Dårlig bensinkvalitet og skittent luftfilter merkes godt på min 250
Dårlig bensinkvalitet og skittent luftfilter merkes godt på min 250
Jeg har en 10 år gammel Kawasaki Ninja 250R som i hovedsak har vært benyttet til pendling (80 km / dag), samt noen
turer til Sverige feks. Pga utenlandsopphold på et år, har den stått lagret med tanken full av - ettervert - gammel bensin.
Etter dette året med lagring ble den startet opp for noen dager siden. Ved akselerasjon var det omtrent som om siste haldel
av "gasshåndtaket" knapt hadde noen tilleggsvirkning. Etter nesten å ha kjørt tom tanken fylte jeg opp med ny 98 oktan Shell
V-power (som nå har fått 5 % etanol siden "sist"). Deretter gikk den lille 250en merkbart bedre, men fortsatt mye dårligere enn
for en stund tilbake..
I går vasket jeg luftfilteret med et par bøtter vann og Zalo, og monterte det på nytt. Dette gjorde stor forskjell, og sykkelen går
muligens bortimot så godt som den gjorde innen sommeren 2021.
Med en såpass liten motor (250 ccm, 33 hk oppgitt) merkes godt effekttap, da det er lett å presse den til grensene av hva den klarer,
selv under daglig normal, drift.
Husker også godt at sykkelen kjentes som den hadde fått vesentlig effektøkning etter en service der kjede og drev, olje, filter og luftfilter
var skiftet.
Til tross for flere 10-år på to hjul var det først relativt nylig at jeg erfarte betydningen av de momentene jeg nevner her. Tenkte bare jeg skulle
dele erfaringene, i tilfelle de kunne være til nytte for andre.
turer til Sverige feks. Pga utenlandsopphold på et år, har den stått lagret med tanken full av - ettervert - gammel bensin.
Etter dette året med lagring ble den startet opp for noen dager siden. Ved akselerasjon var det omtrent som om siste haldel
av "gasshåndtaket" knapt hadde noen tilleggsvirkning. Etter nesten å ha kjørt tom tanken fylte jeg opp med ny 98 oktan Shell
V-power (som nå har fått 5 % etanol siden "sist"). Deretter gikk den lille 250en merkbart bedre, men fortsatt mye dårligere enn
for en stund tilbake..
I går vasket jeg luftfilteret med et par bøtter vann og Zalo, og monterte det på nytt. Dette gjorde stor forskjell, og sykkelen går
muligens bortimot så godt som den gjorde innen sommeren 2021.
Med en såpass liten motor (250 ccm, 33 hk oppgitt) merkes godt effekttap, da det er lett å presse den til grensene av hva den klarer,
selv under daglig normal, drift.
Husker også godt at sykkelen kjentes som den hadde fått vesentlig effektøkning etter en service der kjede og drev, olje, filter og luftfilter
var skiftet.
Til tross for flere 10-år på to hjul var det først relativt nylig at jeg erfarte betydningen av de momentene jeg nevner her. Tenkte bare jeg skulle
dele erfaringene, i tilfelle de kunne være til nytte for andre.
- mekkern
- Posts: 5135
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Dårlig bensinkvalitet og skittent luftfilter merkes godt på min 250
De er pålagt å merke 98 oktan med 5% selv om vi ikke har det.
Her er eu/eøs styrende.
Her er eu/eøs styrende.
- Tekumseh
- Posts: 2077
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Dårlig bensinkvalitet og skittent luftfilter merkes godt på min 250
Takk for god påminnelse
Dette med luftfilter gjelder jo også gressklippere, gresstrimmere, ryddesag, motorsag, båtmotor osv. Tror det i dag blir kasta mye sånt, der filter kan være hovedårsaken. Og selvsagt rusk i forgasser, da det brukes skitne kanner og trakter kombinert med manglende bensinfilter.
Om sykkelen er litt ut av tur blandingsmessig, slip-on, sportsluftfilter osv uten å være dysa/mappa rett, skal det enda mindre til med gammel bensin.
Den Sportsteren jeg hadde med 883-til-1200-kit, K&N-filter, nesten raka rør og en dysestørrelse eller to feil, var det bare å tappe av all bensin på våren og fylle opp tanken på nytt. Spedde i noen prosent med gammelbensinen gjennom våren bare for å ikke kaste bensinen og det gikk bra. Men jeg fikk rett og slett ikke start på kun gammelbensin - selv om den var fylt på siste turen i oktober etter vinterbensinen var i pumpene.
Og det du sier at om du har 30 HK og mister 15% merkes jo det mye mer enn om du har 90 HK og mister 15 %. Selv har jeg gått ned på HK (fra 35+ til 30-ish vil jeg tro), men fått mer NM med å gå fra lett trim til original. Litt kjedligere når man får horn i panna, men i det daglige helt perfekt.
Apropo 98 oktan - Jeg bruker Amcar sin app "Refuel by Amcar" som viser hvor nærmeste 98-oktanpumpe uten etanol er.
Og her er bekreftelse på det @mekkern sier om merking: https://www.amcar.no/aktuelt/e5+merking ... oktan.html
Dette med luftfilter gjelder jo også gressklippere, gresstrimmere, ryddesag, motorsag, båtmotor osv. Tror det i dag blir kasta mye sånt, der filter kan være hovedårsaken. Og selvsagt rusk i forgasser, da det brukes skitne kanner og trakter kombinert med manglende bensinfilter.
Om sykkelen er litt ut av tur blandingsmessig, slip-on, sportsluftfilter osv uten å være dysa/mappa rett, skal det enda mindre til med gammel bensin.
Den Sportsteren jeg hadde med 883-til-1200-kit, K&N-filter, nesten raka rør og en dysestørrelse eller to feil, var det bare å tappe av all bensin på våren og fylle opp tanken på nytt. Spedde i noen prosent med gammelbensinen gjennom våren bare for å ikke kaste bensinen og det gikk bra. Men jeg fikk rett og slett ikke start på kun gammelbensin - selv om den var fylt på siste turen i oktober etter vinterbensinen var i pumpene.
Og det du sier at om du har 30 HK og mister 15% merkes jo det mye mer enn om du har 90 HK og mister 15 %. Selv har jeg gått ned på HK (fra 35+ til 30-ish vil jeg tro), men fått mer NM med å gå fra lett trim til original. Litt kjedligere når man får horn i panna, men i det daglige helt perfekt.
Apropo 98 oktan - Jeg bruker Amcar sin app "Refuel by Amcar" som viser hvor nærmeste 98-oktanpumpe uten etanol er.
Og her er bekreftelse på det @mekkern sier om merking: https://www.amcar.no/aktuelt/e5+merking ... oktan.html
Re: Dårlig bensinkvalitet og skittent luftfilter merkes godt på min 250
Takk for info! Kjente ikke til denne app'en. At pumpene får en tilsynelatende falsk deklarasjon som opplyser om 5 % etanol når realiteten er 0%, kan jeg leve godt med. Om feks Dahls Pils ikke inneholdt 4.7 % etanol, men derimot 0 %, ville jeg følt meg snytt, selv om jeg muligens hadde hatt godt av det.Tekumseh wrote: ↑10 Aug 2022 09:58 Takk for god påminnelse
Dette med luftfilter gjelder jo også gressklippere, gresstrimmere, ryddesag, motorsag, båtmotor osv. Tror det i dag blir kasta mye sånt, der filter kan være hovedårsaken. Og selvsagt rusk i forgasser, da det brukes skitne kanner og trakter kombinert med manglende bensinfilter.
Om sykkelen er litt ut av tur blandingsmessig, slip-on, sportsluftfilter osv uten å være dysa/mappa rett, skal det enda mindre til med gammel bensin.
Den Sportsteren jeg hadde med 883-til-1200-kit, K&N-filter, nesten raka rør og en dysestørrelse eller to feil, var det bare å tappe av all bensin på våren og fylle opp tanken på nytt. Spedde i noen prosent med gammelbensinen gjennom våren bare for å ikke kaste bensinen og det gikk bra. Men jeg fikk rett og slett ikke start på kun gammelbensin - selv om den var fylt på siste turen i oktober etter vinterbensinen var i pumpene.
Og det du sier at om du har 30 HK og mister 15% merkes jo det mye mer enn om du har 90 HK og mister 15 %. Selv har jeg gått ned på HK (fra 35+ til 30-ish vil jeg tro), men fått mer NM med å gå fra lett trim til original. Litt kjedligere når man får horn i panna, men i det daglige helt perfekt.
Apropo 98 oktan - Jeg bruker Amcar sin app "Refuel by Amcar" som viser hvor nærmeste 98-oktanpumpe uten etanol er.
Og her er bekreftelse på det @mekkern sier om merking: https://www.amcar.no/aktuelt/e5+merking ... oktan.html
Re: Dårlig bensinkvalitet og skittent luftfilter merkes godt på min 250
Den appen var kjekk! Jeg har installert den da jeg har en sykkel som helst ikke skal ha bensin med alkohol i følge instruksjonsboka.
- Tekumseh
- Posts: 2077
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Dårlig bensinkvalitet og skittent luftfilter merkes godt på min 250
Haha, ja det er værre å bli snytt på prosenten den veien jagsx750_80 wrote: ↑10 Aug 2022 23:45Takk for info! Kjente ikke til denne app'en. At pumpene får en tilsynelatende falsk deklarasjon som opplyser om 5 % etanol når realiteten er 0%, kan jeg leve godt med. Om feks Dahls Pils ikke inneholdt 4.7 % etanol, men derimot 0 %, ville jeg følt meg snytt, selv om jeg muligens hadde hatt godt av det.Tekumseh wrote: ↑10 Aug 2022 09:58 Takk for god påminnelse
...
Apropo 98 oktan - Jeg bruker Amcar sin app "Refuel by Amcar" som viser hvor nærmeste 98-oktanpumpe uten etanol er.
Og her er bekreftelse på det @mekkern sier om merking: https://www.amcar.no/aktuelt/e5+merking ... oktan.html
Ja, den er fin. Sånn i prinsipp får man vel kjøpt 98 på de fleste "vanlige" Shell og Esso-stasjoner, men da har man de ferdig avmerket på kartet
Re: Dårlig bensinkvalitet og skittent luftfilter merkes godt på min 250
Jeg skrev at jeg vasket luftfilteret i Zalo. I ettertid har jeg tenkt at det muligens ikke er så lurt, nødvendigvis. På det aktuelle filteret for Ninja 250en minnet materialet jeg vasket om skumgummi.gsx750_80 wrote: ↑08 Aug 2022 13:03 Jeg har en 10 år gammel Kawasaki Ninja 250R som i hovedsak har vært benyttet til pendling (80 km / dag), samt noen
turer til Sverige feks. Pga utenlandsopphold på et år, har den stått lagret med tanken full av - ettervert - gammel bensin.
Etter dette året med lagring ble den startet opp for noen dager siden. Ved akselerasjon var det omtrent som om siste haldel
av "gasshåndtaket" knapt hadde noen tilleggsvirkning. Etter nesten å ha kjørt tom tanken fylte jeg opp med ny 98 oktan Shell
V-power (som nå har fått 5 % etanol siden "sist"). Deretter gikk den lille 250en merkbart bedre, men fortsatt mye dårligere enn
for en stund tilbake..
I går vasket jeg luftfilteret med et par bøtter vann og Zalo, og monterte det på nytt. Dette gjorde stor forskjell, og sykkelen går
muligens bortimot så godt som den gjorde innen sommeren 2021.
Med en såpass liten motor (250 ccm, 33 hk oppgitt) merkes godt effekttap, da det er lett å presse den til grensene av hva den klarer,
selv under daglig normal, drift.
Husker også godt at sykkelen kjentes som den hadde fått vesentlig effektøkning etter en service der kjede og drev, olje, filter og luftfilter
var skiftet.
Til tross for flere 10-år på to hjul var det først relativt nylig at jeg erfarte betydningen av de momentene jeg nevner her. Tenkte bare jeg skulle
dele erfaringene, i tilfelle de kunne være til nytte for andre.
På vintersykkelen, en cb 125 f, kan det virke som at innsatsen inneholder filter av papir eller liknende. For det førstet antar jeg det ikke er laget for å vaskes, og om man skulle forsøke er Zalo muligens ikke noe godt valg, da fettet i dette middelet antas å kunne tette små porer i filteret, der luft skal slippe gjennom (men ikke partikler over en viss størrelse).
Noen som vet, og evt har erfaringer med luftfiltere fra steder som Aliexpress, til noen få tiere?
- mekkern
- Posts: 5135
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Dårlig bensinkvalitet og skittent luftfilter merkes godt på min 250
litt usikkert med passform og filtereringsevne.
Nei-papirfiltere kan ikke renses.
Skumfiltre skal og må oljes etter rens ellers binder de ikke de små partiklene.
Nei-papirfiltere kan ikke renses.
Skumfiltre skal og må oljes etter rens ellers binder de ikke de små partiklene.
-
- Posts: 2540
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Dårlig bensinkvalitet og skittent luftfilter merkes godt på min 250
I høst var jeg en tur i USA for første gang etter pandemien. Jeg har jo en 2014 modell pickup der, som ikke hadde vært i bruk siden våren 2019. Så det var med bange anelser jeg gikk ut i garasjen for å sjekke tilstanden. Men jammen var det fortsatt strøm på batteriet, jeg pusset batteripolene og -klemmene og koblet til. Så prøvde jeg å starte, og 5,3 liter V8 motoren starta umiddelbart og gikk reint. På tanken var det 3,5 år gammel bensin med 10% etanol. Ingen problemer. Og etter 8000 kjørte km var det fortsatt ingen problemer. Mottoren gikk reint og hadde alle sine 355 hk i behold fra første stund.
Re: Dårlig bensinkvalitet og skittent luftfilter merkes godt på min 250
På en relativt liten motor, som feks 250 ccm, merkes dårlig bensin godt. Må som regel kjøre gjennom et par tanker på våren. Og det selv om jeg konsekvent benytter 98 Shell V-power.ArcticTiger wrote: ↑21 Nov 2022 21:39 I høst var jeg en tur i USA for første gang etter pandemien. Jeg har jo en 2014 modell pickup der, som ikke hadde vært i bruk siden våren 2019. Så det var med bange anelser jeg gikk ut i garasjen for å sjekke tilstanden. Men jammen var det fortsatt strøm på batteriet, jeg pusset batteripolene og -klemmene og koblet til. Så prøvde jeg å starte, og 5,3 liter V8 motoren starta umiddelbart og gikk reint. På tanken var det 3,5 år gammel bensin med 10% etanol. Ingen problemer. Og etter 8000 kjørte km var det fortsatt ingen problemer. Mottoren gikk reint og hadde alle sine 355 hk i behold fra første stund.
Etanol har mange negative virkninger på motorer. Bla har etanol en lei tendens til å ødelegge pakninger og drivstoff slanger. Antallet bilbranner feks har jo eksplodert her til lands, de senere årene. Og flertallet er ikke påtent av "samfunnskritisk" ungdom.
- mekkern
- Posts: 5135
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Dårlig bensinkvalitet og skittent luftfilter merkes godt på min 250
Honda freser med blyfri 95 oktan fra i våres- ville ikke starte.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.