flott rute gjennom Sveits på landeveier som absolutt går fint å få med seg
Tulling-Selfie
En liten oppdatering i fra TET Tullingane må til
Ideen om en TET tur i Europa tok sin spede form i vinter, etter 2 sommere uten Europa tur var vi klar som ett egg for
en liten før-sommmertur
Noen hadde visket meg i øret om ett knippe 300 Rally´er var i bestilling med levering i god tid til Mai, da
burde det være muligheter for en tur sørover
På vei ut av Halden gnager følelsen i kroppen over noe er glemt, det gjør det ofte i starten av langturer. Så tanken glemmes
fort
Meningen er å telte der muligheten byr seg, en hærlig måte å være på reise på. Vist er det behagelig med hotell og seng, men
sjarmen med telt og fuglekvitter om morgenen med kaffe på gassblusset er noe helt eget
Kielbåt med taxfree og første etappe gjennom Tyskland flyr unna og vi ender opp på en campingplass i Zierenberg. Sånn ca 5min
etter vi parkerer på campingen, i sitter vi med en kald øl i hånden. 1 blir til 2 og brått er solen veeeldig
lav på horisonten. Det blir teltoppsetting i halvmørket
Natten ble noe kjølig, med topplue, ullundertøy og fleece gikk det helt greit selv om det var under 2 grader om natten.
Morgenen etter endevendes begge sidevesker og pakkbag, men gassbrenneren er og blir borte. Den ligger igjen hjemme. Er det mulig å glemme
noe så esensielt?!?? Ojda våkner snart og redder morgenkaffen, noen har hatt orden i pakkingen
Autobahn og 1 sylindret motorsykkel er ikke noe som går som hånd i hanske som første tanke. Enda mindre når vindskjerm
glittret med sitt totale fravær på 690´n
For de som ikke har fått med seg, Autoobahn og Tyskland gikk helt flott. Jeg ble sinkken av oss pga total mangel av vindskjerm,
det merktes i ryggen etterhvert. Farten stopper dermed seg selv på 115-125km/h. Anntar vi bruker 4-5 timer ekstra for
å komme oss gjennom Tyskland. Helt innafor når vi vet Alpene venter i andre enden. Verre er det med overivrige Porcher som bruker alle 3 filer, stressede bestemødre og anna surrete folk
Snart er vi ved den Fransk/Sveitsiske grensen og sporet tar til Ikke lenge etter er vi oppe i høyden på en vei akkurat bred nok for
en bil. Tåken er tykk som grøt i høyden, med yr i luften aner vi ikke hva som er rundt oss Men mistanken er der
Sikten antar vi er 50meter...
Gode veier skal ikke sløses bort, så vi spanderer ett hotell for natten
Vi burde ha sjekkt det ut før vi bestilte, her hadde tiden stått stille siden 1980tallet en gang. Som eneste gjester, våkner vi til
blå himmel dage derpå.
En påståelse fra en vis mann mener "Han har vanskelig med å forstille seg at Sveitserne ville akseptere gjørmehull og krevende underlag"
Han har så rett som det går. Vi har kommet oss gjennom Leg1 og 1/2veis av Leg2 og ikke sett mye grus, annet enn en liten selvlaget omkjøring pga
veiarbeid.
Til nå er inntrykket att dette en flott rute gjennom Sveits på landeveier som absolutt går fint å få med seg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Moro å følge dere
Selv synes jeg at Sveits er et flott land, og alt er på stell. Og de har sin egen vri på distriktspolitikk.
Besøkte en kompis i Kloster (liten landsby). Vi bestemte oss for å svippe over fjellet til Davos for en hyggelig aften. Da dro han frem et tog-kort. Greia var at myndighetene ville at folk skulle komme seg ut, men ikke kjøre i fylla. Så hver husstand fikk tildelt et gratiskort for tog i lokaltrafikk. M.a.o vi reiste gratis med toget til og fra Davos (ca 30 min hver vei). Viser at man kan løse utfordringer på andre måter enn med forbud og bompenger (selv om der er bompenger i Sveits også, på motorveier)
Selv synes jeg at Sveits er et flott land, og alt er på stell. Og de har sin egen vri på distriktspolitikk.
Besøkte en kompis i Kloster (liten landsby). Vi bestemte oss for å svippe over fjellet til Davos for en hyggelig aften. Da dro han frem et tog-kort. Greia var at myndighetene ville at folk skulle komme seg ut, men ikke kjøre i fylla. Så hver husstand fikk tildelt et gratiskort for tog i lokaltrafikk. M.a.o vi reiste gratis med toget til og fra Davos (ca 30 min hver vei). Viser at man kan løse utfordringer på andre måter enn med forbud og bompenger (selv om der er bompenger i Sveits også, på motorveier)
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2684
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Takk for det
Trives selv veldig godt her i Sveits @knutk virkelig mye flotte veier og natur! Må bare se bort ifra prisnivået som er bortimot som hjemme
Ferie er dog ferie
Men en viss standard må til, duk på frokostbordet for eksempel
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2684
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Ikke var det noen innertier å alkoholfri er'n, men øl ble det. Om litt er nok frokosten klar også
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
- intruder
- Posts: 4451
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Trivelig å sjå dokk og følge med....
på kaffe- og jugertreffet på Lygnaseter i dag var gutta i alpelandet et tema rundt middagsbordet,ialt var vi åtte personer fra forumet der !
God tur videre og hils gamle Arne,om ikke før skal jeg prøve å få møte dere i f m Grustur i øst !!
på kaffe- og jugertreffet på Lygnaseter i dag var gutta i alpelandet et tema rundt middagsbordet,ialt var vi åtte personer fra forumet der !
God tur videre og hils gamle Arne,om ikke før skal jeg prøve å få møte dere i f m Grustur i øst !!
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2684
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2684
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Vi kom oss igjennom Leg2 i dag, iallefall så langt vi fikk lov til av myndighetene Rett før toppen av Sustenpass var bommen nede...
Nøkkel til bommen lå like ved, dog fant vi det tryggest å la den ligge i fred
Istedet fant vi ett ledig rom på ett avsidesliggende hotell i utsiden av Innertkirchen. Det ble møte i høyesteråd over kaffe og klosterøl. Den 'kaffen' til @ojda luktet litt rart, å sovnet fort gjorde han etterpå Ikke bra med for mye Alpeluft
Veien videre er vi litt usikker på, Sustenpass så vi var stengt i dag. Grimsel, Furka og Nufenenpass er alle stengt. Så det spørs om vi ikke utsetter Leg 3. Erfaring fra TET Sveits til nå, tilsier vi sikkert kan ta den senere med GS og XR
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Nok en gang, takk for flotte bilder.
Mai er nok trolig litt tidlig for de høyere passene.
Kjørte der en gang i begynnelsen av Juli, og for enkelte pass var der da bare 4 grader og fortsatt mye snø i høyden. Men dette varierer nok fra år til år.
Vet ikke om dere har med PC, men her er en link til en side som vise hvilken pass som er åpne.
https://www.bormio.eu/en/alpine-passes
Listen dekker trolig ikke passene i TET ruten, men gir en antydning om årets snøforhold og forventet åpningstid. Det er lite trolig at grusveier åpnes tidligere enn asfaltveier...
God tur videre
Mai er nok trolig litt tidlig for de høyere passene.
Kjørte der en gang i begynnelsen av Juli, og for enkelte pass var der da bare 4 grader og fortsatt mye snø i høyden. Men dette varierer nok fra år til år.
Vet ikke om dere har med PC, men her er en link til en side som vise hvilken pass som er åpne.
https://www.bormio.eu/en/alpine-passes
Listen dekker trolig ikke passene i TET ruten, men gir en antydning om årets snøforhold og forventet åpningstid. Det er lite trolig at grusveier åpnes tidligere enn asfaltveier...
God tur videre
- Spiritofwinter
- Posts: 1657
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Kjipt med stengte pass, men ser ut som dere har det fint på tur likevel
Går ut fra at vi får flere detaljer over et par kalde duggfriske (med alkohol) i Hardanger om noen uker
Går ut fra at vi får flere detaljer over et par kalde duggfriske (med alkohol) i Hardanger om noen uker
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2684
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
@Spiritofwinter Mot bestikkelser kan vi selvfølgelig pumpes for info
Vi surret oss over til Frankrike igjen og en rolig campingplass porter, pottis og saltkjeks til aftens
Vi surret oss over til Frankrike igjen og en rolig campingplass porter, pottis og saltkjeks til aftens
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 542
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Ser ut som om gutta koser deg sånn passe på tur.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2684
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Vi hadde regnet med stengte pass i høyden i Sveits og litt undersøkelser på forhånd hadde spart oss for en dead-end men mye morsommere å ta det helt spontant å heller løse utfordringer som de dukker opp.
Å bevege seg rundt og til Italia eller syd Frankrike ville bringe mye mer transport etapper hjem igjen.
Dermed ble det tilbake til nord-øst Frankrike og Leg13 av TET
Rett ut på grus på franskesiden og inn i skogen. Å ikke mindre enn 3 vindfeller oppå hverandre
Å bevege seg rundt og til Italia eller syd Frankrike ville bringe mye mer transport etapper hjem igjen.
Dermed ble det tilbake til nord-øst Frankrike og Leg13 av TET
Rett ut på grus på franskesiden og inn i skogen. Å ikke mindre enn 3 vindfeller oppå hverandre
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
Re: TET for Tullinger, ashland og ojda på tur ;-)
Grei lesning til kaffen. Keep it up