bensinnivå-indikator gir feil signal, og sensor er i bensinpumpa.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

bensinnivå-indikator gir feil signal, og sensor er i bensinpumpa.

Post by gsx750_80 »

På min Kawasaki Ninja 250 starter varsellampen for bensinnivå siden i går å lyse npr det er rundt 2/3 full tank, og ikke kun noen få liter igjen.
Sensoren sitter i bensinpumpa, ser det ut som.
https://www.cmsnl.com/products/pump-fue ... gJ2g_D_BwE
Sensor er i bakkant av tanken, og i starten forsvant lyset på varsellampen i oppoverbakker, men kom tilbake på flatmark og nedoverbakker.
Så, jeg finner det sannsynlig at feilen ligger i selve sensoreneheten, og ikke feks dårlig kontakt i tilkopling "eksternt".
Noen som tilfeldigvis vet om det er en forholdsvis grei sak å reparere sensoren, eller om bensinpumpa må skiftes dersom feilen skal utbedres?
4-5000 kroner for NY pumpe." Dette er i grunn det første som kan sies å ha sviktet på sykkelen, etter ca 64 000 km. Ikke rart at noe skulle dukke opp.."
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: bensinnivå-indikator gir feil signal, og sensor er i bensinpumpa.

Post by Traction »

Sensoren er i den blanke sylinderen på toppen av pumpa. Det er er 50-øres resistor-komponent ("thermistor") som reduserer motstand/øker ledningsevne når den blir varmet opp. Når den er nedsenket i bensin er den "kald", med høy motstand, slik at jording til bensinlampa er brutt. Uten kjølingen blir den varmere, og lampa jordes. Merkelig at den har begynt å reagere på et høyere bensinnivå. Jeg ville tatt ut pumpa og sjekket at alt sitter som det skal.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: bensinnivå-indikator gir feil signal, og sensor er i bensinpumpa.

Post by pelsen »

Ser at det er en Keihin-pumpe, den er antakelig bygd opp på samme måte som Keihin-pumpa i min KTM. Det ser slik ut på bildet, men min er uten sensor.
Jeg har demontert min og har byttet komponenter som filter, pakninger og selve pumpa. Det er nok mulig å bytte sensoren, men jeg tipper at Kawa ikke har eget delenummer på denne.
Til KTMen dukker det opp mange alternative deler ved å søke på delenummeret til pumpa.
Post Reply