Savalenrally?

Informasjon om MC relaterte treff og begivenheter.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Savalenrally?

Post by gsx750_80 »

Kom tilfeldigvis over en tysk side med Savalen rally, som tilsynelatende er et mc-treff som foregår 8.-12. februar i år.
Kan virke som det domineres av tyskere.
Noen som har mer kjennskap til dette? Har 125 ccm Honda med piggdekk, så det hadde gått an...
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Savalenrally?

Post by intruder »

Finner jo noe om det på nett og på Youtube så er arrrangert tidligere også men mer vet jeg dessverre ikke..
Ellers var det jo Primustreffet ved Randsfjorden for 50 gang i fjor vinter :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Savalenrally?

Post by Tekumseh »

Harley Davidson Owners Club Norway har hvert år et sånt treff i februar - First Run i Røros.
Det ble faktisk sendt et innslag på NRK om det for en del år tilbake. Mulig jeg har delt det her tidligere også:
Gutta boys er på tur fra ca 48:30 ut i klippet. Dvs det er mange korte innslag gjennom hele programmet, men her er de ute og kjører:



Image
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Savalenrally?

Post by pelsen »

Jeg har vært på Primus et par ganger, og noen ganger på Vedsamlern samme sted. Der er det ikke noe innendørs overnatting, og heller ikke noe påmelding.
Krystallrally var vel i Savalen tidligere, men jeg ser at dette arrangeres på Gol nå, sånn ifølge googel. Da er det vel noen tyskere som fremdeles drar til Savalen.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Savalenrally?

Post by gsx750_80 »

intruder wrote: 22 Jan 2023 10:31 Finner jo noe om det på nett og på Youtube så er arrrangert tidligere også men mer vet jeg dessverre ikke..
Ellers var det jo Primustreffet ved Randsfjorden for 50 gang i fjor vinter :thumleft
Hei. Ja jeg så også noen youtubeklipp. Spørs om dette ikke er et arrangement for en relativt lukket krets.
Jeg er ofte opptatt til langt utpå fredag ettermiddag eller kveld, og dermed blir det langt å reise for en del av disse
arrangementene. (Gjelder i enda større grad Primustreffet som Savalen.)
Har aldri vært på vintertreff, men har som sagt en 125 cc det kunne gå an å benytte.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Savalenrally?

Post by gsx750_80 »

Tekumseh wrote: 22 Jan 2023 11:07 Harley Davidson Owners Club Norway har hvert år et sånt treff i februar - First Run i Røros.
Det ble faktisk sendt et innslag på NRK om det for en del år tilbake. Mulig jeg har delt det her tidligere også:
Gutta boys er på tur fra ca 48:30 ut i klippet. Dvs det er mange korte innslag gjennom hele programmet, men her er de ute og kjører:



Image
Takk for tipset. Var ikke klar over dette. Om dette er et Harley-treff burde jeg kanskje hatt en annen mc enn en Honda CB 125 F, som muligens ikke er særlig populært i de kretser.. Røros ville være innen rekkevidde mtp avstand, siden det er under 20 mil fra der jeg vanligvis befinner meg. Temperatur kan være en annen historie. Ned i -22 grader C i dag, feks.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Savalenrally?

Post by gsx750_80 »

pelsen wrote: 22 Jan 2023 17:34 Jeg har vært på Primus et par ganger, og noen ganger på Vedsamlern samme sted. Der er det ikke noe innendørs overnatting, og heller ikke noe påmelding.
Krystallrally var vel i Savalen tidligere, men jeg ser at dette arrangeres på Gol nå, sånn ifølge googel. Da er det vel noen tyskere som fremdeles drar til Savalen.
Ja, det spørs om det ikke er en "engere krets" av tyskere og evt bekjente som befolker det treffet. Så ut som det hadde pågått i drøyt 30 år, fra en webside jeg fant.
Har ikke blitt mange milene på mc (125 ccm heter kanskje ikke "mc") i vinter, muligens i størrelsesorden 20. Det ble 2-300 mil (har ikke telt) vinteren 2020-2021, og jaggu ser jeg allerede spor av korrosjon som jeg nok burde ha gjort mer for å unngå. Dårlig korrosjonsbeskyttelse og finish er en svakhet med disse syklene (CB 125 F). Noe har de nok spart på..

"Although the uprated, air-cooled, single cylinder four-stroke engine has proved almost completely reliable – as its predecessors did before it – with absolutely no failures reported by owners, there can be problems elsewhere, largely due to its budget nature.
Honda insisted at the bike’s launch in 2015 that the-now built-in-China machine (it was previously assembled in India) had a decent hike in quality, too, underlying the fact by stating that it’s “been built to endure the rigours of European weather.”

The reality, however, has in some cases proved different. Although when new the little CB125F retains the usual Honda build quality, with everything feeling well put together, and nothing standing out as being overly cheap, more than a few owners report that the black-painted exhaust pipe is very susceptible to corrosion and rust, as are most of the chromed parts. One owner reported that the chrome parts of his barely six months old machine had already gone ‘scabby and rusty’.
" https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... 125f/2015/
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Savalenrally?

Post by gsx750_80 »

Tekumseh wrote: 22 Jan 2023 11:07 Harley Davidson Owners Club Norway har hvert år et sånt treff i februar - First Run i Røros.
Det ble faktisk sendt et innslag på NRK om det for en del år tilbake. Mulig jeg har delt det her tidligere også:
Gutta boys er på tur fra ca 48:30 ut i klippet. Dvs det er mange korte innslag gjennom hele programmet, men her er de ute og kjører:



Image
P.S.: Artig gjensyn med det heimbrentprogrammet! :-) Mye av karskdrikkingskulturen i trøndelag forsvant som dugg for sola i løpet av siste halvdel av 90-tallet. Kanskje like bra. Lett å bli litt for "kreativ" kombinert med at sunn fornuft også fordufter, under påvirkning av de greiene der.
Har både minner og blackouts relatert til HB. Sjeldent å støte på i disse dager, for min del, men har fått i meg min andel.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Savalenrally?

Post by intruder »

Copperhead MC Røros
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Savalenrally?

Post by Tekumseh »

gsx750_80 wrote: 22 Jan 2023 22:29
Tekumseh wrote: 22 Jan 2023 11:07 Harley Davidson Owners Club Norway har hvert år et sånt treff i februar - First Run i Røros.
Det ble faktisk sendt et innslag på NRK om det for en del år tilbake. Mulig jeg har delt det her tidligere også:
Gutta boys er på tur fra ca 48:30 ut i klippet. Dvs det er mange korte innslag gjennom hele programmet, men her er de ute og kjører:
...
Takk for tipset. Var ikke klar over dette. Om dette er et Harley-treff burde jeg kanskje hatt en annen mc enn en Honda CB 125 F, som muligens ikke er særlig populært i de kretser.. Røros ville være innen rekkevidde mtp avstand, siden det er under 20 mil fra der jeg vanligvis befinner meg. Temperatur kan være en annen historie. Ned i -22 grader C i dag, feks.
...
P.S.: Artig gjensyn med det heimbrentprogrammet! :-) Mye av karskdrikkingskulturen i trøndelag forsvant som dugg for sola i løpet av siste halvdel av 90-tallet. Kanskje like bra. Lett å bli litt for "kreativ" kombinert med at sunn fornuft også fordufter, under påvirkning av de greiene der.
Har både minner og blackouts relatert til HB. Sjeldent å støte på i disse dager, for min del, men har fått i meg min andel.
Dette Run'et er i forbindelse med Rørosmartnan, og er arrangert av HDOCN, som ikke er en sånn prospect, hangaround, Support ditt og datt-klubb, men en mer vanlig klubb, der man betaler kontigent og får ryggmerkene i posten.
Noen medlemmer i den andre og siste klubben jeg var med i kjørte dit noen ganger. En av medlemmene kjørte en gammel Dnepr med sidevogn, en fra en annen klubb hadde en Ural. Så det er ikke bare Harley, og noen år har det vært veldig kaldt og veldig få sykler. Jeg har aldri vært der dessverre.
Mener å ha hørt at det er enda et vintertreff i Røros, et ikke-Harley-treff, men vet ikke hva det heter og når det er. Skal spørre litt rundt.

Men 20 kuldegrader er for kaldt å kjøre MC i... ;-)

Heimbrent var jo det som var alkoholen her i Nord-Trøndelag ihvertfall ut 90-tallet. Et par-tre øl og en halvliter med 90 % så var kvelden/helga redda. I dag tåler man jo 3 karsker, så blir det enten natta, eller at demensen slår inn :?
Moses fra Crowd MC fikk ihvertfall meg til å dra på smilet da dette gikk på TV en gang i tia :-)
intruder wrote: 23 Jan 2023 10:07 Copperhead MC Røros
Jeg vet ikke om Copperhead MC er med å arrangere dette treffet, men de er helt sikkert der ja :-)

Selv er jeg for mye frossenpinne, og skylder på at jeg ikke vil utsette Yamahaen for salt og rust :plystre
Last edited by Tekumseh on 28 Jan 2023 15:20, edited 1 time in total.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Savalenrally?

Post by intruder »

" Litt av et MC-liv " er ei bok skrevet av Jarl Hole.
Boka omhandler Oslomannen Arne Paulsen som aldri har eid en bil,ferieturer med kone og to jentunger foregikk med Mc og sidevogn.
Selv traff jeg Paulsen på Hjulebord som vinterfolket hadde på Karl Johans gate i Oslo før jul i mange år.Der var det ei postkasse på sidevogna,men det kom sjelden post visstnok.Opp fra sidevogna stakk en beinprotese..Paulsen var protesemaker på et Oslosykehus i mange år...

Da jeg var innafor var det vel nærmere 50 vinterkjørere der og forsamlingen skapte mye liv og røre for forbipasserende også !

Han fortalte han en gang hadde kjørt i kolonne over Hardangervidda i et fælt uvær ...
først en brøytebil.så Paulsen,så en brøytebil til og så resten av kolonnen :thumleft

I boka beskrives også mange vintertreff han deltok på,husker spesielt det ble nevnt en tysker som kom på en Vespa 50 en gang.....

Arne Paulsen nærmer seg de åtti men etter hva jeg vet er han visst aktiv fortsatt !! :D =D>

PS....ifølge MC-avisa hadde Paulsen parkert scooteren og var tilbake på Jawa i 2019...
Post Reply