Mulig det, men neikvase wrote: ↑01 Feb 2023 10:52 Den blir ikke lett å ta da
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=283248992
Bikeridr - om alt og ingenting
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Hva begrunner du dette med? Luftkjølt er jo enklere, og mindre som kan gå galt. Bekymret for overoppheting?Bikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 10:47 Så fikk jeg en vill idé at jeg skulle hoppe over på noe ennå mer drastisk enn @ojda gjorde og vurderte seriøst Moto Guzzi V85TT. Det kunne lett blitt den, men den har en totalt avgjørende faktor som aldeles *IKKE* kommer under mitt eie igjen; luftkjølt motor. Big serious No-No
- kvase
- Posts: 4043
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Kjørte bak en slik Moto Guzzi V85TT på Vålerbanen i grei hastighet men den skrubba overaskende tidlig nedi asfalten i svinga mmmmmm
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 533
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Prøver med på gjettekonkuransen jeg ogsåBikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 11:05Mulig det, men neikvase wrote: ↑01 Feb 2023 10:52 Den blir ikke lett å ta da
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=283248992
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=282879823
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- intruder
- Posts: 4293
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Skal ikke gi meg ut på noen gjetninger , men forstår det slik at du er på sjøen igjen
Suzuki GSX 8 S ser da riktig lekker ut iallfall !!
Suzuki GSX 8 S ser da riktig lekker ut iallfall !!
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Det er vel en grunn til at "vannbussen" kom i 1973 og at selv mopeder i dag er væskekjølt.ole m. wrote: ↑01 Feb 2023 11:10Hva begrunner du dette med? Luftkjølt er jo enklere, og mindre som kan gå galt. Bekymret for overoppheting?Bikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 10:47 Så fikk jeg en vill idé at jeg skulle hoppe over på noe ennå mer drastisk enn @ojda gjorde og vurderte seriøst Moto Guzzi V85TT. Det kunne lett blitt den, men den har en totalt avgjørende faktor som aldeles *IKKE* kommer under mitt eie igjen; luftkjølt motor. Big serious No-No
Men ja, jeg begrunner det sterkt med ujevn og usikker kjøling. Overoppheting er en veldig avgjørende faktor og det har jeg selv opplevd da oljefilteret eksploderte på en luftkjølt sykkel jeg hadde. Rushtrafikk med mye stillestående trafikk og 30°C er ingen god kombo. Ei heller Nord-Norske sommertemperaturer, som ofte er énsifret og dermed vanskelig å få god driftstemperatur. Dessuten, støtstenger slutta vel de fleste med rundt 1910. Bare Harley og tunge skipsdiesler (og Guzzi, tydeligvis) somn driver med sånt ræl i dag.
Så nei, motoren er ikke "enklere", det er mange fler faktorer som kan gå galt enn på en væskekjølt motor med overliggende kamaksling og uten støtstenger som lett kan hoppe av eller knekke.
Jepp, er nok mye nærmere (faktisk ca bullseye ), men nå er jeg i tvil igjen. Var innom sjappa, og selv om jeg vet sykkelen ikke kommer før tidligst i april, så kommer ikke ekstrautstyret som veltebøyler, handvarme og kofferter før nærmere oktober..Roargutten wrote: ↑01 Feb 2023 12:06Prøver med på gjettekonkuransen jeg ogsåBikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 11:05Mulig det, men neikvase wrote: ↑01 Feb 2023 10:52 Den blir ikke lett å ta da
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=283248992
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=282879823
Det sagt, det sto ikke mindre enn 3 stk i hver sin farge av Tuareg 660 der inne. Ca samme pris og en demo "på tilbud" med "low suspension" (som nok passer en kortbeint fjellfinn som meg perfekt) og sidekofferter.
Ja, ja - må bare vente til jeg får ryddet svarthingsten ut av stallen..
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Er ikke dratt ennå. Reiser fredag til ca helt andre siden av kloden.
Njet, blir ikke nen GSX eller annen "streetbike".
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Væskekjøling er først og fremst et resultat av høyere trimmingsgrad i motorene, og i senere tid handler det også om støydemping. På motorer som ikke har all verdens effekt er det ikke noe problem med verken luftkjøling eller støtstenger, man kjører jo både BMW GS og Moto Guzzi i varmere strøk enn her vi (og du) bor.Bikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 12:56Det er vel en grunn til at "vannbussen" kom i 1973 og at selv mopeder i dag er væskekjølt.ole m. wrote: ↑01 Feb 2023 11:10Hva begrunner du dette med? Luftkjølt er jo enklere, og mindre som kan gå galt. Bekymret for overoppheting?Bikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 10:47 Så fikk jeg en vill idé at jeg skulle hoppe over på noe ennå mer drastisk enn @ojda gjorde og vurderte seriøst Moto Guzzi V85TT. Det kunne lett blitt den, men den har en totalt avgjørende faktor som aldeles *IKKE* kommer under mitt eie igjen; luftkjølt motor. Big serious No-No
Men ja, jeg begrunner det sterkt med ujevn og usikker kjøling. Overoppheting er en veldig avgjørende faktor og det har jeg selv opplevd da oljefilteret eksploderte på en luftkjølt sykkel jeg hadde. Rushtrafikk med mye stillestående trafikk og 30°C er ingen god kombo. Ei heller Nord-Norske sommertemperaturer, som ofte er énsifret og dermed vanskelig å få god driftstemperatur. Dessuten, støtstenger slutta vel de fleste med rundt 1910. Bare Harley og tunge skipsdiesler (og Guzzi, tydeligvis) somn driver med sånt ræl i dag.
Så nei, motoren er ikke "enklere", det er mange fler faktorer som kan gå galt enn på en væskekjølt motor med overliggende kamaksling og uten støtstenger som lett kan hoppe av eller knekke.
Men jeg skjønner hva du tenker, og jeg holder også gjerne et ekstra øye med temperaturen på varme dager. Men det gjelder både for luftkjølte og væskekjølte motorer. Har hatt problem en gang selv, og den motoren var væskekjølt.
Problemer kan oppstå med alle motorer, så jeg ville ikke latt meg skremme fra å kjøpe en Moto Guzzi V85TT. Så langt jeg vet, har det vært lite problemer med de syklene. Har en venn som har den, som kjørte til Italia i fjor med to på. Han er i alle fall veldig fornøyd med den.
Men, er nok ikke noe poeng å prøve og overbevise en som har sterke meninger om temaet.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9148
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Bikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 10:47 Faen, smittsomt å lese alle dere som bytter sykler fortere enn truser..
Nuvel, jeg fabulerte jo i fjor at jeg skulle legge ut FJR'n for salg, men en hektisk sommer *uten* spesielt mye MC-kjøring gjorde at det ikke "ble tid" til å selge. Dessuten, valget av ny sykkel var vasnskelig. De 2-3 syklene jeg vurderte, passet ikke inn i hva jeg forestilte meg å ville ha. De ble "for stor og for liten" på samme tid. F.eks en Versys 650 ble "for stor" som nr 2 sykkel, samtidig som "for liten" til hovedsykkel.
Så fikk jeg en vill idé at jeg skulle hoppe over på noe ennå mer drastisk enn @ojda gjorde og vurderte seriøst Moto Guzzi V85TT. Det kunne lett blitt den, men den har en totalt avgjørende faktor som aldeles *IKKE* kommer under mitt eie igjen; luftkjølt motor. Big serious No-No
Men nå er avgjørelsen tatt. FJR'n blir lagt ut for salg når jeg kommer hjem i april, etter 12 år i mitt eie. Lobbyeringen har allerede startet. Ny hovedsykkel kommer sannsynligvis ikke i år, men bestemmelsen for hvilken det blir er tatt.
Siden dere alle er så flinke med hint; her er gjettekonkurransen for mitt neste valg:
Tett over 3⁄4 liters motor på 83HK.
Den var kjapt løst.
Gratulerer med:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Litt tidlig å sprette sjampisen ennå.
Først må det svarte rasedyret finne seg en ny stall.
Dessuten blir det definitivt ikke som den på bildet. Der er det jo *GRØSS* Tåppbåks
Først må det svarte rasedyret finne seg en ny stall.
Dessuten blir det definitivt ikke som den på bildet. Der er det jo *GRØSS* Tåppbåks
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
@ole m. ble litt sent svar, men here goes..
Joda, både luftkjøling og støtstenger har sin misjon, og jeg liker at det finnes variasjoner i både mc og motorverden generelt.
Dog flat-twinene (nei, en maskinist vil aldri kalle det "boxer", da det er en 2-takts diesel med motgående stempler i samme sylinder), i BMW er vel kombokjølt både med olje, luft og vann. De har heller ikke støtstenger, men "shift cam".
Mhp lite effektuttak "tillater" luftkjøling bedre kan nok sikkert stemme. 1100cc med 126hk takla det ikke. Da kan man jo spørre seg om en mindre motor (Guzzi's 850) med omtrent samme effektuttak pr liter vil gjøre det.
Neida, jeg oppfatter ikke det som din "mission" få meg til å forandre mening, og kanskje det kan skje engang etter flere kamelsvelginger etter tung vodkafylla. Men ikke i dag..
Dessuten, prisen på Guzzi, Tuareg og V-Strom er ca den samme. Dog, Guzzi er ca €1.000 dyrere her og har jo ikke helt det samme renomme som Suzuki. Den er også tyngst. Kardangdrift er positivt, men trekker tross alt litt ned på denne pga større overføringstap kontra kjede. FJR'n har også kardangdrift, men med 145HK, så er det likevel nok igjen til bakhjulet i bøtter og spann.
Nuvel, FJR'n legges ut for salg når jeg er tilbake i april. GIØ, som er den eneste planlagte langturen i år, vil bli med Versys'n og jeg har god rid til å både "research'e" og ombestemme meg til mars/april '24.
Joda, både luftkjøling og støtstenger har sin misjon, og jeg liker at det finnes variasjoner i både mc og motorverden generelt.
Dog flat-twinene (nei, en maskinist vil aldri kalle det "boxer", da det er en 2-takts diesel med motgående stempler i samme sylinder), i BMW er vel kombokjølt både med olje, luft og vann. De har heller ikke støtstenger, men "shift cam".
Mhp lite effektuttak "tillater" luftkjøling bedre kan nok sikkert stemme. 1100cc med 126hk takla det ikke. Da kan man jo spørre seg om en mindre motor (Guzzi's 850) med omtrent samme effektuttak pr liter vil gjøre det.
Neida, jeg oppfatter ikke det som din "mission" få meg til å forandre mening, og kanskje det kan skje engang etter flere kamelsvelginger etter tung vodkafylla. Men ikke i dag..
Dessuten, prisen på Guzzi, Tuareg og V-Strom er ca den samme. Dog, Guzzi er ca €1.000 dyrere her og har jo ikke helt det samme renomme som Suzuki. Den er også tyngst. Kardangdrift er positivt, men trekker tross alt litt ned på denne pga større overføringstap kontra kjede. FJR'n har også kardangdrift, men med 145HK, så er det likevel nok igjen til bakhjulet i bøtter og spann.
Nuvel, FJR'n legges ut for salg når jeg er tilbake i april. GIØ, som er den eneste planlagte langturen i år, vil bli med Versys'n og jeg har god rid til å både "research'e" og ombestemme meg til mars/april '24.
-
- Posts: 2526
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Dere Kråss-Dekk fetisjister glemmer vist Ducati DesertX. Den får gode skussmål.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
For dyr og altfor høy for en kortbeint fjellfinn som megArcticTiger wrote: ↑01 Feb 2023 20:03 Dere Kråss-Dekk fetisjister glemmer vist Ducati DesertX. Den får gode skussmål.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
På vei sørover til isen mellomlanda jeg i Roma og hadde 10 timer der. Kokken ombord bor i Roma, så da ble det et lite besøk og en "promenad" som han svensken kaller det. Vi var oppe i en ruinby i Frascati (flere bilder senere, når nettet er snillere og jeg kan laste opp litt større bilder).
Nuvel, jeg må si jeg er rimelig imponert over det dynamiske området kameraet er kapabelt til. Selv om bildet er nedskalert, så kan en tydelig se detaljer både på månen og nærliggende natur. Dette er såkalt SOOC .jpg.
Når man så er kommet seg vel ned i isen, så er det lov å ha litt flaks også. For første gang på de 8 årene jeg har vært her nede, hadde jeg kamera skyteklart og fikk festet følgende bildesekvens til minnekortene (jepp har to stykker i kamera).
Nuvel, jeg må si jeg er rimelig imponert over det dynamiske området kameraet er kapabelt til. Selv om bildet er nedskalert, så kan en tydelig se detaljer både på månen og nærliggende natur. Dette er såkalt SOOC .jpg.
Når man så er kommet seg vel ned i isen, så er det lov å ha litt flaks også. For første gang på de 8 årene jeg har vært her nede, hadde jeg kamera skyteklart og fikk festet følgende bildesekvens til minnekortene (jepp har to stykker i kamera).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Ruskevær her i syden.
Men fikk da noen bilder (197 for å være nøyaktig) av noen knølhvaler som plasket litt rundt. Noen "highlights". Og ja, de har en aldeles forjævlig ånde. Fiser gjør de også..
Men fikk da noen bilder (197 for å være nøyaktig) av noen knølhvaler som plasket litt rundt. Noen "highlights". Og ja, de har en aldeles forjævlig ånde. Fiser gjør de også..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.