Problem med Yamaha R6 2010

Prat om tung MC.
Post Reply
glwal
Posts: 4
Joined: 06 Oct 2022 21:36
MC: Yamaha R6 2010 MOD

Problem med Yamaha R6 2010

Post by glwal »

:roll:

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med denne...

På vei hjem fra jobb i dag fikk jeg et problem med sykkelen hvor den plutselig sleit med gasspådraget fra første gir.

Etter å ha feilsøkt litt har jeg funnet ut at den sliter med å "komme igang" mellom 1000 til rundt 4000 rpm og at jeg må gi skikkelig god gass (nesten som om jeg ruser den) for å få skikkelig trøkk og for å få løst den ut på en smidig måte. Motoren starter imidlertid uten problemer.

Holder jeg meg på lavt turtall eller tomgang driver motoren å "jokker" og turtallet hopper litt opp og ned. Den dør ikke, men det kan høres ut som om den er i ferd med å gjøre det. 

I tillegg registrerer jeg en slags "bromming" eller "maling" fra motoren på lavt turtall når jeg gir mindre gass som merkelig nok forsvinner helt når jeg kommer meg over rundt 4000 rpm. 

Den går altså helt fint på høyere turtall.

Er det noen som vet hva som kan være problemet her? :-(
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problem med Yamaha R6 2010

Post by Bikeridr »

Hei og velkommen til forumet.
Jeg sletta den andre identiske posten din. Ikke nødvendig å dobbeltposte.

Til ditt problem; Det høres ut som "Throttle Position Sensor", TPS, krøller.
Jeg hadde samme på min '11 FJR og fikk den justert. Har virket siden.

Leit opp på YT på "TPS R6" og du finner prosedyrer for å sjekke den selv. Dette for å konstantere om den krøller og trenger justering eller utskifting. Ny TPS vet jeg ikke hva koster, men til min kosta den 2-3.000,-
glwal
Posts: 4
Joined: 06 Oct 2022 21:36
MC: Yamaha R6 2010 MOD

Re: Problem med Yamaha R6 2010

Post by glwal »

Hei,

Takk for det, og takk for raskt svar.

Jeg fant faktisk et klipp av en med samme sykkel som opplever omtrent akkurat det samme som jeg gjør. Samme lyd ved tomgang og samme murrelyd ved gasspådrag.

https://www.reddit.com/r/motorcycles/co ... are_button

I kommentarfeltet ser jeg at de fleste peker på at det kan være problemer med innsprøytning av drivstoff eller noe i den duren. Tenker kjøpe en motorrens i morgen og håper at det vil hjelpe ...

Jeg noterer meg det du sier ang. TPS i tilfelle motorrens ikke løser noe på mirakuløst vis.
Men slik jeg forstår det er det en sensor som registrerer gasspådrag og siden den responderer helt fint og riktig på høyere turtall så er det sikkert ikke der feilen ligger, eller?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problem med Yamaha R6 2010

Post by Bikeridr »

glwal wrote: 06 Oct 2022 23:51 Jeg noterer meg det du sier ang. TPS i tilfelle motorrens ikke løser noe på mirakuløst vis.
Men slik jeg forstår det er det en sensor som registrerer gasspådrag og siden den responderer helt fint og riktig på høyere turtall så er det sikkert ikke der feilen ligger, eller?
Nei, behøver ikke være den, selvsagt, men det er 20 sekund å teste. Husker ikke helt gangen, men på FJR så var det noe slikt som å holde inne en av instrumentknappene og sette på langlys når tenningen ble skrudd på. Deretter får man opp i displayet en tallverdi som skal øke jevnt ved gasspådrag (motor avslått).
Hos meg var det krøll i bunnen slik at jeg kvelte motoren når jeg dro på fra tomgang og opp til ca kvart gass. Resten fungerte som normalt.
glwal
Posts: 4
Joined: 06 Oct 2022 21:36
MC: Yamaha R6 2010 MOD

Re: Problem med Yamaha R6 2010

Post by glwal »

Skal definitivt sjekke det ut i morgen. Ser også at det kan være coilen som er gåen.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Problem med Yamaha R6 2010

Post by inunf »

Høres ut som TPS ja. Hadde det vært en coil hadde det heller vært temperaturavhengig enn turtallsavghengig.
glwal
Posts: 4
Joined: 06 Oct 2022 21:36
MC: Yamaha R6 2010 MOD

Re: Problem med Yamaha R6 2010

Post by glwal »

Hei dere,

Da tror jeg faktisk problemet er løst!

Helte STP Engine Cleaner 5-1 i tanken og fylte opp. Den har blitt litt bedre dag for dag og nå er den kanskje enda piggene enn før, og motoren høres frisk ut 😊

Takk for innspill
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Problem med Yamaha R6 2010

Post by Jonta »

Da tror jeg at jeg ville har skrudd ut dysene og rensa de i tilegg.
Skifte av filter en gang i blandt er også lurt.
Hvordan ser bensintanken ut innvendig? Er det ståltank, rust?
Post Reply