Gratulerer
Tekumseh's Blogg
- intruder
- Posts: 4293
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Tekumseh Bestått eksamen - kun fagprøve igjen
Gratulerer Tekumseh...
det e ittnå som kjæm tå sæ sjøl !!
det e ittnå som kjæm tå sæ sjøl !!
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Tekumseh Bestått eksamen - kun fagprøve igjen
Gratulerer. Det var gulle godt.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh Bestått eksamen - kun fagprøve igjen
15-mils tur i dag, rundt Beitstadfjorden med smal svingete vei. Overskyet og 15 grader - perfekt vær for tekstildress og åpningshjelm.
Det ble kun en ufrivillig stopp, skulle ta tissepause etter 4 mil, da gikk den ikke på tomgang og døde. Helt.
5 tramp på kicken før jeg tok ut pluggen, fortsatt helt tørr. Fargen var litt lysere enn den skal være. Lot sylinderen kjøle seg litt ned med pluggen ute, satte den tilbake, trampa noen ganger. Fortsatt knusktørr. Inn med pluggen, prima (ga gass) to-tre ganger, nytt tramp, og da kom den endelig!
Går mye trolig for magert på høyfartsdysa, eller at den får for mye falskluft iom den ikke er ordentlig festa til luftfilterboksen. Så blir det for varmt sånn at bensinen ikke virker / fordamper? Eller rusk i dysa som løsna da jeg slo litt på gasseren...
Resten av turen gikk bra, da med enda mer variert kjøring, motorbrems inn for svinger, bakketopper osv.
Enda mer sikker på at ting blir bra bare jeg får overhala gasseren som egentlig skal være der.
Det ble kun en ufrivillig stopp, skulle ta tissepause etter 4 mil, da gikk den ikke på tomgang og døde. Helt.
5 tramp på kicken før jeg tok ut pluggen, fortsatt helt tørr. Fargen var litt lysere enn den skal være. Lot sylinderen kjøle seg litt ned med pluggen ute, satte den tilbake, trampa noen ganger. Fortsatt knusktørr. Inn med pluggen, prima (ga gass) to-tre ganger, nytt tramp, og da kom den endelig!
Går mye trolig for magert på høyfartsdysa, eller at den får for mye falskluft iom den ikke er ordentlig festa til luftfilterboksen. Så blir det for varmt sånn at bensinen ikke virker / fordamper? Eller rusk i dysa som løsna da jeg slo litt på gasseren...
Resten av turen gikk bra, da med enda mer variert kjøring, motorbrems inn for svinger, bakketopper osv.
Enda mer sikker på at ting blir bra bare jeg får overhala gasseren som egentlig skal være der.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Tekumseh's Blogg
Har forgasseren akspumpe?
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh's Blogg
OK
Da må det ha vært fipling med choke og nedkjøling som gjorde jeg fikk start igjen da.
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Tekumseh's Blogg
Xl600r som jeg har er kødden hvis jeg får stopp rett etter kaldstart. Da må jeg ta av choke og trå et par ganger med tenning av og gassen godt åpen- så starte med choke på nytt.
Når skikkelig varm og stoppet litt, da er det full gass uten tenning et par ganger så jeg får ut bensindampen. Så er det bare på med tenninga og tråkke uten gass- brumm.
Livsfarlig å gi litt gass når man trår.
Når skikkelig varm og stoppet litt, da er det full gass uten tenning et par ganger så jeg får ut bensindampen. Så er det bare på med tenninga og tråkke uten gass- brumm.
Livsfarlig å gi litt gass når man trår.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh's Blogg
Takk for tips til startprosedyre. Ja det er vel en viss sjanse for hallingkast og ankelbrudd om man gasser i nedtråkket..mekkern wrote: ↑21 Jun 2022 09:58 Xl600r som jeg har er kødden hvis jeg får stopp rett etter kaldstart. Da må jeg ta av choke og trå et par ganger med tenning av og gassen godt åpen- så starte med choke på nytt.
Når skikkelig varm og stoppet litt, da er det full gass uten tenning et par ganger så jeg får ut bensindampen. Så er det bare på med tenninga og tråkke uten gass- brumm.
Livsfarlig å gi litt gass når man trår.
Ser at noen av delene jeg bestilte har kommet nå, kan ikke vente til jeg får begynt på orginalforgasseren.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh's Blogg
Da har jeg funnet ut at jeg har original framgaffel, men jeg har framskjerm for 18" hjul. Så da er det bestilt ny skjerm.
I tillegg er begge støttene blitt litt "glappe," så den virka ekstra langbeint etter dekkbytte. Skal se hva som går å få til med litt varme etterhvert, enten en sveisklatt som stopper, eller at det går å varme opp og bøye på noe.
Pakningene til bensinkranen fra Kedo har kommet, men venter fortsatt på rep-kitet til forgasseren, foreløpig leveringstid er 28. juni.
Det å kjøpe seg veteransykkel ble mye mye verre enn jeg hadde sett for meg. Og dette skal jeg ha i bakhodet hver eneste gang jeg får lyst på veteranbil - det blir masse jobb, masse bekymring og dyrt!
Heldigvis blir det oppvarmet garasje etterhvert, så da kan man ta noen rykk også på vinteren. Men jeg vet ikke om jeg kan se for meg at det skal være noe mer nå. Har snart vært borti hver eneste skrue og bolt på sykkelen.
I tillegg er begge støttene blitt litt "glappe," så den virka ekstra langbeint etter dekkbytte. Skal se hva som går å få til med litt varme etterhvert, enten en sveisklatt som stopper, eller at det går å varme opp og bøye på noe.
Pakningene til bensinkranen fra Kedo har kommet, men venter fortsatt på rep-kitet til forgasseren, foreløpig leveringstid er 28. juni.
Det å kjøpe seg veteransykkel ble mye mye verre enn jeg hadde sett for meg. Og dette skal jeg ha i bakhodet hver eneste gang jeg får lyst på veteranbil - det blir masse jobb, masse bekymring og dyrt!
Heldigvis blir det oppvarmet garasje etterhvert, så da kan man ta noen rykk også på vinteren. Men jeg vet ikke om jeg kan se for meg at det skal være noe mer nå. Har snart vært borti hver eneste skrue og bolt på sykkelen.
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Tekumseh's Blogg
Mine sykler er 1980-86-87-88-2019.
Funker hele sesongen uten noe pes.
Men når en overtar en eldre sykkel så er det som regel litt arbeid før de er "Gullegode"
Men jeg har en tendens til å "justere litt" på syklene uansett så ny sykkel gir også litt jobb- men ikke mye gamle synder som må fixes.
Funker hele sesongen uten noe pes.
Men når en overtar en eldre sykkel så er det som regel litt arbeid før de er "Gullegode"
Men jeg har en tendens til å "justere litt" på syklene uansett så ny sykkel gir også litt jobb- men ikke mye gamle synder som må fixes.