Hvordan montere nedre styrelager?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Hvordan montere nedre styrelager?

Post by haakeik »

Det nedre styrelageret er i dårlig stand. Rust og ruller ujevnt, så det må byttes. Jeg bytter også det øvre samtidig.
Ved forsiktig bruk av dremmel skal jeg få det av, men hvordan får jeg montert det nye uten å skade det nye styrelagret eller stangen den tres på, uten å kjøpe dyrt spesialutstyr?
Den indre diameteren på lageret er 35mm.
Ser for meg at jeg kan kjøpe et langt nok stålrør med indre diameter på 35mm, tre det over stangen og så banke lageret på plass. Men hvor får en vanlig mann kjøpe stålrør?
Eller er det noen andre lure metoder man kan bruke?
LowerBearing.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Post by mekkern »

Hvis du putter styre-stemmet i fryseren og varmer lageret til 90grader så er det nok ikke så mye som må dores for å få det på plass.

Ellrs så kan du ta det med til meg så skal jeg smette det på for deg. :thumleft
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Post by Borg »

mekkern wrote: 23 Jul 2022 13:22 Hvis du putter styre-stemmet i fryseren og varmer lageret til 90grader så er det nok ikke så mye som må dores for å få det på plass.

Ellrs så kan du ta det med til meg så skal jeg smette det på for deg. :thumleft
Hvordan setter styrelager pris på å bli varmet til 90grader? Med tanke på smøring i lageret? Gjøres det best i ovn?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Post by pelsen »

Borg wrote: 23 Jul 2022 21:41
mekkern wrote: 23 Jul 2022 13:22 Hvis du putter styre-stemmet i fryseren og varmer lageret til 90grader så er det nok ikke så mye som må dores for å få det på plass.

Ellrs så kan du ta det med til meg så skal jeg smette det på for deg. :thumleft
Hvordan setter styrelager pris på å bli varmet til 90grader? Med tanke på smøring i lageret? Gjøres det best i ovn?
90 grader er helt safe, det foregår ingen endring i materialet ved så lav temperatur. Montering av styrelager foregår ved at man monterer ytterring og innerring separat, smøring gjør man før de settes sammen. Øvre innering har løpepasning, de andre har presspasning.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Post by mekkern »

Lagervarmeren jeg har fra skf sier max 110 grader så hvis en bruker 90 som grense på andre oppvarminger som ikke er så nøye så går det bra. :thumleft
Og legger som sagt styrestemet i fryseren over natta på 20 minus så glepper det nesten av seg selv.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Post by Jonta »

haakeik wrote: 23 Jul 2022 12:46 Det nedre styrelageret er i dårlig stand. Rust og ruller ujevnt, så det må byttes. Jeg bytter også det øvre samtidig.
Ved forsiktig bruk av dremmel skal jeg få det av, men hvordan får jeg montert det nye uten å skade det nye styrelagret eller stangen den tres på, uten å kjøpe dyrt spesialutstyr?
Den indre diameteren på lageret er 35mm.
Ser for meg at jeg kan kjøpe et langt nok stålrør med indre diameter på 35mm, tre det over stangen og så banke lageret på plass. Men hvor får en vanlig mann kjøpe stålrør?
Eller er det noen andre lure metoder man kan bruke?
Stålrør finner man blandt allt skrotet man ikke har klart å kaste, ute i bua. Ev. har et slikt passende rør slengt rundt der i en 20-30 år, uten å bli brukt til noe. Så man kasta det i forrige måned :? Da blir biltema, et lokalt sveiseverksted eller en rørleggersjappe løsninga.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Post by haakeik »

Jeg prøver mekkern's råd :D Og skulle jeg se nederlaget i øynene, kan det hende at jeg dukker slukøret opp og banker på døra hans :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Post by mekkern »

Hvis du bruker den gamle splittede lagerringen opp-ned som "slagring" å slå litt på så er du nok i mål.
Legg lagerdelen i steikovnen på 90-95 grader en halvtime liggende på noen lag med bakepapir som du breyyer rundt før du forter deg til der du har det bånntæla styrestemmet stående klart-viktig at alt er klart for temperaturene utjevnes fort. :thumleft
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Post by haakeik »

Det var enklere enn jeg trodde :D
Etter å ha fjernet det som holder rullene på plass og rullene, dukket det opp en forhøyning. Da var det bare å sette skrujernet mot forhøyningen og gi skrujernet et par rapp med hammeren og så løsnet ringen.
løsne_ring.jpg
Å sette på nytt lager var like enkelt (etter tips fra mekkern)
Et døgn i fryseren og varme lageret til ca. 90 grader så var alt klart.
På med beskyttelseringen og litt grease
lager1.jpg
Smette på nytt lager og gammel innerring og så banke det ned. Gikk som en drøm :D
ring2.jpg
ring4.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Post by mekkern »

:thumleft :thumleft
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Post by Jonta »

Ser bra ut!
Du splitta opp den nedre lagerringen med dremel?
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Post by haakeik »

Jonta wrote: 26 Jul 2022 19:03 Ser bra ut!
Du splitta opp den nedre lagerringen med dremel?
Ja, etter å ha fått av ringen. Da ble det ikke noe herk å få den av igjen etter å ha banket det nye lageret på plass.
Post Reply